Verantwoordelijkheid tgo je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:37

Mijn paard loopt wel goed op 4 benen en ik denk dat hij ook buiten goed zijn achterhand gebruikt, alleen loopt hij wel lekker losjes.
Hij is meestal zo voorwaarts buiten dat ik niet zo weten hoe hij zijn achterhand kan vergeten Lachen

Ik zal er eens goed op gaan letten

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:28

hoe moet je een paardje dat heel erg snel loopt en haar rug niet goed gebruikt dan eigenlijk zo laten lopen dat ze mijn gewicht op de achterhand gaat dragen?

ik kan amper aan de mond komen (doe ik ook liever niet) omdat dat juist averechts werkt, want dan gaat ze nog harder.

ik probeer haar naar ontspanning toe te rijden en meestal zakt haar
hoofdje na een half uur ook wel naar benee, maar loopt ze dan ook wel
goed met haar achterhand?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:38

Je moet ook niet aan de mond zitten bij de meeste paarden werkt dit averechts. Je moet opdrijven en rustig ophoudinkjes maken zodat ze niet gaat crossen.

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:00

Ik krijg ook het idee dat sommige buitenrijden maar gewoon gewoon vinden.

Buiten kun je ook goed 'dressuur' matig rijden.

Ik ben nu met mijn fjord bezig maar ik vin dhte in de bak 100x moeilijker dan buiten.
In de bak heeft hij al gauw de neiging tegen de bakrand te gaan hangen, ook als je op de 2e hoefslag rijd(wat ik dus veel doe) merk ik dat.
Daarnaast vind ik de bak vaak te klein(20x40 en kleiner dus als je op de 2e hoefslag rijd), loopt hij eindelijk op 4 benen en op 2 teugels moet ik de bocht alweer om met als gevolg dat ik weer 3/4 rondje nodig heb paard weer netjes te krijgen.
En om dan nog maar te zwijgen over voltes rijden en galop oefenen.

Nu heb ik vandaag buitengereden en wat kan ik daar goed oefenen: Juist voorwaarts op 2 teugels en 2 benen(paard dan op 4 benen Tong uitsteken ).
Hij kasn nergens tegen aan hangen en de bochten in het bos gebruik ik voor de buigingen, voelt dan ook bijna perfect aan.
Naast het pad? Dan duw ik hem met mijn been in het pad en dan heb ik gelukkig wat meer tijd als in de bak .
Galop heb ik nog niet gedaan buiten eerst de draf en stap goed, maar wat is nou beter om het paard eerst lekker vooruit te laten galoperen ipv in zo'n kleine rotbak war hij telkens de bocht om moet en daar nog vreselijk veel moeite mee heeft.

OOk overgangen rijden kan prima, halthouden oefen ik altijd bij het oversteken van een weg of gewoon een midden op het ruiterpad. En dan ga ik rustig een tijdje staan.

Verder ben ik buiten ook veel handiger dan in de bak Haha!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:14

Ik rij een van mijn vz paardjes ook nooit aan de teugel, gewicht op de achterhand, nageeflijk... hoe je het wilt noemen. En toch weet ik zeker dat de manier waarop ik met haar bezig ben de beste is voor haar, om verschillende redenen. Beetje jammer als ik hier geen fotos van zou mogen plaatsen (wat ik trouwens nooit zou doen, maar het gaat om het principe).

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:47

Cowgirl schreef:
Ik krijg ook het idee dat sommige buitenrijden maar gewoon gewoon vinden.

Buiten kun je ook goed 'dressuur' matig rijden.

Ik ben nu met mijn fjord bezig maar ik vin dhte in de bak 100x moeilijker dan buiten.
In de bak heeft hij al gauw de neiging tegen de bakrand te gaan hangen, ook als je op de 2e hoefslag rijd(wat ik dus veel doe) merk ik dat.
Daarnaast vind ik de bak vaak te klein(20x40 en kleiner dus als je op de 2e hoefslag rijd), loopt hij eindelijk op 4 benen en op 2 teugels moet ik de bocht alweer om met als gevolg dat ik weer 3/4 rondje nodig heb paard weer netjes te krijgen.
En om dan nog maar te zwijgen over voltes rijden en galop oefenen.



En toch kunnen juist die irritante voltes soms zo goed zijn...

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:55

Dressuurmatig rijden heeft meer voordelen! Je hebt meer controle, je paard wordt mooier, het rijd lekkerder en noem maar op! Bovendien kun je ook op buitenrit wel dressuurmatig rijden!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:25

Exact, Klasien, dressuur is er om die redenen en om je paard het makkelijker te maken om z'n taak te vervullen: Jou op een goede manier rond te dragen. Een goed dressuurmatig gereden paard is niet alleen beter bestuurbaar: Het zit ook beter als een paard z'n rug goed gebruikt; je hoeft als ruiter niet zo hard te werken om iets voor elkaar te krijgen; en niet onbelangrijk: Je verlengt er z'n levensduur en "bruikbare tijd" mee!

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:15

Citaat:
dressuur is er om die redenen en om je paard het makkelijker te maken om z'n taak te vervullen: Jou op een goede manier rond te dragen. Een goed dressuurmatig gereden paard is niet alleen beter bestuurbaar: Het zit ook beter als een paard z'n rug goed gebruikt; je hoeft als ruiter niet zo hard te werken om iets voor elkaar te krijgen; en niet onbelangrijk: Je verlengt er z'n levensduur en "bruikbare tijd" mee!


dat is dan ook de enige reden dat ik lessen neem en oefeningen doe,want ik vind dressuur afschuwelijk Haha! , ik wil eigenlijk alleen leuke dingen met mijn paard doen.....en dan hoef ik er niet eens op te zitten!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:08

juist, dressuur is positief voor de gezonde levensduur van je paard, hij wordt soepel en gehoorzaam gemaakt. Maar juist daarnaast vergeten sommige dat dat hiervoor dient en niet om een 'mooi plaatje' te krijgen wat veel denken. Het ziet er dd mooi uit, maar alleen als het dan soepel en gehoorzaam eruit komt! En dat gaat eerst voor mij!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:52

Ik deed het vroeger ook nooit, het was altijd lang teugeltje, geen stelling, gewoon lekker buiten. Tot ik op een dag geen volte in draf meer kon rijden. Ik moest haar gewoon met grof geweld omtrekken omdat ze de bocht niet haalde in de bak. Toen heb ik het zeer seieus aangepakt, priveles genomen, en van de zomer ga ik proberen om mijn 1ste L1 proef te rijden Lachen Dressuurmatig is echt goed voor het paard, het lost zoveel lichamelijke dingen op, en je paard heeft veel betere spieren. En ik begin het nu zowaar nog leuk te gaan vinden ook. Hoewel nog lang niet alles soepel gaat, het is een Tinker, en heeft bv moeite met bochten en de galop, maar we komen er!