Paard draait 180 graden om

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Paard draait 180 graden om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:03

Zoals de titel al zegt draait het paard waar ik mee bezig ben uit het niets 180 graden om
Dus draait zich de andere kant op en gaat dan rennen
Echt angst is het niet want ze doet het op elke plek die zij zint
Daarbij doet ze het alleen in de buitenbak
Binnen is er niks aan de hand

De eigenaaresse is onzeker dus die stopt dan met rijden
Zelf geeft ze aan dat echt fout is van der en daarom rijd zij op dit moment alleen maar binnen
Omdat ze niet het plezier wil verliezen in het rijden door deze stunt
Het is de bedoeling dat ik het paard 2 a 3 keer in de week ga rijden in de buitenbak omdat de binnenbak een kwartier rijden is

Het heeft niks met stijfheid te maken wat dat hebben wij al onderzocht
Daarbij doet ze het op het moment dat het haar zint
Het kan 2 minuten zijn dat je er op zit of een 30 minuten
Paard is 2 weken terug nog helemaal onderzocht mankeert niks
De dierenarts vond zels nog zeer fit voor een merrie van 17 die bijna dagelijks wordt bereden

Af wisseling zit er zeker ook in want er wordt alles meegedaan
Zoals buitenritten, binnenbak enz...

Stukje voorgeschiedenis van deze merrie
Het is een 17 jarige merrie die Z aangereden is
En zeer pienter
Ze is zeker wel te stoppen na een paar meter maar liever voorkomen dan "genezen" Haha!

Daarbij moet ik wel zeggen dat ze het van de week bij mij al 2 minuten deed en daarna niet meer omdat ik haar aan het werk zette maar als ze kans had gekregen deed ze het liefs nog een keer
Daarbij is het ook nog wel uit te zitten
De merrie zet je wel vast in het zadel op de 1 of andere manier
Maar omdat ik al een redelijk geschiedenis heb met mijn benen is dit eigelijk een aanslag op mijn benen

Ik denk zelf dat ze erdoor heen moet omdat ze het daarna niet meer deed

Mischien weten jullie een soort van oplossing

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63


Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:09

Hm zou zo niet een oplossing weten maar denk dat het idd gewoon testen en klieren is, aangezien jij verteld dat ze niets mankeert. Dus idd aan het werk zetten en haar bezig houden. Kan et zijn dat ze bij de eigenaresse ook wel de kans krijgt om het te doen? Jij verteld dat je haar aan het werk zet en erbij houdt... misschien dat de vrouw al denkt van owh als ze dat en dat maar niet doet. Dan heb je wel kans dat het gebeurt jah.

Stel dat ze het doet, zou der iig, lief gezegd, op der flikker geven als ze kliert. Maar goed, als je haar der bijhoudt zal ze dat niet meer doen denk ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:15

Oplossing heb je zelf al aangegeven, aan het werk zetten.
Ik denk dat je een reflex moet krijgen als ze dit doet om haar op de volte te zetten.
Je kunt dit gedrag ook voor je gaan gebruiken door het mee te nemen in je oefeningen (is namelijk een westernoefening). Als ze dit gedrag vertoond zou ik een heel uur niets anders doen dan wendingen om de achterhand. Tot het paard het spuugzat wordt.

Is westernrijden niets voor je? Haha!

Je suis Charlie.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:19

verana schreef:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ze het van de week bij mij al 2 minuten deed en daarna niet meer omdat ik haar aan het werk zette maar als ze kans had gekregen deed ze het liefs nog een keer


Je geeft hier zelf de oplossing al Haha!! Aan het werk houden! Je zegt dat ze Z aangereden is, dan is ze dus zeer waarschijnlijk ook wel gewend om aan het werk gezet te worden. Op het moment dat ze gewoon rondjes moet lopen en af en toe een voltetje tussendoor zal je dit soort taferelen krijgen. Probeer gewoon zoveel mogelijk ´knopjes´ uit.

Ik heb ook een tijdje een goed aangereden merrie gereden, die deed dat in het begin met mij ook. Tot ik gewoon vanalles ging proberen. Dan hoeft die SB die je probeert niet perfect te zijn, maar het helpt wel om haar aan de gang te houden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:28

Goed je binnenbeen eraan houden, begrens die binnenkant........ ga proberen of je het aan kan komen voelen en als je het aan voelt komen even corrigeren met je binnenbeen....... en een klein tikkie tegen de binneschouder......

Zeker niet stoppen met rijden, als ze wegsprint daaruit toch een stuk door laten galopperen, uiteraard zo gesloten mogelijk....... wat goed helpt is ze juist twee keer zo hard aan het werk zetten Haha! Haha!

succes

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:15

Mijn merrie doet precies hetzelfde alleen kiest ze altijd een hoek ervoor uit. Zo ben je nog aan het rijden en zo is ze omgekeerd en rent ze weg.
Ze is over het algemeen ook na een paar meter alweer terug te nemen maar toch zeer vervelend .
Ik heb gemerkt dat het beter te voorkomen is als ik haar eerst flink scherp maak op mijn binnenbeen rij dus gelijk met inrijden slangenvoltes en dat soort werk puur om haar goed aan het been te zetten wel lastiger is in jou geval dat er niet een bepaald punt is waarvan je weet dat ze het gaat doen. Ik mer k bij mijn merrie namenlijk bij binnenkomst in de bak gelijk al hoe haar pet staat en ga dan ook niet rechtstreeks de hoek door maar ga gelijk beginnen met scherp maken voor mijn been en dan pas de gehele bak door. Ook zit ik vaak door omdat je het dan vaak beter aan voelt komen heb gemerkt dat ze het meestal doet op het moment dat ik sta met lichtrijden logisch ook dan heb je even geen contact met je paard dus voel je het minder goed aan. Ik begrijp uit jou verhaal dat je er nog maar pas rijdt ik denk dat je het steeds beter aan gaat voelen naarmate je haar langer rijdt en haar dus voor kan gaan zijn.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:24

Was ik nog even ,heb trouwens ook dat gehele traject doorlopen mankeert ze niks heeft ze rugklachten mischien ziet ze slecht.
Ben er wel achter gekomen dat het dus aangeleerd gedrag is bij die van mij ben er via een oude eigenaar achtergekomen dat ze daar ermee is begonnen . Die werden bang van haar dus daar maakte ze het gekker bij omkeren rennen hippen uiteindelijk niet verder komen dan een volte op het midden en dan niet te vergeten gaan bokken in de galop.
Dus als ze niet van haar af vielen waren ze wel zo bang dat miep weer op stal werd gezet nou krijg dat er dan maar weer uit is heel moeilijk.
Wil hiermee zeggen dat het wel heel goed van degene die het paard heeft is dat ze het probleem erkent en er een oplossing voor probeert te zoeken.

OK dan! sucses

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:58

Aan het werk zetten en zoals RK zegt, vanuit het wegsprinten (als het zover komt) opvangen en dubbel werk geven.
Als je snel genoeg bent, kan het ook helpen om d'r NOG 180 graden verder te draaien en DAN dubbel aan het werk te zetten: Dan gaat ze ook nog de kant op die jij wil....

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:15

Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot Tong uitsteken

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:23

QQQQ schreef:
Aan het werk zetten en zoals RK zegt, vanuit het wegsprinten (als het zover komt) opvangen en dubbel werk geven.
Als je snel genoeg bent, kan het ook helpen om d'r NOG 180 graden verder te draaien en DAN dubbel aan het werk te zetten: Dan gaat ze ook nog de kant op die jij wil....

was ik hier al?
wauw, ben sneller dan ik denk.

maar idd aan het werk zetten.
Binnenbeen en buitenteugel werkt alleen als je het aan voelt komen.
laat ik nu ook een paard kennen . Schijnheilig waarbij je het nooit aan voelde komen.
En ook niemand zag het aankomen

ik draaide hem ook direct door naar de kant waar we eigenlijk heen gingen.
meestal was dat niet zonder protest. meestal wilde hij dan omhoog komen, want die kant in, noway
Kawa deed het omdat hij echt wat engs zag, in zijn beleving dan.
want hij deed het niet alleen als hij aan het werk moest.

ik weet nog dat ik in het begin kwaad werd, aan stelleritus van hem.
maar dan draaide hij om en naaide hij eruit, omdat hij dan wist dat hij op zijn donder kreeg.

Niet de oplossing dus.

later probeerde ik hem gerust te stelllen, moest er wel langs. mocht in een boogje, maar mocht niet omdraaien (dan kon ik overrigens wel weer gebruik maken met het opsluiten tussen been en hand) en dat hielp bij hem

dus ff uitzoeken of het etteren is, of toch angst voor iets.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:12

Billy schreef:
Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot Tong uitsteken



Dan heb je een probleem doe ie van mij ook buiten vandaar dat ik die weggetjes oversla en als dat niet gaat zorg ik dat iker snel af kan komen als ze begint alles beter dan een nat pak.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 12:17

Nou ik heb gisteren weer gereden
En ik heb haar steeds voor kunnen zijn vooral in de hoeken hield ik goed binnenbeen en ophoudingen met de buitenteugel en het ging super OK dan!

Allemaal bedank voor jullie tips OK dan!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 00:16

runningkawa"]
was ik hier al?
wauw, ben sneller dan ik denk.
[/quote]

Oops! GK was 't... Bloos

[quote="Billy schreef:
Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot Tong uitsteken


Dan kan je beter nog even in de bak aan de controle gaan werken
Da's voor iedereen veiliger...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 06:09

Citaat:
Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot

Dan heb je een probleem doe ie van mij ook buiten vandaar dat ik die weggetjes oversla en als dat niet gaat zorg ik dat iker snel af kan komen als ze begint alles beter dan een nat pak.


Dan word je nat Haha!
Morrie flikte het gisteren op een smal viaduct boven een drukke snelweg, toen er ons een gigagrotte trekker tegemoet kwam met een loader voorop en 2 rammelende platte wagens erachter.......hij stiegerde, draaide om en wilde er tussenuit naaien, maar ik kon hem gelukkig weer omdraaien (met z'n neus tegen de trekker aan) en dwingen de oorspronkelijke richting uit te gaan. De scheldende en tierende loonwerker negerend, want die maakte Morries gestress er niet minder van....


Was jij die loonwerker Q????
Hij zei namelijk dat ik eerst eens moest leren paardrijden voor ik met zo'n beest de weg op ging Schijnheilig

Simuleer zo'n situatie maar eens in je bak.......

Maar goed, dit is voor iedereen die bij ons een paard heeft staan de ergste nachtmerrie en die heb ik overleefd Tong uitsteken

Iedereen vraagt zich alleen af wat die loonwerker daar deed op zondag (gras binnenhalen, maar dat kan de hele week nog, het blijft droog) in een streng gelovig dorp......

zondag is dus de enige dag dat ik me over dat viaduct waag, een andere weg naar het bos is er helaas niet......op zondag zijn er nooit trekkers.......

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:24

smurf schreef:
Was jij die loonwerker Q????
Hij zei namelijk dat ik eerst eens moest leren paardrijden voor ik met zo'n beest de weg op ging Schijnheilig


Nee, ik zou iets meer begrip tonen voor de psyche van het paard... Knipoog
Dat is natuurlijk een extreme situatie en daarop kan je ook niet echt oefenen in de bak. Kan je het paard z'n reactie ook niet echt kwalijk nemen; die domme boer wel, natuurlijk!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:09

de boer waar ik in pnesion sta, gaat vandaag navragen wie het is geweest, geen plaatstelijke loonwerker, want die zouen onderaan gewacht hebben tot het paard over de brug was en op het gras stond......

en natuurlijk nooit op zondag hebben rondgereden met zo'n combi

Nu kan ik opnieuw beginnen met een cursus trekkermak maken *zucht*

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:20

smurf schreef:
de boer waar ik in pnesion sta, gaat vandaag navragen wie het is geweest, geen plaatstelijke loonwerker, want die zouen onderaan gewacht hebben tot het paard over de brug was en op het gras stond......

en natuurlijk nooit op zondag hebben rondgereden met zo'n combi

Nu kan ik opnieuw beginnen met een cursus trekkermak maken *zucht*


Zal geen "dierenkenner" zijn geweest!
Het is zo makkelijk om opgebouwt vertrouwen weer kwijt te raken door zo'n stommiteit.... hopelijk valt het nog mee. Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:24

Citaat:
Succes ermee!


tnx, ik heb gelukkig een koudbloed, die zijn wat lakonieker in die dingen, maar ik heb er wel een jaar over gedaan om hem verkeersmak te maken en nu kan ik weer van voren af aan gaan beginnen, gelukkig zijn ze aan het maaien en schudden in de polder, daar gaan we dan maar trekkertjes opzoeken en ik zal weer een setje schone en vooral droge kleren in de auto leggen.....*zucht*......heb vorig jaar ook herhaaldelijk in de sloot gelegen....

Is er geen methode om je paard in de bak verkeersmak te maken Verward Clown

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:26

smurf schreef:
Is er geen methode om je paard in de bak verkeersmak te maken Verward Clown


Ja hoor, als je een trekkertje kan lenen....

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:44

QQQQ"]
[quote="Billy schreef:
Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot Tong uitsteken


Dan kan je beter nog even in de bak aan de controle gaan werken
Da's voor iedereen veiliger...
[/quote]
En waaruit maak jij op dat ik in de bak geen controle heb?

Goedgekeurd onderschrift :)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:53

Citaat:
als je een trekkertje kan lenen....

we hebben zelfs een trekkertje, maar daar is ie niet schrikkerig van.....

de loonwerker zit een kilometer verderop
die heeft heel veel trekkers!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:25

Billy"]
[quote="QQQQ"][quote="Billy schreef:
Ok, maar nu een paard die dit doet op een 1-auto-breed weggetje met aan beide kanten een sloot Tong uitsteken


Dan kan je beter nog even in de bak aan de controle gaan werken
Da's voor iedereen veiliger...
[/quote]
En waaruit maak jij op dat ik in de bak geen controle heb?
[/quote]

Uit je Tong uitsteken maakte ik op dat het om een fictief voorbeeld handelde.
Als een paard op zo'n gevaarlijke plek met regelmaat dit soort dingen uithaalt, kan je beter weg blijven van die plek tot je een oplossing hebt gevonden. Dit kan door de controle in de bak te verbeteren (of is die onverbeterbaar goed?) of bijv om hier aan de hand te stappen of met betrouwbare paarden mee die 'm rustig houden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:30

Nee, dit is geen fictief voorbeeld.
Als ik buiten wil rijden moet ik eerst een paar honderd meter over dit weggetje, maakt niet uit welke kant op.
Ik heb hem goed onder controle in de bak, onverbeterbaar vind ik onzin, ik heb Anky ook wel eens door de bak zien stuiteren met een paard toen ze aan het inrijden was op CHIO Rotterdam.
Aan de hand stappen is geen optie, dat vindt hij niks, en ik al helemaaal niet. Met betrouwbare paarden mee had ik ook bedacht, ik ben niet compleet achterlijk........
Maar wat ik dus doe als ik alleen buiten ga rijden is z'n menhoofdstel om, dan is hij een stuk rustiger.
Ik had alleen gehoopt dat mensen wat frisse tips zouden hebben, waar ik wat mee kan ipv "in de bak aan controle gaan werken" Daar heb ik buiten dus geen moer aan......

Goedgekeurd onderschrift :)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:39

Billy schreef:
Ik had alleen gehoopt dat mensen wat frisse tips zouden hebben, waar ik wat mee kan ipv "in de bak aan controle gaan werken" Daar heb ik buiten dus geen moer aan......


Zorg dat ie aan meer dingen gewent raakt, maar in veilige omgeving. Creeer veel vreemde dingen in de bak, een beetje zoals ze politiepaarden schrikvrij maken.
Zoek niet de confrontatie op, op zo'n gevaarlijke plek.
Gaan jullie ook op wedstrijd?
Zoveel mogelijk op veilige plek in "schrik" omstandigheden gaan rijden en zo leren hoe je in die situaties het beste met je paard om moet gaan.
Hoe beter je je paard in de bak aan de hulpen krijgt, hoe beter ook buiten de controle zal worden. Daarnaast moet het paard het vertrouwen in jou krijgen dat hij veilig is, in jouw handen, en jij het vertrouwen dat het paard ook in extreme omstandigheden nog zal luisteren naar jouw hulpen.
Uiteindelijk moet jij ontspannen je paard door z'n spanning heen weten te rijden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:52

Het paard vertrouwt mij wel, ik ga alleen mennen met hem, en ik haal hem uit de wei en breng hem naar de wei aan een los touwtje naast de fiets, over hetzelfde enge weggetje.
Hij neemt me dus in de maling, maar ik heb niet de mogelijkheid om hem een keer flink op z'n flikker te geven, want dan belanden we samen in de sloot, en daar zit ik niet op te wachten.
En nee, ik ga niet op wedstrijd, heb het vroeger wel een paar keer gedaan, maar ik heb geen tijd en geen vervoer.
Verder heb ik dit paard al 12 jaar, en ken ik hem van haver tot gort.
Hij is goudeerlijk maar heeft zo z'n streken, en dit is er een van. Ik weet dus donders goed hoe ik dit moet doorbreken, ik heb niet veel zin om m'n nek te riskeren in die rotsloot Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers