Kunnen ponies zakken in de achterhand/verzamelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Kunnen ponies zakken in de achterhand/verzamelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:47

We hebben een nieuwe instructeur. En ik had vanavond al een heftige discussie. Volgens hem konden ponies nooit tegen paarden rijden bij wedstrijden omdat ponies gewoon niet met de achterhand konden zakken. Ponies zijn namelijk korter in de rug en kunnen dus nooit verzamelen. Dat was ook de reden dat ponies nooit hoger kwamen dan de L. Hij kende er namelijk geen één.

Ik vertelde dat ponies wel degelijk in de Z konden komen net als de KWPN'ers.

Kijk als je wedstrijden leuk vind en ook graag wil scoren moet je geen Welsh Cob, Haflinger of Fjord kopen. Je weet dat je met deze rassen soms moeilijkheden hebt. Daar gaat het dus niet om. Ik nam zelfs als voorbeeld de welsh K. Maar ook die zitten "niet voor niets bij de ponies"

Hij zegt dat ponyrassen gewoon _niet_ kunnen zakken in de achterhand en dat je ze nooit kan verzamelen. Omdat ponies vierkant zijn en paarden rechthoekig.

Quote van hem; Waarom denk je dat de ponies en de paarden gescheiden zijn?

Ik antwoorde; dat te maken had met leeftijd, maar dat was dus niet de reden. En als ik het dus anders dacht dat ik dan dus mijn gelijk maar moest halen bij de hele wereld want die dachten er allemaal hetzelfde over.

Iemand nog dingen die ik tegen hem kan vertellen? Iemand nog foto's van ponies die wel zakken in de achterhand? iemand nog voorbeelden van ponies in de Z dressuur bij de paarden? Want dat kon volgens hem dus echt niet!

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:51

he?! pony's kunnen perfect verzamelen! als ze degelijk gereden zijn door een ruiter die goed begeleid wordt, zakken ze echt goed met de achterhand! ze kunnen hem evengoed dragen als andere paarden. neem nu Guusje, die fjord die in de Z2 zit bij de paarden! hij kan piaffe, passage,... en echt allemaal met een perfecte verzameling. ja die instructeur mag zijn mond wel eens houden, hoe wil hij nou die ponyruiters goed begeleiden? tssssssssss...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:54

Heike schreef:
Dat was ook de reden dat ponies nooit hoger kwamen dan de L.


Hoe noemt hij het nivo dan waarop er bijv. op een EK wordt gereden Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:56

zeg maar tegen je instructeur dat SP gezegd heeft dat zijn nichtje ponies verzameld. er staan best wel veel bij haar in de kast!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:59

Haha Sp dat zal ik eens tegen hem zeggen. Nee het gaat dus echt om ponies bij de paarden. Ik noemde ook al het EK. Maar hij zei "dat is niet voor niets bij de ponies"

Kortom op ponies hobbel je voor je plezier en met paarden kun je gaan rijden....Of maak ik nu een hele foute conclussie. Schijnheilig

Ik had ook al Guusje genoemd tegen hem. maar die kende hij niet, en hij kon het zich niet voorstellen.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:00

De argumentatie snap ik niet helemaal...
juist omdat pony's vaak een kortere rug hebben kunnen ze makkelijker verzameld lopen via de achterhand!

Mijn ponytje kan 15 seconden op haar achterbenen lopen, lijkt mij het toppunt van verzameling Knipoog

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:02

Nou, dan moet hij maar eens naar toltende IJslanders kijken en dan nog eens praten! Dan moet juist de achterhand er goed onder.
Trouwens er zijn genoeg Haflingers in de Z, dat zijn toch zeker ook pony's?!.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:05

Misschien mag ik dit niet zeggen, maar ik vind dat veel paarden juist moeilijker verzamelen...

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:07

En Power and Paint van Marigje. Ja waardeloze pony!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:09


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:10

En Zorro van Ukkiepuk dan?
Een Shet in de L1 is zeker een foutje van de jury? Clown
Zeker na 6 wedstrijden
En ze zijn, volgens Ukkiepuk's profiel, nog meer van plan.

Mijn pony is net ingereden en staat nu eigenlijk voor de winter op de wei maar als het een keer mooi weer is zal ik foto's laten maken waaruit blijkt dat zelfs een "groene" Shet z'n kont eronder kan zetten.
Is ie nu helemaal... Boos!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:44

wat een onzin zeg!!! pony's kunnen wel degelijk verzamelen!!!
heb nog nooit zo'n domme uitspraak gehoord!!
en diegene geeft les???? nou dan mag hij wat mij betreft weer terug naar school!!!!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:14

Van zoiemand zou ik geen les meer willen, wat een ondeskundige muts!

Ten eerste is het geen feit dat een pony vierkant is, en een paard rechthoekig, dat is onzin. En er zijn zat pony's die geweldig kunnen verzamelen. Ongeacht het ras!

Misschien een beetje frusty omdat het hem in zijn pony-tijdprek nooit gelukt is?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:22

Joey is er heel goed in, vooral voordat hij een bok gaat geven Clown
Als hij een drammerige bui heeft is hij ook heel goed in de piaffe *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:31

Jammer dat iemand die zo zwart/wit denkt zich instructeur mag noemen. Volgens mij kan zo iemand een (pony)ruiter nooit op de juiste manier motiveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:37

Karin schreef:
Volgens mij kan zo iemand een (pony)ruiter nooit op de juiste manier motiveren.


Of juist wel... om een paard aan te schaffen (wie weet is de instructeur in kwestie tevens handelaar en probeert hij ponyruiters zo aan paarden te helpen Schijnheilig).

Dat pony's niet zouden kunnen verzamelen is absolute onzin. Natuurlijk zijn er typen/rassen die hier meer moeit mee hebben of het misschien zelfs amper kunnen, maar die vind je net zo goed bij de paarden.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:40

Lachen Fijne instructeur heb jij zeg. Natuurlijk kunnen pony's verzamelen en zakken in de achterhand dat heeft niets met het model te maken maar met de manier van rijden.
Voorbeeld Marigje van Baalen met Power en Paint zilver op het EK 2002.
Ponys kunnen wel degelijk verzamelen en goed ook mits goed gereden natuurlijk. En dan bedoel ik dus de Welsh k, de new forest en de speciaal gefokte kruizingen, niet die tinkers, fjorden, ijslanders en dergelijke die vallen in principe ook niet onder pony's
Iedere pony en ieder paard kan een kleine mate van verzameling aan ligt aan de manier van rijden en de bouw hoeveel maar het kan en dat was de vraag. Het is onzin te zeggen dat de paarden en de ponys daarom gescheiden zijn, er rijden ook ponys in de z-dressuur tussen de paarden.

Die instructeur moet zijn ogen maar eens open leren doen en eens rondkijken wat er zoal te koop in in paardenland. Jammer dat hij zich instructeur noemt en dan zo dom denken. Moest niet kunnen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:42

Kafue"]
...er rijden ook ponys in de z-dressuur tussen de paarden.
[/quote]

Vertel jij het hem? Knipoog

[quote="Heike schreef:
...iemand nog voorbeelden van ponies in de Z dressuur bij de paarden? Want dat kon volgens hem dus echt niet!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:50

Karin"]
[quote="Kafue schreef:
...er rijden ook ponys in de z-dressuur tussen de paarden.


Vertel jij het hem? Knipoog

[/quote]

Oh wil ik best wel doen Haha! Haha! Haha! Haha! Ik ken ze zo niet maar heb ze vaak genoeg gezien. Hij mag wel eens met mijn instructeur discusieren.
Bloos dat gaat hij dan doen weet ik zeker.
OK dan! Of beter nog een lesje volgen van mijn instructeur, kijken wij lekker toe Haha! Haha! Haha! .
Verward Hoe verward moet je zijn om te zeggen dat pony,s niet kunnen verzamelen,

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:55

Karin"]
[quote="Kafue"]...er rijden ook ponys in de z-dressuur tussen de paarden.
[/quote]

Vertel jij het hem? Knipoog

[quote="Heike schreef:
...iemand nog voorbeelden van ponies in de Z dressuur bij de paarden? Want dat kon volgens hem dus echt niet!
[/quote]



bij ons op de manege hier zijn elke maand wedstrijden.
toen ik daar nog stond met mijn pony en er ook altijd op de wedstrijden was ben ik eens een startlijst door gaan kijken, normaal doe ik dit nooit zo.. maar er liep een fjord bij die tussen de paarden Z reed... en heel netjes ook moet ik zeggen *LOL*

verder heb ik nog eens een E pony tussen de paarden in de L en M gezien, maar ook kleinere, D pony's.

ook ken ik trouwens een meisje die had voorheen een welsh cob, beestje liep ook mooi verzameld... Lachen

dus het kan zeer zeker wel

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 01:34

Hij is net nieuw hoor. En je kunt voorstellen dat ik nu al een fan ben. gelukkig zijn er meer instructeurs. Schijnheilig

Maar hij kan wel goed les geven hoor. Heeft alleen soms rare ideeen? En tja, daar ga ik dan gewoon heel lomp tegenin. De rest van de kantine werd er even stil van.

Maar ik kan hem gewoon niet overtuigen. Ik zei dat hij kortzichtig was, want als iedereen het zegt dan is het zo? En omdat hij jurycursussen geeft en al 45 jaar rijdt is het zo? Ik zei dat hij me argumenten moest geven en dat ik best wil toegeven dat ik fout zit als hij maar gewoon luisterd en me argumenten geeft waar ik wat mee kan.

Dat de hele wereld het zo vindt, is iets waar ik niets mee kan....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 01:44

Tot wat wil hij Lady dan rekenen? Kleine paarden?
Lady kan toch ook goed verzamelen, of ligt dat nu aan mij....?
Naar mijn idee is Lady echt een dressuur pony.


Tsja, moeilijke questie, zie hem maar eens te overtuigen. Dat lijkt me absoluut niet makkelijk... Vooral wanneer er ook niet geluisterd word naar jouw argumenten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 05:40

Ik moet hem maar eens meenemen naar Schotland. Daar staat een wei vol met ponies van onder de 1.22m die dat allemaal perfect kunnen.

O ja, ik ken verscheidene KWPN fokkers die hebben uitgesproken dat ze zouden willen dat hun beest van boven de 1.60m net zo goed kon bewegen als een paar van onze kleintjes van 1.18m.

en een NKB kampioene heeft ooit eens gemeld dat ze nog nooit op zo'n goede rijpony had gezeten (ze reed normaal op iets van 1.50m). Clown

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:07

Als een pony vanwege de korte rug niet kan verzamelen, hoe zit het dan met bv de Lipizaners van de Spaanse Rijschool? Ook korte ruggen en die kunnen verzamelen als de beste.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:53

Ja, maar die doen natuurlijk niet aan dressuur maar aan circus.

Helaas ken ik zo ook niemand die met de pony door is gegaan bij de paarden.