Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 01:11

Hier kan je mooi zien wat bedoeld wordt. Als je vanaf de achterhoeven een lijn recht naarboven trekt zit bijna net zoveel paard voor als achter die loodlijn lijn en het paard kan zijn voorbenen intrekken. Ook kan je duidelijk zien dat de achterhand extreem zakt. De staart hangt half op de grond en let eens op hoe laag de spronggewrichten zitten.

Afbeelding

Plaatje is van Manolo Oliva, een bekende Iberische ruiter en trainer.

Een goed uitgevoerde levade is dus ook iets heel anders dan steigeren, waar het paard zich voor omhoog slingert. Je ziet in dit plaatje dat de schoft niet eens hoger is dan waneer het paard gewoon zou staan!

Voorbereiding voor de levade is dus de piaffe. Een piaffe die niet naar dit beeld toewerkt is dus niet verzameld maar een draf op de plaats.

In de sport is men al gauw tevreden met een "draf op de plaats" met nog steeds veel gewicht op de voorhand in plaats van een echt verzamelde piaffe van waaruit de levade ontwikkeld kan worden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:08

Josien,

Dat paard van jouw zal zeker meer moeite met de verzameling hebben, net zoals extreem lang gebouwde paarden. Dit is waarom de paarden in het vierkantsmodel het makkelijker hebben met de zwaar verzamelende oefeningen en waarschijnlijk ook waarom we in de moderne dressuur (waar het rechtshoek model wordt gebruikt dat meer expressie in de uitgestrekte gangen kan tonen net als meer lengtebuiging) zo weinig goed uitgevoerde piaffes zien.
Je moet de training van elk paard beschouwen binnen zijn mogelijkheden.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:36

Elise"]
Dan even terugkomen op die formule. Voor zover ik goed opgelet heb bij natuurkunde geldt deze fomule alléén als de dichtheid van de massa overal hetzelfde is, maw, als ieder deeltje van het paard even zwaar zou wegen, wat natuurlijk niet zo is.
[/quote]

[quote="Remember schreef:
Hoe ze dat meten? Ik denk dat er heel veel te berekenen valt. Ik kan van een 'simpeler' voorwerp dan een paard berekenen waar het Zp ligt en wat voor krachten er dan voor en achter werken. Bij paarden is dit veel ingewikkelder omdat ze ten eerste bestaan uit meer dan 1 'materialen', ten tweede ze een veel ingewikkeldere vorm hebben dan een rechthoek en ten derde ze een levend wezen zijn. Maar ik denk dat mensen die bewegingswetenschappen hebben gestudeerd een aardig eindje kunnen komen met het berekenen van Zp's en krachten, helemaal met computermodellen tegenwoordig. Op een stilstaand paard werken andere krachten dan een bewegend paard, dus een ander Zp dus andere verdeling van de krachten op de voor- en achterhand.


Die formule geldt ook bij meer dan 1 dichtheden, maar dan wordt de berekening een stuk moeilijker, omdat je niet kunt stellend dat links en rechts van het midden evenveel kracht werkt, dat moet je dan eerst nog apart gaan berekenen! Daarom wordt er in je boek alleen aandacht besteedt aan homogene voorwerpen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 10:16

Q, mijn paard is wel compact zoals veel spring paarden. Ik weet dat ik met dit paard nooit op een heel hoog niveau kan komen. Wat er komt is mooi mee genomen, maar is geen verijste. Dit paard moet trouwens geheel zonder dwang en zonder ijsen worden getraind. Anders staakt hij en kun je helemaal niks meer. Ben al blij met het niveau waar we nu zitten. Trouwens dit paard zet zijn achterhand er wel sterk onder, maar stapt niet met zijn achterbenen richting voorbenen. Dus de groote stap van achteren is klein en vaak houterig.

Tyrza wat je zegt van de piaffe klopt. Hoe lang kent dit paard al de piaffe. Het ziet er uit als een nog maar pas aangeleerde piaffe zonder echte verzameling.

Zoals Don zegt moet het paard in de piaffe zo sterk op de achterhand lopen dat hij zonder problemen zijn voorbenen kan intrekken. Dus zonder het afzetten met de voorhand. Dit word jammer genoeg bijna niet meer gezien, ook door de bouw van de paarden zoals Q al zei. Toch ken ik paarden die zeer lang van rug zijn, maar toch een hele goed levade kunnen maken. Dus zonder af te zetten van voren en bijna niet omhoog komend. Het kan wel, maar de training moet je er op aan passen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:52

Heb alles aandachtig doorgelezen en ik moet zeggen het is reuze interessant, maar wel zware stof op de vroege morgen. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten? Ik heb altijd gedacht dat een paard tijdens de verzameling zijn benen niet ver onder het lichaam brengt, maar zijn achterhand juist laat zakken om die kracht te creeeren. Volgens mij heeft het onderzetten van de achterbenen te maken met de blans waar het paard zich in bevindt.
Ik heb genoeten van de duidelijke voorbeelden die er zijn gegeven. Als eigen voorbeeld gebruik ik vaak een speddboot. Op het moment dat je kracht wil(dus gas geeft) duikt die boot met zijn kont in het water en komt de neus omhoog. Dan "zoekt " de boot zijn balans en gaat planeren. Op dat moment heeft die boot zijn balans aangepast aan de situatie. De boot heeft meer gewicht op de achterkant door de kracht die het heeft moeten ontwikkelen. Hij compenseert dmv het planeren dus de kracht in verhouding met de balans. Volgens mij werkt dat bij paarden ook zo. Wat denken jullie?

Ik denk dus ja, het paard neemt gewicht op de achterhand.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 28-04-04 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:59

josien schreef:
QTyrza wat je zegt van de piaffe klopt. Hoe lang kent dit paard al de piaffe. Het ziet er uit als een nog maar pas aangeleerde piaffe zonder echte verzameling.



Zoals ik hier al eerder heb vermeld in dit topic, heeft Tolstoi wel een piaffe gekunt toen ik hem kreeg, maar totaal verkeerd aangelegd: het gewicht werd naar voren geplaatst ipv naar achter, waardoor de achterbenen extreem hoog kwamen en de voorbenen nauwelijks gelift werden. Hierdoor ondervond hij problemen met het vertrek naar de passage. Daar zijn we nu dus druk mee bezig om dit te corrigeren (en jawel, ondanks de leeftijd van 18 jaar is er nog heel wat aan te knutselen!).

Het feit dat het paard nog teveel naar voren loopt, nemen we op de koop toe, ter voorbereiding van de passage. Indien er nml geen drang naar voren is, komt hij achter het been, wat ten koste gaat van de takt en durchlassigkeit.

Er zit zeer zeker verbetering en tot nu toe zitten we in een opwaartse spiraal. Zeker tijdens de training wordt de piaffe steeds correcter, alleen tijdens de proef is dat nogal eens een probleem.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 28-04-04 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:01

Aqua8horse schreef:
Een correct getraind paard zal zijn achterbenen overigens nooit zover onderzetten als bv een LDR getraind paard.


Hoho, je bedoelt dat een LDR paard niet correct getraint is? Zware aanteiging....

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:13

Nee, ik bedoel het natuurlijk niet als aantijging! Ik heb het dus verwijderd.Het gaat over het onderbrengen van het achtebeen. Bij LDR vind ik dat die paarden hun achterbene tever onderbrenegen en dat gaat ten koste van de balans dus de beweging. In mijn ogen hoort een paard dat goed in balans loopt zijn onderbenen dus niet zover onder te brengen. Zeker niet bij het verzamelen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 10:13

Aqua jij zegt dus Dat het paard zijn achterbenen niet verder onder de massa zet, maar van achteren zakt.
Zoals ik al schreef heb ik een paard dat kort van achteren is. Dit paard kan voor mijn gevoel zeer goed verzamelen. Alle kracht komt vanuit achteren, van achteren zakt hij dus, van voren komt hij omhoog. Zoals mijn vraag ook was of dit paard dus ook echt verzameld.
Misschien moeten we even duidelijk maken wat verzameling nu is. Want zolgens mij word daar verschillend over gedacht. Ik weet dat het paard niet zijn achterbeen te ver onder moet zetten, omdat hij dan geen kracht heeft om er gewicht mee te dragen. Ik noem dus verzameling als het paard zich compact maakt dus ligt bol. Daarbij moet de achterhand zakken waardoor de achterbenen meer onder komen en het paard dus op een kleiner vlak komt te staan.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:22

Aqua8horse"]
Ik heb altijd gedacht dat een paard tijdens de verzameling zijn benen niet ver onder het lichaam brengt, maar zijn achterhand juist laat zakken om die kracht te creeeren. Volgens mij heeft het onderzetten van de achterbenen te maken met de blans waar het paard zich in bevindt.
[/quote]

Het is niet of-of. Je wil juist wel dat het paard de achterbenen onder de massa brengt, maar daarbij niet ook de voorbenenen. Dan zouden die ook meer gaan dragen en verlies je het effect. Boucher deed dit wel om de paarden te laten balanceren op een zo'n klein mogelijk oppervlak, met de achterhoeven bijna tegen de voorhoeven, maar dan kan het paard nog steeds gewicht op de voohand hebben!
Dóór het Naar voren brengen van de achterbeen zákt de achterhand. Als het paard achter zou moet zakken zonder de benen naar voren te doen waar moeten die benen dan blijven Verward


[quote="Aqua8horse schreef:
Ik heb genoeten van de duidelijke voorbeelden die er zijn gegeven. Als eigen voorbeeld gebruik ik vaak een speddboot. Op het moment dat je kracht wil(dus gas geeft) duikt die boot met zijn kont in het water en komt de neus omhoog. Dan "zoekt " de boot zijn balans en gaat planeren. Op dat moment heeft die boot zijn balans aangepast aan de situatie. De boot heeft meer gewicht op de achterkant door de kracht die het heeft moeten ontwikkelen. Hij compenseert dmv het planeren dus de kracht in verhouding met de balans. Volgens mij werkt dat bij paarden ook zo. Wat denken jullie?

Ik denk dus ja, het paard neemt gewicht op de achterhand.


Het speedboot voorbeeld vind ik niet zo sterk. Die boot komt uit het water door stuwing van achteren en veel weerstand van voren . Stuwing in de draf komt juist uit het been dat naar achteren beweegt, zich afzet en het paard naar voren duwt. In de piaffe (en levade) heb je juist géén stuwing, het been dat op de grond staat beweegt niet meer naar achteren alleen nog naar voren. Vandaar dat de piaffe dus de meest voorwaartse gang is, de benen bewegen niet meer naar achteren om het paard af te zetten en snelheid te maken. Dat maakt de overgang naar passage of uitgestrektde draf zo lastig want dan moet het paard ineens weer wel gaan stuwen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:28

Ik zeg ook niet dat het paard ze niet onderbrengt. Alleen niet zo ver.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:56

Aqua8horse schreef:
Heb alles aandachtig doorgelezen en ik moet zeggen het is reuze interessant, maar wel zware stof op de vroege morgen. Toch blijf ik met een aantal vragen zitten? Ik heb altijd gedacht dat een paard tijdens de verzameling zijn benen niet ver onder het lichaam brengt, maar zijn achterhand juist laat zakken om die kracht te creeeren. Volgens mij heeft het onderzetten van de achterbenen te maken met de blans waar het paard zich in bevindt.
Ik heb genoeten van de duidelijke voorbeelden die er zijn gegeven. Als eigen voorbeeld gebruik ik vaak een speddboot. Op het moment dat je kracht wil(dus gas geeft) duikt die boot met zijn kont in het water en komt de neus omhoog. Dan "zoekt " de boot zijn balans en gaat planeren. Op dat moment heeft die boot zijn balans aangepast aan de situatie. De boot heeft meer gewicht op de achterkant door de kracht die het heeft moeten ontwikkelen. Hij compenseert dmv het planeren dus de kracht in verhouding met de balans. Volgens mij werkt dat bij paarden ook zo. Wat denken jullie?

Ik denk dus ja, het paard neemt gewicht op de achterhand.



Om ook maar even een duit in het zakje te doen...

Ik heb een Peruaanse Paso en die ben ik aan het intolten met behulp van Les-Fjal.
Tolten is zeker niet zoals iemand eerder in dit topic zei "zomaar een buitenritje"
Als ik z"zomaar"een buitenritje maak en Buena niet verzamel zal ze altijd in een draf of telgang gaan lopen en haar achterhand niet gebruiken. Liever lui dan moe zeg maar.

Tijdens de lessen ga ik haar altijd eerst voorwaarts rijden en langzaam beetje bij beetje verzamelen. Bij de optimale verzameling waarbij ze haar achterbenen mooi onder brengt en meer met schwung loopt, ga ik haar meer aandrijven en tegelijk begrenzen.
Op dat moment voel je haar achterhand naar beneden en naarvoren duiken(benen) en haar voorhand en schouders omhoog komen alsof ze als het ware opstijgt als een vliegtuig zeg maar.
Dan loopt ze in een zuivere 4-tact tolt en is met 2 pinken te besturen. Merendeel stuur ik dan met mijn zit.
Loopt ze in een telgang, dan is sturen zo veel zwaarder en loopt ze als het ware houterig en onbuigzaam.
Mijn mening is dat het paard idd met het meeste gewicht op de achterhand loopt, tenminste dat is de motor die het lichaam voortstuwd.

Valeska

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:44

QQQQ schreef:
Josien,

Dat paard van jouw zal zeker meer moeite met de verzameling hebben, net zoals extreem lang gebouwde paarden. Dit is waarom de paarden in het vierkantsmodel het makkelijker hebben met de zwaar verzamelende oefeningen en waarschijnlijk ook waarom we in de moderne dressuur (waar het rechtshoek model wordt gebruikt dat meer expressie in de uitgestrekte gangen kan tonen net als meer lengtebuiging) zo weinig goed uitgevoerde piaffes zien.
Je moet de training van elk paard beschouwen binnen zijn mogelijkheden.

Dat gaat voor die lange jaap van mij wel op ja. Plus daarbij opgeteld dat hij ook wat strak is in de lendenen en daardoor van nature wat inboet op souplesse....

DinkeyToy
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:47

topic moet nou niet op zijn gat gaan liggen he Haha! oke, ik ben dan geen actieve schrijfster erin,maar volg het wel met grote interesse Interessant dat het woordje tolt toch weer naar voren komt, ben benieuwd naar het verdere verloop van deze discussie!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 22:52

Nu je het over Tolt heb.

Ik geef iemand les met een ijslander. De hulpen voor de Tolt is het hoofd omhoog vragen om zijn achterhand er onder te krijgen en dan naar voren te vragen als ik het goed heb.
Zelf ben ik er niet mee eens om het paard zijn hoofd omhoog te vragen. Volgens mij neemt het paard zo niet het gewicht op de achterhand door zijn wat geforseerde houding.
Het paard waar ik dan mee les geef is niet sterk genoeg van achteren. Hij neemt dus even al geen gewicht op de achterhand, maar loopt nagenoeg nu in evenwicht. Moet je z'n paard of alle ijslanders nu op die manier in de Tolt krijgen. Ik ben er voor om die teugel hulp te laten zitten in daarvoor in de plaats je heup te gebruiken om zo het paard in evenwicht te houden en niet op de voorhand te laten vallen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:13

intressante vraag, bij mij is het antwoord waarschijnlijk nee....he bahhh...maar heb er geen last van en ben ermee aan het werk, als ik en mijn paardje er zin in hebben...hihihi

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:56

josien schreef:
. De hulpen voor de Tolt is het hoofd omhoog vragen om zijn achterhand er onder te krijgen en dan naar voren te vragen als ik het goed heb.
Zelf ben ik er niet mee eens om het paard zijn hoofd omhoog te vragen. Volgens mij neemt het paard zo niet het gewicht op de achterhand door zijn wat geforseerde houding.
Het paard waar ik dan mee les geef is niet sterk genoeg van achteren. Hij neemt dus even al geen gewicht op de achterhand, maar loopt nagenoeg nu in evenwicht. Moet je z'n paard of alle ijslanders nu op die manier in de Tolt krijgen. Ik ben er voor om die teugel hulp te laten zitten in daarvoor in de plaats je heup te gebruiken om zo het paard in evenwicht te houden en niet op de voorhand te laten vallen.


Wow.........Sorry maar ik krijg hier de kriebels van als ik lees hoe jij denkt dat je een paard in tolt moet krijgen...
Paard omhoog vragen om de achterhand eronder te krijgen ?!....
Het is precies omgekeerd als je het mij vraagt....

Ja dan is het ook niet zo gek dat een paard geen gewicht op zijn achterhand neemt, en al helemaal niet gek dat dit een geforseerde houding...En dan vindt ik dat woordje "wat" nog erg licht uitgedrukt ...

Tolt wordt juist van achteren gereden. De kont is dan ook de motor. Om het even op een rijtje te zetten :
Je drijft...doormiddel van je zit en je benen, er komt energie vrij. Die energie wil je in het paard houden voor de verzameling. Dus je vangt ook wat energie op, doormiddel van een combinatie van je zit en teugelhulpen. Aangezien je ook wilt versnellen, maakt je meer energie dan dat je opvangt.
De aanleuning van de teugels zijn licht en los. Als je wat energie opvangt, dan geef je een korte ophouding, en komt weer terug op die lichte aanleuning.

D.m.v de energie die in het lichaam van het paard aanwezig is, onstaat er oprichting. Niet omdat je het hoofd omhoog "trekt".

Een prachtig voorbeeld hiervan is , het onderdeel op wedstrijden in de sportklasse. Bij dit onderdeel wordt een bepaald tempo tolt gereden met losse teugel. Hierbij valt er dus niets in te houden of omhoog te trekken van voren, en moet heel gecontroleerd gereden worden op de zit.

Ik heb hiervan een prachtige foto weten te vinden, gezien ik (nog) geen toestemming heb van de maker om deze op de site te plaatsten, kan ik hem wel mailen naar de belangstellende.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 14:10

Hmm, ik heb geen ijslander en helemaal geen paard die Tolten kan. Nee ik geef iemand les met een ijslander. Die krijgt weer les van iemand uit ijsland.

Nou ben ik niet bekent met andere gangen en weet dus helemaal niet de hulpen daar voor. Elke keer dat ik haar zij van ga maar is een stukje Tolten om te kijken hoe hij zich houd, trokt ze dus het hoofd van haar paard omhoog wel zonder als te veel druk, maar toch omhoog. Heb haar dus gevraagt waarom? Het andwoord was dus dat hij zo zijn achterhand onder moet zetten en op mijn zeggen dat hij ten eerste nog niet sterk genoeg is en dat dit juist tegen over gestelde werk, zij ze dat de hulpen zo waren en je hem anders niet in tolt kunt krijgen.

Ik heb inderdaad foto's en stukjes film gezien van tolten de paarden. De teugels hingen hier inderdaad los, maar om aan te tolten geven ze toch deze hulp van omhoog vragen.

Heb jij een ijsalnder of een gangen paard en je rijd de tolt zonder het omhoog vragen.

Dit zou wel weer z'n hulp zijn van zo moet het, want iedereen doet het zo. Aan de teugel zonder teugel contact en dan nog de moeilijke oefeningen uitvoeren snappen ze ook niet.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:11

Zojuist toestemming gekregen van http://www.silfre.nl ( waar trouwens nog meer prachtige foto's staan....Maar eerlijk is eerlijk....ook een foto's waarop afgebeeld staat hoe je een paard niet moet laten tolten )

Afbeelding

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 15:00

Sorry Les, maar ik heb maar zeer weinig foto's gezien met losse teugel. Ik zie meer getrek of gehang dan vrij bewegende paarden.

Trouwens als je naar dit v.b. hier boven kijkt. Dat gestrekte achterbeen kan toch nooit gewicht dragen. Daar is hij gewoon te gestrekt voor. Daarbij zie je op alle foto's geen opwaartse beweging. Vaak zoals op deze foto ook te zien is neerwaarts.

De achterhand kan er wel goed onder komen, maar hoeft dan nog geen gewicht te dragen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:04

Heel ander vraagje: Is dit wel een tölt? Daar moeten toch altijd 3 benen bij aan de grond zijn?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:49

Volgens mij juist maar 1 voet...

Zou ik knap vinden, 3 benen Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:18

Ik heb wel IJslanders gereden, waaronder bijvoorbeeld een töltmonster, bij hem moest je moeite doen om hem normaal in draf te krijgen Haha!
Maar ook een zeer goed aangereden diertje, alles zat er op, travers, appuyementen, schouderbw maar ook 4 gangen, alles in een hogere graad van verzameling met heerlijke lichte aanleuning.
Zoeentje wil ik er nog wel eens rijden, maar dan een 5 ganger, lijkt me leuk om te proberen of ik die telgang eruit kan krijgen.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:25

Precies zoals Tyrza zou ik het ook erg knap vinden met drie benen aan de grond Clown Misschien iets nieuws om onze paarden te leren Knipoog

QQQQ het is dus precies omgedraaid, de tolt, is net als de beenzetting in stap, een 4-takt, en beweegt ieder been zich afzonderlijk van het ander. Er is dus altijd op zijn minst 1 been aan de grond Lachen

Heb jij een ijsalnder of een gangen paard en je rijd de tolt zonder het omhoog vragen.


Ik hou me inderdaad al een tijdje bezig met het IJslandse paard en wat daar bij komt kijken qua gangenwerk. Het omhoog vragen ontstaat bij mij door de verzameling die ik die vraag vanuit achteren.

Vind het een raar verhaal wat die vrouw je vertelde.....

Maar als je zegt : Hij is nog niet sterk genoeg om zijn achterhand eronder te zetten . Dan zie je dus ook in, dat daar toch wel gewicht op komt ? Of bedoel je dat anders...?

Sorry Les, maar ik heb maar zeer weinig foto's gezien met losse teugel. Ik zie meer getrek of gehang dan vrij bewegende paarden.

Zoals ik ook al kenbaar maakte (wat betreft andere foto's op die site), dat er een hoop "zooi" tussen zit. Dit geeft het verkeerde beeld van deze prachtige gang. Helaas vormen een hoop mensen daar gelijk hun beeld bij/van, en zien de houding in de tolt, als een gespannen iets.

Het is natuurlijk het duidelijkst als je het voelt gebeuren onder je. Je voelt vaak vrij snel in wat voor mate het paard zijn achterhand ondertreedt.

Op het moment dat hij afzet met het been die ondergeplaatst is komt daar volgens mij toch een groot deel van het gewicht op ?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:02

Beetje extreem voorbeeld, maar probeer maar eens een paard in een rack(tolt) te krijgen zonder verzameling. Beter voorbeeld van verzameling heb je niet. Moet je die schouder beweging zien en hoe die achterhand eronder komt.

http://www.gangenpaarden.nl/filmpje12.html

Ik weet niet of hij het doet, anders kijk onder filmpjes op www.gangenpaarden.nl

Onder RACK saddle bred?