probleempje met verzorg paardje

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elianne_15

probleempje met verzorg paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:35

ik verzorg nu sinds 2 weken een friese merrie die nog erg jong is!!
ze is nu 3
alleen nu het probleem:

ze is altijd een beetje fris en dat is niet erg.
alleen als ik op wil stappen dan galoppeerd ze steeds weg en begint ze te bokken.
ze doet dan gewoon idioot.
alleen hoe moet ik dat aanpakken om dat haar af te leren???
ik ben al eens goed boos tegen haar gedaan alleen dat werkte ook niet daar werd ze alleen maar gestresster van en ik heb ook als eens geprobeerd om haar een beetje te kalmeren maar dat hielp ook niet veel!! Verward
weet 1 van jullie hoe ik dat moet aanpakken???
groetjes elianne

whats better? a lie that draws a smile or the truth that draws a tear?

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:04

Ik zal van te voren eerst longeren en dat steeds afbouwen, kan ze van te voeren haar energie kwijt! Verder weet ik 't ook niet

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

elianne_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 10:05

dank je zal ik vandaag eventjes proberen kijken of het dan beter gaat!

elianne_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 10:09

kan het ook komen doordat de eigenaar vond dat ze te dun werd en ik haar nu nog maar 2 keer in de week mag rijden en anders 4 keer in de week en wel gewoon het zelfde aantal voer krijgt en dan nu ook nog eens de hele dag in het weiland staat?? of kan ze daar niet druk van worden??

takje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:22

als het kan kan je beter iemand even laten helpen met het opstijgen, dat de 1 je paardje vasthoud en dat jij opstapt op een gegeven moment begrijpt ze het dan, en dat , krijgt ze niet ze veel voer of rijdt ze heel weinig? want het is heel belangerijk dat jonge paarden veel beweging krijgen, ze niet afpijkeren maar veel bezighouden. Staat je paard in de wei of alleen in stal?, misschien verveelt hij zich heel erg en denk die als jij der opstapt joooooeeehhhhhhoooooeeeee we gaan eindelijk iets leuks doen, ik denk als je hem genoeg bezighoud met veel verschillende dingen dat je paard het leuk vindt als je gaat rijden en om op te letten. o ja en als dat niet lukt en hij blijft maar rennen totdat jij er afstapt dan kan het ook dat je zadel niet goed ligt en dat die daar heel gevoelig voor is....

!!!!!!!!!!!!!!!!!!hurricane!!!!!!!!!!!!de wedstrijd op manege any dale ging super goed 156 en 160 punten in de m1 en dan nog wel bij kralingen kben supertrots op men paardje!!!!!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:26

Waarom doet ze het? Ligt het zadel niet goed? Prik jij met je tenen in haar zijde?
Probeer iemand te zoeken die je ermee wilt helpen, als ze weg galoppeerd zal dat zeker nodig zijn.

elianne_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:40

ik zal er eventjes iemand bij halen die me een beetje kan helpen Haha! thanx

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:44

Heey! toen ik mijn paardje kreeg kon ik ook nooit opstappen
ik heb het geleerd door eerst iemand die hem vasthield. deze hield een snoepje in zijn hand, en zat btje met hem te frutselen totdat ik erop zat.
later ging er iemand naaststaan (voor het geval dat hij em peerde) en gaf hem vervolgens een snoepje
nu geef ik hem voordat ik opstap een snoepje stap op en geef hem nog een snoepje. ik kan nu bijna zonder opstappen Haha!
succes ermee

Mensen met Arabische paarden hebben hemel op aarde.. meer weten? klik HIERof HIER
SGW, meest veelzijdige tak van de sport voor ruiter en paard, &nd I love It ! meer weten? klik HIER

elianne_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 17:45

thanx kijken of het zow danwel lukt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:16

Als je geen hulp hebt bij het opstijgen, dan kun je haar met haar hoofd in de hoek zetten voor je opstapt. Dan heb je iets meer tijd om te gaan zitten. Probeer haar vooral in het begin heel goed bezig te houden met veel bochtjes, slangenvolte rijden en vandaaruit te laten ontspannen. Straffen roept alleen maar meer stres op. Rustig praten en voorkomen dat ze weg kan racen door niet te lang rechtuit te rijden...
Als ze echt te veel energie heeft, wil longeren van te voren wel eens helpen. Maar sommige paarden worden pas druk als je er op klimt...

Beter 5 keer per week kort rijden, dan 2 keer per week lang.
Als je maar 2 keer per week rijd, moeten ze elke keer opnieuw aan je wennen, en zijn ze veel drukker en gespannener. Als ik Andrew een tijdje niet had gereden en ik stapte op, dan begon hij altijd met de staart te zwiepen en kon er elk moment vandoor schieten, om vervolgens ergens anders een noodstop te maken, met hoofd tussen de benen en zijn achterwerk in de lucht... Gelukkig is dit in de loop der jaren wat weggezakt, en heeft hij zelden nog zo'n bui... Remedie: kleine voltes en slangenvoltes tot hij iets ontspande, dan meer ruimte geven en gelijk weer opnieuw op die manier aan het werk als hij opnieuw wilde beginnen...

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:36

je zou haar ook eerst een tijdje los in de bak zetten dat ze zich ff kan uitleven of als ze niet wil stil staan een zweepje er bij en een paar tikken tegen de borst het klinkt zielig maar dat is het niet.
En als ze dan nog niet stil staat dan weet ik het ook niet meer!!

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:28

Ik zou idd ook controleren op rugklachten. Ik had (waarschijnlijk had) voor een tijdje een bijrijdpaardje die vroeger last had van rugklachen. Nu is de eigenaresse zwanger en berijd ik hem 2x in de week met iemand anders. Nu wilde ik gisteren opstijgen en ging hij stijgeren en bokken... Dit deed hij ook toen hij last had van de rug klachten.

Ik ga er waarschijnlijk mee stoppen, aangezien ik het niet op mijn geweten wil hebben dat het paardje ergere rugklachten krijgt. Maar das even off topic Knipoog

elianne_15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:11

joyce: dankje dat kan ik dan ook wel even gaan proberen.
alleen het probleem is dat ik niet vaker dan 2 keer in de week mag rijde met haar omdat geale vind dat ze te dun word en daardoor meer rust nodig heeft Verward dus daarom den k ik dat je dan automatische lang gaat rijden.
maar ze gaat binnen kort ook weer even weg ( iets met de keuringen ofzow?)
3 weken en daarna zijn de keuringen.. en aangezien ik weer een ongelukje heb gehad met een enter daar en ik mijn arm zwaar gekneust heb Verdrietig kan ik denk ik vantevoren niet meer rijden maar we zullen zien.
Pling

eefje: ja dat kan natuurlijk ook maar wat dat betreft pak ik haar ook al aardig aan alleen daar word ze alleen maar gekker van Scheve mond maar ik kan haar altijd eerst eens een keertje in de bak zetten en kijken of het dan
beter gaat

kirsten: ik weet niet zeker of het echt rugproblemen zijn maar ik zal het binnen kort even aan de eigenaar voorleggen en vragen of er evenn aar gekeken kan worden Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie