zonder zadel, hoe blijf je zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 22:57

MinX schreef:
Haai
ik weet niet wat je gewend bent als je met zadel rijdt, een dressuurzadel of iets in die richting? (veelzijdigheid en spring vallen voor mij onder "die richting")
Ik heb zelf ook last van mn rug, kan niet meer rijden. Maar als ik zonder zadel op een paard zit, nou ik rijd overal heen, stap, draf, galop het maakt niet uit! Gewoon omdat je, als je het eenmaal doorhebt, alle vrijheid hebt. je wordt neit door je zadel in een bepaalde houding gedwongen, maar je kan je eigen natuurlijke houding aannemen en heel de beweging van je paard volgen. (nou hoort dat op een zadel ook te kunnen in theorie, maar goed, 'in theorie zijn praktijk en theorie gelijk... in de praktijk niet') Zonder zadel rijden is dus een aanrader als je last van je rug hebt. alleen totdat je het zitten doorhebt is het ff wat pijnlijk. (zacht uitgedrukt.. heeel zacht uitgedrukt =S)
Groetje, MinX

Ik heb een veelzijdigheidszadel speciaal laten maken. Eentje met vlakke en brede zit waardoor ik nergens in een houding gedrukt wordt. Daar was al over nagedacht. Leuk dat je het noemt over gedwongen houding. Daar liep ik nl tegenaan met zadels en nu dus niet meer. Veel oefenen dus zonder zadel.....
groetjes Cindy en Spetter

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:03

Leen een keer een quarter van iemand Haha! Heeft bij mij heel goed geholpen, toe begreep ik pas wat ze altijd met zitten bedoelde. Je moet zoals al gezecht is ontspannen gaan zitten en op je komt gaan zitten.
En ja het is heel veel oefenen. Als ik jouw was zou ik eerst proberen zonder beugels te gaan rijden en daarna zonder zadel

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:32

Zonder zadel rijden is best moeilijk,ik dé het eerder ook nogal vaak maar je moet proberen goed je benen aan te houden (rondom de buik leggen)
en natuurlijk meegaan bij de bewegingen! het klopt dat het moeilijk is hoor..

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:26

Wat mij geholpen heeft is beginnen met een heel rustig draftempo (mag bijna stap zijn) en dat langzaam uitbouwen. Verder helpt het om overdreven om je heen te gaan kijken en heel bewust met andere dingen bezig te zijn dan met goed doorzitten. Op een gegeven moment was ik zo bezig met ontspannen te zitten dat het helemaal niet meer lukte. Zodra ik om me heen begon te kijken of te zingen (een beetje raar dat wel... Haha! ) kon ik ineens wèl goed ontspannen en echt doorzitten.

Blijven oefenen hoor, zonder zadel is zo onwijs relaxed rijden! *LOL*

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:48

inderdaad eerst zo langzaam mogelijk draven, dan voel je het het beste. Je heupen moeten op een bepaalde manier bewegen tijdens het doorzitten (soort van links naar rechts beweging), je kan dit oefenen door in het begin je benen mee te bewegen. Elke keer als het linkerachterbeen van je paard omhoog gaat doe jij ook even je been omhoog. Als je de beweging van je heupen een beetje te pakken hebt, kan je vanzelf de beweging van je benen minderen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:50

Tsja zoiets heb ik dus 3 jaar geleden geleerd * ik reed toen maar 1 jaar ongeveer en was het mooie tijd om mee te beginnen, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik blijf iig wel op zitten Haha! ik ga binnen kort proberen in galop!* Maar ik vind dat je zitlessen moet nemen !:)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:12

Wat mij erg helpt bij het rijden zonder zadel is een voltigesingel. Je zit dan automatisch iets meer achter de schoft en je hebt 2noodhanvaten. Doordat je weet dat je je elk moment vast kan pakken heb je geen angst meer om er af te stuiteren. Hierdoor ga je automatisch meer ontspannen zitten. Ik heb zelf ook rugklachten, heb 3 heria's. Het rijden zonder zadel, mits je niet te veel stuitert, kan erg fijn zijn voor je rug. Ga je echter gespannen zitten en stuiteren dan kun je het beter niet doen.
Probeer het maar eens met een voltigesingel! Als je die niet hebt zou je ook een longeersingel kunnen nemen of een beugelriem om de hals van je paard. Succes!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:43

wat ir111 zegt klopt ook...ik denk dat dat het allerbeste is,alleen je moet daarin veel zelfvertrouwen opbouwen..

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:44

Anouar15 schreef:
Als ik zonder zadel rij steek ik m'n benen altijd een beetje naar voren en van de buik. Zo zou het wel niet horen, maar als je gewoon een beetje voor de lol zonder zadel wilt rijden maakt dat niet zoveel uit. Zit wel beter. En het helpt ook wel een beetje om niet meteen achter de schoft te gaan zitten maar iets meer naar achteren als je paard niet gaat bokken.
Ik vind zonder zadel rijden geweldig.


helemaal mee eens. En vooral ontspannen zitten, vooral niet knijpen.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:46

MoonChloe schreef:
Tsja zoiets heb ik dus 3 jaar geleden geleerd * ik reed toen maar 1 jaar ongeveer en was het mooie tijd om mee te beginnen, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik blijf iig wel op zitten Haha! ik ga binnen kort proberen in galop!* Maar ik vind dat je zitlessen moet nemen !:)


Ik vind de galop juist het makkelijkste zitten...duzz ga ervoor!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:34

Ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb, ik heb zelfs zonder zadel 80 cm gesprongen. Ik kan ook gerust zonder teugels rijden, ik heb die houvast helemaal niet nodig denk ik.

Dusssss even denken... hoe DOE ik dat?

In ieder geval relaxed rijden! nooit spannen, want dan ga je krampachtig zitten en dat is nooit goed. Je moet het gevoel hebben één te zijn met je paard, als het ware "in" hem te zitten ipv er OP.
Gewoon oefenen is denk ik het beste. Ga ook eens met je ogen dicht in stap rijden (laat je dan vasthouden door iemand anders) en probeer te voelen hoe de benen onder je bewegen. Volg de bewegingen van je paard en that's all. Maar daarvoor is oefening nodig.
In draf stuiter je er af zeg je, draaf dan eerst niet meer dan een paar passen, en breid dat steeds verder uit. Zo leer je het wel!

Suc6