Doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LizZz
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Breezand

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 08:49

Het is echt heel stom, maar doorzitten op mijn paard is echt een ramp! Ik weet gewoon niet hoe ik relaxed kan zitten, zodat er geen spanning ontstaat! Heeft iemand misschien tips hiervoor? Ja ontzettend veel oefenen, dat weet ik, maar ik kan nu L2 starten en zonder doorzitten gaat dat niet lukken! Dus kan iemand me wat tips geven?

Verboden vruchten zijn het lekkerst


danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:13

ik snap niet helemaal wat jij bedoeld, is hget je eigen spanning als je gaat doorzitten of zit je paard gewoon niet lekker als hij doorzit??
als dat het geval is moet je denk ik eerst zorgen dat je paard goed over zn rug loopt, en als het bij jezelf vandaan komt moet je gewoon proberen zlef ontspannen te blijven zitten en dat steeds herhalen, en inderdaad daarmee veel oefenen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:15

Voor het doorzitten is je houding het alles belangrijkste. Kijk is bij centered riding op internet of gewoon een boek. Als je deze houding heb, is doorzitten geen probleem meer.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

LizZz
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 09:15

Het is mijn eigen spanning..Het paard loopt volgens mijn instructice niet persé beroerd met doorzitten.

Verboden vruchten zijn het lekkerst

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:22

Als jij gespannen zit, is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed met je zit.

Ken je het woord wortelen of centreren?
Ga op je paard zitten en denk je voet op de grond en je heup naar de grond tot je borstbeen.
Wortelen is dat je je voet in de grond vast zet met wortels. Dus je schiet uit je voet en heup en borstbeen wortels naar de grond. Deze lopen recht naar de grond waardoor je los maar toch stevig kan zitten. Het makkelijkste is om je zelf als een boom te zien die vast geworteld staat.

Ik heb geen foto van je hoe je zit. Dus daar kan ik nu niks van zeggen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:47

het belangerijkste is gewoon dat je lekker ontspannen moet gaan zitten en wat josien zegt, als het niet aan je paard ligt.. dan is het toch echt dat je jezelf meer moet ontspannen pas dan kan je lekker zitten, en je moet niet je buispieren gaan aanspannen en niet vergeten adem te halen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:58

veel zonder zadel rijden.
Mijn verzorgstertje had ook vreselijk moeite met doorzitten, en ik begreep het écht niet. Mijn pony (shetje) zit heerlijk in draf zonder zadel. Maar ze presteerde het altijd weer om er gewoon af te stuiteren. Bij haar was het probleem dat ze niet durfde los te laten, en haar onderbenen aan het paard geklemd hield. Zogenaamd om "steviger" te zitten. Ik weet niet of dat bij jou het probleem is natuurlijk, maar je moet alleen je bovenbenen aanklemmen en verder alles loslaten. Met je bekken meegaan met de beweging, passief zitten. JE moet zelf eigenlijk alleen maar "meeliften" Om het te leren kan je het best aan de longe gaan, zodat je zelf niet hoeft "na te denken" over het tempo, dat doet degene die longeert dan. Zo kan jij je rustig concentreren op "zitten"
Draf doorzitten is echt het fijnste wat er is! Het zit beter dan stap, draf lichtrijden én galop.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:38

ja, proberen lang en diep te zitten zonder je te klemmen, dan stuiter je eraf. het gaat erom juist dat je de beweging opvangt in je rug en heupen en niet met je benen. succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:27

meertips??

Mijn nieuwe aanwinst: Bas! (Florencio x krack c)

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:00

MinX schreef:
veel zonder zadel rijden.
Mijn verzorgstertje had ook vreselijk moeite met doorzitten, en ik begreep het écht niet. Mijn pony (shetje) zit heerlijk in draf zonder zadel. Maar ze presteerde het altijd weer om er gewoon af te stuiteren. Bij haar was het probleem dat ze niet durfde los te laten, en haar onderbenen aan het paard geklemd hield. Zogenaamd om "steviger" te zitten. Ik weet niet of dat bij jou het probleem is natuurlijk, maar je moet alleen je bovenbenen aanklemmen en verder alles loslaten. Met je bekken meegaan met de beweging, passief zitten. JE moet zelf eigenlijk alleen maar "meeliften" Om het te leren kan je het best aan de longe gaan, zodat je zelf niet hoeft "na te denken" over het tempo, dat doet degene die longeert dan. Zo kan jij je rustig concentreren op "zitten"
Draf doorzitten is echt het fijnste wat er is! Het zit beter dan stap, draf lichtrijden én galop.


dat is inderdaad de goede manier!!
ik heb namelijk het zelfde probeleem Verward

maar nu ben ik er vanaf!!! Pling

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:22

Je hele lijf ontspannen echt helemaal los, maar je buikspieren steeds spannen en weer loslaten op het ritme van je paard

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:41

Of neem zitlessen op je paard. Zorg dat iemand hem aan de longe heeft en ga erop zitten met of zonder zadels. Laat daarbij je benen hangen, dus niet in de beugels. En wat de rest hierboven al zegt .

In ieder geval succes OK dan!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:24

Ik heb dit ook heel erg maar bij mij ligt het deels ook omdat mijn paard zijn rug vastzet.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:54

Denk alof je een briefje van duizend onder je kont hebt zitten of proberen je voeten uit de beugels!!! dat doe ik tenminste jij hoeft het niet te doen hoor!!!

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:44

Wat is daar stom aan, kan toch...?? Ja het is je eigen paard maargoed...
Ik kan/kon eerst ook nie doorzitten of galopperen een verkeerde beweging en ik lag er zo goed als af...
Nu op de nieuwe manege waar ik rij (heb geen eigen paard) ging het oppeens zo goed ik stond helemaal versteld, snap niet hoe het kan, maar misschien kan je zit lessen nemen, dan kunnen ze kijken of jij misschien iets 'verkeerd' doet en kunnen ze je helpen wel weer stevig te zitten.

Mmm, tja.....

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:57

josien schreef:
Voor het doorzitten is je houding het alles belangrijkste. Kijk is bij centered riding op internet of gewoon een boek. Als je deze houding heb, is doorzitten geen probleem meer.


Ik geloof niet dat je uit een boek of vanaf het Internet kan leren zitten...
Toch gewoon lessen!! En oefenen tot je er bij neervalt...

You're immortal until proven otherwise

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:21

ja dat kon ik in het begin ook niet echt lekker.. maar door zonder zadel te rijden lukt het je echt veel beter en leer je veel beter zitten vind ik.. vlede keer reed ik met school een manege les en zat op een paard van 1.83 hoog en die gooit aardig hoog op en niemand kan er echt goed op doorzitten, en ik vond het gewoon lekker zitten eigenlijk omdat ik niet anders gewend ben, niemand snapte me haha.. maar van dat heb ik echt veel geleerd!

Vetje
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:26

Heupen los en als een "zoutzak" zitten!!! Probeer idd of je zitlessen kan regelen want daar kan je vreselijk veel baat bij hebben. Je hoeft dan niet meer op je paardje te letten alleen maar op jezelf en je zit en dat leert wel zo makkelijk. Wat je ook kan proberen, als je met zadel en beugels wil rijden, is om zoveel mogelijk je gewicht op de ballen van je voeten te plaatsen, waardoor je niet kan gaan klemmen op onder en/of bovenbenen, maar dit is heel moeilijk om daarbij nog te kunnen ontspannen......

OlympicVetje the Best!

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:56

ik heb er ook nog wel is last van als ik op me verzorgpony rijd zonder zadel maar je moet gewoon je benen recht houden en je paard niet al te snel laten lopen en goed je heupen kantelen... succes!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fantj3 en 34 bezoekers