Nav een zin van RunnigKawa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:12

holly schreef:
Wat ik trouwens wel een foute opmerking vind is dat je met geld er wel komt (weet het het is niet zo bedoelt)
Ik heb nooit geen geld gehad, maar mijn doorzettingsvermogen heeft me heel erg aardig geholpen.
Ik heb het altijd met paarden van een ander moeten doen. Als je goed je best doet en laat zien dat je het wilt en aardig presteerd, zullen ook de wat betere paarden aangeboden worden.
Inmiddels heb ik zelf 2 lummeltjes, maar ik ben zeker van plan om ooit mijn eigen paard in het Z uit te brengen.
Zoiets heet doorzettingsvermogen, want ik heb die wens en spaar me er helemaal achterover voor.


Met geld alleen kom je er niet, maar het geeft je wel een grote voorsprong, dat kun je gewoon niet ontkennen! Het is met een goed doorgereden paard waar alle knoppen op zitten en instructie die voor iemand anders niet te betalen is wel een stuk makkelijker dan wanneer jij je groene paardje uitbrengt op wedstrijd met 'gewone' instructie en dan richting de Z gaat (waar ik overigens véél meer respect voor heb )

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 18:13

Het geluk hebben dat je paard gezond blijft is wat anders.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 18:14

Remember"]
[quote="holly schreef:
Wat ik trouwens wel een foute opmerking vind is dat je met geld er wel komt (weet het het is niet zo bedoelt)
Ik heb nooit geen geld gehad, maar mijn doorzettingsvermogen heeft me heel erg aardig geholpen.
Ik heb het altijd met paarden van een ander moeten doen. Als je goed je best doet en laat zien dat je het wilt en aardig presteerd, zullen ook de wat betere paarden aangeboden worden.
Inmiddels heb ik zelf 2 lummeltjes, maar ik ben zeker van plan om ooit mijn eigen paard in het Z uit te brengen.
Zoiets heet doorzettingsvermogen, want ik heb die wens en spaar me er helemaal achterover voor.


Met geld alleen kom je er niet, maar het geeft je wel een grote voorsprong, dat kun je gewoon niet ontkennen! Het is met een goed doorgereden paard waar alle knoppen op zitten en instructie die voor iemand anders niet te betalen is wel een stuk makkelijker dan wanneer jij je groene paardje uitbrengt op wedstrijd met 'gewone' instructie en dan richting de Z gaat (waar ik overigens véél meer respect voor heb )
[/quote]


mmm, ik heb al jaren geen les meer en heb mezelf die kant dus op moeten werken, ook met een 3 jarige. Is nog niet zo moeilijk hoor, ligt er geheel aan wat je ervoor over hebt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:16

mmm met geld kom je er toch vaak wel eerder en sneller als de gewone mens

maar idd wat er ook al gezegt werd, voor die mensen heb ik drastisch minder respect als voor de mensen met hun goedkope paard en normale lesgever Knipoog

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:21

holly schreef:
Wat ik belangrijk vind en iets wat vele nooit doen, is het altijd nadenken aan waar je mee bezig bent, waarom en hoe. Zomaar in het wilde weg rondjes rijden, zal je absoluut niet vooruit brengen.


Dit heb ik ook , en dat is nou precies de reden waarom ik geen les meer rij... Scheve mond

Ik denk veels te veel na over het waarom , heb mijn eigen ideeën over bepaalde dingen en wil handelen naar wat op dat moment het best werkt voor mij en het paardje waar ik op zit.

Bij instructie heb ik altijd al gehad dat ik het niet eens ben met de lesgever , dat ik de aanpak op dat moment verkeerd vind of wat dan ook.

Ik ben dan ook zo'n vervelende en eigenwijze lesser ben ik bang Bloos

Een GOEDE lesser zal gewoon doen wat de instructie zegt , erop vertrouwen dat diegene er meer verstand van heeft en wel weet hoe het doel het beste te bereiken.

Ik vind het nogal wat om domweg te doen wat iemand me verteld ,
luisteren naar een ander ipv jezelf blijft ook DE manier om je paardje te verpesten / verkeerd te behandelen.... DAT vind ik het linke van les.

Je moet maar hopen dat je de juiste lesgever (voor jou en je paard) treft , en niet zo1 die later blijkt alles verkeerd te hebben gedaan Nagelbijten / Gniffelen

Bij "zomaar in het wilde weg rondjes rijden" denk ik dus juist aan :
domweg opvolgen wat je instructie je opdraagt Scheve mond

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 18:27

pmarena schreef:

Ik ben dan ook zo'n vervelende en eigenwijze lesser ben ik bang Bloos

Een GOEDE lesser zal gewoon doen wat de instructie zegt , erop vertrouwen dat diegene er meer verstand van heeft en wel weet hoe het doel het beste te bereiken.


