Moeilijke merrie, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 21:13

hoi ik wilde ergens toch een beetje raad over.
ik heb een springmerrie en sinds ik haar heb is ze vaak kreupel.
het is niet echt kreupelheid maar meer een soort stijfheid.
ze heeft namelijk ook singeldrang en ik longeer haar eerst een beetje.
de eerste vijf minuten gaat ze heel erg manken, maar waneer ik een tijdje bezig ben gaat het steeds beter.
daarnaast is ze ook erg gevoelig in de mond als ik ook maar iets aanpak gaat ze ook gekdoen.
vooral in galop wordt ze dan erg kort en maakt ze van die vreselijke bokken.
maar als ik dan een langere teugel geef dan gaat ze racen.
ik kan har in de galop gewoon niet de baas.
terwijl ze verder zo braaf is.
ik ben ook veel over haar verleden teweten gekomen.
ze is erg kort gehouden en zosnel mogelijk voor de wedstrijd klaargemaakt, daarbij heeft een vreselijke ruiter op haar gereden die haar gewoon ijn heeft gedaan in de mond ook een zweepje hoef ik niet te pakken want dan wordt ze echt gek, nou in iedergeval vraag ik me af od het kwaad zou kunnen om haar dan met een tiedemann/ martingaal te rijden om haar toch enige aanleuning te geven zodat ze niet meteen gaat racen of bokken.
heeft iemand hier ervaring mee?, want ik wil haar geen onnodig opijn of leed aanbrengen, want misschien gaat ze hier wel heftig opreageeren.
ik heb veel ervaring met paarden en ik geef ook zelf les, maar zoiets heb ik nooit eerder opgelost.
en dat maakt me een beetje radeloos, normaal heb ik bijna overal een oplossing voor.

{edit} titel verduidelijkt {/edit}

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-14 21:36 ]</font>

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:34

Ik geef altijd raad, al is het maar van de wal in de sloot *LOL* *LOL* *LOL*
Maar je verhaal klinkt als een vraag om onorthodoxe oplossingen. Zoek iemand die denkt in oplossingen, niet in martelen. Waar jou kennis ophoud, begint de inkomsten van de ruitersportzaak.
Ik kan je wel tips geven, maar bedenk dat het ervaring vereist om ermee om te gaan, probeer alles dus eerst in de bak uit voordat je op stap gaat.
Wat de mond betreft: niks erin stoppen. Hang er een halster aan, klik de teugels met een musketonhaakje (RVS of messing!!!) vast en rijden maar. Voorzichtig proberen hoe ze reageert. Rijdt haar met losse teugels (liever nog geen teugels!), alleen op zit en benen. Ga van hieruit stap voor stap verder. Ik weet niet wat je uiteindelijke doel met dit paard is, maar houd rekening met een jaartje trainen alvorens je ergens ben.

Succes Gery.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:37

hoi ,

even een korte reactie ik las zo singeldrang ,stijf lopen ,kreupelen,gevoelig in de mond, niet door de rug galopperen.Dit klinkt of je paard vreselijk last heeft van de rug of dat je zadel niet helemaal lekker op de rug zit
Is jouw paardje wel eens daarop onderzocht door een DA ?? en past je zadel goed?
als je dat niet zeker weet zou ik eens in deze hoek het zoeken
Met rijden veel overgangen maken ,niet aan de teugel forceren maar losjes laten lopen ,wat langer dus ,veel voltes (vergroten, verkleinen)en andere figuren (8jes)om haar aan beide kanten los te maken
groetjes tina

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:50

Dat van het zadel Tina, daar kun je best gelijk in hebben. Maar ik heb het vaker zien gebeuren dat er met een stalen gezicht een niet-passend zadel werdt verkocht, dan dat een verkoper zei:nee, het is niet goed, een andere erop. En kun jij zien of een zadel goed ligt?
Naast het rijden is het verder van belang dat in alles wat je doet naar het paard, het paard precies doet wat jij verlangt, niet met slaan of ander grof geweld, maar gewoon omdat jij dat zo wil, overwicht dus.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:10

Heb je dit paard gekeurd bij aankoop? En zijn er foto's gemaakt van de voorbenen? Als paarden te jong al teveel moeten en al veel hebben moeten springen, dan kunnen ze beenproblemen krijgen. Mijn paardje sprong al jong 1.30 meter. En dan niet 1 sprongetje, nee gewoon een half uur achter elkaar. Vlak nadat ik haar kocht (ze had toen een halfjaar op het land gestaan) werd ze stijf, kreupel op de volte, heel overhaast en ontzettend gevoelig op haar rug en buik. Ze bleek een erge mate van hoefkatrol te hebben. En ze was pas 6! Gelukkig is het nu weer helemaal goed Party!!

Mijn advies, haal de DA erbij. Met een buigproef kan je al veel te weten komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 09:43

Jouw paard lijkt me ontzettend stijf. Ik zou zo'n beest altijd zo laag en diep mogelijk instellen en voorwaarts rijden. En in dat voorwaarts af en toe terugkomen op zit en weer terug naar voorwaarts. als ze dat goed kan, kun je ook met haar beter galopperen. Dat bokken is verzet omdat ze last heeft.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 11:38

om even terug te komen op jullie vragen,
ik heb haar laten keuren toen ik haar kocht.
en het zadel, ik heb zelf gewerkt in een ruitersportzaak, dus hij past echt, ik heb ook een da erbijgehaald om het te controleeren.
ze heeft wel zadeldrukking gehad op haar schoft,
omdat ze daar een wit plekje heeft.
ik heb haar pas nogmaals naar een kliniek gebracht om alles eens opnieuw te keuren, alles was perfect.
ze mankt dus alleen als ik haar wil rijden.
het bokken zie ik niet echt verzet tegen rugproblemen, meer om ervan af te zijn.
in de wei rent ze en loopt ze dus ook gewoon en is er niets mis mee.
staat ze zelfs op haar "slecte"been recgt in de beek voorovergehangen om dat lekkere verse gras te eten.
ik zou haar zograag weer terug in de springsport willen hebben omdat ze onder de vierjarige kampioen was van belgie.
ze heeft echt slecht ervaringen gehad met verschillnede ruiters.
alleen ik ben al zo lang bezig om haar vertrouwen te winnen.
met het poetsen/wassen en naar stal brengen kan je geen liever paardje wensen, alleen als je gaat rijden lijkt ze gewoon te veranderen.
ik heb al gedacht om haar met een hackamoree te rijden en dat ben ik waarschijnlijk ook van plan.
maar heeft niemand ervaring met dit soort dingen zodat het voor ons bijde gewoon een stukje makkelijker zou worden?

ps. ik heb er ook een tandartsbij gehaald voor haar gebit, alles was ook perfect.
ze is dus 100% gezond

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:48

k zou het eerst es goed aan me instructeur of DA vragen voordat ik een thiedeman/martingaal aanschaft! Misschien wordt ze er alleen maar banger van!
Succes er mee!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 21:45

Na het hele verhaal gelezen te hebben zou ik zeggen dat het tussen haar oren zit. Wat het probleem echt niet makkelijker maakt. Ik denk dat je terug moet naar werken aan plezier. Zoeken naar wat ze wel leuk vind, desnoods even lekker niet rijden en heel langzaam weer opbouwen. Werken aan een vertrouwensband zodat als je weer begint ze het graag doet voor jou... Werken aan de hand, een vakantie in de wei, veel wandelen, TTeam, TTouch, etc...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:57

fysio

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:10

Neenee, het zit echt niet tussen haar oren. Het paard loopt alleen kreupel als ze er op zit, dit is toch een vorm van teugelkreupel? Het paard is dus niet goed gereden, en is ergens stijf. Die stijfheid is erg onaangenaam en een paard verzet zich daar uiteraard tegen. Het paard goed rijden of longeren helpt. het maakt namelijk de spieren los en soepel. Het paard zit nu vast in zijn spieren. DAt bokken doet ze omdat ze geen zin heeft nee, ze heeft geen zin omdat als ze aanspringt die spieren even lang moeten worden (terwijl ze kort en stijf zijn) en dat is onaangenaam.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 11:42

teugelkreupel is ze ook niet.
als ik haar uit de weide haal dan gaat ze echt kreupelen
en dan heb ik haar alleen nog maar aan de hand.
ik heb veele mensen gehad die ook al zeggen dat ze gewoon slim is.
voor het rijden moet ik haar wel longeeeren, omdat ze dus singeldrang heeft.
dan loopt ze ook kreupel, daarna heeft ze denk ik in de gaten dat ze toch werken moet.
en loopt ze na 5 a 10 min niet meer kreupel, ik kan dan gewoon springen zonder probleemen.
maar het probleem hier is dat er teveel van mijn vraag wordt geweken.
mijn vraag was of ik haar met een hulpteugel kon rijden zonder haar naar de mieter te rijden.
dan kan ik haar ook in de galop de baas (want soms heb je van die gevaarlijk situaties)
gelukkig ben ik niet bang aangelegd en hou ik wel van een uitdaging, maar ik wil haaar weer heel snel de springsport in krijgen. Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:14

iets snel willen bereiken met dit paard met zo'n achtergrond, dat zal echt niet lukken. verkeerde basisinstelling. deze instelling veranderen of ander paard zoeken

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:32

lijkt me niet zo erg slim om van een dergelijk paard te verwachten dat ze snel weer in de springsport moet!
Ik zou echt voor de 'lange weg' kiezen, en dit blijkt daarna vaak de snelste te zijn. Zonder hulpteugels, want ik denk dat het tegenhouden voor juist een negatief effect heeft.
Gewoon ervoor zorgen dat ze goed ontspannen halsstrekken wil onder het zadel, regelmatig (in een liever iets langzaam dan een te snel tempo) en op eigen benen links en rechtsom rijden.
Pas als dat helemaal oke is de teugels eens aannemen.
Galop gewoon een tijd vergeten, wel bijv. aan de longe trainen.