Help! Waarom eerst wel middendraf en nu niet meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Help! Waarom eerst wel middendraf en nu niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:27

Met Moenira rijd ik nu een maandje of 8 denk ik.
In het begin (paar maand onder het zadel) was ze slecht aan het been (wel voorwaarts, alleen op haar manier en wanneer zij het wilde) en lastig te sturen en erg scheef.
Na een tijdje ging het steeds beter en beter en kreeg ik haar steeds meer onder controle en ging ze voor mijn gevoel netjes aan de teugel lopen. Uitstrekken, wijken, schoudervoor, zelfs richting schouderbinnenwaarts. Tot mijn clubinstructeur blijkbaar vond dat we nu maar eens echt aan het werk moesten en ineens was die oude manier, die zo lekker vertrouwd was en makkelijk voelde, niet goed meer...
Ze moest meer op het achterbeen... Ze stuwde in plaats van dat ze droeg...
Een hele rotperiode kwam toen waarbij mijn hele idee van hoe ze hoorde te lopen omver werd gegooid... Ze moest meer haar achterbenen buigen, haar hals moest meer opbollen langzamer en meer gedragen lopen. En toen die manier gingen toepassen werd ze meer tegen het been en minder voorwaarts, ze ging minder makkelijk opzij en wilde minder goed uitstrekken... Ik werd er zo erg onzeker van dat ik het gevoel had helemaal niet te kunnen rijden en het nooit te begrijpen... Vanuit dat gevoel heb ik Moenira toen meegenomen naar Carmen omdat zij zo goed uit kan leggen en altijd heel vriendelijk en opbouwend is in haar kritiek.

Ondertussen gaat ze in ogen van iedereen (instructrice Carmen, clubinstructeur en eigenaresse en lesgenoten) steeds beter en mooier lopen... Maar waarom willen die oefeningen dan nu niet meer goed Verward Verdrietig
Sommige stukje gaat ze al een beetje swingen, en de galop gaat ze steeds vaker stukjes bergop galoperen en voelt het veel beheerster en compacter. De hals wordt beter gedragen en ze is veel stiller in de aanleuning (die is ook anders geworden, voorheen heel licht en soms los/vast, nu steviger met meer verbinding)

Carmen zei gister dat ik haar waarschijnlijk eerst meer op haar eigen maniertje liet lopen en dat het nu meer van mij is en dat ze daarom weer opnieuw haar balans moet vinden. (dus ook opnieuw die middendraf moet leren op deze nieuwe manier, vanuit het achterbeen) Die balans problemen kom je dan tegen in de verschillende oefeningen... (schoudervoor, wijken, halthouden, uitstrekken)
Zodra ze haar balans weer beter terug heeft gevonden en ze sterker wordt, zullen die oefeningen ook weer beter worden, en makkelijker gaan

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Hebben jullie dit zelf ook meegemaakt? Hoe ontwikkelde het zich?
En natuurlijk is alle ervaring en inzichten van de meer ervaren (lesgevende) bokkers van harte welkom!

Ik heb echt wel vertrouwen in mijn instructeurs, maar ben ook onzeker over mijzelf.... En mijn eigen rol bij dit probleem. Ik leer het laatste jaar pas echt wat rijden is, door veel en goede begeleiding en ook andere pony's die andere dingen kunnen laten voelen. Als ik alleen al kijk naar hoe anders ik mijn eigen pony rijd, en hoe anders hij nu kan lopen als ik les heb, dan is het een heel groot verschil...

Het voelt gewoon enorm frusterend als je eerst denkt een heel end op weg te zijn, en je dan voor je gevoel een hele stap terug moet doen (ookal weet je dat het nodig is om die basis goed te krijgen als je iets wilt bereiken en echt wilt leren rijden)...

Dus barst alstjeblieft los!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:45

Nou als eerste wil ik zeggen dat je haar gister echt heel mooi en netjes reed! Mijn complimenten hoor! Soms was de aanleuning een keer zoek en de balans een keertje kwijt, maar er zaten echt hele mooie momenten tussen! Ik denk dat het echt nog opbouwen is.

Op de vraag van jou kan ik geen antwoord geven. Alleen je laatste zin is heel herkenbaar (heb ik ook eens geuit naar m'n instructrice Knipoog) waarop zij meteen reageerde: Als je in de basis een stap terug moet doen, doe je later 2 stappen weer vooruit!

Persoonlijk denk ik dat als ze haar balans weer terug vind en weer voldoende kracht ontwikkeld om de achterhand te dragen, ze er zo weer volop van gaat draven! Ik denk dat het nog even tijd heeft!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:03

Ik heb precies hetzelfde het zou mij verhaal kunnen zijn! Dus ga het niet nog een keer opschrijven! Alleen ik ben nu net ietsje verder dat ik kan zeggen dat het allemaal goed komt! En als het eenmaal lekker gaat lopen dan zie je vanzelf dat het veel beter is dan dat het eerst was! Ook al leek het toen veel. Heb je het misschien op video staan dan kun je vergelijken! Dat heeft bij mij de ogen geopend! En wat meer zelfvertrouwen!

En idd frustrerend dat je voor je gevoel stap terug moet doen, maar als dit voor elkaar is wil je niet weten hoe hard je dan ineens gaat en ga je 3x zo snel dan als je met de vorige manier van rijden had gedaan, dus ben je binnen jaar verder dan als je met die methode was geweest!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:29

Luvdatossa Bloos ik ben blij dat je het er netjes uit vond zien. Voor mijn gevoel ging het die les niet helemaal lekker omdat ze zo moeilijk haar achterhand opzij wilde zetten en het halthouden maar niet wilde.

Hoe ik bij Carmen moet rijden is anders dan in de clubles, maar dan gebruik ik Carmens manier om los te rijden om vervolgens meer opgericht te rijden zoals die instructeur (en Z-jurylid) het wil zien... Al ik voor mezelf rijd, dan train ik op Carmen's manier, om vaak op het laatst nog even een stukje meer op te pakken voor ik voorwaarts neerwaarts afsluit. Bij de eigenaresse wordt heel actief aan mijn houding, zit en hulpen gewerkt (en consequent leren zijn Schijnheilig Tong uitsteken ) en rijden we afwisselend voorwaarts/neerwaarts en meer opgericht.

Skipper: ik heb van het begin alleen maar foto's en daarop kan ik nu ook al zien dat we inderdaad vooruit zijn gegaan wat betreft gebruik achterhand, aan elkaar rijden en halshouding. Woensdag ben ik voor het eerst gefilmd bij mijn clubles, dus eigenlijk zou ik ook eens gefilmd willen worden bij mijn privélessen van Carmen en van de eigenaresse om het met elkaar te kunnen vergelijken... Ben benieuwd of ze hetzelfde beeld voor ogen hebben, ondanks verschillende manieren van aanpak/accenten. Voor mijn gevoel wel, want alle drie vinden ze dat we vooruit gaan...

En dan ben ik heel benieuwd hoe het er over een paar maanden uit ziet...
Bedankt voor jullie reactie!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:34

Kan me ook helemaal herkennen in je verhaal.
Par ging in het begin sprongen vooruit, helemaal trots was ik Tong uitsteken

Ik wist wel dat als we zover waren dat er anders gereden ging worden, achterhand er nog meer onder, dragen, etc. zo''n beetje de dingen die jij beschrijft.

Maar ze hefet er wel moeite mee en zoals we vroeger in een lekkere drafje door de bak heen gaan kan ze nu opeens gaan racen en het bit beetpakken omdat ze het allemaal nog neit helemaal snapt of dat het te moeilijk is.

Verder hoor ik wel dat het steeds beter gaat, dus hou me gewoon vast aan het feit dat het voor haar gewoon moeilijk is en iedere keer gaat het ene paar passen goed, en dat worden steeds meer passen.

Als ze dit helemaal onder de knie heeft zal de rest ook beter gaan *hoop ik* maar vind het iig best wel normaal dat een paard moeite met bepaalde dingen gata krijgen als die opeens anders moet lopen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:35

joyce B schreef:
Voor mijn gevoel ging het die les niet helemaal lekker omdat ze zo moeilijk haar achterhand opzij wilde zetten en het halthouden maar niet wilde.



Nou ik vond het vanaf de kant er goed uitzien. Idd moesten Carmen, Alieke en ik wel lachen toen steeds dat (voor ons) linkerachterbeentje naar links ging! Maar die problemen heb ik zelf ook gehad en dat is voornamelijk een kwestie van belans vinden en blijven oefenen!

Super pony OK dan! Alleen haar maat viel me tegen toen je afstapte *LOL*