Een jong voorwaards paard voorwaards laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Een jong voorwaards paard voorwaards laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 21:09

Misschien is de titel een beetje onduidelijk Lachen

Ik heb een jonge fries ongeveer 3 maanden geleden zadelmak gemaakt. Vanaf 2,5 jaar ben ik al met hem bezig met sturen tussen de leidsels en longeren. Hij kent het bit dus goed en in stap is hij heel makkelijk te sturen.
Onder het zadel is hij ook zeer braaf wat berteft het accepteren van de ruiter op zijn rug Haha! In stap is hij zeer goed te sturen stilstaan gaat ook erg goed. En van stil naar stap ook. Hij kent de hulpen voor draf en galop maar is daarin zo moeilijk terug te krijgen.

Hij draaft vanuit stap vlot aan op je been, maar is daarbij TE voorwaards naar mijn idee. Ik moet hem heel erg op de rem houden om te zorgen dat hij niet veel te snel gaat of in galop aanspringt. Het duurt een halve bak voordat ik hem weer in stap terug heb. Dat hij in draf en galop nog moeilijk te sturen is vindt ik logisch aangezien hij het sturen alleen goed gewend is in stap, dat komt wel goed.

Ik vindt het alleen lastig dat ik hem zo op de rem moet houden tijdens het draven.

Hem op mijn zit terugrijden (en afremmen) zit er nog niet in dus de enige rem die ik helaas heb zijn mijn teugels. Ik zou niet willen dat hij een harde mond krijgt of tegen het bit wordt dus ik probeer zo min mogelijk 'te remmen' en hem zo lang mogelijk de tijd te geven om in stap terug te komen.

Wat is nou het beste om te doen om het paard te leren snelheid te verminderen en terug te komen in gangen?


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:35

Als ie al tussen de leidsels en aan de longe heeft gelopen, reageert ie dan niet op je stem?
Ik zou toch proberen te wenden en voltes te rijden in de draf, zo kun je toch weer wat beter het tempo onder controle houden dan iedere x de lange zijde over.
Ook al duren de overgangen nog lang, wel regelmatig mee nemen, je zit sluiten en hem terug vragen met je stem en zonodig je hand.
Als je dat vaak oefent,worden die overgangen steeds korter, en leert ie ook aan je zit te luisteren.
En als je met je hand moet remmen, probeer te knijpen en te ontspannen, niet constant vast houden, daar lopen ze alleen maar tegenin.
Suc6

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:48

Ik heb dit ook gehad met mijn verzorgpaard, door vooral veel overgangen en tempowisselingen te rijden word het langzaam minder, in het begin zul je nog niet zo veel resultaat voelen maar na een tijdje komt het toch. Ook kun je als die te voorwaarts is hem op een volte zetten en dan weer een stukje rechtuit, probeert die dan weer onder je vandaan te lopen weer een volte.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:06

stemhulpen in combinatie met gewichtshulpen. Vervolgens de stemhulp steeds later/minder geven. Ze leggen de link snel hoor.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:11

je geeft zelf al aan dat je je paardje net zadelmak hebt gemaakt..
dan is het gewoon nog erg onstuimig en kan je niet teveel meteen van haar verwachten!
het duur gewoon even, en inderdaad wat annegti zegt het komt vanzelf, maar je moet hem zeker voorwaarts laten want die jonge van ons is vanaf het begin een minder voorwaarts paard geweest en daar moet ik nu gewoon heel hard op werken, ik vind dat niet erg.. maar soms is een voorwaarts paard ook lekker Haha!

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:22

Hé, dat komt me bekend voor... Zulke paarden (ook Fries) heb ik ook onder het zadel (gehad).
Tijdens de les (van een deskundige op dat gebied, zat in het FPC-team vóór alle ellende daar) moest ik ze voor los laten, en 'doen of ik gek was, langzaam, dus niet in het ritme lichtrijden'. En gewoon stug volhouden, of t nou gelijk helpt of niet.
Idd stem erbij, en af en toe een ophouding met je hand mag best, zolang je maar niet vasthoud.
Bij de paarden die ik heb gereden hielp het op den duur altijd, en er waren echt dieren bij waar mensen niet graag op reden omdat ze zo onwijs loperig waren.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:26

Leer hem terugkomen op je zit/stem/ademhaling in de overgangen van stap naar halt. Als dat werkt zonder teugels, dit in de draf-stap overgangen toepassen en weersta daarbij de verleiding om de teugels daarvoor te gebruiken. Blijf vooral ontspannen en hou vol. Zet 'm op een volte en verklein die zonodig iets (niet te veel! daar is ie nog wat jong voor!).
Als jij teveel in je handen hebt, kan ie zich goed op je hand en daarmee zijn voorhand leggen, waardoor remmen extra moeilijk wordt voor hem. Hij moet leren op je zit en zijn achterbenen terug te komen.
Succes!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:16

Leer te stoppen met zithulpen, niet op het bit. Leer je paard eerst te stoppen aan de longe door je lichaamshouding icm stemhulp. Als dit is bevestigd, vanuit het zadel met hulp van stemhulp icm gewichtshulp, desnoods eerst nog met iemand ernaast die het paard stopt als jij dat aangeeft. Belonen als hij idd stopt op jou gewichtshulp.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 11:22

Bedankt voor de tips ik zal eraan werken. Ik rij hem 2 keer per week en hij gaat twee keer per week aan de longe. Daar is hij ook heel voorwaards in draf maar kent hij de stemhulpen idd wel.
Donderdag ga ik weer rijden, ik hou jullie op de hoogte!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:26

Wellicht is het nemen van les een goede tip Haha!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:38

Hangt ervan af of hij z'n passen afmaakt. Zo nee, moet je hem dus wat rustiger laten lopen. Beetje praten, op de volte etc. Succes!

-* Nightwish here I come... *-

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:41

Ook ik heb een jonge snelle Fries die als een razende door de bak ging. Ik leer in mijn les ook haar terug te rijden op de zit, dus langzamer lichtrijden dan het draftempo en terugrijden op de zit, vooral niet aan de teugels zitten en veel doen met zit en ademhaling.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:11

gijsenkim schreef:
Wellicht is het nemen van les een goede tip Haha!


heeft RK dit topic gemist Haha! Haha!

ik zou ook goede les nemen als ik jou was..

er is hier iemand op bokt die goed met jonge paarden is.. hoe heet ze nou ook al weer?? Verward Haha! Haha!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 09:31

Ik heb al les met ons andere paard, maar niet met dit paard en dat doe ik voorlopig ook niet want hij is me nog veel te hengst met andere paarden in de bak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:01

Ik ken het van mijn tinker. Die had ook altijd heel erg veel haast. Op de lange zijde maakte hij altijd extra vaart om daarna zowat in de galop te vallen. Ik maak nu veel wendingen en overgangen. En dat heeft op zijn draftempo heel erg geholpen. Op de volte had hij nog niet de stabiliteit om hard te draven. En wat ik gemerkt heb dat hielp is vooral de teugels iets losser te laten. Hoe korter ik ze nam hoe harder hij ging.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:24

Alle jonge paarden hebben in het begin haast, behalve dan die toppers die met 5 jaar al Z lopen. Volgens de boeken en ook naar mijn eigen ervaring is dat omdat ze nog niet voldoende evenwicht hebben met een ruiter op de rug. Ze moeten gewoon wennen, dan wordt het vanzelf minder.

supergroom van Ragne!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 18:50

Bedankt!

Ik heb hem vandaag gelongeerd met dubbele lijn. Dit ging best goed, hij reageerd goed op mijn stem. Hij valt af en toe heel erg naar een kant en dat is kwa sturen vrij makkelijk te corrigeren met dubbele lijn. Longeren lijkt me dus ook een goede oefening. Morgen ga ik hem weer rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:57

Als je maar consequent bent zal het paard niet hard in de mond worden,
hij heeft gewoon te luisteren en op het moment dat hij dat doet ontspan je gelijk weer.
Juist van dat laten doordrammen worden ze stug en hard.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:38

Ik denk dat je in dit beginstadium niet te veel nadruk moet leggen op het juiste tempo. Misschien is je paard wat onwenning en loopt hij daarom 'weg'.
Helpt het niet om hem gewoon een tijdje uit te laten draven. Rustig kalmeren tot ie vanzelf in een (voor zichzelf ook aangenamer) tempo terugvalt?
Het precieze tempo aan je paard opleggen is in het begin gewoon erg moeilijk. Als je de drie gangen er al uit krijgt, heb je al heel wat. Dan kan je daarna stillaan hogere eisen stellen. Ik zou wel proberen te vermijden dat hij aangaloppeert als jij wilt draven. Maar verder zou ik me van dat tempo nog niet te veel aantrekken.
Als je het rustiger lopen alleen kan bereiken door hard te zijn in de mond, zou ik dat hard zijn voorlopig opgeven.

Ik weet niet of je iets aan dit advies hebt, want ik weet ook echt niet waarom je paard zo hard loopt en hoe ver ie precies staat.

Veel succes in ieder geval! En hou ons op de hoogte! Lachen

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:42

Manda schreef:
Ik heb al les met ons andere paard, maar niet met dit paard en dat doe ik voorlopig ook niet want hij is me nog veel te hengst met andere paarden in de bak.


1-0 voor het paard in dit geval Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:06

1 mensje longeren, 2e mensje erop (voor de sier)

Gaat het longeren dan hetzelfde als 'vroeger'? Dan doet de ruiter iets fout tijdens overgangen. Gaat het anders? Zo blijven oefenen, dan zal je friesje het toch nog niet eens zijn met de ruiter op zijn rug.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:20

Miss nog harder laten draven? Totdat hij begrijpt dat jij het tempo bepaald...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:31

Ik zou hem zeker goed voorwaarts houden, en toch steeds beginnen met gewichts en houding hulpen, daarna de stem en dan pas de teugels, anders word hij op zo'n jonge leeftijd al hard in de mond. Geef hem dus elke keer de kans om naar je gewicht en stem te luisteren, zo nee, dan gaan de teugels wat doen maar niet eerder!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 12:50

gijsenkim"]
[quote="Manda schreef:
Ik heb al les met ons andere paard, maar niet met dit paard en dat doe ik voorlopig ook niet want hij is me nog veel te hengst met andere paarden in de bak.


1-0 voor het paard in dit geval Haha!
[/quote]

Hij is al geruint hoor Knipoog

Verder doen we ons best en zullen we heus wel les nemen.

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:47

Idd stemhulpen, Leo is ook vrijwel op stem beleerd, en om haar mond te sparen gebruiken we ook meestal onze stem met maar een klein beetje druk op de teugels. Ze leert het steeds beter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers