holle en bolle kant van het paard, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:58

Hé Pell

In ieder geval al hartstikke goed dat je het herkent en onderkent, dat is het begin van weer wat bewuster paardrijden Haha!

Ik ben zelf helemaal gelukkig met mijn les bij Ingrid (volgens de manier die op hoefkatrol.com wordt vermeld) Ik ben meteen bij haar begonnen met Sayla, dus heb gelukkig nooit de kans gehad om haar scheef te rijden.

Het is in ieder geval ook zeer goed om in het bos van been te verwisselen en beide galop te oefenen om er (mede) voor te zorgen dat beide kanten zich evenredig ontwikkelen!!

Verder heb ikzelf ook nog cesartherapie (soort oefentherapie) gehad (dat was ook een hele openbaring, wat een paar simpele oefeningen al niet kunnen doen Haha! ), omdat ik mijn schouders altijd scheef hield (door een sleutelbeenbreuk ben ik verkeerd gaan bewegen).
Daar hebben ze me oefeningen geleerd om mezelf goed recht te houden en ook een soort warming-up voor voor het rijden (rek- en strekoefeningen)! !, zodat ook Sayla geen last heeft van mijn eventuele stijvigheid Bloos

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 18:21

nou kim, stop jij je goede adviezen nog maar even in de vrieskist Haha!

denk je Maaike...? Blond

dank je ingrid. Lachen ik krijg af en toe les van A8H dus die zal me een hoop wijzer maken. Ik merk dat ik van theoretische kennis weinig onthou, in de praktijk leren is beter voor gam en mij denk ik.

ik heb ook eens cesar gehad maar dat verergerde mijn toenmalige kwaal alleen maar. dankzij reiki ben ik er vanaf gekomen maar goed, ik blijf wel scheef staan natuurlijk.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:28

Jij vroeg hoe je je paard rechter kon maken. Ik probeerde daar antwoord op te geven. Bij mij hebben die oefeningen namelijk erg geholpen om mijn paard recht te richten. Hoe kan ik nou ruiken hoe ver jij bent? Maar veel suc6 verder.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:35

Beetje aardiger mag ook wel Scheve mond

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:16

Sorry, was niet vervelend bedoelt ofzo.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 19:39

nee dat kon je ook niet ruiken. Lachen mijn humor kwam niet helemaal over zo te zien, maar dat geeft niet.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:14

Ik zie jullie maandag wel! Het gaat helemaal goed komen hoor met jou en Gam dat weet ik zeker! En wat die theorie betreft, die krijgen we wel in jou, desnoods meppen we het erin Haha! Tong uitsteken

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 08:10

oeh evil juf ~~}>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:48

Ja, ja, zo heb je nu toch mijn verborgen kwaliteiten ontmaskerd Bloos!
Tot maandag!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:24

Pellie schreef:
Vandaag zag ik pas hoe groot het verschil bij Gammon is tussen zijn holle en bolle kant. Hij stond op de wasplaats, opgezadeld en wel en stond met zijn hoofd naar beneden. Ik schrok er van, het leek wel meer dan 10 cm. verschil in omvang! Bloos!

De spieren aan de holle kant zijn korter en sterker en aan de bolle kant, langer en soepeler. Nu is het dus aan mij om de holle kant ook bol te krijgen, maar dat lukt volgens mij nooit. Verward

Hoe doe ik dat zónder te longeren moeten met touwtjes e.d.?

Je moet je niet alleen concentreren op de bolle kant maar zoals je al beschreef zeker ook proberen de holle kant te strekken.
De meeste mensen vergeten dat ook daar een probleem kan zitten, nl. doordat de spieren aan de holle kant verkort zijn, kan het paard ze moeilijker strekken.
Je zal dikwijls intensief maar niet te lang moeten buigen en steeds iets meer stellen en buigen zonder dat je het paard over de binnenteugel gaat blokkeren anders kan hij het achterbeen niet meer onder de massa plaatsen en kan er geen verbetering in komen.
Best laat je je begeleiden van op de grond.

Succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers