het ''echte'' doorzitten...hoe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

het ''echte'' doorzitten...hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 19:09

hoe doen jullie het?

gewoon ontspannen zitten of kruis aanspannen bij iedere opwaartse beweging.

hoe hebben jullie het geleerd en hoe doen de z-amazones het?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:12

knie tegen t zadel aan blijven houden buikspieren wat aanspannen en dan ontspannen proberen te zitten..
kan niet zo goed uitleggen, maar zat altijd wel netjes Lachen

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:57

het echte doorzitten leer je volgens mij door zonder beugels te rijden, jezelf helemaal lang te maken, hakken uitdrukken, voet naar binnen, knie ontspannen en ik span de achterkant van mijn bovenbenen ietsie pietsie aan..

Maar je kunt alleen goed doorzitten als het paard zijn rug ook goed gebruikt

She's my lady Lovers

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:12

Jezelf helemaal ontspannen, je bekken kantelen, op je kont zitten en losjes meegaan met de beweging. (dan gebruik je 'ongemerkt' heel erg je buikspieren.

:evaw:

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:19

Nistria schreef:
het echte doorzitten leer je volgens mij door zonder beugels te rijden...


Ben ik het helemaal mee eens. Ik moet ook altijd tijdens de wekelijkse les zonder beugels draven. We begonnen met een paar minuten en nu hou ik het al 10 minuten vol. Het werkt echt goed, ben veel beter gaan zitten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:23

ontspannen zitten,en m'n bekken een beetje naar voren en naar achteren kantelen bij elke pas.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:32

zonder beugels draven vind ik toch best wel eng
mn moeder zat een keer op een paard op een manege waar ze nog nooit gereden had, moesten we ook zonder beugels doorzitten, maar haar paard deed stap opzij, onverwacht, dus zij gleed er langzaam af, kon niet meer terug dus door de beugels die er niet waren, en kwam wat gek op haar voet terrect, ze heeft er soms nog last van :S
maar goed, als ik een paardje goed vertrouw durf ik t wel! Haha!
dus het komt nog wel goed..Haha!

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:47

ja zonder beugels rijden! en ik moest dan altijd aan de longeerlijn en mijn handen los anders leer je om jezelf helemaal vast te klemmen aan de teugels.

*

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:15

Veel GOEDE zitles...dan leer je uiteindelijk goed loodrecht te zitten terwijl je toch voldoende ontspanning behoudt (zonder slap te worden). Op elk moment moet je paard onder je kunnen verdwijnen en dan moet je gewoon stabiel staand op de grond terecht komen.
Helemaal alleen lukt het je niet, dan sluipen er steeds meer foutjes in, want je gevoel klopt meestal in het begin nog niet (wat voelt als recht, is dan niet recht).
Veel oefeningen (liefst aan de longe) waarbij je je armen en benen onafhankelijk van de rest moet gebruiken helpen ook met het ontwikkelen van de onafhankelijke zit.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:11

Nistria schreef:
het echte doorzitten leer je volgens mij door zonder beugels te rijden, jezelf helemaal lang te maken, hakken uitdrukken, voet naar binnen, knie ontspannen en ik span de achterkant van mijn bovenbenen ietsie pietsie aan..

Maar je kunt alleen goed doorzitten als het paard zijn rug ook goed gebruikt

als je zonder beugels gaat rijden, zijn er veel mensen die zich vastklemmen, waarmee je houding er vaak niet mee vooruitgaat.

Sall

Berichten: 6652
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:16

Dat laatste zinnetje van Nistria is héél belangrijk.
Je kan pas goed doorzitten, als een paard je 'laat' zitten, met andere woorden, op het moment dat je een paard correct onder je heb lopen, lekker van achter uit, met een 'losse' deinende rug..
Anders werk je elkaar alleen maat tegen.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:36

zitles met je paard aan de bijzets.
als je zonder beugels gaat rijden, heb je het gevaar dat je je evenwicht gaat corrigeren op de teugels. als je even uit balans gaat, trek je in een reflex aan de teugels om weer in balans te komen.
als iemand je paard longeert aan de bijzets, en jij zit zonder teugels en beugels, kan je het goed oefenen.
ik heb het toevallig vorige week donderdag gedaan, in het begin lukte me het echt niet, moest m'n zadel vasthouden, raakte steeds uit balans. daarna lukte het wel, door mee te tellen met het paard 1-2-1-2-1-2 dan leer je het ritme volgen. let er wel op dat je (dij)been goed ligt en je echt op je zitbeenknobbels zit.
als ik gewoon aan het rijden bent, kan ik niet 'echt' goed doorzitten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:44

Ik denk idd dat de bijzet een goed idee is. Ik heb vorige week ook geprobeerd zonder beugels te rijden, maar zodra ze haar harses weer de lucht in gooit stuiter ik er bijna vanaf.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:59

Pablolover"]
[quote="Nistria schreef:
het echte doorzitten leer je volgens mij door zonder beugels te rijden, jezelf helemaal lang te maken, hakken uitdrukken, voet naar binnen, knie ontspannen en ik span de achterkant van mijn bovenbenen ietsie pietsie aan..

Maar je kunt alleen goed doorzitten als het paard zijn rug ook goed gebruikt

als je zonder beugels gaat rijden, zijn er veel mensen die zich vastklemmen, waarmee je houding er vaak niet mee vooruitgaat.
[/quote]

Goed lezen Knipoog
Als je doet wat hierboven staat zul je je niet vastklemmen aan je zadel..
Maar ben het idd met je eens dat sommigen dan hun onderbenen vastklemmen, dit is idd niet de bedoeling.

She's my lady Lovers

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:05

Sall schreef:
Dat laatste zinnetje van Nistria is héél belangrijk.
Je kan pas goed doorzitten, als een paard je 'laat' zitten, met andere woorden, op het moment dat je een paard correct onder je heb lopen, lekker van achter uit, met een 'losse' deinende rug..
Anders werk je elkaar alleen maat tegen.


Ja, daar ben ik het ook volledig mee eens!
Ik kan pas echt lekker zitten als Magic haar rug goed gebruikt, anders zit ik ook zeker niet lekker stil.

Ik merk ook dat als ik 'goed' kan zitten dan hoef ik mijn buikspieren bijna niet aan te spannen en ben ik ook niet 'uitgeput' na een paar rondjes Bloos

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:18

los, los, los is het devies volgens mij, ik probeer altijd zo los mogelijk maar toch recht te zitten. Je paard kan zich niet loslaten in z'n rug als jij je vasthoudt, klemt met je knieën oid.
Enne: oefening baart kunst!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:27

oeww rieja... riskant.... los? wat doe je dan als er ineens een beest uit de struiken springt? of een monster in de hoek zit? of.. of.. en je paard springt ineens opzij? Dan neem je vliegles?
doorzitten leer je volgens mij het best zonder zadel. Dan kán je namelijk niet anders =P dus dan moet je wel! Jij moet je rug ontspannen, met je bekken vloeiend de bewegingen van je paard volgen (meeliften) en je bovenbenen daarmee hou je jezelf vast. door die aan te spannen en goed recht te zitten zit je goed op je paard, waardoor je ook de mogelijkheid hebt netjes door te zitten. Je onderbenen daarentegen moeten niet aan je paard geklemd zijn. Dan druk je jezelf namelijk uit je zadel, of in dit geval druk je jezelf iets omhoog waardoor je gaat stuiteren. Dit wordt ervaren als "eng" en "wankel" waardoor men de onderbenen nóg meer gaat aanspannen, als het ware om steviger te zitten, waardoor je nog meer los komt, en je dus nog sneller van je paard stuiterd.
Kortom: doorzitten is rug ontspannen, bekken volgt de bewegingen van het paard, (moet natuurlijk in elke gang) bovenlichaam ontspannen, bovenbenen aan je paard, knieën los (!) en onderbenen lekker ontspannen.
Succes, Groetje MinX
By the way... in het begin zo gaan zitten is heel erg eng, omdat je het gevoel hebt dat je heel instabiel zit. Dit wordt echt na een keer of 2 stukken beter.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:13

ik heb het geleerd zonder beugels en door helemaal recht op te gaan zitten, je buikspieren aan te spannen en meegaaan in de beweging van het paard.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:29

Zitles nemen van een proffesioneel persoon zónder zadel. Verder let ik er onder het rijden op dat ik in het ritme mee ga met de beweging zonder mijn benen aan te klemmen. Ik trek dan steeds mijn navel naar mn neus (om het zo maar even uit te leggen), waarbij ik erop let dat mijn houding niet verandert.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:16

Ik zou gewoon gaan voor GOEDE zitles aan de longe (op een betrouwbaar paard!!) , en dan de beugels er af. Ik doe dat nu iedere 2 weken en mijn zit is echt heel sterk verbeterd. Wat doen wij:
- eerst zonder beugels en zonder teugels maar met bijzet
- daarna zonder beugels met teugels
- daarna nog even zonder longe zonder beugels.

Succes!

ps een goede instructrice kan heel goed uitleggen wat je precies moet doen. Vanaf het scherm kan niemand hier zien wat jij met je zit doet, maar als ik je verhaal hoor verkramp jij in de rug-bekken en knijp je jezelf uit het zadel met je bovenbenen. Heb ik zelf ook lang gedaan, maar het gaat nu stukken beter.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:17

Gewoon relaxen... en oefenen... dat zijn de toverwoorden

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:04

Ontspannen blijven zitten!
OP het moment dat je gespannen gaat zitten, ga je alleen maar stuiteren.
Oefen het gewoon consequent en neem er de tijd voor, je zit echt niet ineens perfect.
Je moet leren om je paard aan te voelen en mee te gaan in zijn beweging, en dat kost nou eenmaal tijd.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:11

koop een boomloos zadel
Ik kon wel doorzitten op mijn pony met een dressuurzadel maar die van mij heeft dan ook wel een hele mooie doorzit draf Knipoog
Maar met mijn boomloze zadel kan ik zelfs een fjord doorzitten.
En het voordeel van boomloos is dat je een echte onafhankelijke zit krijgt met de veiligheid van een zadel OK dan!

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:22

Wat heel belangrijk is is dat je het ritme van je paard aan voelt..Ga maar eens met je ogen dicht zitten en concentreer je op de beweging..En idd zitles aan de longe is gewoon perfect hier voor en rijden zonder beugels ook al is het maar een paar minuten per dag..Je voelt dan het ritme van je paard veel beter aan..En wat nistria zegt de rug moet ontspannen zijn klopt..Maar zolang wij niet in balans zitten en ontspannen zijn zal de rug van ons paard dat ook nooit worden..Ik vind het dus het belangrijkste dat je het ritme van je paard leert kennen en vanuit daar verder werkt voor een mooie "stille" zit..En waarom stille tussen haakjes staat is omdat een onafhankelijk zit dus niet stil is maar beweegt..Mee beweegt met het (komt ie weer) ritme van je paard..Maar wel stil is van bewegingen die wij maken omdat we denken dat het ons paard helpt..Wij helpen het paard het meest om te zorgen dat we 1 worden en mee swingen zonder heb daarin te storen..

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:46

Ik hoop het na 5 en 6 juni te weten Tong uitsteken Dan heb ik een heel weekend zit les.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nnicolex en 12 bezoekers