Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:08

Klopt, helemaal met je eens. Op dat moment krult mijn eigen paard zich dan teveel op van voren. En je hebt geen flitsende reactie meer voor je been. Bovendien wordt hij hierdoor trager.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:27

Zo zie je maar dat er wel over een komsten zijn he.

Over het stuwen te praten. Ik ben bezig met mijn paard voor de leukigheid en voor de show te leren uit stilstand stap, draf en galop te steigeren. Daar was ik vanmiddag zo even mee bezig uit draf. Wat deed mijn paard nu. hij komt van voren omhoog en sprong zo naar voren. Dit ging zo snel en soepel dat ik pas op het moment dat we weer op de grond waren en verder draafde doorhand wat hij nu precies deed. Jammer genoeg deed hij het daarna niet meer. Hij kan het dus wel, enkel de comunicatie om dat te bereiken houd daar op. Weer iets leuks in het vooruit zicht.

alettateunen
Berichten: 32
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:45

ja, inderdaad het is www.escoladafantasia.nl
atje vergeten.

Ze heeft 3 paarden daar en ik heb bij een aantal grote fokkers paarden gereden voor verkoop etc.
De moeilijkheid van die clinics is dat er steeds nieuwe mensen komen, die nog erg veel aan de basis moeten werken, en dan kun je voor het publiek wel wat leuke trucs gaan doen, maar voor paard en ruiter niet effectief.
Zeker als je te paard zit, is er groot verschil merkbaar.
Omdat ik nu clinics organiseer op een aantal plaatsen in Nederland, wil ik graag op den duur een vaste kern behouden die fanatiek genoeg zijn om serieus hard te werken en dus ook vooruitgang boeken zodat je op den duur natuurlijk wel iets spectaculairs kunt zien/voelen.
Maarja, basis is en blijft het begin. Ook al kan je paard wissels om de pas maar niet normaal halthouden is er toch ergens een station overgeslagen. En dat zijn vaak de hele kleine nuances waar nelly graag aan werkt om het paard ook heerlijk licht te maken en zo dat het paard er zelf ook een goed gevoel aan overhoud.
Ik heb de laatste clinic met Nelly voorgesteld dat ze zelf meer moet laten zien en op ieders paard moet stappen. Je kunt geen wonderen verwachten van een paard dat volledig t.o.gesteld is afgericht of inconsequent is gereden, maar als je ziet dat een paard in zijn rust komt en ziet nadenken om vervolgens toch mee te werken aan het gevraagde en dan zie je soms paarden die zichzelf verbazen over hun eigen kunnen. En dat vind ik echte rijkunst en het oog van de meester, en niet of je in een uurtje een paard in levade of wat ook kunt trekken (niets tegen levade hoor). Maar je kunt nou eenmaal niet van een paard (dat je voor het eerst ziet) met helemaal geen hals oid niet ineens een volledig op de achterhand verzameld paard maken of een prachtige pirouette draaien, je kunt hem alleen de juiste richting op zetten en hopen dat de ruiter daar mee voort gaat. En hopelijk heeft de ruiter er ook iets van begrepen en is fanatiek genoeg om er mee door te gaan.
allerlei faktoren die je meesterschap kunnen verheffen dan wel omlaaghalen door diegenen die het niet begrijpen. maar goed.
met pinksteren is er in Dirksland, Zeeland een weekendclinic en eind juni twee dagclinics bij Groningen en de ander in Friesland.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 23:07

Ik heb haar enkele paard zeer kort zien rijden. Inderdaad zie je dan verschil in evenwicht en verzameling. Wat wel het meest naar voren kwam is dat het paard wel rond en naar voren mag met zijn hals, maar niet mag zakken.

Ik zou haar graag is zien op een paard dat geheel door haar getraind is. Vond het heel moeilijk om te zien wat ze nu kon bereiken met haar methode. De paarden hadden allemaal meer evenwicht en verzameling na de les, maar de echte rijkunst heb ik niet gezien. Vind het altijd fantastie's te zien hoe een ruiter perfect samen werkt met zijn paard in de moeilijkste oefeningen. Misschien had daarom op de site ook wel wat rij foto's mogen staan.

Zeeland en Noord-holland is eigenlijk te ver van mij vandaan. Daarbij kan ik eerst toch niet met eigen paard komen. Dus ik zou zeggen organiseer is iets op de veluwe.

