ineens neus naar voren en hard in de mond.. :( :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

ineens neus naar voren en hard in de mond.. :( :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:17

Heey.. ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.. met wat tips e.d. ..:..
Ik reed Abdullah in de wintermaanden met een martingaal omdat ik hem zo wat meer bij me zou kunnen houden met het koude weer.. als ie 1 van zn schrikacties zou hebben.. ging heel goed en zo.. maar nu is het dus weer mooi weer.. en ik wil hem het liefst zonder hulpteugels e.d. rijden.. en dus is de martingaal er nu af.. maar als ik nu ga rijden.. dan steekt ie meteen zn neus naar voren .. en hij is echt ongelofelijk hard in zn mond.. ik rijd dan wel veel voltes en veel stelling vragen en ik houd hem lekker voorwaarts en aan het been.. maar hij reageert dus niet meer op mn teugelhulpen.. en met wenden.. of halthouden of iets dergelijks.. voel ik meteen dat ie zn mond zeg maar vast houdt.. maar echt ineens.. Verward ... dus ik vroeg me af of iemand tips heeft .. over wat ik er mee kan doen.. en hoe ik hem er weer toe krijg.. om lekker ontspannen naar beneden te gaan lopen.. Lachen alvast bedankt!! Groetjes Sylvia

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:57

Misschien kan je proberen meer met je zit te rijden en minder met de teugels?

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:06

ik zou de martingaal weer gaan gebruiken,zodra je het nog iets langer doet,denk ik dat hij/zij zich beter voeld en netjes gaat lopen,en veel volte's lopen/draven/galopperen natuurlijk

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 18:42

jah ik denk dat ik dat ook maar weer een tijdje ga proberen.. heel erg gedankt in ieder geval!! Lachen

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:41

asjeblieft...

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:43

Lijkt mij niet zo goed idee. Je paard is ná de martingaal hard geworden in de mond, dan kan je het niet oplossen door hem er maar gewoon weer aan te hangen. Misschien af en toe, maar meestal moet je het toch zeker zonder doen. Anders lijkt het probleem misschien wel weg, maar zodra je weer zonder gaat rijden loopt hij weer net zo. Mijn advies: Heel erg voorwaarts rijden! Ga niet je handen vastzetten. Veel ophoudingen maken (met je binnenhand), maar zeker niet gaan trekken. Af en toe ook de hals laten strekken, zodat je paard zijn rug wat boller gaat maken en kan ontspannen. Dan rustig de teugels weer opnemen. Veel succes!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 22:28

jah dat is ook een idee.. klinkt alsof het kan helpen.. ik ga het zeker weten een tijd proberen!! bedankt !! Lachen

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:41

Ik rij altijd alle paarden (ok, behalve de fries) emt martinggaal, zijn dan ook wel manege paarden hoor :d Maar ik zie neit in hoe die hulpteugel hoe dna ook echt schadelijk zou kunnen zijn, want het is wel de meest zachte hulpteugel ooit, ik bedoel, als je d'r nou ene slof aanhangt ofzo.... Zou iets anders zijn.
Maar wat ik dsu eigenlijk zeggen wil, als je paardje anders loopt zonder martinggaal (is het trouwens wel echt 100% cker die hulpteugel) kun je hem er wel weer aan doen, en als hij dan wel goed gaat, kijk dan eens of die teugel el "iets" doet. Als het goed is hangt hij dan namelijk nutteloos om de hals van je paard. Dan kun je hem d'r af halen en kijken of je paard eht daarna weer doet. In dat geval zou ik het gewoon een vaag paard vinden Haha! Hahaha, maar nee, ikd enk dat dna misschien ene instrukteur kan helpen, die kan het probleem misschien beter bepalen door te kijken.
Veel succes iig met je paard, en hij heeft een gave naam~ *Abdullah*

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:52

Teruggaan, werken met die hulpteugel, ookal helpt ie meer in je koppie Tong uitsteken tis idd zo dat een martingaal niet zo sterk inkomt zoals maybe een slof oid zou doen. Zit eraan om em zuh koppie wat lager te houden. Maar daarintegen slecht is die niet. Je zit em niet aan zijn mond oid met die martingaal.
Ik zou em gewoon weer omhangen en gewoon weer opnieuw gaan trainen, dan maar met die martingaal om. Zorg dat ie stukje bij beetje beter wordt met je been en zit. Zonder dat je je hand moet gebruiken. Kneden mag altijd. Heb je em zover dat je em zonder veel moeite fijner hebt en misschien wel nageeflijk, dan kan je eens wat gaan afbouwen dus bijvoorbeeld als ie echt fijn is de laatste 10 min. zonder martingaal gaan rijden. En dan zo verder uitbouwen totdat je eventueel zonder kan gaan rijden.

Dit is de korte versie... qua tijd zal je wel ff heel wat tijd kwijt zijn. Let dus zelf goed op en blijf aanvoelen of die ook beter wordt in de mond als je rijdt. Daar ging het tenslotte om.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:25

Wat je ook eens kunt proberen als je paardje dit weer doet: laat eens helemaal los die teugels! gooi ze maar naar voren, juist NIET gaan trekken.... negen van de tien keer is dat voldoende omdat je zo de vicieuze circel kunt doorbreken: trekken-wegspurten... je paard is zo overdonderd en zal waarschijnlijk reageren door los te laten en terug te komen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:29

Teugels los gooien inderdaad. dat je nog maar net aan contact hebt.
Op je zit/been overgangen rijden en als het nodig is in voltes een klein beetje bijsturen, maar grotendeels met de zit doen!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:38

Volgens mij zal het niet helpen als je er terug een martingaal aan hangt. Dan zal hij nog harder worden, zoals boven gezegd, dan moet je algouw een slof eraan hangen enz...: teugels los en meer werken aan overngangen en zit, Lachen terug gaan naar de basis waarom hij trekt!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:41

komptie ........... zit iedereen????

Neem LES, werkt geheid......... echt waar Haha! Haha! Haha!

Daarnaast loslaten aan de voorkant, gewoon loslaten....... alleen lossigheid redt je

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:16

hihihihi

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:34

gijsenkim schreef:
komptie ........... zit iedereen????

Neem LES, werkt geheid......... echt waar Haha! Haha! Haha!

Daarnaast loslaten aan de voorkant, gewoon loslaten....... alleen lossigheid redt je

Je kan toch niet toveren Kim?!


Clown

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:36

Ik denk dat ze bedoelt dat je niet moet gaan vastpakken waar de pony ook vastpakt, dus niet terug trekken.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:40

Misschien heb ik wel een nieuwe. Solide heeft dit ook een tijdje gedaan. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik een keer in haar mond gekeken en zag ik al wat wolfstandjes zitten, dus hiervoor de tandarts laten komen. Hij heeft er toen 2 wolfstandjes en 1 melktand (waaronder een nieuwe zat) getrokken en de haken van de kiezen afgevijld. Een paar dagen daarna weer gaan rijden en Solide was weer super in de mond. Misschien is dat wel het probleem, maar hij heeft er al langer last van. Dit is maar een optie omdat het bij Solide het geval was.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:50

Ghani schreef:
Heey.. ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.. met wat tips e.d. ..:..
Ik reed Abdullah in de wintermaanden met een martingaal omdat ik hem zo wat meer bij me zou kunnen houden met het koude weer.. als ie 1 van zn schrikacties zou hebben.. ging heel goed en zo.. maar nu is het dus weer mooi weer.. en ik wil hem het liefst zonder hulpteugels e.d. rijden.. en dus is de martingaal er nu af.. maar als ik nu ga rijden.. dan steekt ie meteen zn neus naar voren .. en hij is echt ongelofelijk hard in zn mond.. ik rijd dan wel veel voltes en veel stelling vragen en ik houd hem lekker voorwaarts en aan het been.. maar hij reageert dus niet meer op mn teugelhulpen.. en met wenden.. of halthouden of iets dergelijks.. voel ik meteen dat ie zn mond zeg maar vast houdt.. maar echt ineens.. Verward ... dus ik vroeg me af of iemand tips heeft .. over wat ik er mee kan doen.. en hoe ik hem er weer toe krijg.. om lekker ontspannen naar beneden te gaan lopen.. Lachen alvast bedankt!! Groetjes Sylvia


Als de tanden van het dier in orde zijn is dit een zuiver rijtechnische fout!
Het paard is ofwel angstig in de mond ofwel ontbreekt alle draagkracht vanuit de achterhand.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 19:55

Oke!!!! Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties en de vele tips!! iedereen maakt een goed punt.. in mijn ogen.. Lachen Ik ga eerst goed kijken of hij inderdaad niet iets heeft aan zijn mond of tanden oid. Als dit niet het probleem is.. ga ik eerst een tijdje proberen het vol te houden zonder een martingaal.. goed met mn benen werken want ik weet dat dat nog niet helemaal 100 % wil lukken.. dus dat ga ik eerst een tijd proberen.. Mocht dat nou helemaal geen succes of veranderingen tot gevolg hebben.. ga ik het weer een tijdje met martingaal proberen en dan inderdaad als het goed gaat.. laatste 10 minuten.. zonder martingaal afsluiten.. ennn ik weet.. dat ik echt op zoek moet gaan naar iemand die me les kan geven zo af en toe.. Schijnheilig Bloos Bloos! wantuh.. tis nog niet helemaal oke Lachen Clown Maar heeeel erg bedankt met de reactie! Hier kan ik echt wat mee!! Top! OK dan! Groetjes Sylvia!