mijn paard houd rechts vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:27

sorayalover schreef:
wanee rik rijd trekt mijn paard met rechts net of ze het bit vastpakt en elke keer trekt heel irritant.
ik wil er nu echt wat aan doen want ik erger me erraan en word dan boos op haar watik niet wil.
laatst ben ik zo boos geweest dat ik haar een tik op haar neus heb gegeven met de zweep ja ik weet dat is niet d ejuiste methode maar ik vraag nu julie hulp.stijf is ze niet.....wie weet wat ik meot doen



Een leerzaam topic voor je waar alle antwoorden in staan:

[RT] Waarom meteen boos als...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:37

Gooi gewoon op de rechter volte die rechter teugel "weg", verzeker jezelf ervan dat de teugel echt LOS hangt. Dan kan ie aan die kant onmogelijk trekken. Hou je buitenteugel erbij (in contact, schouder begrenzend) en drijf hem met je binnenbeen in je linker(buiten)teugel (laat 'm steeds een pasje wijken op de volte).
Pas als ie die linkerteugel goed gaat aannemen en nageeft, kan je voorzichtig proberen weer contact met rechts te zoeken.
Uiteraard moet ie daarin goed voor je been zijn en voorwaarts zijn en blijven, want zoals Pipo ook al zegt: Het probleem begint achterin! (bovenstaande dus pas doen als ie goed voor je been is; dit oefenen met losse teugel, zodat ie ook daarin niet kan gaan trekken en zo z'n rug vastzetten).
En als je instructeur zich te goed voelt om op "zo'n" paard te gaan zitten, zou ik een andere gaan zoeken als ik jou was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:13

QQQQ schreef:
Gooi gewoon op de rechter volte die rechter teugel "weg", verzeker jezelf ervan dat de teugel echt LOS hangt. Dan kan ie aan die kant onmogelijk trekken. Hou je buitenteugel erbij (in contact, schouder begrenzend) en drijf hem met je binnenbeen in je linker(buiten)teugel (laat 'm steeds een pasje wijken op de volte).
Pas als ie die linkerteugel goed gaat aannemen en nageeft, kan je voorzichtig proberen weer contact met rechts te zoeken.
Uiteraard moet ie daarin goed voor je been zijn en voorwaarts zijn en blijven, want zoals Pipo ook al zegt: Het probleem begint achterin! (bovenstaande dus pas doen als ie goed voor je been is; dit oefenen met losse teugel, zodat ie ook daarin niet kan gaan trekken en zo z'n rug vastzetten).
En als je instructeur zich te goed voelt om op "zo'n" paard te gaan zitten, zou ik een andere gaan zoeken als ik jou was!


Gewoon op twee teugels contact blijven houden. De mond van je paard is de informatiebron voor jou. Als je de bende los gaat gooien sluit je een groot gedeelte van je gevoel af.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:32

Pipo schreef:
Gewoon op twee teugels contact blijven houden. De mond van je paard is de informatiebron voor jou. Als je de bende los gaat gooien sluit je een groot gedeelte van je gevoel af.


Als je dat contact aan beide kanten gelijk weet te houden wel, maar dat is hier duidelijk niet het geval.
Terugtrekken is een ruiter erg moeilijk af te leren. Door ZELF te kunnen controleren (hangt die teugel echt los?) onafhankelijk van je gevoel (want die neemt je nogal eens in de maling!) heb je daar een handvat voor.
Ook dwing je het paard zo links het bit en contact aan te nemen (want rechts is er niets).
Als het de ruiter lukt om zo met doorhangende rechter teugel en aangenomen linker de rechter volte te rijden, dan kan die ook rechts weer contact nemen èn voorkomen om zich tot touwtrekkerij te laten verleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:36

QQQQ"]
[quote="Pipo schreef:
Gewoon op twee teugels contact blijven houden. De mond van je paard is de informatiebron voor jou. Als je de bende los gaat gooien sluit je een groot gedeelte van je gevoel af.


Als je dat contact aan beide kanten gelijk weet te houden wel, maar dat is hier duidelijk niet het geval.
Terugtrekken is een ruiter erg moeilijk af te leren. Door ZELF te kunnen controleren (hangt die teugel echt los?) onafhankelijk van je gevoel (want die neemt je nogal eens in de maling!) heb je daar een handvat voor.
Ook dwing je het paard zo links het bit en contact aan te nemen (want rechts is er niets).
Als het de ruiter lukt om zo met doorhangende rechter teugel en aangenomen linker de rechter volte te rijden, dan kan die ook rechts weer contact nemen èn voorkomen om zich tot touwtrekkerij te laten verleiden.
[/quote]

Dat is verneukeratief, want jij neemt het bit links meer aan. Dus jij neemt die aanleuning, het paard niet!

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:42

Citaat:
soofenflo schreef:
Quote:
Waar de rijkunst stopt begint de bittenwinkel.


Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het is misschien een heel ander onderwerp. Maar een ander bit kan net je bedoeling beter doorgeven aan je paard. Een bit is een instrument en kan dus gewoon gebruikt worden. Je verpest je paard echt niet door bitten af te wisselen!



Dat doe je wel, maar meeste mensen willen dat liever niet geloven.
Met een nieuw bit is een paard altijd een paar dagen fijn, daarna komt het oude probleem gewoon weer naar boven.

Maar dat hoef je niet te geloven hoor.


Ik bedoel dat je op zoek moet gaan naar de juiste combinatie voor jou en het paard. Op het moment dat je die gevonden hebt, ondervinden ruiter en paard daar het meeste plezier van. ( lees dit artikel eens, het is heel verhelderend! http://home.hetnet.nl/~ricdn/bit.pdf

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:44

Pipo schreef:
Dat is verneukeratief, want jij neemt het bit links meer aan. Dus jij neemt die aanleuning, het paard niet!


Nee hoor, ook hier moet je je hand niet vastzetten en blijven controleren of het paard de hand wil volgen naar voren en beneden. Als je 'm de kans blijft geven om te gaan trekken tegen je hand, dan verstijft ie alleen maar. Vandaar liever de moeilijke kant (tijdelijk) los.
Alternatief: beide teugels los en aan het voorwaartse werken, maar ik zei ook al dat je daar eerst voor moet zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:53

QQQQ"]
[quote="Pipo schreef:
Dat is verneukeratief, want jij neemt het bit links meer aan. Dus jij neemt die aanleuning, het paard niet!


Nee hoor, ook hier moet je je hand niet vastzetten en blijven controleren of het paard de hand wil volgen naar voren en beneden. Als je 'm de kans blijft geven om te gaan trekken tegen je hand, dan verstijft ie alleen maar. Vandaar liever de moeilijke kant (tijdelijk) los.
Alternatief: beide teugels los en aan het voorwaartse werken, maar ik zei ook al dat je daar eerst voor moet zorgen.
[/quote]

Doe jij het op die manier, ik op mijn manier.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:00

Pipo schreef:
Doe jij het op die manier, ik op mijn manier.


Daar gaat het niet om hier. Het gaat erom hoe Sorayalover verder kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:04

QQQQ"]
[quote="Pipo schreef:
Doe jij het op die manier, ik op mijn manier.


Daar gaat het niet om hier. Het gaat erom hoe Sorayalover verder kan komen.
[/quote]


Dat is uberhaupt niet via het internet uit te leggen, je zult eerst haar rijtechnische nivo in kaart moeten brengen voor je werkelijk kunt zien wat de fout is. Dat kan je vanaf hier nooit inschatten!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:13

Pipo schreef:
Dat is uberhaupt niet via het internet uit te leggen, je zult eerst haar rijtechnische nivo in kaart moeten brengen voor je werkelijk kunt zien wat de fout is. Dat kan je vanaf hier nooit inschatten!


We doen wat we kunnen. Waar is RT anders goed voor? Er is al gezegd dat er goede les gezocht moet worden.
Hier kunnen mensen wat tips plaatsen, en Soraya moet zelf beslissen waar ze wel of niet iets aan denkt te hebben. Elk mens en elk paard hebben andere eigenschappen en dus een andere aanpak nodig.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:45

sorayalover schreef:
wanee rik rijd trekt mijn paard met rechts net of ze het bit vastpakt en elke keer trekt heel irritant.
ik wil er nu echt wat aan doen want ik erger me erraan en word dan boos op haar watik niet wil.
laatst ben ik zo boos geweest dat ik haar een tik op haar neus heb gegeven met de zweep ja ik weet dat is niet d ejuiste methode maar ik vraag nu julie hulp.stijf is ze niet.....wie weet wat ik meot doen

zal ik weer gaan zeuren het spijt me...moet er toch even uit!
je moet een paard noooooi een tik met de zweep op de neus geven!!!!!!!! dat is abnormaal! *weer uitgezeurd!* vooral rustig blijven!

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:31

mijn paard deed het ook en je moet proberen zo min mogelijk met je rechterhand te doen laat hem maar lopen.
hij steund waarschijnlijk op je hand omdat hij geen goede balans heeft.
laat hem daarom maar op zijn eigen benen lopen.
en eventueel op de binnenhoefslag rijden.
zo krijgt hij meer evenwicht en balans.
misschien heeft hij dat wel maar je moet hem wel op zijn eigen benen laten lopen.
na een tijdje voel je wel verbetering..

MAAR HOU JE RECHTERHAND ONTSPANNEN... *LOL*

dan komt het wel goed OK dan!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 13:17

maandag kan ik neit naar les want ik moet werken Boos!

maargoed heb net ff gereden en heb bewust mijn zweep in de zadelkamer laten liggen.
ik heb met langere tuegles gereden en alleen met been en zit.
dit ging best goed en in de rechtergalop sprong ze in 1 x goed aan.
terwijl ze daar normaal wel 5 x overdoet ondgeveer.
ik ga dus vaker zonder zweep rijden(zo kan ik me ok niet boosmaken)
en met langere teugels rijden
hebben er nog meer mensen een tip?

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:05

Pipo"]
[quote="Samanta schreef:
Mijn paardje doet dat ook heel erg!! Die houd recht ook vast. Dat was ook eerste instantie mijn fout omdat ik recht vast houd en links juist er niet bij houd. Het is nu bijna niet meer gelukkig want ik werd er helemaal gek van. Ook met wijken enz heb je daar enorme last van. Ik Rijd hoor nu korter en ik speel heel de tijd met mijn vingers, je hebt kans dat ze er dan in gaat hangen, maak dan een ophouding en weer los, en dat de hele tijd blijven volhouden. Het heeft echt gewerkt bij mij. Niet boos worden( ik snap wel dat het heel frustrerend kan zijn) want dat werkt echt niet. Als ik zo boos worde dan gaat ze alleen maar meer vast houden. Mijn instructrice heeft mij er erg bij geholpen en eindelijk is het over, soms doet ze het stiekem maar dan maak ik een ophouding en weer los!! Wel goed contackt blijven houden met de teugels, succes
Je hebt het probleem weggenomen maar de oorzaak niet opgelost. Je spoelt het paard los van het bit waardoor je het in je hand niet gelijk meer voelt. Dit zal trouwens gaan veranderen en dan is het een aantal keren zo erg.

Het probleem zit in het achterbeen en het scheefzijn. Niet in de mond.
[/quote]
Nou sorry hoor mijn paard loopt niet scheef!
Ik heb net nog les gehad heb het met mijn instructrise overlegt maar bij mij is het niet het geval!!!!!! Mijn stalgenoot krijgt les van een man die al 50 jaar lesgeeft en die zei ook dat mijn paardje niet scheef loopt!
Ik hou te veel vast van voor dat is mijn probleem, ik probeer een ander tips te geven ik vraag niet om commentaar. Je kent mijn situatie niet en elk paard is anders.

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:52

Wat bij mij wel eens helpt(en ik zeg niet dat dit de oplossing voor zo'n probleem is, alleen dat het mijn ervaring is dat dit wel eens wil helpen) is even een keertje stelling naar binnen, paar pasjes rechtstellen, wat buitenstelling vragen, keertje wijken, paar pasjes stelling naar binnen, rechtstellen, weer stelling naar buiten etc. Afwisselen met de stelling zorgt er bij mijn paard nogal eens voor dat hij aan beide kanten lekker loslaat.

suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:44

Samanta schreef:
Nou sorry hoor mijn paard loopt niet scheef!
Ik heb net nog les gehad heb het met mijn instructrise overlegt maar bij mij is het niet het geval!!!!!! Mijn stalgenoot krijgt les van een man die al 50 jaar lesgeeft en die zei ook dat mijn paardje niet scheef loopt!
Ik hou te veel vast van voor dat is mijn probleem, ik probeer een ander tips te geven ik vraag niet om commentaar. Je kent mijn situatie niet en elk paard is anders.


Hij is scheef in zijn lijf en dus scheef in de mond. Ieder paard is scheef, dat is hetzelfde als mensen links of rechtshandig zijn. Daar kan je het mee vergelijken.

Dit is wel een goed topic voor je:
[RT] Waarom meteen boos als...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:47

runningkawa schreef:
Een paard heeft een rede omdat te doen.
of je moet eens naar zijn tanden en rug laten kijken of hij is toch scheef.
dat is namelijk niet raar, want elk paard is scheef, zo word hij geboren.
Net als links en rechtshandige mensen.

En dat hij het bij een ander ook doet, is helemaal niet vreemd.
je moet gaan leren dat hij beide kanten net zo goed ontwikkeld en soepel maakt.
Als ik jou met links (er van uitgaande dat je rechts bent) laat schrijven.
Zal er in het begin ook niet een net schrift op papier komen.
pas als jij daaarin gaat oefenen zal dat steeds beter worden.
net als bij het paard, dat is niet in 1 keer te veranderen.

wat ik hier ook al uit probeerde te leggen.
maar nee hoor, hun paard is niet scheef.
Pipo, ik denk dat we maar beter kunnen gaan dammen, want de jeugd van tegenwoordig weet het toch beter ;j

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:52

Het is een heel vervelend probleem,dat je voornamelijk aan je zelf te wijten hebt. Een paard heeft net als mensen een betere/ sterkere kant. Hij is links of rechts, hij zal dus op zijn zwakkere kant meer moeite hebben met lopen/stellen/nageven. Hij zal proberen jou meer teugel te laten nemen zodat hij daarop kan steunen, ook een soort evenwichtsprobleem. Als jij daarop antwoord door inderdaad de teugel vast te pakken help je hem goed. Alleen dressuurtechnisch gezien niet. Hij zal namelijk nooit op twee kanten nagevelijk zijn. Door hem te gymnastiseren door het dressuurrijden zal je zijn zwakke kant sterker maken en zal hij steeds minden jou laten vast houden. Probeer tijdens het rijden gelijke druk te houden op beide teugels, nooit één loslaten, dan hou je namelijk de andere weer vaster. Gelijke druk is het belangrijkste!!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:46

staan al een hoop tips, maar ik wil nog toevoegen dat het verstandig is om op de 2e hoefslag te gaan rijden. niet meer langs de kant in iedergeval!
dan kan je je paard veel beter recht houden dan dat hij maar aan de kant zit te plakken en dat zal je ook helpen om hem beter recht op 2 teugels te krijgen.
suc6 in iedergeval, ben de laatste tijd ook aan het tobben met dit probleem, maar nu opeens gaat het weer een beetje beter, dus houdt moed Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:27

Dit las ik op hoefkatrol.nl ik ga het zeker toepassen:

DE EERSTE STAP
Hieronder treft u de algemene eerste stap tot recht richten van een paard. Wij raden aan, als u onderstaande stap in praktijk wil brengen, om een les bij ons op het trainingscentrum te komen volgen of op een van de lesdagen in Nederland, zodat wij u meer specifieke persoonlijke uitleg, adviezen en aanwijzingen kunnen geven! N.b. Bij een extreem links- of rechtsgebogen paarden is een andere aanpak nodig en is onderstaande tekst niet van toepassing!

Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.

Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.

Begin met een rechtsgebogen paard op de rechterhand op de binnenhoefslag te rijden en met een linksgebogen paard op de linkerhand. Stel het paard naar buiten (contrastelling), zover dat er op beide teugels evenveel druk ontstaat en het paard de neiging heeft naar de hoefslag te lopen. Blijf op uw binnenzitbeenknobbel zitten, om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag loopt. Zo rekt u de korte spieren op en maakt u deze lang en soepel.

Daarna verandert u van hand en rijdt u grote voltes, wederom met contrastelling. Zorg er voor dat de volte mooi rond en steeds op dezelfde plek gereden wordt. Valt het paard op de binnenschouder, zet dan de voorhand naar buiten met twee teugels. Valt het paard over de buitenschouder, zet dan de voorhand naar binnen. Zo zorgt u ervoor dat het paard ontspannen en recht gaat lopen op de volte.

Als het paard recht loopt, rijdt u geen contrastelling meer en is het tijd voor de volgende stap.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:14

En longeren wil ook nog wel eens helpen om je paard recht te maken. De dubbellonge kan heel goed werken, maar het is niet iets wat je even alleen moet gaan doen als je niet weet hoe het moet.
Met een enkele longe en een gogue of een touwtje kun je ook al heel veel doen. Evt. de longe vanaf een oog aan de longeersingel door het bit halen, maar ook dit is iets wat je als je het nog nooit gedaan hebt niet zomaar zelf moet doen.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:01

Pipo"]
[quote="Samanta schreef:
Nou sorry hoor mijn paard loopt niet scheef!
Ik heb net nog les gehad heb het met mijn instructrise overlegt maar bij mij is het niet het geval!!!!!! Mijn stalgenoot krijgt les van een man die al 50 jaar lesgeeft en die zei ook dat mijn paardje niet scheef loopt!
Ik hou te veel vast van voor dat is mijn probleem, ik probeer een ander tips te geven ik vraag niet om commentaar. Je kent mijn situatie niet en elk paard is anders.


Hij is scheef in zijn lijf en dus scheef in de mond. Ieder paard is scheef, dat is hetzelfde als mensen links of rechtshandig zijn. Daar kan je het mee vergelijken.

Dit is wel een goed topic voor je:
[RT] Waarom meteen boos als...
[/quote]


Lezen jullie is www.hoefkatrol.nl elk paard is scheef hoor maar hoef je niet altijd te merken en als je het niet geloof ga naar die site en lees

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:54

Gewoon zelf rechts loslaten!!!! Het is namelijk altijd de ruiters fout als een paard iets niet wil doen. Niet onnodig boos worden dara los je helemala niet mee op.

En wat bedoel je met ik rijd met losse teugels???? Ik hoop niet dat je je teugels echt los laat hangen, je moet immers altijd contact hebben met je paard!!! En wat betrefd je instructrice, heeft ze zelf wel een diploma of iets? Want een paard kort houden en tegen houden voor is nara mijn idee absoluut niet een juiste oplossing!!!!! Misschien toch maar overwegen een ander te zoeken?~!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:27

Door veel voltes te rijden en stelling maak je haar soepeler aan die kant. Ik heb dr verder geen verstand van, dus houd mn mond dicht voordat ik verkeerd advies geef;-) maar een trucje wat ik vroeger leerde is het bit omdraaien, heeft vroeger geholpen bij mij.