Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 20:15

Is het slecht om met Sporen te rijden? Ik vind het altijd een beetje zielig. Maar nou moes ik pas van Hanneke (die mij les geeft) met sporen gaan rijden dan zou Arie beter aan mijn been zijn. Nou had ik pas dus met sporen gereden hij reageerde wel veel beter. maar moet ik dan met sporen blijven rijden of hoeft dat over een tijdje niet meer? Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:18

Als hij goed aan je been is, heb je ze in principe niet nodig. Maar ze hebben ook een heel groot voordeel: je kunt je hulpen er heel fijntjes en subtiel mee geven, en da's voor een paard (bij JUIST gebruik) weer veel fijner dan dat onrustige gedrijf!

*angel*

Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:21

hoi ik ben angelle
ik rij ook met sporen op mijn eigen paard.
het betekend niet dat je op elke pony met sporen kan gaan rijden.
maar als hij het echt nodig heeft moet je het toch maar doen.
het is niet erg als je maar niet gemeen er mee prikt.
ik hoop dat je het begrijpt?¿?

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 20:26

thanx voor jullie reacties.
Arie is dus niet zo goed aan mijn been.
Maar nu na dat ik met sporen heb gereden wel. Alleen ik vroeg me af of ik nu altijd met hem met sporen moet rijden of niet? weet iemand dat of is dat een domme vraag? Verward

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:36

Ik heb op mijn vorige verzorgpaard zo hard moeten schoppen met sporen, dat moest van de eigenaresse omdat ze zo liep te klieren en mij zo in de maling nam (ik deed haar nog niet zo lang). Ze zei als jij haar kapot prikt/schopt met je sporen dan mag jij d'r houden!!! nou en ik heb hard geschopt en ze was niet kapot..... normaal drijf ik alleen met mijn been en spoor ter verduidelijking, of als ik geen reactie krijg!!! IK ben niet gemeen alleen waakzaam met mijn been. Maar echt schoppen doe ik niet, alleen als het echt super nodig is en dat was bij haar heel erg nodig!!!!

Als je je paard gewoon kan laten lopen op je kuit..... super maar ookal heb je en spoor om dan hoef je hem nog niet altijd te gebruiken!!!!

Je kan hem dus wel atijd om doen maar wanneer je hem gebruikt moet je zelf weten!!! Ik heb nog weleens geprobeerd om zonder te rijden maar dat ging absoluut niet om de seconde was ze weer terug in d'r oude manier van doen..... duz ik reed haar altijd met sporen maar ik gebruikte ze niet altijd!!!

....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:33

Ik rij mijn 4-jarige grote ruin ook met sporen. Ik kan op die manier veel verfijnder mijn hulpen geven dan dat ik zonder sporen soms wel eens moet porren voordat hij doet wat ik vraag. Ik kan mijn benen veel rustiger laten afhangen waardoor hij ook veel rustiger wordt. Ik prik hem ook niet, ik leg alleen aan en dan snapt hij meteen wat ik bedoel. Gaat goed!

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:45

Haffie:Als jij netjes met je sporen kan rijden, en ze subtiel gebruikt wanneer dat nodig is, is het niet slecht.
Met sporen reageerde je paard wel goed zeg je.
Dan zou ik het gewoon bekijken hoe het dan weer gaat zonder sporen, reageert je paard nog steeds goed: sporen weg laten.

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 10:57

thanx voor jullie reacties Party!!

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:56

je kunt ook gewoon altijd met sporen rijden en ze gebruiken als je ze nodig hebt en niet gebruiken als hij goed voor 't been is. dan heb je ze gelijk 'bij de hand' als 'ie een keertje niet voorwaarts is!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:02

Ik wissel het af, tijdens de les en soms 1x thuis rij ik met sporen, de rest van de tijd zonde, omdat ik vind dat ik hem ook zonder sporen aan het lopen moet kunnen krijgen. Met wedstrijden ben ik verplicht, dus oefen met en zonder sporen.

Navragen is beter dan afvragen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 19:26

Ik rijd voornamelijk zonder sporen. Bij paarden die slecht aan het been zijn gebruik ik ze in eerste instantie wel vaak. Meestal zijn ze later beter aan het been en dan stop ik weer met het rijden met sporen. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, meggiemeg en 9 bezoekers