Staart scheef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Staart scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 18:45

We hebben sinds een week een nieuwe pony.
Prachtige springpony.

Een puntje, ze houdt constant haar staart een beetje scheef, dit viel me vandaag voor het eerst op. Ze zou ook hengstig kunnen zijn maar ik denk het niet. Is dit scheef houden van de staart een teken van scheefheid of een tik ofzo? Hebben paarden dit ooit van nature of komt het door scheef gereden zijn?

Kun je dit met rijden corrigeren?

takje
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:20

zijn wervels lopen van het punt net achter zijn oren tot aan het puntje van zijn staartwortel. Als een paard bijvoorbeeld naar links buigt buigt hij door heel zijn wervels. Je kunt als voorbeeld je hand krom houden naar links, dus je vingertoppen zijn naar links en de onderkant van je hand ook en je knokkels gaan naar rechts, de optimale buigen. Dus als een paard buigt gaat `zijn hoofd een beetje naar links en zijn achterhand + staartwortel gaan ook een beetje naar links en zijn rechterflank gaat naar rechts. Dus het scheefhouden van je paard zen staart is alleen dat hij een beetje scheef loopt dat kan je makkelijk oplossen. Als hij zijn staart een beetje naar links buigt moet je je rechterbeen er aan houden (doet die zijn staart naar rechts moet je je linkerbeen eraan houden) zodat hij recht gaat lopen maar zorg er voor dat die niet uitzwaait en veel oefeningen naar rechts doen op een gegeven mooment loopt die gewoon recht.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:33

Een scheve staart duidt meestal op een rugprobleem. Dit kan best een wervel zijn die niet helemaal goed ligt.

Nu het "dekseizoen"weer is aangebroken, worden veel merries hengstig. De kans dat ze hengstig word/is/is geweest is dus ook heel groot, en het meest voor de hand liggende punt.

Dan kan het ook nog liggen aan de leeftijd van het paard. Jonge paarden, maar ook paarden op leeftijd, houden vaak hun staart scheef. Maar da's meestal wel een rugprobleem.

Het komt wel meer voor bij merries dan bij ruinen/hengsten volgens mij.
Bij mij op stal staat een New Forest x Welsh en die houd haar staart ook scheef, maar heeft er geen last van.

Ik zou zeggen; laat de rug van je pony eens nakijken. Wellicht wordt er een verkeerd wervel aangetroffen en is het "probleem" verholpen.
Wordt en niets geconstateerd, is er wellicht ook niets aan het handje!

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:37

Heeft ze wel een goed passende zadel??

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:07

Scheve staart duidt meestal op een scheef paard. Even nakijken voor de zekerheid lijkt me geen overbodige luxe.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:31

mijn paardje loop ook constant met haar staart scheef. maar ze is wel klinish goedgekeurd. dus er iets met haar rug was hadden ze dat toen toch kunnen ontdekken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:26

Ze is 5 jaar. Dus aan de leeftijd zal het niet liggen. Ik ben benieuwd of ze het vandaag nog steeds doet, anders was het waarschijnlijk hengstigheid. Zoniet, ja het is niet mijn pony, maar dan zal ik de tip geven om hem na te laten kijken.