alettateunen
Berichten: 32
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:44

ja, daar zijn we nu mee bezig om fotos te verzamelen met haar te paard. De bedoeling van wat zij doet met die methode (om het zo maar te noemen, wil liever niet alles in een hokje duwen), is dat veel paarden teveel steun zoeken op de hand en automatisch op de voorhand overgaan. Dus door hem eerst extreem op de achterhand te zetten en daar te houden probeer je hem te leren daarin zijn evenwicht te vinden. Je kunt zoveel passen doen, als het paard zijn evenwicht kan behouden. Wil het weer de hand opzoeken en steunen of door tempo op te voeren weer op de voorhand te leunen, dan begin je weer overnieuw. Natuurlijk is dit zwaar voor een paard, zowel mentaal als fysiek, dus zul je tevreden moeten zijn met hele kleine stukjes waarin je voelt dat de houding goed is en vooral onstpannen in evenwicht. Ook voor paarden die overdag niet of weinig buiten lopen, is eerst wat longeren wel gewenst om de nodige beweging en losse spieren te bereiken. Maar als je longeert ipv losrijden dan weet je paard ook meteen het verschil, dat er ruim en los gelopen mag worden als je longeert en langzaam en bij elkaar als je eropzit. Als je hem wilt onstpannen of rust geven als je erop zit, dan kun je gewoon een minuut halthouden met lange teugel, voor de meesten al teveel vrijheid. Dus opbouwen. nou ja kan nog wel even doorgaan, maar als je denkt dat je een locatie weet bij jou of in de buurt, laat me dan even weten dan zal ik het proberen te organizeren. Of als je nog meer deelnemers weet voor bij jou in de buurt.

alettateunen
Berichten: 32
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:47

oja, natuurlijk is ieder paard verschillend, dus moet je je methodes aanpassen. De een pikt de verzameling snel op en kun je vandaar uit goed naar voren laten gaan (zonder evenwicht te verliezen ; lees: op de voorhand overgaan), en de ander heeft er veel moeite mee om wat voor reden dan ook en daar zul je veel afwisseling voor moeten verzinnen. Maar dat evenwicht vanuit de rust en kaakontspanning is wel het belangrijkste om met je paard te kunnen blijven communiceren.

alettateunen
Berichten: 32
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:58

josien schreef:
Tyrza daar ben ik met je eens, maar hoe zie je het over de rug bollen en het gewicht op de achterhand nemen.
Een paard met een te bolle rug kan volgens mij ook niet voldoende voorwaarts drang hebben en kan daardoor ook niet het gewicht op de achterhand dragen.

dan loopt ie waarschijnlijk te diep, anders kan zijn rug niet bol blijven. Bij verzameling hoort een rechte aangespannen rug. door een kleine ophouding til je iets op en zakt de achterhand. Als je dan iets inzit en het kruis aantrekt dan vertrekt ie vanzelf in passage of piaffe, moet je wel toestaan met je hand zodat de hals vanuit de bovenlijn zich naar voren kan duwen, als het ware. Daarna mag hij wel iets zakken met het hoofd maar niet verder dan hij aankan qua gewicht, als je hem vanuit de verzameling voorwaarts rijdt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:33

Dat is het andwoord wat ik zocht.

Ik heb net een site gevonden met veel foto's van de postugese rijkunst. Zeker iest om te bekijken.

http://www.cavalonet.com/

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:45


Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 01:17

Josien
OK dan! filmpje, laat goed zien wat wordt bedoeld met verzameling en waar de piaffe naar toe zou moeten werken.

één héél klein dingetje dat nog iets beter zou kunnen, eigenlijk zou hij net voor de levade naar voren moeten blijven gaan, nu zet hij zijn kont naar achteren in plaats van zijn benen naar voren.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 07:05

Inderdaad Dn-Marcello, Je ziet ook dat het paard niet voldoende draagt van achteren waardoor hij weer terug valt.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:02

Het filmpje werkt zelfs op mijn comp, Josien!
De levade is inderdaad nog niet helemaal in evenwicht, ook de voorbenen vouwen niet stabiel genoeg onder, maar het onderbrengen van de achterhand is wel goed te zien.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:03

Hij draagt zat hoor! echt 100% op de achterbenen. Zo'n fraaie levade kunnen paarden natuurlijk nooit zo lang blijven volhouden, maar hij is echt heel mooi in balans en gaat waanzinnig "zitten". Ik hoop dat Llano ze ook ooit zo mooi gaat maken!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:55

Inderdaad als onze paarden dit ook zouden kunnen. Mijn paard komt ook in een levade omhoog, maar minder verzameld en in evenwicht. Ach ja ooit misschien.

Op het moment dat het paard omhoog komt draagt hij natuurlijk 100% van het gewicht op de achterhand. Dit is bij dit paard zeer kort waardoor hij zeer naar beneden valt als het waren. Eventjes vast houden kan dit paard heel mooi beheerst, maar blijven in de levade waardoor hij nog sterker moet dragen is nog te veel waarschijnlijk voor dit paard.

Trouwens vinden jullie het enkele stappen in piaffe achteruit zetten voordat hij omhoog komt niet een teken dat dit paard in de piaffe nog te weinig draagt, anders zou het paard direct omhoog kunnen komen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:02

josien schreef:
Trouwens vinden jullie het enkele stappen in piaffe achteruit zetten voordat hij omhoog komt niet een teken dat dit paard in de piaffe nog te weinig draagt, anders zou het paard direct omhoog kunnen komen.


Denk het wel, dat bedoelde ik ook met niet helemaal in evenwicht.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:05

Fijn dat we op een lijn zitten Q. Trouwens ik merk dat we vaker op een lijn zitten.
Je onderschrift zou ook bij mij passen b.v.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:06

josien schreef:
Fijn dat we op een lijn zitten Q. Trouwens ik merk dat we vaker op een lijn zitten.
Je onderschrift zou ook bij mij passen b.v.


Het viel mij ook al vaker op Knipoog
Jouw onderschrift past helaas niet bij mij, anders konden we even "swappen"..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:14

Ik ben niet goed in die dingen verzinnen. Moet er in een keer opkomen anders lukt het me echt niet.

Misschien weer je nog een goede voor mij. Volgende week zaterdag is die clinic dus moet ik weer wat anders hebben. Kan moeilijk zeggen dan en dan een workshop enz.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:19

Wat dacht je van: "Paardrijden zonder denken, is als autorijden zonder tanken."
Zal eens verder nadenken voor je, of misschien moet je d'r even een topicje voor starten? Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:13

Die is leuk. Misschien een idee om er een topic over te starten. Ben benieuwd wat ze voor mij verzinnen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:06

Afbeelding

Ik vond deze foto. Dacht een mooi voorbeeld van op de achterhand. Daarbij straal het paadr ook vrolijkheid uit die ik jammer genoeg bijna niet tegen kom in z'n verzamelde houding.
Trouwens kijk is naar zijn teugel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:29

Mooie ontspanning in het gezicht inderdaad, met een goed ondertredend achterbeen en dalende achterhand.
Dat rijden met zo'n lans heb ik eens live mogen zien en is echt een kunst apart. Weet iemand hoe die discipline heet?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 20:29

In het Spaans wel doma vaquera en die stok heet de garrocha. Portugees zou ik het niet weten.

Ik heb twee keer dit gezien dan op de spaanse manier. Zeer mooi en je staat versteld hoe sterk die paarden kunnen draaien.
Wat bij mij de grootste indruk gaf was tijdens een spaanse show. Dat een van de ruiters een demo gaf vaquera rijden(zonder stok) Zij liet het paard in de piaffe gecombineert met een levade. Ik was zo besust, dat ik niet gezien heb hoe dit paard het nu precies deed.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:45

Even ter aanvulling....
Er was hier ook een discussie over het met platen meten van de hoeveelheid gewicht die paarden al dan niet overnemen met de achterhand in verzameling.
Hierover stond een goed stuk op de site van (ja alweer Bloos ) Theresa. Hieronder de relevante quots (sorry, geen tijd voor vertaling!)
Theresa Sandin schreef:
Lately scientist have tried to prove that collection is indeed not a shift of weight hindwards to be placed more over the hindlegs. This presumably because they watch a supposedly collected horse, and correctly observe that it does indeed not take any weight back over the hindlegs to relieve the forelegs. (The most famous of which is the Clayton report based on Rembrandt's performance at the Olympics.) But they do not stop here any say:

"Hey, these horses don't shift weight back. How's that?"
But rather they think that
"Since the riders win competitions where collection is terribly important, the horse must be collected. So then collection must not be shifting the weight back, since they don't shift weight back. So let's find out what collection is."

This somersault of logic is backed up with forceplates, and electrodes, computers and lab equipment to measure what clearly the naked eye can see - horses doing movements on the forehand. Everything is recorded to the last ounce.

They don't stop and think, hey, maybe our base data is somehow flawed? Maybe Rembrandt wasn't the most collecting horse ever trained to GP, and maybe she won on other merits than collection?

[....]
Regarding the use of electronic equipment to somehow measure the facts of dressage, Dr Clayton has made some advances, lately, with the help of classical trainer/writer Paul Belasik. The following is from a lecture he gave in 2003:

"...He also spoke of his work with Dr. Hilary Clayton with the force plates. She had multiple international Grand Prix horses do piaffe on the force plate, she also had Mr. Belasik do piaffe and levade on the force plate. This measured the force each foot was using to get off the ground. The results she found were that most of the horses punched down with their shoulders to lift the front feet instead of carrying more with the haunches. Mr. Belasik said he was very nervous about what the force plate would show when he did his piaffe, then levade. He said if it showed that the horse pushed himself into the levade with his shoulders, then everything he believed and worked on for 30 years was wrong. The force plate showed, dramatically in the levade, that the horse lifted the front by taking more weight in the back. The piaffe also showed more pressure in the back and a lightening in the front from collected trot to piaffe. Needless to say he was relieved to have been vindicated. So it does show, through scientific research that the ability to do a piaffe, by lowering the haunches and taking more weight behind, is real and do-able. That the horizantal piaffes we see in the ring are a result of the horses pushing against the ground with their shoulders. "

Link: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/collection/false_collection.php