wat zijn de precieze hulpen voor de travers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

wat zijn de precieze hulpen voor de travers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 17:30

Ok, van de week had ik weer clubles met Cezanne, en besloot onze instructrice dat we eens een travers gingen doen. ik (L1 dressuur, geen hoog niveau wedstrijdervaring) en Cezanne (L1 geweest, ex manegepony) snapten er eigenlijk helemaal niets van, maar sommigen van de anderen deden het erg leuk.

Ik snapte het begin heel goed, zijwaarts over de hoefslag (schouder binnenwaarts/buitenwaarts, haal ze altijd door elkaar) en dan op een bepaald moment stelling naar binnen vragen.
Op de volte ging dit erg goed, maar op de hoefslag kreeg ik haar niet echt in de stelling. Instructrice heeft het wel goed uitgelegd en alles, maar toch snap ik de hulpen nog niet 100% en wat er nou echt van de pony wordt verwacht. Ik kan haar hoofd wel naar binnen trekken, maar dat is natuurlijk niet goed. Zo ben je alleen aan het "spijbelen"

Ik wilde van jullie weten, wat zijn nou de echte hulpen ervoor? stap voor stap? en wat moet de pony dan doen met de hulpen?
Ik kan het ook niet elke les uitgebreid vragen aan de instructrice, ze geeft les aan erg veel mensen, en als er dan zo'n miep continue dingen vraagt (ik dus), dat wil ik haar niet aandoen, en kost teveel lestijd. Hoewel ze het wel zou beantwoorden hoor OK dan!

Normaal rij ik trouwens op mijn Tinker, dit op Cezanne is tijdelijk, dus lessen met haar nemen is geen optie, wil gewoon weten wat nou precies de hulpen zijn en wat pony dan moet doen, en om het over een tijdje zelf aan mijn Tinker te leren, en dan is het fijner dat ik de kneepjes al een beetje ken, en ze niet zelf ook nog eens met haar moet leren, omdat ze nog wordt "ingereden" en ik haar geen fouten aan wil leren. (dan is er wel een prive instructrice bij)

Groetjes Cynthia

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:48

In de travers zit de buiging aan de binnenkant. Concentreer je niet teveel op het naar binnen drukken van de achterhand met je buitenbeen. Grote kans dat je dan een verkeerde gewichtshulp geeft. Je moet je eigen gewicht aan de binnenkant houden. Kijk overdreven ver naar de binnenachterhand van je paard. Je binnenbeen goed OP de singel houden, je buitenbeen naar achteren. Blijf goed drijven met je binnenbeen. Denk andersom, dus niet achterhand naar binnen drukken (dan mis je vaak de lengtebuiging) maar denk dat je met je binnenbeen de schouder naar buiten duwt. Je kunt beginnen door een volte te sluiten met de achterhand eerst. De juiste stelling en buiging heb je (als je de volte tenminste goed rijdt) al te pakken.

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug,
dan klom ik hoog de hemel in, en haalde jullie gelijk terug:
Kaprice: M2 + 1 / Lars: Z1 + 5
klik: www.zara-van-de-roswaard.webklik.nl

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:26

hier heb ik niets aan toe te voegen, vind ik een erg duidelijke beschrijving, Angelo!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 18:06

aaah dank je!! kijk hier kan ik iets mee!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:10

Vraag me niet hoe ik de travers rijd en hoe ik een galophulp geef (echt exact dan van: je gewicht zo, je hand zo, je been zo. Gaat iets te automatisch Lachen ), maar in de omschrijving van Angelo begrijp ik dan niet echt het verschil tussen een galophulp en een travershulp.....

Nu voel ik me echt een beginnende manegeruiter, pennylezende huppeltrut Bloos! (ik bedoel hier nix mee)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:18

Tijdens travers heeft het paard toch geen binnenstelling?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:59

In de travers kijkt het paard naar waar hij heen gaat, dus heeft hij ook stelling en buiging die kant op.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:19

Maar verder niemand antwoord op mijn vraag?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:42

Wat Angelo schrijft sluit ik me helemaal bij aan. Wat je vervolgens kunt doen als je het onder de knie hebt je paard op een gesloten volte traversachtig kan laten lopen is het volgende:
Aan het begin van de lange zijde een kleine volte rijden en in het tweede deel van de volte alvast travers gaan rijden. Bij aankomst op de hoefslag neem je hem dan zo mee in de travers rechtuit over de hoefslag. Als je na een paar passen voelt dat ie het niet goed aanpakt of eruit kiepert (maw jou naar buiten gooit) gewoon opnieuw een volte rijden en op dezelfde manier nogmaals proberen. Je inzet is dan altijd goed en dat is het belangrijkste. Op deze manier kun je het langzaam uit gaan bouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, Hennos, Mevr_Meeuw en 4 bezoekers