ophoudingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:53

halo,mischien een rare vraag wat is het verschil van ophoudingen maken en kneden of is dat hetzelfde???omdat iemand mij dat laatst stuurde!!
en hoe doen jullie het?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:39

kan je als het zelfde rekenen, ligt er een beetje aan hoe de tekstopbouw is, maar een ophouding naar zegmaar het aanspingen naar galop op de buitenteugel, is iets heftiger dan een kneepje

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:04

Ik verplaats je vraag even naar rijtechnisch, daar is het wat beter op z'n plaats Knipoog

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 19:08

en wat is het verschil dan tussen ophoudingen maken en kneden?? en hoe doe je dat kneden weet ik wel,maar ophouding!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:43

op houding is druk op beide teugels en handen sluiten, en kneden is teugel los vast "spelen"(niet te verwarren met zagen!) zo is het denk ik op z'n grofst gezegt. (zitten nog tal van verschillen, maar zo weet je het hoofdverschil een beetje)

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:24

Een ophouding (beiden teugels zelfde druk Kort, tegelijkertijd jezelf lang maken, (kruis aantrekken) en benen eraan (je paard opsluiten). Als je halt houd of van draf naar stap gaat maak je ook een ophouding.
Kneden is rustige vragende hand zonder druk, je vuisten openen en sluiten zodat je paard het bit aanneemt en je bijvoorbeeld een nageefelijkheid vraagt. Heb je les? laat je instructie er aandacht aanbesteden!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 21:04

ik heb wel les wist het ook wel,maar niet precies
wat bedoel je met druk kort???

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:06

een ophouding maken: net alsof je met je hand een spons uitknijpt,kort!!
bij kenden krijg ik de indruk dat je dit constant doet,terwijl en ophouding een korte handeling is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:17

Ophouding maken doe ik als ik een paard alert wil maken voor een overgang of tempowisseling. Het kneden gebruik ik vooral voor de jonge paarden om ze te laten ontspannen. Door knede - ontspannen - kneden - ontspannen leren ze ontspannen te lopen en de rug goed te gebruiken. Het kneden (net als de ophoudingen) moet eigenlijk zo gebeuren dat je het vanaf de kant niet eens ziet!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:50

Een ophouding gaat altijd gepaard met het aanleggen van je been, dus even activeren en tegenhouden, even laten opletten zodat je paard weer goed aan de hulpen is. Voorbereiden op iets wat komen gaat, of je paard net voor zijn voordat het wat gaat uithalen, even laten weten dat je erop zit.

Kneden is iets wat je zo min mogelijk moet doen. Zonder een hele of halve ophouding kan je niet rijden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:14

Kleintje schreef:
Een ophouding gaat altijd gepaard met het aanleggen van je been, dus even activeren en tegenhouden, even laten opletten zodat je paard weer goed aan de hulpen is. Voorbereiden op iets wat komen gaat, of je paard net voor zijn voordat het wat gaat uithalen, even laten weten dat je erop zit.

Kneden is iets wat je zo min mogelijk moet doen. Zonder een hele of halve ophouding kan je niet rijden.

Helemaal mee eens!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:07

mijn instructrice zegt altijd:"atentie 2 teugels!" ipv.een ophouding maken!!
en idd,dat gaat altijd samen met beenhulp!