Bij "zomaar in het wilde weg rondjes rijden" denk ik dus juist aan :
domweg opvolgen wat je instructie je opdraagt Scheve mond


Haha geeft niet, ik ben ook zo'n lesser, knap degene die het met mij uithoudt. Haha!

Een goede lesser zal niet gewoon doen wat de instructrice opdraagt. Een instructrice ziet wel, maar voelt niet wat jij voelt en dus moet een discussie altijd mogelijk zijn tussen waarom een instructrice iets zegt en hoe een ruiter het denkt.

Zomaar in het wilde weg rondjes rijden bedoel ik mee.
In feite niet nadenken en dus bv hier maar eens een volte gaan rijden en eigenlijk absoluut geen idee hebben waarom juist op dat moment daar een volte.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:28

Ik denk dat het wel mogelijk is. Bij de een gaat het wat sneller dan bij de ander. Bij de een ook wat makkelijker dan bij de ander. Maar mogelijk is het zeker.

Ik zou met Dennis zelfs een L proef neer kunnen zetten. Voor mij (heb al dik 2 jaar geen les gehad, heb bijna alleen maar manege en 'bos cross' ervaring en bergen theorie) is dat al heel wat met een (toen ik met hem begon)groene shet hengst. Een paard zal hij er in de dresuurring niet uit lopen. Of de ruiter is klein en heeft nog niet genoeg ervaring of de ruiter is te groot en het ziet er niet meer uit doordat de ruiter zo groot is. Maar Dennis loopt z'n oefeningen wel knap (als hij zin heeft Tong uitsteken).

Binnen kort krijgt zijn verzorgmeisje les met hem, ik hoop dat het wat word en dat ze samen voor uit gaan. Dan hoop ik eindelijk iemand die er netjes op past te hebben die er ook nog goed mee uit de voeten kan te hebben. Rondjes rijden op Dennis is niet moeiljik, hij heeft al meerdere kinderen leren stappen, draven, galoperen en sturen. Maar meer, daa rheeft meneer meestal geen zin in Tong uitsteken.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:32

holly...

meestal ben ik t wel met je eens ...Haha!

maar wat betrefd een goeie instructrice.. die kan wel degelijk vanaf de kant zien hoe een paard aanvoelt....
dat is de kunst van lesgeven
okej je kunt niet alles ziend voelen, maar veel wel, goed kijken naar de inwerking van de ruiter en de reactie van het paard !

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 18:39

Das heel knap hoor, ,vanaf de kant meevoelen met de ruiter.
Meestal weet je wel hoe het zou moeten voelen en kun je dat ook uitleggen, maar op sommige momenten moet ook een instructrice even vragen wat er gevoelt word.
Dat met het oog op, gaat het allemaal nog goed daarboven.

Kijk je kunt wel staan uitleggen tot je een ons weegt, maar als de ruiter e niet volgt in het gevoel dat jij aangeeft, kom je ook nergens op uit.
Hoevaak ik al niet aangesproken ben op mijn aparte manier van les geven zeg. Tong uitsteken
Het intereseerd mij niet hoe iemand rijd, als ze maar leren denken, dan snappen ze tenminste wat ze aan het doen zijn en leren ze ook zichzelf te verbeteren.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:50

Ik ben het wel met de stelling eens Lachen
Ik ben van mening dat het wel makkelijker zal gaan bij een paard wat zijn bouw en gangen mee heeft zitten, maar ik denk dat elk paard er zou moeten kunnen komen, de een wat sneller als de ander. Neem nou bijv. taaclover, die is in no-time met haar fjord naar het M2 gereden, puur doordat zij de juiste begeleiding en inzet heeft. Ik denk dat we hierbij ook duidelijk moeten zijn over het feit hoe het paard is ingereden. Bijvoorbeeld een draver-gefokt paard, die ingereden word als dressuurpaard, zou best wel een eind kunnen komen, maar eentje die eerst een paar jaar op de baan heeft gelopen, zou veel moeilijker gaan Knipoog toch?

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:55

Maar ook al ziet een instructie wat er gevoeld wordt door de ruiter :
er zijn zoveel verschillende wegen die naar Rome leiden.....

(en een eigenwijs als ik wil naar Milaan Haha! )

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 18:58

Maar daarom past ook niet iedere instructeur bij iedere ruiter.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:00

holly schreef:
Maar daarom past ook niet iedere instructeur bij iedere ruiter.


Klopt helemaal

Ik heb bij iemand gereden en na 2 jaar bleef het maar niet vlotten. Toen vier maanden bij iemand anders en we zijn met zulke vreselijke sprongen vooruit gegaan!!!! Echt geweldig! Ik ging totaal anders rijden!

En het is wel eens goed om van instructeur te verwisselen, iedereen let weer op andere dingen! In de zomervakantie les ik nu bijvoorbeeld bij iemand anders. Gewoon tien lessen even weer opfrissen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:04

Maar ook met de stelling ben ik het geheel eens! Ik heb een kennis en die plukte uit de Russische toendra een leuk paardje. Gewoon een betrouwbaar paardje om er recreatief wat mee te rijden. De 'knol' klopt van geen kanten. Zwaar gebouwd, korte pootjes, 1.60 hoog, zware hals kortom een extreem barok paard! Maar ze heeft de Z wel gehaald met dit paard! Ze springt zelfs de wissels met hem! En je zou het werkelijk waar niet zeggen!

En het is niet dat ze zich zelf zo goed vind, maar heeft een goede instructrice die in haar en in haar paard geloofd! En ik doe daar mijn petje voor af!

Dus met een gezond paard, doorzettende ruiter en goede instructie kom je zeker wel naar de Z!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:08

holly schreef:
In een ander topic over"kan jij goed rijden" schreef RK dit:

Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat iedereen met de juiste les instelling en gezond paard het Z kan halen.
Want als ik het kan, kan iedereen het Lachen


Ik denk dat hierover de meningen toch wel verdeelt kunnen zijn.
De mijne is in ieder geval, al heb je een geweldig paard, als je zelf te eigenwijs bent, of het echt niet kunt volgen, dan kom je er nog niet.

Hoe zien jullie dat?


Ik zie het zo: ieder paard ongeacht ras, type, e.d. kan zo getraind worden dat hij/zij een Z proef met redelijk goed gevolg zou kunnen lopen.
Bij paarden die met hun ruiter in een bepaalde klasse blijven hangen ben ik eerder geneigd om de fout bij de ruiter te zoeken dan bij het paard.
Ik heb zelf jaren op een manege gereden en ook daar een tijd les gegeven en, ook al zie je ze niet zo vaak gelukkig, er zijn echt mensen die gewoon absoluut geen ruitergevoel en talent hebben en deze ook nooit zullen ontwikkelen. Deze ruiters blijven ondanks een goede begeleiding op een bepaald niveau hangen en omdat zij niet verder komen zal hun paard ook niet verder komen in combinatie met deze ruiter.

Zelf ben ik ook maar een middelmatige ruiter hoor Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:11

Flettie, idd,
En iedereen mag meediscusieren, ongeacht het niveau dat je rijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:33

Eliane schreef:
Ik ben het wel met de stelling eens, alleen denk alleen dat er wel nóg 1 factor bij moet, namelijk ook de *gezonde* ruiter....

Ligt eraan wat je hebt.
Ik ben ook niet gezond, maar toch Z gehaald.

En Germie, daar ben ik het zeker mee eens.
Z springen kan niet elk paard.
maar toevoegen dat ik daarvan ook niet denk dat elke ruiter het kan. Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:27

Er is dus hoop? Haha!
Ik denk we dat je gelijk hebt.
Alleen met een paard met aanleg scheelt het je toch een hoop trainen.
Een werkwillig paard wat leuk kan lopen en dingen snel oppikt, heb je nou eenmaal sneller op niveau

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 23:42

runningkawa"]
[quote="Eliane schreef:
Ik ben het wel met de stelling eens, alleen denk alleen dat er wel nóg 1 factor bij moet, namelijk ook de *gezonde* ruiter....

Ligt eraan wat je hebt.
Ik ben ook niet gezond, maar toch Z gehaald.
[/quote]

ik ben ook niet gezond, mankeer het zelfde als RK. Is vervelend maar dat maakt het allemaal niet onmogelijk.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:28

Goed, kom ik weer aan als jurylid Knipoog
Ik blijf erbij dat sommige paarden het nooit zullen halen omdat ze gewoon eenvoudigweg niet de souplesse en beweging in hun lijf hebben om hoger dan het M te komen.
En dan heb ik het dus niet over de ruiter maar puur over het paard.
Die paarden zullen nl. veel 6-en scoren in hun proef maar ook onvoldoendes die ze dan helaas niet kunnen compenseren.
En ja, ik zie ze wekelijks in de ring. Niet ieder paard kan naar het Z, geloof mij.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 00:36

Het ging erom Fitzroy dat als je een goed paard hebt dan je dan in het Z terecht kan komen. Dus in feite hebben we het dan over de ruiter zelf, waarbij ik dus zeg, dat dat idd mogelijk is mits....

Idd zijn er ook paarden waarvan je niet dat kunt of mag eisen. Mocht je daarmee toch de Z bereiken dan vind ik dat echt een goede prestatie want dat is echt moeilijk. (winstpunt of geen winstpunt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:14

Ik heb ook altijd geroepen dat iedereen in staat is om met een gezond paard Z te rijden. Maar daar ben ik toch wel een beetje van terug gekomen.

Itt tot wat Fitzroy zegt zie ik niet zo zeer paarden die de capaciteit niet hebben. Ik zie vooral ruiters die gewoon echte anti-talenten zijn, compleet tegen de beweging van hun paard in meebewegen en er zo alle beweging uit rijden. En vaak willen die mensen echt wel en werken ze heel hard en nemen dure lessen maar sommige mensen missen gewoon ieder gevoel. Ik heb genoeg paarden gezien die aanvankelijk heel leuke bewegingen hadden maar na verloop van tijd steeds slechter werden en uiteindelijk ook levenslang in de klasse L blijven ronddobberen. Of M worden zonder ooit winst te scoren. Als je die paarden nu ziet dan zou je roepen dat ze de capaciteit niet hebben.

En dan over de paarden, een paard dat gezond van lijf en leden is moet met succes de klasse Z kunnen doorlopen. En als de ruiter ook gezond van lijf en leden is, en vooral tussen de oren ivm coordinatie en gezond verstand, dan komt dat ook wel goed

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:36

Ik ben van mening dat elk paard en vrijwel elke ruiter Z kunnen rijden,
alleen niet elke combinatie.
Ook slecht bewegende paarden kunnen Z lopen, ik zie regelmatig wat goede begeleiding doet met minder getalenteerde dieren (die soms ook nog het één en ander mankeren).
Ik durf niet te zeggen dat èlke ruiter ook Z kan rijden, er zijn nu eenmaal mensen die echt geen enkele feeling in hun lijf hebben en dieren ook niet kunnen begrijpen, dat is geen onwil, ligt ook niet aan de begeleiding, niet aan het paard en niet aan de inzet. Sommige mensen leren het gewoon nooit.

[edit]
ik zie nu pas de post van Jippie Haha!
Ik had dit schermpje al een helfuurtje openstaan Tong uitsteken
[/edit]

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:41

Goofy had ook de bewegingen niet voor het Z, ze zeiden zelfs dat ik het M niet zou uitkomen. Ik ben echter toch in het Z gekomen mét winst.

Dit omdat ik toch kon compenseren op bepaalde gebieden, ik kwam binnen voor een 8, keertwendingen 7, voltes ook minimaal een 7. Netjes op de letterrijden alles waar ieder ander punten laat liggen zorgde ik dat ik alles voor elkaar had. Zo kon ik de uitgestrekte gangen compenseren bijvoorbeeld.

Dit heeft veel doorzetten gekost en vooral veel trainen thuis en veel oefenen en heeft niks met veel te starten te maken want ik startte 1x in de maand heel soms 2x.

Dus ik ben het met de stelling eens dat iedereen er kan komen! Mijn paard had de beweging niet en ik ben niet ook een excellente ruiter, heb het ook allemaal maar onderweg moeten leren door veel te oefenen!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:49

Ik ga deels met Sjuim en Jippie mee (zij waren nu eenmaal eerder Zij zijn groot en ik is klein! )

Ik denk dat elk gezond paard met correcte bewegingen in de Z kan komen. Het hoeven dus geen super-bewegers te zijn, wel tact zuiver.

Het probleem is dat heel veel ruiters geen Z kunnen worden, in ieder geval niet met de begeleiding die ze nu hebben.
Daardoor zie je zo veel paarden stranden in de L. Paarden die geen pas normaal kunnen zetten, maar imo zijn dat paarden met pijn of paarden die zo tegengewerkt worden door de ruiter, dat ze zich in de rug totaal vastzetten.
Dan krijg combinaties die het nooit tot de Z schoppen (gelukkig)

Ik probeer dan ook altijd en paard wat slecht gereden wordt laag te punten. Niet omdat er kleine dingen misgaan bij een goedlopend paard, daarvan heb ik niet het idee dat ik er wat mee moet.
Paarden die in de kreukel gereden worden laat ik wel flink zakken in de punten.

Toch blijf ik erbij dat als zo'n paard nog niet al te ver verreden is en hij lichamelijk gezond is (op wat spier problemen na natuurlijk) onder een ander zeker Z kan worden.

Wat ik wel heb gemerkt is dat Z2 toch net iets anders ligt, omdat galopappyumenten en goede wissels best veel van een paard vragen en daar weet niet elk paard weg mee.
Maar Z1 dus zeker!!