peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:03

Vraagje: beschermen jullie altijd voor én achterbenen met het springen?
Mijn paardje draagt normaal (ook bij dressuur) peesbeschermers, maar ik zit er over te denken om voor het springen te bandageren (met vilten onderlappen) omdat dan ook de achterbenen beschermd zijn.

Wat vinden jullie, bandages prima bescherming, of toch maar liever ook strijklappen kopen voor het springen en dan dus met peesbeschermers en strijklappen rijden?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:31

Ik rijd er niet altijd mee. Springen wel maar dressuren niet. Als je echt voor alles wilt zorgen dan moet het paard zelfs peesjes aan hebben op het land. Nou persoonlijk ben ik daar zeker niet voor. Laat ze maar lekker 'kaal' lopen, in de dressuurproeven mag je ook geen beenbescherming op hebben! En als het echt zo gevaarlijk was dan hadden ze het in de proeven ook wel verplicht gesteld.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:38

LuvdaTossa schreef:
Ik rijd er niet altijd mee. Springen wel maar dressuren niet. Als je echt voor alles wilt zorgen dan moet het paard zelfs peesjes aan hebben op het land. Nou persoonlijk ben ik daar zeker niet voor. Laat ze maar lekker 'kaal' lopen, in de dressuurproeven mag je ook geen beenbescherming op hebben! En als het echt zo gevaarlijk was dan hadden ze het in de proeven ook wel verplicht gesteld.


Ook als je paard altijd erg gek doet in de wei? Ik heb ze altijd om bij mijn paard met dressuur en ook in de wei. Ik vind een paard toch te kostbaar om hier een risico mee te lopen dat er iets gebeurt. Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:39

Ik vind in de wei en tijdens dressuur toch wel iets heel anders!

Met dressuur laat je het paard op een bepaalde manier lopen en wanneer het paard dan door jouw toedoen in onbalans raakt en hierdoor zijn pezen aantikt of strijkt is het ook jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hij er niks aan over houd.

En in de wei ligt aan het paard. Ik ben er geen voorstander van, maar een vriendin van mij heeft een overenthousiast paard dat nog wel een wil steigeren en naar de buren wil klauwen met zijn voorbenen. Om te voorkomen dat hij beschadigingen oploopt van het draad heeft ze hem peesbeschermers om.

Maar goed ieder moet doen wat een ieder goed lijkt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:02

Met springen en dressuur altijd peesbeschermers en strijklappen, bandages vind ik te veel werk en lastig. In de wei gaan ze kaal.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:00

KazimirOrryS"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Ik rijd er niet altijd mee. Springen wel maar dressuren niet. Als je echt voor alles wilt zorgen dan moet het paard zelfs peesjes aan hebben op het land. Nou persoonlijk ben ik daar zeker niet voor. Laat ze maar lekker 'kaal' lopen, in de dressuurproeven mag je ook geen beenbescherming op hebben! En als het echt zo gevaarlijk was dan hadden ze het in de proeven ook wel verplicht gesteld.


Ook als je paard altijd erg gek doet in de wei? Ik heb ze altijd om bij mijn paard met dressuur en ook in de wei. Ik vind een paard toch te kostbaar om hier een risico mee te lopen dat er iets gebeurt. Lachen
[/quote]

Onze paarden komen elke dag in de wei........... dus die gaan echt niet gek doen. Ze zullen eerder gek doen met die dingen aan hun benen. Tuurlijk laat ik ze lekker grazen. In de 15 jaar bij ons zijn er daar nog nooit problemen mee gekomen, naar mijn inziens maak je daar juist problemen mee.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:14

LuvdaTossa"]
[quote="KazimirOrryS"][quote="LuvdaTossa schreef:
Ik rijd er niet altijd mee. Springen wel maar dressuren niet. Als je echt voor alles wilt zorgen dan moet het paard zelfs peesjes aan hebben op het land. Nou persoonlijk ben ik daar zeker niet voor. Laat ze maar lekker 'kaal' lopen, in de dressuurproeven mag je ook geen beenbescherming op hebben! En als het echt zo gevaarlijk was dan hadden ze het in de proeven ook wel verplicht gesteld.


Ook als je paard altijd erg gek doet in de wei? Ik heb ze altijd om bij mijn paard met dressuur en ook in de wei. Ik vind een paard toch te kostbaar om hier een risico mee te lopen dat er iets gebeurt. Lachen
[/quote]

Onze paarden komen elke dag in de wei........... dus die gaan echt niet gek doen. Ze zullen eerder gek doen met die dingen aan hun benen. Tuurlijk laat ik ze lekker grazen. In de 15 jaar bij ons zijn er daar nog nooit problemen mee gekomen, naar mijn inziens maak je daar juist problemen mee.
[/quote]

Mijn paard komt ook elke dag in de wei. Ik vind mijn paard te kostbaar om niks om zijn benen te doen. Bovendien geef ik ook om mijn paard en wil ik niet dat hij onnodig pijn zou moeten hebben.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:18

Nou ik geef ook heel veel om onze paarden, maar ze moeten ook een beetje hard worden hoor! Dan moet je alles gaan beschermen. Er kunnen zoveel dingen gebeuren en je kunt gewoon niet 100% je paarden in de gaten houden. En als het gaat regenen? Als ze in de modder lopen? Nou mij niet gezien, er is nog nooit wat gebeurt en je kunt ze echt niet inzwachtelen van top tot teen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:19

MiraMar schreef:
Vraagje: beschermen jullie altijd voor én achterbenen met het springen?
Mijn paardje draagt normaal (ook bij dressuur) peesbeschermers, maar ik zit er over te denken om voor het springen te bandageren (met vilten onderlappen) omdat dan ook de achterbenen beschermd zijn.

Wat vinden jullie, bandages prima bescherming, of toch maar liever ook strijklappen kopen voor het springen en dan dus met peesbeschermers en strijklappen rijden?

ik heb altijd strijklappen en peesbeschermers, naar volle tevredenheid. Alleen in de cross rijd ik met echte crossbeschermers, incl stalen platen over de pezen van de voorbenen (!) en aan de voorkant van de achterbenen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:23

ik rijd thuis noooit met bescherming, alleen in bos ( voor takken) en met springen en uiteraard met de cross Knipoog

iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik wil gewoon van mijn paarden geen watjes maken, bandageren doe ik nooit!
ik rijd ze allemaal altijd zonder bescherming, en stap regelmatig op het harde, de benen van mijn paarden zijn dan ook kurkdroog, ook van de 16-jarige , die ik intensief gecrosst heb !
je kunt ze wel als watjes behandelen, okej in de wei kunnen ze bokken en zichzelf bezeren, maar met bijvoorbeeld vastliggen kunnen ze nog veel meer bezeren, dus moeten we ze op stal ook inpakken?

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:05

Ik rijd zelf nooit met bescherming mijn pony heeft het niet nodig dus doe ik het ook niet.
Met springen is het wel handig om extra bescherming om te doen.
Maar ik zou er niet een gewoonte van gaan maken als je paard het niet nodig heeft. Als jij altijd met beschermers gaat rijden en na een lang tijdje weer niet kan je paard hier last van gaan krijgen.
Dus mijn mening met springen kwa extra bescherming is geen probleemmaar ik zou er niet altijd mee gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:13

Met springen altijd.
eerst deed ik het met dressuur ook, nu eigenlijk nooit meer,m aar dat zal wel komen omdat ik niet meer zo fanatiek dresuur.

In het bos ook altijd.

In de wei niks.
De hele dag met peesbeschermers in de wei word veel te heet.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:55

Ben bang dat ze in de wei er ook hun tanden in gaan zetten ofzo, weg dure beschermers.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:16

LuvdaTossa schreef:
Nou ik geef ook heel veel om onze paarden, maar ze moeten ook een beetje hard worden hoor! Dan moet je alles gaan beschermen. Er kunnen zoveel dingen gebeuren en je kunt gewoon niet 100% je paarden in de gaten houden. En als het gaat regenen? Als ze in de modder lopen? Nou mij niet gezien, er is nog nooit wat gebeurt en je kunt ze echt niet inzwachtelen van top tot teen.


Ok ik ben het duidelijk niet met je eens dat blijkt wel. Ik behandel mijn paard zeker niet als een watje, want tuurlijk er kan altijd iets gebeuren dat geldt voor bijna alles. Ik vind het wel nodig om er dan op die momenten waar het het meest risicovol is er toch wel iets aan proberen te doen. Ik moet wel zeggen dat ik dit bij mijn vorige paard niet zo deed. Maar ten eerste heeft mijn paard in de wei een tijdje geleden iets gedaan waardoor hij kreupel werd en hierdoor ik best lang niet op hem kon rijden en ten tweede vind ik dat, zoals ik al eerder heb gezegd, een of nu mijn paard hiervoor te kostbaar is.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:17

Marliesje schreef:
Ben bang dat ze in de wei er ook hun tanden in gaan zetten ofzo, weg dure beschermers.


geen dure peesbeschermers om doen Knipoog tenminste dat doe ik niet Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:28

runningkawa schreef:

In de wei niks.
De hele dag met peesbeschermers in de wei word veel te heet.


Vooral met de dagen als deze week, met veel zon erbij.... dan broeien ze uit de peesjes. Nee ik zou niet weten waarom ik peesjes om moest doen. Als ik kijk naar m'n instructrice --> zet haar ZZL en ZZ zwaar paarden ook buiten zonder wat om de benen..... nou daar zou ik het als eerste nog van verwachten!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:33

Een paard in wei raakt zichzelf denk ik niet zo gauw, vooral niet als ze genoeg beweging krijgen.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:34

Springen:

Springschoenen (voor het aantikken met zijn hoef van de balk)
Peesbeschermers (voor het scherpe wendingen maken, dat de benen beschermt zijn tegen aantikke)
Strijklappe/Bandages (tege aantikke van de achterbenen)

BodyProtector (ding voor om de ruiter.. zeer verstandig, niet fijn alsje OP een balk valt.. of tussen de hindernis!)

>> Met wedstrijd mag je OOK bescherming om hebben! <<
Laatst bijgewerkt door SnelleMarz op 06-05-04 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:35

Dressuur:

Heb ik alleen peesbeschermers om..

>> In je dressuurproef moet je ook zonder! <<

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:30

LuvdaTossa"]
[quote="runningkawa schreef:

In de wei niks.
De hele dag met peesbeschermers in de wei word veel te heet.


Vooral met de dagen als deze week, met veel zon erbij.... dan broeien ze uit de peesjes. Nee ik zou niet weten waarom ik peesjes om moest doen. Als ik kijk naar m'n instructrice --> zet haar ZZL en ZZ zwaar paarden ook buiten zonder wat om de benen..... nou daar zou ik het als eerste nog van verwachten!
[/quote]

Mijn paarden staan ook niet de hele dag in de wei, een halve dag ofzo. Dat je instructrice dit niet doet moet zij zelf weten. Mijn instructrice vind dat dit wel moet en doet dit zelf ook maar goed daar gaat het nou niet om. Ik vind dat dit ook wel ligt aan wat voor soort paard je hebt. Mijn vorige paard had ze niet om omdat hij heel rustig in de wei was. Mijn paard nu is elke dag als hij naar buiten gaat jolig en doet hij gek dus doe ik het wel. Maarja ik kan hier wel steeds over doorgaan, iedereen heeft een eigen mening en ik wil je daar ook niet proberen vanaf te helpen ofzo dat heeft niet zo veel zin Knipoog.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:31

Ik vindt peesbeschermers in de wei zulke onzin. Paarden in de natuur hebben dat toch ook niet? Ik hebt alleen peesbeschermers om als ik buitenrij of als ik ga springen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:21

Duvel draagt deze beenbescherming:

Tijdens dressuur: iig pijpkousen voor, als ik heel fanatiek ga rijden meestal ook strijklappen of pijpkousen achter en als we voor het eerst sinds lange tijd weer in de zware buitenbak gaan rijden ook springschoenen voor, omdat hij dan nog wel eens een achterlijk konijnensprintje trekt en zo heeft hij zijn hoefbal al eens kapot getikt met zijn achterhoef.

Tijdens springen: peesbeschermers en springschoenen voor en strijklappen achter.

Met buitenrijden: rondom pijpkousen.

Los in de bak, of in de wei (we hebben helaas geen mogelijkheid om langer dan enkel(e) uren in de wei te kunnen en dus blijft hij daar vaak erg uit zijn bol gaan en is dit dus niet te vergelijken met 'de natuur'): Rondom pijpkousen en springschoenen voor.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:17

MiraMar schreef:
Vraagje: beschermen jullie altijd voor én achterbenen met het springen?
Mijn paardje draagt normaal (ook bij dressuur) peesbeschermers, maar ik zit er over te denken om voor het springen te bandageren (met vilten onderlappen) omdat dan ook de achterbenen beschermd zijn.

Wat vinden jullie, bandages prima bescherming, of toch maar liever ook strijklappen kopen voor het springen en dan dus met peesbeschermers en strijklappen rijden?

Ik heb met springen nooit bandages achter, maar altijd strijklappen.
Bandages om de achterbenen zaken bij mij namelijk altijd af.
Om de voorbenen heb ik soms wel bandages

Tasmin krijgt deze bescherming om:
Dressuur: Voorbenen bandages of peesjes, achterbenen bandages of strijklappen
Springen: Voorbenen bandages of peesjes, achterbenen strijklappen.
Bij springen heb ik nooit springschoenen om, omdat je paard dan helemaal niets voelt als hij de balk aantikt en sommige paarden worden daardoor lomp.
Buitenrijden: met buitenrijden heb ik altijs peesjes voor en strijklappen achter.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:18

eefjuh112 schreef:
Bij springen heb ik nooit springschoenen om, omdat je paard dan helemaal niets voelt als hij de balk aantikt en sommige paarden worden daardoor lomp.

Ik gebruik de springschoenen dan ook niet om de hoef tegen aantikken te beschermen, maar om de ballen van de hoef tegen aantikken van de achterhoeven te beschermen, hij kan nogal lomp doen en heeft zo al eens wondjes gehad op de ballen van zijn voorhoeven (en ijzers afgetrapt).