wijken gaat niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

wijken gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 11:51

Alles gaat nu wel weer redelijk goed metr rijden( heb de hele winter geen les gehad vim geen lichten in bak en heb pas weer 3 keer gelest) Maar het wijken Hij gaat negen van de tien keer gewoon in een schuine lijn hij stapt zeg maar niet over, heel soms voel ik gewoon wel dat die achterbenen en die voorbenen het goed doen, dan voel ik gewoon zo'n beweging zeg maar. Maar de meeste tijd doet is dus niks, heb al verschillende beenstande uitgeprobeerd, geen stelling heel klein beetje stelling afwenden bij a en dan meteen in die wending zeg maar vrij veel stelling vragen zodat de voorhand voor de achterhand is. Maar nisk helpt, het probleem lijkt dat eerst de voorhand gaat en dan de achterhand, en die ene kee dat het wel lukt loopt ie dus parralel aan de hoefslag en voel ik dus helemaal die beweging zeg maar. Maar het is niet zo dta hij normaal scheef loopt, maar ik probeer hem zo parralel mogelijk te houden maar na een paar passen dan gata die voorhand er toch weer voor ( heb ik het idee) en is het alleen maar scheeflopen, het lukt me ook gewoon niet eerst die achterhand te krijgen en dan die voorhand, en hij is al vrij lastig qua dressuuur en heb iemand er nbaar laten kijken en die zegt dat ie amper overstaptp en dan snel maar ff een schuine lijn rijd... Wat moet ik nou doen???


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:59

Volgens mij luister hij niet naar je been, of sowiso naar zijwaarste druk. En dan ga je automatisch te veel aan je teugels trekken (ken ik ook!)Ik zou eerst proberen een volte te openen of sluiten en dan van de binnenhoefslag naar de hoefslag te wijken en dan steeds verder. Ook kan je eerst op de grond leren dat ie zijwaarts moet als je iets achter de singel drukt. Oja, en in het het begin heel lichtjes stelling naar buiten nemen, niet overdrijven, want dan snappen ze het ook niet meer! Lachen Het belangrijkste is dat hij reageert op je zijwaartse druk en niet op de stelling! succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:49

Probeer de zoekmachine ook maar eens! Hier zijn wel meer topics over geweest!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:07

ik heb daar ook veel moeite mee gehad, en nu ook met schouderbinnenwaarts....hou zoveel mogelijk je buitenteugel eraan

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:22

Wat astragirl zegt Als hij dan niet op je been reageert een schop nog niet: een tik. Rij je eigenlijk met sporen? Hiermee kun je hulpen duidelijk geven. Probeer ze dan wel alleen voor zijgangen te gebruiken (niet dat ik dat doe hoor Schijnheilig )

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:24

Probeer het eens op de volte, ik heb het de mijne ook op de volte geleerd. Volte openen en sluiten met je benen. Dan wordt ie beter voor het been en dan kun je ook makkelijker wijken.

En overdrijf het niet, een paard kan niet ineens van de middellijn tot de hoefslag wijken natuurlijk. Begin bij een paar meter.

Bij starlight hoef ik nu mn been maar aan te leggen en ze wijkt Lachen (zonder sporen overigens!)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:27

xtostarlight schreef:
Probeer het eens op de volte, ik heb het de mijne ook op de volte geleerd. Volte openen en sluiten met je benen. Dan wordt ie beter voor het been en dan kun je ook makkelijker wijken.

En overdrijf het niet, een paard kan niet ineens van de middellijn tot de hoefslag wijken natuurlijk. Begin bij een paar meter.

Bij starlight hoef ik nu mn been maar aan te leggen en ze wijkt Lachen (zonder sporen overigens!)



Precies. Begin lekker met voltes, en dan dicht bij d hoefslag, en dan pas op d middelijn... Lachen En natuurlijk gewoon lessen. Ook niet aan de gang blijven, wel blijven afwisselen met andere oefeningen. Succes OK dan!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:12

liza van loon schreef:
Wat astragirl zegt Als hij dan niet op je been reageert een schop nog niet: een tik. Rij je eigenlijk met sporen? Hiermee kun je hulpen duidelijk geven. Probeer ze dan wel alleen voor zijgangen te gebruiken (niet dat ik dat doe hoor Schijnheilig )


Schoppen en wijken dat gaat niet samen hoor! het is belangrijk dat het been achter de singel en constante druk geeft, het been op de singel geeft de aandrijving aan. begin met wat grond werk, en niet meteen van de A beginnen, neem genoegen met eerst een paar pasjes.
Zorg dat je het oefent met instructie erbij. meestal gaat de ruiter schreef zitten of verkrampen, en geef je tegenstrijdige hulpen aan, iemand kan vanaf de grond beter zien wat jij doet en hoe je paard erop reageert.
Enneh heel veel geduld hebben, en veel belonen niet frustreren.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:12

Ehm... volgens mij is het niet zo dat de achterhand eerst moet en dan pas de voorhand. Dat wordt mij tenminste anders verteld. Waar je vooral op moet letten: Houd je buitenteugel eraan, zodat hij niet zo makkelijk over de schouder weg kan lopen. Wijk kleine stukjes (eerst op een volte, zoals al vaker gezegd is) en ga zodra je merkt dat je pony over de schouder wegloopt laat je hem weer rechtuit gaan (buitenbeen- en teugel). Succes ermee!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:33

Goed je buitenteugel erbij, vooral niks forceren, zelf lekker kalm gaan zitten. Pas als hij echt los is een pasje wijken proberen, een paard pasjes maar, dan volte in sturen en dan opnieuw paar pasjes. Werkte altijd bij mij! Hoop dat je heir wat aan hebt, veel succes in ieder geval Lachen

-* Nightwish here I come... *-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:39

niet gaan schoppen, al helemaal niet met sporen, laat die maar lekker af.
Ook niet gaan trekken.
Je paard snapt het simpelweg niet, dan ga je toch niet grof doen?!

Laten we diegene die dat zei ook maar een moeilijke wiskundige som oplossen zonder uitleg, lukt het niet, knal tegen de oren.
Snap je de som dan ineens wel?


De tips van de volte zijn goede.
wat je ook kunt proberen is op de binnenhoefslag gaan stappen.
En druk hem dan vriendelijk met je binnenbeen naar de hoefslag, hou je buitenteugel.
Al doet hij maar 1 pasje, beloon hem hee erg goed, zodat hij leert wat je bedoeld met die hulp.

pas als die goed gaat (denk dan niet in een half uur, maar over weken), ga je een meter van de hoefslag rijden en doe je bovenstaande nog eens.
Zou bouw je langzaam uit, tot de middenlijn.

Word niet boos als hij het niet doet, maar probeer het gewoon rustig nog een keer.

Ook geen 50 keer in een uur, want dat is niet leuk.
Gewoon en paar ker op beide handen is genoeg.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:22

Kieffertje schreef:
Ehm... volgens mij is het niet zo dat de achterhand eerst moet en dan pas de voorhand. Dat wordt mij tenminste anders verteld.


De voorhand moet idd voor de achterhand blijven, dus die zal ook eerst moeten Knipoog
Alleen is het vaak zo dat paarden dan de achterhand maar meeslepen zegmaar, dus in een schuine lijn lopen en dus niet wijken. De kunst is om de achterhand er netjes onder te krijgen.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:09

Stond er niet in het boek Ruiters en Rechters dat je 1000 uur moet herhalen voordat een paard het wijken begrijpt? (anders was het een ander boek, maar ik heb het gelezen). Als je het dus 10 minuten per keer oefent, reken dan eens uit hoe lang je bezig bent voordat het paard het begrijpt Lachen

Wat ook nog wel eens wil helpen, is een wending om de voorhand proberen. stapje voor stapje. 1 stapje is genoeg en belonen. Je moet zijwaarse reactie krijgen op eenzijdige druk.
Doe dit alleen samen met een instructeur als je nog niet precies weet hoe het moet.

Verder niet te lang achter elkaar oefenen, een paard wordt er zuur van als je door blijft gaan, terwijl het geen onwil is, maar onbegrip.
Eerst is 1 goede stap voldoende, dit kun je uitbouwen tot uiteindelijk de gevraagde meters. Eerst in stap, dan pas in draf. Buitenteugel er goed bij, en verder niet te veel met je handen gaan pielen. Veel ruiters trekken te veel met de teugels en doen te weinig met het been.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:17

Wat ook wel wil helpen als een paard zijn achterhand niet mee neemt, het zweepje er tegen aan leggen. Dus niet mee slaan/tikken, maar gewoon tegen zijn kont aan leggen. Tegelijkertijd de goed hulpen geven.
Wij hebben dit met Tyrano ook gedaan. Eerst op de volte, daarna op de rechte lijn richting hoefslag. Het zweepje is nu steeds minder hard nodig of soms helemaal niet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 20:39

Het is alleen nog niet eens het probleem dat hij over de buitenschouder wegloopt, dat doet hij niet, het probleem is hij doet niets. En hij moet hte kunnen want hij heeft t al eerder gedaan( is wel ong 5 jr terug) Maar het is zo'n pony die liever lui dan moe is... Hij moet echt gereden worden anders doet ie niks. En met de meeste oefeningen lukt het me, maar met deze dus niet. Wending om de voorhand heb ik ook wel eens gedaan en meestal lukte die netjes...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers