loopt jou paard op de loodlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:03

Herby schreef:
maar hoe kun je precies zien of een paard goed op de loodlijn loopt?


Dit is de juiste loodlijn en het paard heeft z'n neus er net voor:
Afbeelding

Dit zijn dus NIET de juiste loodlijnen en het paard loopt achter de juiste loodlijn:
Afbeelding
Afbeelding

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:02

Ik kan mijn merrie van drie nog niet goed schakelen. Ze kruipt vooral erg ver achter de loodlijn. 't is lang niet makkelijk om haar voor of op de loodlijn te krijgen. Nu begrijo ik dat je haar dan wat meer ruimte moet geven, maar probleem is dat ze dan acuut alles los laat. Hoe kan ik dit dan trainen??

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:12

Je moet zorgen dat ze minder afhankelijk wordt van je teugel en meer reageert op je zit.
Met wat langere teugel (zodat ze d'r neus eruit kan houden en de hals wat langer) zorgen dat ze actief aan je been is en veel overgangen rijden met minimaal gebruik van de teugel.
Ook schijnovergangen (bijv in draf naar bijna stap en dan in ene weg naar een actieve arbeidsstap) helpt goed.
Deze oefeningen brengen het evenwicht wat meer naar de achterhand toe en stimuleren het juiste ruggebruik. Dit zorgt dan automatisch voor het nageven.
3 is nog erg jong, dus verwacht niet te snel te veel; je paard moet z'n eigen evenwicht en zeker dat met een ruiter nog leren vinden.
Werk zo ook meer zonder ruiter, dus aan de longe, om het je paard iets makkelijker te maken.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:17

In het nieuwe boek van Bonhof staat heel goed beschreven hoe het zou moeten en hoe je dat doet. Ben even de titel kwijt, maar te koop bij mediaboekservice en in veel paardenwinkels.

Hele heldere uitleg probleemgericht.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:28

Mijn pony loopt er vaak iets ander, maar het is al een stuk verbetert sinds ik hem heb.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:33

QQQQ schreef:
Je moet zorgen dat ze minder afhankelijk wordt van je teugel en meer reageert op je zit.
Met wat langere teugel (zodat ze d'r neus eruit kan houden en de hals wat langer) zorgen dat ze actief aan je been is en veel overgangen rijden met minimaal gebruik van de teugel.
Ook schijnovergangen (bijv in draf naar bijna stap en dan in ene weg naar een actieve arbeidsstap) helpt goed.
Deze oefeningen brengen het evenwicht wat meer naar de achterhand toe en stimuleren het juiste ruggebruik. Dit zorgt dan automatisch voor het nageven.
3 is nog erg jong, dus verwacht niet te snel te veel; je paard moet z'n eigen evenwicht en zeker dat met een ruiter nog leren vinden.
Werk zo ook meer zonder ruiter, dus aan de longe, om het je paard iets makkelijker te maken.


tsjah Q eigenlijk doen we dit al. Na een periode van steigeren rijd ik haar eigenlijk voornamelijk voorwaarts met een lange teugel. Dus in stappen, bij ons al snel 20 minuten, is aan een lange teugel een beetje op zit en been door de bak rijden. Overgangen is nog moeilijk, voornamelijk draf galop is niet ons sterkste punt. Door een zadel probleem heb ik nu al 2,5 maanden amper gereden, alleen af en toe zonder zadel en verder alleen maar gelongeerd. Hopelijk komt deze week mijn niieuwe zadel en dan maar weer eens kijken hoe het gaat.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:42

ik denk ook dat het belangrijk is voor paarden die zich graag te diep gaan hangen of voor diegene die veel en lang LDR gebruiken, noodzakelijk is om ook eens 'voor' de LL te gaan werken, je paard durven loslaten. Dan lossen er veel LLproblemen al op denk ik.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers