IQ- bit?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gamble

IQ- bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 17:58

Ik ben met Gamble nu actief bezig met de aanleuning. Nu ben ik zondag bij de les van de vorige eigenaar geweest (is mijn bijrijder, 70 jaar) en zag dat hij zeer onrustig met zijn rechterhand rukjes geeft en links de teugel langer laat. Gamble loopt dan ook geheel uit elkaar en met naar voren gestrekt hoofd. Nu weet ik meteen waarom hij rechts het bit niet wil aannemen en dat we daar niet echt verder mee komen. Omdat ik de echte oorzaak niet weg kan nemen maar wel met hem wil werken aan de aanleuning zag ik bij divoza een bit dat aan de ene kant 14 mm en de andere kant 18 mm lang is. Voor paarden die aan een kant vastzitten. Wie heeft er ervaring met dit bit en aan welke kant moet de korte kant dan aan de vaste kant (r) of juist links.
Graag adviezen!
Ps we hebben genoeg les in de week.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:58

ik zou gewoon een normaal bit aanhouden. ik ben altijd gewent geweest om het allemaal zo makkelijk mogelijk te houden, dat bespaart een hoop geklooi en gedoe.

een goede aanleuning duurt lang, je moet er een bepaald gevoel voor krijgen neem hier de tijd voor.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:19

Ik zou niet voor een ander bit gaan, zeker niet in dit geval wanneer het duidelijk aan de ruiter ligt.
Ik vind het echt een probleem om met je instructeur te werken, dus kaart dit probleem aan.
Let altijd op je igen houding, goed recht, handen naast elkaar, niet een hand vast zetten.
Zorg dat je altijd je teugels op gelijke druk hebt, en ik zou het er dus ook met je bijrijder over hebben.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:27

Een bit lost zulke problemen niet op. Gewoon blijven oefen en en hou het paard aan het werk!

Zoals zijn instructrice altijd erg confronterend zegt. Als jij niet vasthoudt kan het paard dat ook niet. Probeer het probleem hoe moeilijk ook eerst bij jezelf op te lossen.

Succes!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:41

Zou je dan niet beter een andere bijrijder kunnen zoeken, zo duurt het natuurlijk wel erg lang om het op te lossen jij werkt er aan maar je bijrijder "verprutst" het weer? Ik zou er in ieder geval met je bijrijder over praten, misschien heeft die het zelf niet door.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 12:36

Delphi2 schreef:
Zou je dan niet beter een andere bijrijder kunnen zoeken, zo duurt het natuurlijk wel erg lang om het op te lossen jij werkt er aan maar je bijrijder "verprutst" het weer? Ik zou er in ieder geval met je bijrijder over praten, misschien heeft die het zelf niet door.

Andere bijrijder is geen optie voor mij, hij is 70 jaar en dan lijkt het me vrij logisch dat het technische gedeelte niet meer zo soepel gaat. Hij is de vorige eigenaar van Gamble en ik heb hem min of meer gekregen. Mocht hij ermee stoppen dan wil ik hem een tijdje alleen gaan doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:07

Je paard moet er aan leren wennen dat jij op een andere manier je paard rijd. Dat hij bij jou niet de hele tijd in zijn mond "gerukt" word. Dit is wel erg lastig omdat die man ook nog tussendoor rijd.
Misschien moet je eens vragen waarom de man dat doet? Niet vervelend bedoeld, maar vragen wat zijn denkrichting is. En waarom hij zo rijd, hoe hij het paard daarop op een positieve wijze ziet verbeteren.
Dus niet erop af lopen van waarom doe je dit en niet dat. Maar probeer respect te tonen voor zijn manier van rijden en vraag hem naar de theorie achter die manier.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:30

Dat is een lastige situatie, maar uit jou reactie lijkt het erop dat je denkt dat je bijrijder het niet bewust doet? Is het eventueel niet mogelijk dat je bijrijder met een bitloze optoming gaat rijden (in de bak in ieder geval)?

Kijk voor TREC instructrie en trainingen op onze website http://www.trec-training.nl

Hoefschoenmaatje, passervice voor hoefschoenen, stuur PB voor meer info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie