HELP! Ik zit scheef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 23:06

Hoi allemaal!

Ik heb een probleem en weet echt niet meer hoe ik dit kan oplossen of hoe ik het in ieder geval iets kan verbeteren.

Ik zit namelijk bij het rijden met mijn bovenlichaam scheef naar rechts. Ook druk ik mijn linkerhak verder uit dan mijn rechterhak.
Het ziet er echt niet uit en het is waarschijnlijk ook helemaal niet goed voor het paard zijn rug!!
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het te verbeteren maar het lukt gewoon niet. Zelf heb ik het helemaal niet door dat ik scheef zit totdat ik recht op de spiegel af rij of dat de instructeur er wat van zegt. Dan verbeter ik mezelf en voor mijn gevoel zit ik dan na een rondje nog steeds recht. Alleen is dat niet zo.. dan zit ik opnieuw scheef!
Het ligt ook een beetje aan het paard dat ik rij hoe scheef ik zit. Op het ene paard is het erger dan op de andere.
Zo zat ik op mijn vorige bijrijdpaardje scheef terwijl het op de Ijslander die ik nu rij weer een stuk minder erg is!

Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn houding kan verbeteren?!

Groetjes!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:09

Veel zonder beugels rijden.
En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je paard ook scheef is en dat deze je in die positie duwd zeg maar.
Maar probeer maar eens zonder beugels te rijden je zult het verschil merken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:10

Is je zadel wel eens nagekeken?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:15

Een paar zitlessen nemen.
Dan is de les dus specifiek gericht naar ontspanning , en naar het correct zitten, diegene die in het midden staat ziet dan dadelijk wat er gebeurt en zal dan dadelijk ook corrigeren.
Zelf krijg je dat echt niet klaar, neem dus les.

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 23:26

@funnyhorses Zonder beugels heb ik ook al gereden en dat ging heel goed want dan zit ik recht! Nouja, heeeeeel af en toe nog een klein beetje scheef. Alleen is het probleem dat als ik dan weer met beugels ga rijden ik weer scheef zit. Heel raar is dat! Ik ga het nog maar proberen en hoop dat het helpt!

@sammie Aan het zadel ligt het ook niet want ik heb het bij (bijna) elk paardje dat ik rij en die hebben allemaal een ander zadel.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:30

vaak is je paard ook scheef en gooit hij jou op zijn sterke kant, dus heb je te werken aan de scheefheid van je paard en die van jezelf, alleen aan je eigen scheefheid werken is een enorme uitdaging, het gaat hand in hand.
je kan op internet wel veel vinden over het rechtrichten van je paard, succes !

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:33

Dan zou het ook kunnen zijn dat je de beugels te kort hebt.
Daardoor zet je meer druk op een been en ga je zo scheef zitten.Óf je zadel is idd knudde en dat die je in die houding dwingt?Ook zadels kunnen scheef zijn nml.
Het is wel belangrijk dit goed uit te zoeken want zo kun je je paard naar de kl*te rijden hoor.
Heb je niemand die daar eens grondig naar kan kijken?

En hoe is je paard met rijden?Heeft ie met een kant meer moeite als met de andere kant bijv.?
Ik heb bijv een linksgebogen paardje,daardor zak ik wel eens naar rechts waardoor er meer spanning op mn rechter been staat,mn linkerbeen hangt er ontspannen bij dan en mn rechterbeen kan ik heel streng mn hak uitdrukken.
Dan lijkt het ook alsog mn linkerbeugel langer is dan rechts.

Als ik dus weer merk dat het zo is dan doe ik mn beugels uit met draven en meteen merk ik verschil.Alleen mijn paardje is al 22jaar en altijd slecht gereden(ik heb haar bijna 6 jaar en ze heeft het altijd gehad)
Dus of ik dat er nog helemaal uit ga krijgen betwijfel ik maar bij een jong paard kun je heel goed aan de slag met serieus rechtrichten.(mocht het aan je paard liggen)

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 23:39

garny95 schreef:
vaak is je paard ook scheef en gooit hij jou op zijn sterke kant, dus heb je te werken aan de scheefheid van je paard en die van jezelf, alleen aan je eigen scheefheid werken is een enorme uitdaging, het gaat hand in hand.
je kan op internet wel veel vinden over het rechtrichten van je paard, succes !


Mijn vorige bijrijdpaardje was inderdaad scheef en daar zat ik dus ook best scheef op. Maar ik heb het ook op paardjes die (bijna) helemaal recht zijn en waarschijnlijk ligt het dus echt aan mijn eigen houding. :(

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 23:45

funnyhorses schreef:
Dan zou het ook kunnen zijn dat je de beugels te kort hebt.
Daardoor zet je meer druk op een been en ga je zo scheef zitten.Óf je zadel is idd knudde en dat die je in die houding dwingt?Ook zadels kunnen scheef zijn nml.
Het is wel belangrijk dit goed uit te zoeken want zo kun je je paard naar de kl*te rijden hoor.
Heb je niemand die daar eens grondig naar kan kijken?

En hoe is je paard met rijden?Heeft ie met een kant meer moeite als met de andere kant bijv.?
Ik heb bijv een linksgebogen paardje,daardor zak ik wel eens naar rechts waardoor er meer spanning op mn rechter been staat,mn linkerbeen hangt er ontspannen bij dan en mn rechterbeen kan ik heel streng mn hak uitdrukken.
Dan lijkt het ook alsog mn linkerbeugel langer is dan rechts.

Als ik dus weer merk dat het zo is dan doe ik mn beugels uit met draven en meteen merk ik verschil.Alleen mijn paardje is al 22jaar en altijd slecht gereden(ik heb haar bijna 6 jaar en ze heeft het altijd gehad)
Dus of ik dat er nog helemaal uit ga krijgen betwijfel ik maar bij een jong paard kun je heel goed aan de slag met serieus rechtrichten.(mocht het aan je paard liggen)


Het zou inderdaad best kunnen dat ik mijn beugels een gaatje langer moet doen want ik zet steeds meer druk op 1 been.
Ik heb dus ook dat ik mijn linkerhak echt veel verder naar beneden druk dan mijn rechter en voor mijn gevoel is die beugel dan ook veel langer!
Mijn vorige paardje was heel scheef en daar merkte ik dat ik ook een stuk slechter op zat. Alleen heb ik bij elk paardje dat ik scheef zit, (bij de ene erger dan de andere) ook bij paardjes die (bijna) helemaal recht zijn.
Ik ga dus maar eens proberen om met wat langere beugel te rijden, dankjewel!

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:50

Het kan zijn dat je je ene been of heup meer aanspant/verkrampt dan het andere. Sowieso heeft bijna iedereen dat z'n ene been sterker is dan de andere.
Laat je eens adviseren door een goede instructeur. (bijv. centered riding)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:01

Ieder mens heeft ook zn voorkeurskant,dus ben je links-handig of rechts-handig?
Ik ben helemaal rechts-handig en links ben ik echt motoriek onderontwikkeld hahahaha
Zo is dat ook in de rest van je lichaam,bij mij is mn rechterkant echt veel sterker dan links.Ieder mens heeft een bepaalde scheefheid net als een paard.
Daar kun je natuurlijk wel aan werken!
Het beste is dat met behulp van iemand anders want zelf zie je maar de helft en je voelt vaak idd niet eens dat je scheef zit.(tot bijv je rug pijn gaat doen)
Dus als je er niks aan doet word het zowel voor jou als je paard alleen maar erger.

Maar wie weet zijn jullie al goed gebaat bij zonder beugels rijden,dan MOET je wel op je balans gaan letten nml anders kukel je eraf.
En dan idd gewoon je beugel een of twee gaatjes langer maken.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:05

ik zat ook scheef, had daarbij ook nog last van de nek.
ben naar de fysio geweest die zei dat mijn bekken scheef stond.
na 5 weken fysio is het alweer over dus gaat best snel!
zou dit bij jou ook zo kunnen zijn?

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 11:45

@funnyhorses ik ben linkshandig. Ik ga maar proberen om heel veel zonder beugels te rijden alleen is het probleem dat mijn bijrijdpaardje last van zijn longen heeft waardoor we niet hard aan het werk kunnen gaan. Het blijft bij een beetje stappen en af en toe een klein drafje of galopje. En in stap zit ik een stuk rechter dan in draf of galop.

@lifeofmarit het kan indd best zijn dat ik zelf gewoon heel erg scheef ben! Ik had al last van mijn knieen waardoor ik naar mensendieck moest. Ik zal nog eens met mijn ouders overleggen of het kan zijn dat me bekken of rug scheef staat en of ik ervoor naar de fysio kan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:57

Meid alle beetjes helpen!
En zoiets moet je ook rustig opbouwen,je moet tenslotte je lijf "ombuigen" naar een andere houding he?!
Qua tempo wat je aangeeft lijktmij juist perfect om het zo te oefenen.
Want je weet: Haastige spoed is zelden goed!

Dus lekker veel oefenen dan komt het wel goed hoor.
En als het kan iemand erbij nemen die kan zien wat en hoe je het doet zodat je op je "fouten" gewezen kunt worden.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:01

Ik zat ook scheef, paard was eveneens scheef. Of het komt door mij dat ik scheef zat en hij daarvan scheef werd of andersom weet ik niet.

Ik ben naar een fysiotherapeut gegaan, eigenlijk voor een blessure aan mijn heup, waar ik last van had tijdens het hardlopen. Fysio kwam erachter dat mijn bekken was gekanteld, waardoor ene heup wat meer naar voren zat dan de ander. Na een paar behandelingen is eea rechtgezet en ik merkte ook dat het rijden direct een stuk beter werd.

Wil niet zeggen dat het jouw bekken zijn, maar misschien wat anders. Laat je gewoon eens nakijken bij de fysio of een kraker oid. Ik had hetzelf helemaal niet in de gaten.

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 12:07

@funnyhorses Ja, ik ga gewoon maar rustig beginnen en vraag gewoon of er iedere keer iemand mee wilt die, al ga ik een heel klein beetje scheef zitten, het gelijk wil zeggen. Hoop dat het dan na een tijdje beter zal worden. :) Dankje voor al je berichtjes!

@hetbommeke ik ga me indd maar is na laten kijken. Mijn oma zei namelijk een tijdje geleden ook al dat mijn schouders een beetje scheef stonden. Dat viel haar op omdat ze dat zelf ook heeft. Hoop dat dat het probleem dan is!

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:15

Je hoeft geen verwijsbrief te hebben voor de fysio, je kunt direct een afspraak maken. En ik kreeg 14 behandelingen vergoed via mijn verzekering, maar weet zo niet of dat basis is of extra verzekering. Even navragen.

Kan ook zijn dat je ene been een halve cm langer is dan de andere. Ook dat kan de fysio goed zien.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:04

senna21 schreef:
Het kan zijn dat je je ene been of heup meer aanspant/verkrampt dan het andere. Sowieso heeft bijna iedereen dat z'n ene been sterker is dan de andere.
Laat je eens adviseren door een goede instructeur. (bijv. centered riding)


Ik ben het met senna21 eens. Als Zit & Houdingcoach kom ik dit probleem regelmatig tegen, je bent hierin niet alleen. Je zou kunnen proberen om je bovenbeen (aan de kant waar je inknikt) iets meer naar binnen te draaien vanuit je heup. Of naar buiten, dat kan ik dus vanuit hier moeilijk beoordelen.

Wel is het belangrijk dat je GEEN spierspanning of kramp opbouwt want dan doe je iets niet goed. Spieren moet je kunnen ontspannen, ook tijdens het rijden.

Mocht je nog vragen hebben dan mag je mij altijd mailen. Succes.

**edit** Nog een tipje: zonder beugels rijden lijkt me in deze situatie niet echt verbetering brengen. Ik ben daar sowieso niet zo voor.

pieps

Berichten: 329
Geregistreerd: 09-04-11

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:19


garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:31

1810naomi schreef:
garny95 schreef:
vaak is je paard ook scheef en gooit hij jou op zijn sterke kant, dus heb je te werken aan de scheefheid van je paard en die van jezelf, alleen aan je eigen scheefheid werken is een enorme uitdaging, het gaat hand in hand.
je kan op internet wel veel vinden over het rechtrichten van je paard, succes !


Mijn vorige bijrijdpaardje was inderdaad scheef en daar zat ik dus ook best scheef op. Maar ik heb het ook op paardjes die (bijna) helemaal recht zijn en waarschijnlijk ligt het dus echt aan mijn eigen houding. :(


hoe is het met je zadel, blijft die wel goed liggen of gaat die ook naar een kant ?

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 13:40

garny95 schreef:
hoe is het met je zadel, blijft die wel goed liggen of gaat die ook naar een kant ?


Op mijn vorige bijrijdpaardje ging het zadel inderdaad ook naar rechts hangen en dat kwam waarschijnlijk doordat ik ook naar rechts hang.
Op de ijslander die ik nu rij gebeurd dat niet.

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: HELP! Ik zit scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:05

Probeer eens zonder zadel te rijden.
Dat is heel goed voor je zit.
En bij mij zie je het resultaat ook, ik rij nu netter. En ik zit recht.
Misschien moet je ook voor het rijden checken of je zadel recht zit.
En als er iemand anders bij is ook even aan die persoon vragen als je er op zit of je zadel dan recht zit.
Als dat niet zo is dan is het gewoon een kwestie van meer gewicht geven op de beugel waar dat nodig is.
Dus is je zadel links hoger, meer gewicht op rechts. En andersom.

Succes ermee! Liefs, Lisa