Na bijna 8 jaar nog niets geleerd! Ik baal er van!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:47

na 5 jaar manegelessen, het mogen uitproberen van de 'moeilijke' nieuwe pony's en een verzorgpony dacht ik ook te kunnen rijden

totdat ik Destiny kreeg en naar de ponyclub ging, en er achter kwam dat ik kon hobbelen maar niet echt dressuren of springen
na 2 jaar destiny, we waren inmiddels M dressuur en L springen, kreeg ik Quentin

en daar ging mn gedachte dat ik kon rijden Lips are sealed
nu, na bijna 5 jaar rijden met Quentin, heb ik het idee een beetje te kunnen rijden, we zijn nu Z1 dressuur en ik heb inmiddels aardig wat jonge paarden ingereden en rij regelmatig verschillende paarden, nu pas heb ik het idee dat ik een beetje weet wat rijden is, maar ik ben er nog lang niet

heb wel 1 jaar met destiny 1x per week priveles gehad en 2 jaar 2x per week clubles en met Quentin een jaartje geen les, behalve veel begeleiding van de mensen van de stal waar ik stond toen ie 'onhandelbaar' was, en nu dan sinds bijna 2 jaar 1x per week hele goede priveles en 1 of meestal 2x per week clubles, en ik leer nogsteeds iedere week bij in mn priveles!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:08

Bij ons op de manege is er maar 1 die les geeft met een diploma. De rest kan wel goed rijden, maar hebben geen diploma's om les te geven. Ik zelf heb nadat ik 1 jaar reed een paard gekregen en heb daar gelijk alles mee geleerd. Kreeg 1 keer in de week prive les van iemand met diploma's en de rest ree ik in de manege lessen mee. Maar je merkt toch wel dat je meer en sneller leerd als je op een eigen (verzorg) paard zit. De manege paarden bij ons zijn al zo afgesteld dat je alleen maar rondje door de bak hobbelt, niet echt iets waar je wat van leert dus. Ga nu zelf mijn nieuwe hengst zadel mak maken en inrijden Haha!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:11

Ja, het is echt erg dat sommige mensen die zo onwetend zijn toch een paard nemen zonder zich eerst te laten informeren!! Of ten minste eerst een verzorgpaardje nemen! Ook is het altijd leuk als onwetende paps en mams voor hun "kleine meid"een pony kopen voor haar verjaardag en dat die dan na 2 weken verwaarloosd en kreupel weggaat als "onhandelbaar weidemaatje..."
Het is triest

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:15

Ik ree ook nog maar 1 jaar, maar mijn ouders en broer vonden het ook zo leuk dus die zijn toen een half jaar na ik ree ook gaan rijden. Dus wij hadden ook al heel vroeg zelf een paard. Mijn paard is toen wel goed verzorgt hoor Haha! heb daarna zelf nog een pony gehad en nu ben ik weer over gegaan naar de paarden omdat ik 18 ben en heb ik een hengst van 3 gekocht Haha!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:26

Breitling schreef:
Ik ree ook nog maar 1 jaar, maar mijn ouders en broer vonden het ook zo leuk dus die zijn toen een half jaar na ik ree ook gaan rijden. Dus wij hadden ook al heel vroeg zelf een paard. Mijn paard is toen wel goed verzorgt hoor Haha! heb daarna zelf nog een pony gehad en nu ben ik weer over gegaan naar de paarden omdat ik 18 ben en heb ik een hengst van 3 gekocht Haha!


Ik bedoelde het niet persoonlijk tegen jou hoor! Bloos

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:33

haha oke dan is het goed Knipoog

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:34

Weet je wat ook ontzettend scheelt? Als je op veel verschillende paarden rijdt. Ik zie bij ons op stal namelijk mensen met een eigen paard, zijn Z1 op dat paard maar zitten in de tussentijd nooit op een ander paard. Nu hadden wij een keer een wedstrijd waarop je op andermans paard moest starten, en om te oefenen werd er een les georganiseerd waarin we allemaal op elkaars paarden gingen rijden. De persoon in kwestie kam terecht op m'n verzorgpaard Opulent en die persoon daalde gelijk zo'n 500 meter in m'n achting. Ze kon niets maar dan ook absoluut niets met m'n verzorgpaard, hij liep sterren te kijken... En ik altijd maar opzien tegen haar omdat ze Z reed... En nou is Opulent wel een extreem moeilijk paard, maar heb haar de laatste tijd ook nog op een jong ding zien rijden en dat viel ook vies tegen... Zo handig met paarden was ze niet, kon eigenlijk alleen op d'r eigen paard goed rijden.

Dus als je de kans krijgt: rijd zoveel mogelijk verschillende paarden! Ik heb gelukkig naast m'n eigen paard altijd wel 1 of 2 andere paarden te rijden Haha! Ik besef dat dit niet voor iedereen zo kan zijn, maar het helpt je wel in je algemene paardrij-ontwikkeling Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:55

Dat helpt idd heel erg veel.

Juist omdat ik voorheen nooit een eigen paard heb gehad en op wat handels-africhtingsstalletjes heb gereden en zo jonge paarden zadelmak maakte en ongeveer B/L dressuur en spring nivo reed.
En wat verkl*te paarden weer aan het lopen heb gekregen, heb ik bijzonder veel geleerd.

maar op mijn eigen paard heb ik ook weer dingen geleerd die je bij een jong paard niet tegen komt, zoals appuyementen of keertwendingen.

maar idd, heb je de kans om veel paarden te rijden, zeker aanpakken, daar leer je zoveel van
Uiteraard wel met begeleiding, anders schiet het nog niet op.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:36

Ik heb járen op een goed aangeschreven manege met een goed aangeschreven instructeur gelest...nam zelfs privelessen van de beste man voor 30 gulden per half uur en dat was toen veel geld! Ik reed onderlinge L2-wedstrijden en won bijna altijd. Verder maakte ik het bos onveilig per pony...

En toen ging ik op een KWPN-er rijden en kreeg een écht goede instructeur. En die biechte me op dat hij liever had dat ik helemáál nog nóóit op een paard had gezeten dan hoe ik nu reed, want ik deed zo ongeveer alles fout! Wat een desillusie! Vervolgens ging ik zó vreselijk hard mijn best doen dat ik mezelf in de weg zat. Weer járen later leerde ik het een beetje en nu bij mijn 3de eigen paard denk ik soms nóg 'ik kan er ook helemaal niets van'...

Dus uh, hou de moed erin!! Lachen

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:52

poes schreef:
Ik heb het gevoel dat ik echt bof met onze manege. Jonge, frisse paarden (helemaal niet afgestompt), en een goede lesgeefster. Zij geeft gericht les, met paarden waar je nog wat van kunt leren. Ik heb nog geen enkele andere manege gevonden waar ik zou willen rijden, en geloof me, ik heb er al veel geprobeerd.. Dus ik bof gewoon echt met mijn manege Lachen

idd de lessen vind ik ook heel goed. en de paarden zijn niet nat een maand verpest als ze op de manege komen. zo vind je er idd niet veel OK dan!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:51

Ik rij nu zelf 10 en een half jaar (vanaf me 5e). Maarreh in de tijd dat k op een manege reed heb k er ook maar bar weinig geleerd!!! Pas de laatste jaren heb ik iets geleerd!

Van mijn vorige pony heb k veel geleerd want die was echt supermoeilijk aan de teugel te rijden ensow. en door proveles leer je tuurlijk veel meer!!

En op de pony die ik nu heb, dara heb k pas veel van geleerd. Aangezien ik um voor het grootste deel zelf heb ingereden, en hij is ook niet de makkelijkste...daar leer je wat van...als je goed les krijgt vind ik...

Maar op een manege... maar de kinderen die op een manege rijden, rijden toch emer voor het plezier...maja vaak wordt het rijden wel verkeerd aangeleerd...

was bij mij ook zo...

cadmaddie
Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:21

Goh ik wist wel dat de mening van niet manege mensen over de kunsten van wel manege mensen niet al te best was.. maar dat er ook zo veel ex manegepersonen zo negatief denken over hun manege verbaast mij enigzins. Ik ben dus zo iemand die al 12 jaar op eenzelfde manege rijd en ik moet zeggen dat ik het op een aantal punten wel eens ben met wat er gezegd word.

Voor mij persoonlijk ben ik nu wel op een punt gekomen dat ik in manegelessen niet meer verder leer. Wij hebben gediplomeerde instructeurs en best leuke en goede paarden, waarvan een aantal ook wedstrijden lopen, maar aangezien je niet de enigste bent die op zo'n paard rijd kun je het nooit helemaal naar je eigen hand en been verfijnen. En dat is frustrerend. Daarom heb ik mij de laatste 5 jaar niet op dat terrein begeven, maar heb ik allerlei jong prut ingereden, verpestte en getraumatiseerde paardjes weer aan de praat gekregen en op die manier een uitdaging gevonden en was voor mij de verbetering nog zichtbaar.

Nu begint het moment te komen dat ik daar eigenlijk een beetje genoeg van krijg, het steeds weer opnieuw beginnen tot ongeveer L en dan weer een volgende gaat ook vervelen.. Dus ja nou moet ik misschien ook maar een bijrijd iets gaan zoeken ofzo.. Als ik daar aan zou beginnen zou ik wel de gezelligheid van de manege missen en ik zal ook niet snel negatief gaan denken over mijn manege en de instructeurs die daar werken..

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:01

Haha,ik denk dat best veel mensen dat wel hebben Haha!
Ik kwam er op de manege gelukkig al binnen een jaar achter. Maar zelfs nu ik al 7 jaar niet meer op de manege rijd, intussen al aardig wat andere paarden (in)gereden heb en nu mijn tweede eigen paard aan het inrijden ben, kom ik er nog vaak genoeg achter dat ik niet kan rijden. Ik moet nog heeeel veel leren. Maar we doen onze best OK dan! en we hebben er lol in, dus daar gaat het om Knipoog

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:54

Wat heb ik het dan getroffen met mijn manege ( DE Hoge Devel in Zwijndrecht)!!!!!!!!
IK ben laat begonnen met rijden(ik was 22) en ben nu, 10 jaar later in het trotse bezit van een 10jarige KWPN-er Haha! .
Ik zijn begonnen in een beginnersles uiteraard. Daar leerde we eerst om te zitten , zonder beugels en zonder teugels( het zijn immers geen handsvaten Bloos ). Ook de gymoefening voor de balans moesten we doen(twee benen aan een kant door draaien naar achterstevoren enz. Verward )

Ik heb hier voor mijn gevoel echt leren paardrijden. Met vier gediplomeerde instructeurs OK dan! op stal is me dat zeker gelukt. En niet alleen bij mij, want zelfs manegeruiters halen het M2 niveau bij onderlinge wedstrijden welteverstaan.( de onderlinge wedstrijden worden gejureerd door officiele jury's uit het KNHS boekje)

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:47

Het wil niet zeggen dat alle mensen met een eigen paard dat die kunnen paardrijden hoor!!!Ik ken genoeg mensen die een paard hebben en eigelijk niet zo goed weten wat ze er mee moeten...Dus dat is niet waar wat je zegt meisje uit Zwolle.
En het is ook niet zo als je alleen maar de mogelijkheid hebt om alleen maar op manege pony's te kunnen rijden dat je het niet leerd, ik bedoel bij ons op de manege heb je goede leer paarden.
Je kan bij ons de meiden die (natuurlijk) al wat langer rijden zo op een lastig of moeilijk pension paard zetten en het gaat goed, dus het maakt niet zo veel uit of je een manege paard berijd of een eigen paard het licht aan de lessen die je krijgt en aan je eigen inzet!
Ik heb jaren op manege paarden gereden en heb een eigen paard gekregen van me ouders (al een paar jaar geleden) en dat is een niet makkelijk paard, en toch kan ik goed met hem over weg en dat komt door de goede lessen die ik heb/gehad, en ik heb super veel geleerd van de mange paarden!!!
Dus je moet gewoon blijven lessen!!!

Suc6!!!

Groetjes mies

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:30

hey fleur ik ken het probleem Tong uitsteken ( ja logisch als we bij elkaar op de manege rijden )
Maar doordat ik angelo als verzorgpaard had en ik op maandag avond bij chris( voor degene die het niet weten de eigenares van de manege)
Les heb gehad heb ik toch nog veel geleerd. Nu heb ik katja en zei is ook dressuurgericht. Ik merk met sommige dingen wel dat ik het niet goed heb geleerd, maar ik ben er met ilona bezich om het te verbeteren *LOL*
En ja nu jij les hebt moet het ook goed komen hoor ! Want marloes legt het allemaal wel uit. Je kunt eventueel ook zelf dingen vragen waar jij op kunt oefenen he!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:39

runningkawa schreef:
Dat helpt idd heel erg veel.

Juist omdat ik voorheen nooit een eigen paard heb gehad en op wat handels-africhtingsstalletjes heb gereden en zo jonge paarden zadelmak maakte en ongeveer B/L dressuur en spring nivo reed.
En wat verkl*te paarden weer aan het lopen heb gekregen, heb ik bijzonder veel geleerd.

maar op mijn eigen paard heb ik ook weer dingen geleerd die je bij een jong paard niet tegen komt, zoals appuyementen of keertwendingen.

maar idd, heb je de kans om veel paarden te rijden, zeker aanpakken, daar leer je zoveel van
Uiteraard wel met begeleiding, anders schiet het nog niet op.


Zo leer ik ook héél veel. Altijd al héél veel verschillende paarden gereden. Waardoor je veel verschillende problemen tegen komt die ik met de juiste begeleiding leer(de) op te lossen.

Ook door het vele zadelmak maken leer ik nog altijd heel veel. Maar dan leer je vooral de basis heel erg goed, nu ik o.a een M2 en een Z2 paard rijd merk ik echt dat ik daar heel veel aan heb! De oefeningen gaan met de dag vooruit, specifieker en tactvoller waar ik op die jonge paarden weer profeit aan heb.

Dat ben ik reuze dankbaar! En ik kan me heel goed voorstellen dat het erg, écht erg rot is als je die mogelijkheid niet hebt om veel verschillende paarden te rijden. Maar ik denk ook, waar een wil is, is een weg. De een komt meer obstakels tegen dan de ander, maar aan het einde van die weg heeft iedereen evenveel geleerd en evenveel obstakels gehad. Het is maar hoe lang je het vol houd op die weg.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 01:58

ik had ong 4/5 jaar op een manege gereden en had niet eens geleerd hoe ik moest aan galoperen (ik heb er nooit van gehoord dat je je buitenbeen achter de singel moest leggen) op die manege was het altijd van: "ja schop maar aan" ík heb het geleerd door de penny te lezen.. jaja die heb ik ook gelezen Tong uitsteken toen ik m'n eerste priveles op m'n verzorgpony kreeg heb ik in een half uur dingen geleerd waar ik op die manege 4 jaar over zou doen Boos!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:11

Grappig, ik heb hierover gister een heel gesprek met mijn vriend gehad. Ik herken hier een heleboel dingen in en ook een hoop frustraties..... Mijn grootste frustratie is eigenlijk nog altijd dat ik niks anders kan, dan maar blij zijn met mijn manegeles......... heb geen geld voor een eigen paard of prive-lessen. En voor bijrijdpaarden worden ook steeds hogere bijdrages gevraagd (en dan heb je nog niet eens les).

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:25

manzano schreef:
Grappig, ik heb hierover gister een heel gesprek met mijn vriend gehad. Ik herken hier een heleboel dingen in en ook een hoop frustraties..... Mijn grootste frustratie is eigenlijk nog altijd dat ik niks anders kan, dan maar blij zijn met mijn manegeles......... heb geen geld voor een eigen paard of prive-lessen. En voor bijrijdpaarden worden ook steeds hogere bijdrages gevraagd (en dan heb je nog niet eens les).


Daarom ben ik blij dat ik nu mensen heb gevonden die er niks voor hoeven te hebben en die blij zijn met alles wat ik doe *LOL*

Maarja opzich leer iknog niet veel want ze kopen een paard en na een maand of 2/ 3 gaat die helaas weer weg Verdrietig

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:23

Het verschilt ook best wel per manege. Er waren op de manege waar ik begon ook ruiters die wilde neit meer dan een keer per week naar het bos en vonden dat best.. Als er in die groep 2 fanatieke ruiters zitten hebben ze pech. De manege lesen gaan altijd langzamer want je hebt 6 tot 10 paarden in je les. Dus het leren gaat niet zo vlot als met Prive les. Ik heb ook ervaren dat sommige instructeurs (m/v) op maneges iedere les het zelfde riedeltje opdreunen... beginnertjes doen zus midden groep doet zo etc.. Ze blijven ook altijd gewoon in een treintje (achterelkaar) rijden.

Ik begon met 6 jaar op een ponyclub waar echt iedere week hetzelfde gedaan werd en dan soms naar buiten en soms een sprongetje. Toen ben ik naar een goede manege gegaan en heb daar eigenlijk een redelijke basis geleerd.. daar reed je gewoon allemaal de hele bak gebruiken en dan krijg je in de les zo je portie aandacht.

Toen ging ik voor een handelaar rijden op mijn 16e ofzo.. en ik vond de paarden daar echt enge beesten.. die dieren schrokken veel vlotter bokten veel hoger dan manege paarden.. (ik gaf veel te veel hulpen) En er bleken ineens paarden te bestaan die bijna "vanzelf" aan de teugel liepen!!! Nou de eerste paar dagen op die sportpaarden was een DRAMA ik was echt bang.. Had ik op de manege 80 cm gesprongen hier ging ik na 4 dagen over 1.20.. ik deed he echt in mijn broek. Ik ging natuurlijk niet zeggen dat ik bang van maar het janken stond me nader dan het lachen.
Ik wist ook echt niet wat ik aan het doen was.. dus ik kreeg soms wel twee keer per dag les...

Het is als je rijbewijs halen ... echt autorijden leer je ook pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald, door ervaring en veel verschillende situaties.

Ben van mijn angst genezen gelukkig vond het leuk daar en stap nu bijna overal op en krijg het meeste paarden spul wel redelijk aan de loop.

maar ja .. dan loop ik op een concours .. sta ik zo even bij het ZZ te kijken en dan denk ik .. ik kan echt nog helemaaal niks!!!! Huilen Huilen
hahahaha

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:02

jep ikmeld me ook aan. ik kwam van de manege en dacht dat ik best goed kon rijden. nou niet dus. ik heb nu mijn eigen paardje daar heb ik de pech bij dat het een jong paard is wat nog alles moet leren niet echt een ideale combinatrie dus. maar ja goede leerpaarden zijn veel te duur. nu heb ik 1 keer in de week privé les en twee keer in de week groepsles op de rijvereniging. het duurt wat langer omdat zowel het paard als ik alles moeten leren maar er zit vooruitgang in. maar ik heb ook nog het probleem dat ik het veel te snel; opgeef. ik merk dat het fout ga en dan heb ik zoiets van het lukt me nooit echt slecht van mezelf. maar ja ik blijf hopen dat het goed komt. Lachen

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:34

Moreno schreef:
Maar op een manege... maar de kinderen die op een manege rijden, rijden toch emer voor het plezier...maja vaak wordt het rijden wel verkeerd aangeleerd...
was bij mij ook zo...


Iedereen rijdt neem ik aan voor zijn plezier. Als ik er geen pezier in zou hebben zou ik allang gestopt zijn.

Ik heb altijd op maneges gereden en rijd daar nog steeds, maar wel wegens geld/tijdgebrek. Niet omdat ik nooit wat heb willen leren. Ik merk wel vaker dat sommige mensen die vaak zelf wel de luxe van een eigen paard hebben denken dat alle manegeruiters alleen maar rondjes wíllen hobbelen.
Dit vind ik echter een misverstand. Ik heb al vanaf dag 1 dat ik begon met rijden een enorme motivatie gehad om goed te willen leren rijden, welke ook nooit weg is geweest.
Helaas ben ik wegens het geld op een manege gaan rijden, waar je na 3 jaar wel uitgeleerd was omdat het daar aan kennis of wil om de ruiters wat leren daar ontbrak om welke reden dan ook. In het begin vond ik het daar wel leuk totdat ik les kreeg van kinderen die het B-niveau nog niet ontstegen waren. Dus toen ik studiefinanciering kreeg, ben ik meteen naar een andere (een wat betere manege) gegaan. Inmiddels reed ik 7 jaar, waarvan ik de laatste jaren op die manege alleen maar mezelf dingen aan het aanleren was uit boekjes, andere ruiters kijken, informatie opzoeken, bladen kopen (zelfs naar de Surpriseshow geschreven, ook uitgekozen, kreeg alleen geen les, maar mocht het doen met naar Anky kijken terwijl ze aan het rijden was. Dat kan op een wedstrijd ook, maar goed. Voor de rest natuurlijk wel een leuke ervaring, alleen niet waarvoor we geschreven hadden, mar ach).
Op de manege waar ik nu rijd, rijd ik inmiddels een jaar of 6,5 maar de geschiedenis lijkt zich weer te herhalen. Ook hier zit ik nu zo langzamerhand ook wel aan de tax zit van wat ik binnen deze manege kan leren (overigens heb ik het hier verder wel naar mijn zin) en ik merk dat ik de laatste tijd weer erg veel naar de boekjes aan het grijpen ben. Maar gezien hier weinig andere mogelijkheden zijn in de buurt om te gaan rijden is het nu wachten tot ik op mezelf woon en een eigen paard kan kopen. Ik doe er wel alles aan om niet te blijven hangen, maar gelukkig heb ik ook nog een kritische zus die me geregeld corrigeert Lachen.
Ik blijf gewoon stug volhouden. Ooit lukt het me...
Haha! (hoop ik)