nieuw probleem: volte in galop..

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bergje75

nieuw probleem: volte in galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 07:45

Sinds kort heeft mijn paard een nieuw probleem ontwikkeld: ik krijg haar in de galop niet meer op de volte. Ze laat zich bijna niet sturen en denderd gewoon rechtdoor, zowel rechtsom als linksom.
Ik heb pas zaterdag weer les, maar ik wil voor die tijd al iets kunnen doen.

Ik hoop dat jullie tips hebben!!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:24

Zoek eens op mijn rijtechnische problemen. Ik heb het ook gehad. Je maakt het zelf veel te moeilijk.
Je zit ongetwijfeld teveel aan de teugels. Naar buiten sturen omdat je niet wil dat ie naar binnen valt, en dan zoveel sturen dat de volte niet meer rond kan zijn en buitenbeen eraf zodat ie lekker uitzwaait.
Of naar binnen trekken, buitenteugel eraf waardoor het paard lekker over de buitenschouder wegloopt.
Probeer de volte eens zonder je teugels te rijden, rij de volte eens op je been. Maak het eens makkelijk. Hij hoeft niet mooi rond te zijn, als ie maar goed van de hoefslag komt en op eigen benen loopt. En ga hiermee eens verder aan het werk.
Meer tussen 2 teugels en 2 benen aan het werk zetten.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:28

Idd tussen de teugels én benen aan het werk zetten! En goed onder je zitvlak houden. De teugels zijn hulpmiddelen, je moet de volte's leren op je benen te rijden. Leer wat druk voor de kuit is en ga zo ook de hoeken door.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:18

Exact, zorg dat je de volte op je buitenteugel kan rijden, laat de binnenteugel desnoods los komen (liever los dan te vast!).
Ga in draf doorzitten volte sluiten en openen. Als je bij het openen je paard goed in je buitenteugel voelt "stappen" (binnenbeen naar buiten teugel) spring je aan in galop. Zorg erbij niet je binnenteugel te gebruiken!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:18

Ben het weer eens met QQQQ eens Haha! (wordt beetje eentonig Knipoog ).
Zorg dat je met de buitenteugel het paard kan begrenzen en door de buitenteugel tegen de hals te leggen de volte kunt sluiten.
In het begin zal je paard waarschijnlijk daartegen ingaan en zul je best eens een vuist moeten maken en de ophouding door laten komen. Leg je buitenbeen iets naar achter en blijf je gewicht op je binnenbeen houden. Zodra je paard ontspant geef je hem weer wat ruimte, dus ophouding +benen en weer ontspannen en dat herhaal je paar keer achter elkaar op een volte. Heb je hem lekker ontspannen (je kunt volte sluiten door buitenteugel en buitenbeen te begrenzen, je bepaalt de hoofd-halshouding doordat hij je hand goed volgt) dan spring je aan in galop. Hou goed je buitenteugel,buitenbeen erbij (blijf wel je gewicht op je binnenbeen houden, dus binnenbeen lang maken zodat je paard wel om het binnenbeen blijft buigen) en maak overgangen, draf -> ontspanning, volte openen,sluiten,openen en weer aangaloperen. Probeer nu in galop ook de volte steeds meer te openen. Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:14

Wat je eventueel zou kunnen doen, maar ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt. Is de bak kleiner maken waardoor het makkelijker wordt een volte te rijden omdat de ruimte kleiner wordt. Soms wil dit nog wel eens helpen, als ze echt te heftig zijn en gewoon rechtdoorrennen wat je ook doet.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, veel xfull spullen te koop en meer

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie