niet ontspannen hat willen houden!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

niet ontspannen hat willen houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 13:29

Ok, heb al gezocht met zoekfunctie want hier is vast al een topic over geweest maar heb dus niks specifieks kunnen vinden.
mijn merrie wil niet halthouden zoals het moet stilstaan met redelijk losse teugel terwijl ik met iemand praat prima maar tijden het werk normaal halthouden en daarbij nageeflijk blijven staan levert heel veel spanning op.
Er zit al wel wat vooruitgang in maar in verhouding tot de rest van de basis te weinig.
Wie heeft een tip om er meer ontspanning in te krijgen?
het is best vervelend dat je hele proef lekker gaat maar dat groeten een drama is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:35

Lastig om zo te beoordelen zonder iets te zien. Kun je iets meer omschrijven wat er gebeurt? "Levert veel spanning op" zeg je, maar wat doet het dier en wat doe jij?
Komt het hoofd omhoog zodat je je aanleuning kwijtraakt, of staat het paard niet stil, wordt hij nerveus, gaat hij achteruit, etc etc.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 13:38

Sonja schreef:
Lastig om zo te beoordelen zonder iets te zien. Kun je iets meer omschrijven wat er gebeurt? "Levert veel spanning op" zeg je, maar wat doet het dier en wat doe jij?
Komt het hoofd omhoog zodat je je aanleuning kwijtraakt, of staat het paard niet stil, wordt hij nerveus, gaat hij achteruit, etc etc.


Ze wordt nerveus en gaat draaien en loopt achteruit weg .Ze is dus op je zit prima terug te rijden maar op het moment dat ze stilstaat wordt ze gelijk nerveus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:13

Als je je paard los in de bak hebt staan, op welke plaats gaat hij dan altijd stilstaan? Probeer dat met een paar keer observeren eens te achterhalen? Dat is namelijk een plekje in de bak waar jouw paard aangeeft zich fijn te voelen. En dat plekje gaan we dus gebruiken.

We beginnen aan de hand, gewoon aan het halster. Doet 'ie dat wel braaf? Mooi zo, toch even een paar keer oefenen. Zo niet, dan start hier je echte training.

Laat 'm niet meteen 10 minuten stilstaan, maar wees tevreden met weinig. Ook niet meteen als je opgestegen bent het halthouden gaan oefenen; veel paarden zijn dan juist lekker looplustig en we willen 'm natuurlijk niet gaan "plagen" met een oefening die hij toch al moeilijk vindt.

Aan de hand: duidelijk op commando HO laten stilstaan op het fijne plekje, en daar een prettig element aan toevoegen; stembeloning of een kriebeltje bij de schoft (in ieder geval iets wat vanuit het zadel precies hetzelfde kan). Paar dagen herhalen, steeds op dat fijne plekje in de bak.

Dan gaan we hetzelfde onder het zadel doen. Op dat ene plekje, op commando HO, gevolgd door die vaste beloning. Stilstaan = braaf, meteen belonen en weer aanstappen.
Dit ga je vervolgens rustig (!) uitbouwen. Indien nodig 2 hindernisbalken neerleggen waar je tussen rijdt en halthoudt, om het paard rechter te houden.


Ik hoop dat je d'r wat aan hebt. Succes!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 14:18

Ik ga het in ieder geval proberen,dat halthouden aan de hand doet ze perfect al sta ik een kwartier stil dus het probleem is idd onder de man.
dat plekje in de bak hoef ik niet meer te zoeken die weet ik al dus ik vind het zeker het proberen waard.
De trationele manietr tijdens de les werkt bij haar toch niet tuurlijk staat ze op den duur wel stil maar heel kort en met veel spanning en ik wil juist die spannnig wegnemen zeker ook omdat ze verder in het werk zich heeel goed kan ontspannen. bedankt voor de tip en ik laat je nog wel weten hoe het gaat.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:21

zorg dat je zelf tijdens het halthouden ook niks doet. Dus ontspannen zit. Vaak gaat men onbewust bij het stilstaan vanalles zitten doen. Ontspannen stil zitten en niks vragen. En tevreden zijn met weinig, niet te lang staan. Gewoon overgang terug stilstaan en vervolgens weer voorwaarts.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 14:28

Kyra schreef:
zorg dat je zelf tijdens het halthouden ook niks doet. Dus ontspannen zit. Vaak gaat men onbewust bij het stilstaan vanalles zitten doen. Ontspannen stil zitten en niks vragen. En tevreden zijn met weinig, niet te lang staan. Gewoon overgang terug stilstaan en vervolgens weer voorwaarts.


ja dat is waar maar dat deed ik al vooral niks doen dus een vorig paard van mij had ook problemen met halthouden maar dat was makkelijker op te lossen. tevreden zijn met weinig ben ik al bijna 2 jaar maar het blijft weinig en wat ik vervelender vind er blijft spanning

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:34

begin eerst met heel kort halt te houden, zo kort dat je hem de kans niet geeft om achteruit te lopen oid.
en zo naar verloop van tijd ( dagen / weken ) steeds langer blijven stilstaan
ze moet dus eerst leren dat ze niet achteruit mag lopen
straffen heeft geen nut, dus probeer haar voor te zijn door te beginnen met steeds heel kort halt te houden
en idd ontspannen gaan zitten , handen ontspannen etc.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 15:57

bedankt voor jullie tips ga ermee aan de slag en ga ook eens bekijken of ik er zelf mischien onbewust niet te gefixeerd mee bezig ben.

Roosch

Berichten: 36632
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:51

nou ik zou zo beginnen!
als het een braaf paardje is...:
*1. eerst aan de hand met halster lopen en halt laten houden! paar keer proberen als hij het goed doet belonen!!
*2. doe er iemand een zadel op laten leggen en laat hem dan weer halt houden! (als hij het weer doet...weer belonen)
*3. ga erop en geef hem het teken te stoppen met iemand naast je.
*4. doe hem het hoofdstel om.... Pling

3 en 4 kun je ook nog omwisselen!

bij een moeilijk paard:
in de bak aan de longe beginnen en dan met commando's werken! veel sterkte! OK dan!

laat me nog wat weten!
groetjes MissHaffie!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:17

Gitta schreef:
stilstaan met redelijk losse teugel terwijl ik met iemand praat prima


ik zou hier mee gaan werken. Ze voelt waarschijnlijk toch dat er nog 'iets' gedaan moet worden als je halthoudt tijdens je rijden. Dus misschien eens uitproberen of je ook je teugels een beetje eraan kunt houden als je met iemand praat of zo.?
Waarschijnlijk zit jij ook meer ontspannen tijdens dat 'praat'halthouden, om het maar ff zo te noemen. Beetje meer onderuitgezakt en zonder hulpen..(hoezo herkenning??? Schijnheilig ) Voelt ze vast meteen aan. Er hoeft nix meer.... Misschien kun je dat in je rijden inbouwen.

Wat bij mij wel heeft geholpen is; af en toe overgang naar halthouden, heel kort stilstaan(zodat ze net nog niet gaat bewegen), lossere/langere teugel, ontspanning, wegstappen en weer rustig oppakken. Hele riedeltje in een paar seconden aan elkaar breien. Zelf zoveel mogelijk ontspannen blijven.
En afwisseling in hetgene je na het halthouden gaat doen. Vooral rustige overgangen enzo. En goed van je af rijden.! vooral tijdens de overgang naar het halthouden toe !
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Je paard is je spiegel.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 23:17

toevallig kreeg ik vanavond doordat iemand iets tegen mij zei ook die ingeving ik was aan het rijden en iemand vroeg wat aan me en onbewust stond ik stil (nog lichte aanleuning aan de voorkant en ineens besefte ik dat ze stilstond afgebogen en stil.
Daarna nog een paar keer geprobeerd en maar banketstaaf en idd het werkt moet nog wel aan de ontspannig gewerkt worden en ben (tip van de eerste die reageerde) daarbij duidelijk telkens bij de overgang naar halthouden het comando ho gegeven en die cominatie maakte het beter.
Tuurlijk ben ik er nog lang niet 1x teveel geprobeerd en miep schoot weer in de 'stress' maar dat is dan ook mijn fout .
Rij nou ruim 20 jaar paard en soms liggen de oplossingen zo voor de hand dat je ze gewoon niet meer ziet Verward dus wederom bedankt hoor denk dat ik weer op het juiste spoor zit (nou er nog blijven Haha! )

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:46

wat iedereen al zei, gewoon zelf ontspannen blijven zitten. (misschien ga je onbewust jezelf verkrampen van o, we moeten halthouden..?) je kunt ook iemand anders haar laten stilstaan om te zien of dit alleen bij jou gebeurt en als dat het geval is kan je aan die ander vragen wat hij/zij precies doet om haar stil te laten staan.
en toch zelf proberen!blijft ze 5-10 sec. staan, geef je haar een schouderklopje of aai je even door de manen. kun je dit uit bouwen, kan je haar misschien een keer als beloning een snoepje geven terwijl je erop zit en stil staat.
misschien helpt het om aan een bakkant te beginnen met stilstaan waar weinig om haar heen gebeurt.

Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:06

Ik ben benieuwd wat hier nog op volgt, want ik heb een vergelijkbaar probleem. Mijn paardje wil bij de poetsplek prima stilstaan en als er iemand anders naast me staat ook, maar in zijn eentje (vooral als hij druk is) kan ik het echt vergeten. Hij trekt doodleuk te teugels mee en gaat weer. Hij wil pas stilstaan na een halfuur rijden, als hij moe begint te worden en wel eventjes wil rusten.

Kyra schreef:
Ontspannen stil zitten en niks vragen.


Dit helpt bij mij dus niets. Ik probeer het namelijk ook weleens als ik in stap ben. Dan doe ik gewoon even helemaal niks, maar hij stapt ook gewoon verder. Mijn andere paard gaat dan inderdaad stilstaan, maar niet allemaal dus Diep zitten helpt vaak ook wel, maar bij mij dus niet. Misschien een tip voor Gitta? Doen alsof je in een leunstoel zit. Oke, het lijkt even stom voor het begin, maar als het werkt kun je dat ook netjes doen.

Ik wacht met je mee op tips Gitta! Als ik wat ontdek laat ik het je weten.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:34

Yunyah"]
Ik ben benieuwd wat hier nog op volgt, want ik heb een vergelijkbaar probleem. Mijn paardje wil bij de poetsplek prima stilstaan en als er iemand anders naast me staat ook, maar in zijn eentje (vooral als hij druk is) kan ik het echt vergeten. Hij trekt doodleuk te teugels mee en gaat weer. Hij wil pas stilstaan na een halfuur rijden, als hij moe begint te worden en wel eventjes wil rusten.

[quote="Kyra schreef:
Ontspannen stil zitten en niks vragen.


Dit helpt bij mij dus niets. Ik probeer het namelijk ook weleens als ik in stap ben. Dan doe ik gewoon even helemaal niks, maar hij stapt ook gewoon verder. Mijn andere paard gaat dan inderdaad stilstaan, maar niet allemaal dus Diep zitten helpt vaak ook wel, maar bij mij dus niet. Misschien een tip voor Gitta? Doen alsof je in een leunstoel zit. Oke, het lijkt even stom voor het begin, maar als het werkt kun je dat ook netjes doen.

Ik wacht met je mee op tips Gitta! Als ik wat ontdek laat ik het je weten.
[/quote]

In jouw geval (het vooruit blijven lopen, als ik het zo goed lees) moet je veel consequenter zijn. En vooral dus niet gaan hangen aan die teugels. Eerder een flinke ophouding maken. En ja, zwaar zitten. Want zwaarder gaan zitten komen ze op terug. (voor elke overgang moet je dat doen, op de zit, dus niet alleen naar het halthouden)

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:18

Milou85 schreef:
wat iedereen al zei, gewoon zelf ontspannen blijven zitten. (misschien ga je onbewust jezelf verkrampen van o, we moeten halthouden..?) je kunt ook iemand anders haar laten stilstaan om te zien of dit alleen bij jou gebeurt en als dat het geval is kan je aan die ander vragen wat hij/zij precies doet om haar stil te laten staan.
en toch zelf proberen!blijft ze 5-10 sec. staan, geef je haar een schouderklopje of aai je even door de manen. kun je dit uit bouwen, kan je haar misschien een keer als beloning een snoepje geven terwijl je erop zit en stil staat.
misschien helpt het om aan een bakkant te beginnen met stilstaan waar weinig om haar heen gebeurt.


het is wel leuk dat je de bakrand erbij haalt dat had ik ook al verzonnen nou dat werkt dus juist niet om een of andere reden draait ze dan dus juist van de bakrand weg.

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:02

is het een paardje dat erg gesteld is op andere paarden? en gebeurd dit altijd of als je alleen bent in de bak/ met meerdere paarden?

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 14:18

Milou85 schreef:
is het een paardje dat erg gesteld is op andere paarden? en gebeurd dit altijd of als je alleen bent in de bak/ met meerdere paarden?



nee ze is niet echt gesteld op andere paarden ,en alleen of met andere paarden maakt geen verschil


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers