Hoe rijd je een galopswissel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:15

Ja dat was ik ook van plan maar ik dnek ach, ik vraag het toch maar ff Tong uitsteken thx voor de reacties!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:09

Persoonlijk leer ik ze ook heel snel een changement. Want in verkeerde galop de bocht door in een parcours is geen rijden. Die contra is dan later een kwestie van oefenen door heel stil te zitten en het paard in de correcte stelling houden. Ik oefen nooit met balken enzo, daar krijg je naspringers van en da's ook niet wat. Meestal rijd ik een changement aan het einde van een lange zijde (in de training) Eerst een paar bochtjes contra en dan rechtstellen op de lange zijde en aan het einde voor de bocht hulpen voor de andere galop (op het juiste moment, en daar zit nou net de kneep) De meeste paarden springen dan zo om zonder na te springen. Bij een verstokte dressuurbok gaat het allemaal iets lastiger omdat die vaak op hun falie hebben gekregen als ze omsprongen. Eigenlijk leer ik ze het allebei gelijk aan. Haha!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:04

Mijn pony kan ook changeren, en springt niet over in de contra-galop. Zolang ik de hulpen voor het changement niet geef doet hij het ook niet, maar daarvoor is het dus wel belangrijk dat je duidelijke hulpen geeft voor het changement en dus niet dat hij het doet als je van hand veranderd. Dan krijg je uiteraard wel een probleem met de contra galop.

Als ik jou was zou ik er voorlopig nog maar niet zelf aan beginnen. Als je instructeur/trice met het idee komt kun je het altijd proberen maar ga er niet zelf mee prutsen. Zeker omdat je straks nog in de M komt kan het je veel problemen geven.

Als je gewoon bij de pony's blijft rijden hoeft hij het inderdaad eigenlijk nooit te kunnen maar ik geeft toe dat het best leuk is als je pony het kan.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:30

ik weet niet of het zo is...maar ik denk dat als je dressuur rijd dathet zo is...

B rijden....L klaar
L rijden....M klaar
M rijden...Z klaar
enz...zo ben je beter voorbereid, iedereen begint altijd zosnel met wedstrijden...het is handig dat je je paad zo voorbereid.
Voor als je ineens in een korte tijd veel winstpunten haalt, dat je zo door kan gaan naar het volgende niveau! zonder dat je er ff tusseuit moet omdat je nog eraan moet werken! omdat er je niet op was voorbereid of, ik hoor echt heel veel dat mensen ff d88 dat ze nog niet goed voorbereid waren op dat hogere niveau!
Zijn er meer mensen met me eens? Scheve mond
Zo niet zou ik graag willen weten waarom! Knipoog Pling

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:42

serenatje schreef:
ik weet niet of het zo is...maar ik denk dat als je dressuur rijd dathet zo is...

B rijden....L klaar
L rijden....M klaar
M rijden...Z klaar
enz...zo ben je beter voorbereid, iedereen begint altijd zosnel met wedstrijden...het is handig dat je je paad zo voorbereid.
Voor als je ineens in een korte tijd veel winstpunten haalt, dat je zo door kan gaan naar het volgende niveau! zonder dat je er ff tusseuit moet omdat je nog eraan moet werken! omdat er je niet op was voorbereid of, ik hoor echt heel veel dat mensen ff d88 dat ze nog niet goed voorbereid waren op dat hogere niveau!
Zijn er meer mensen met me eens? Scheve mond
Zo niet zou ik graag willen weten waarom! Knipoog Pling


Dit heeft alleen helemaal niets met dit topic te maken. De topicstartster is L bij de pony's dus ook volgens deze redenatie is er geen enkele reden om een oefening aan te leren die pas in de Z2 proef bij de paarden wordt gevraagd...

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:59

En dan nog, ik rijd M2 en mag met een beetje geluk na morgen Z starten. Toch moet ik dan 2 maanden stoppen met wedstrijden om eerst Z te gaan trainen, dat heeft niets te maken met voorbereiding, maar meer met het feit dat ik binnen 1,5 maand al door de M2 heen zal zijn.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:04

Pluutje"]
[quote="serenatje schreef:
ik weet niet of het zo is...maar ik denk dat als je dressuur rijd dathet zo is...

B rijden....L klaar
L rijden....M klaar
M rijden...Z klaar
enz...zo ben je beter voorbereid, iedereen begint altijd zosnel met wedstrijden...het is handig dat je je paad zo voorbereid.
Voor als je ineens in een korte tijd veel winstpunten haalt, dat je zo door kan gaan naar het volgende niveau! zonder dat je er ff tusseuit moet omdat je nog eraan moet werken! omdat er je niet op was voorbereid of, ik hoor echt heel veel dat mensen ff d88 dat ze nog niet goed voorbereid waren op dat hogere niveau!
Zijn er meer mensen met me eens? Scheve mond
Zo niet zou ik graag willen weten waarom! Knipoog Pling


Dit heeft alleen helemaal niets met dit topic te maken. De topicstartster is L bij de pony's dus ook volgens deze redenatie is er geen enkele reden om een oefening aan te leren die pas in de Z2 proef bij de paarden wordt gevraagd...
[/quote]

Het heeft helemaal wel wat met dit te maken.
Ze rijd L dus hoeft ze de galop wisselingniet te weten...daar gaat het toch om?? Verward dat ze wil weten hoe het moet, maar jullie het onzin vinden omdat ze het vanzelf van der rij instrecteur leert, ze is l dus hoezo dingen uit de Z OK dan! snap je hem?

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:06

patos schreef:
En dan nog, ik rijd M2 en mag met een beetje geluk na morgen Z starten. Toch moet ik dan 2 maanden stoppen met wedstrijden om eerst Z te gaan trainen, dat heeft niets te maken met voorbereiding, maar meer met het feit dat ik binnen 1,5 maand al door de M2 heen zal zijn.



Ik zei alleen maar dat het handiger is als je al voorbereid ben op dat hogere niveau!
Je kan gelijk door, jij moet nu nog er ff der tussen uit, het is alleenmaar een voordeel!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:08

Ja dat snap ik opzich wel. Maar vliegende galop wissels komen bij de pony's niet eens in de Z voor.

Jokky: misschien kun je eenvoudige galopwissels gaan oefenen (galop-stap-galop), daar heb je nog wat aan mocht je ooit in de Z komen met je pony.