Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:32


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:37

Maar op het plaatje met de actieve spieren (zwart) zie ik ook een streep naar de buik toe lopen...

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:51

Gerrie"]
Magique
Laat het maar op je inwerken en kom zelf tot een conclusie
[/quote]

Mijn conclusie zal niet alleen naar aanleiding van dit stukje worden gevormd hoor, sterker nog, die wordt helemaal niet veranderd door dit hele topic. Ik had al een conclusie en die ben ik alleen maar sterker gaan "aanhangen".

Dat dit in je stukje staat, bevestigt alleen maar wat ik al wist en/of vermoede:

[quote="Gerrie schreef:
The rectus abdominus muscle is part of the “ring of muscles”
which allows a horse to bascule
(raise the back under the rider and coil the loins for greater impulsion and jumping efforts) and telescope the neck.


OK dan!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:02

gyzmo schreef:
Maar op het plaatje met de actieve spieren (zwart) zie ik ook een streep naar de buik toe lopen...



The rectus abdominus muscle, which connects the pelvic bone to the sternum (breastbone)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 09:18

Gisteren heb ik die dierenarts weer gesproken:

De oblique (de oppervlakkige en diep gelegene) is een zijdelingse buikspier. Zoals ook te zien op het geschilderde paard loopt deze voornamelijk over de flank van het paard.

De rugspieren liggen direct links en rechts van de ruggegraat. Bij de mens liggen de buikspieren die je kunt trainen tot het bekende sixpack direct links en rechts van de lijn borstbeen - navel. Hier liggen buik en rugspieren dus loodrecht tegenover elkaar, en kunnen dus als elkaars antagonisten werken, waarbij de buikspieren de rug kunnen bollen.
DEZE buikspieren hebben paarden niet. Wel hebben ze rugspieren direct onder de ruggegraat, die wel direct antagonistisch kunnen werken.
De oblique ligt veel verder verwijderd van het midden van het paard en deze hebben dan ook een functie in de zijdelingse lengtebuiging (dus bij bochten en bijv travers).

Gerrie schreef:
Obliques (schuine buikspieren):
De obliques zitten aan beide zijden van de rectus abdominis, en bestaan uit een binnenste en een buitenste spier, die in elkaar overlopen. De obliques (samen) hebben de volgende functies:

anteflexie (beide kanten samen) : het in voorwaartse richting heffen van de benen
rotatie : rotatie in de wervelkolom
stabilisatie van het bekken

[...]

... then the back can be raised by pressing on the midline to contract the rectus abdominus ("sit-ups" for horses).


Dus de rectus abdominus, NIET de oblique wordt aangetrokken voor die "sit-ups".

Bij de functies van de oblique zie ik ook niets staan over het bol maken van de rug.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 09:30

Magique schreef:
+:)+

.....En toen was het stil.....


Haha!


Ja, we waren even weg.
Jij was overigens wel opvallend lang stil...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:42

Citaat:
Dus de rectus abdominus, NIET de oblique wordt aangetrokken voor die "sit-ups".


Het betreffende stukje gaat over de humane kant van de spierkwestie...dit om even te verduidelijken.


Eleonoor heb je al een antwoord van Solange?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:46

Een laatste plaatsing bij dit onderwerp:

Er zijn wel degelijk buikspieren. Echter, de samenstelling van de buikspierenbij de paarden hebben meer peesstruktuur vezels dan bij een mens, waardoor een paard niet het wasbordje kan krijgen als een mens. Er is in USA ooit een onderzoek gedaan naar de activiteiten van de buikspieren tijdens bewegen van het paard (de electro metingen). Daarbij is gebleken dat de buikspieren worden gebruikt om de achterbenen onder te plaatsen en de spieren werden nog meer aangespannen wanneer de rug ook omhoog komt (waardoor de achterbenen dus verder onderplaatsen en dus de buikspieren verder aantrekken). Verteld werd me nog wie het onderzoek heeft uitgevoerd, maar dat geloof ik wel (ben een beetje slecht in namen onthouden).

Verder interesseerd het me niet of men met bovenstaande eens is of niet. Ik geloof het verhaal dat paarden wel degelijk buikspieren hebben en dat ook wel degelijk gebruiken. Ik geloof ook in het LDR rijden en daarbij activeren van de achterbenen. Maar, ik geloof ook dat je LDR niet continue moet gebruiken, maar als een onderdeel van de training.

Pablo is gisteren gelongeerd onder begeleiding van een fysio. Na LDR loswerken is Pablo hoog bijgezet. Daarbij moest het binnenachterbeen goed worden geactiveerd en je zag duidelijk hoe super de beweging werd, werd er echt even stil van. Buik was zeker voor 50% gereduceerd, giga krachtig en mooi gebruik van zijn achterbenen en los aan de voorkant. Dat ik dat maar ooit mag voelen onder de man.... Zo zie je maar, LDR is een onderdeel van, maar niet 100% doel van de training.

En verder zoeken jullie het zelf maar uit Lachen

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:01

he jippie! schrijf je mij ook op de lijst voor de clinic? lijkt me echt heel leerzaam!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 10:17

Eleonoor schreef:
Een laatste plaatsing bij dit onderwerp:

Er zijn wel degelijk buikspieren. Echter, de samenstelling van de buikspierenbij de paarden hebben meer peesstruktuur vezels dan bij een mens, waardoor een paard niet het wasbordje kan krijgen als een mens. Er is in USA ooit een onderzoek gedaan naar de activiteiten van de buikspieren tijdens bewegen van het paard (de electro metingen). Daarbij is gebleken dat de buikspieren worden gebruikt om de achterbenen onder te plaatsen en de spieren werden nog meer aangespannen wanneer de rug ook omhoog komt (waardoor de achterbenen dus verder onderplaatsen en dus de buikspieren verder aantrekken). Verteld werd me nog wie het onderzoek heeft uitgevoerd, maar dat geloof ik wel (ben een beetje slecht in namen onthouden).


Als de benen verder worden ondergezet zal de achterhand meer dalen en dus de rug meer bollen, dat wil niet zeggen dat die buikspieren voor de bolling van de rug zorgen.
Het feit dat die buikspieren meer pezig dan spier zijn, duidt er al op dat dit niet erg 'belangrijke' spieren zijn en is daardoor ook te weinig spiermassa om als antagonist van de bovenliggende rugspieren te dienen.
Elke spier heeft natuurlijk een functie, maar ik zie niet waarom die pezige buikspier (en dat is dan dus niet de oblique?) de rug zou bollen in een directe actie. Ook zie ik bij lange na niet hoe het LDR "sit-up" effect zou moeten werken bij een paard (of moet dat nu onder de niet gesplitte discussie komen??)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 10:27

Eleonoor"]
Er zijn wel degelijk buikspieren. Echter, de samenstelling van de buikspierenbij de paarden hebben meer peesstruktuur vezels dan bij een mens, waardoor een paard niet het wasbordje kan krijgen als een mens.
[/quote]

Ik zei dan ook:

[quote="QQQQ schreef:
PAARDEN HEBBEN GEEN BUIKSPIEREN VAN BETEKENIS!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:29

QQQQ"]
[quote="Eleonoor schreef:
Een laatste plaatsing bij dit onderwerp:



Als de benen verder worden ondergezet zal de achterhand meer dalen en dus de rug meer bollen, dat wil niet zeggen dat die buikspieren voor de bolling van de rug zorgen.
Het feit dat die buikspieren meer pezig dan spier zijn, duidt er al op dat dit niet erg 'belangrijke' spieren zijn en is daardoor ook te weinig spiermassa om als antagonist van de bovenliggende rugspieren te dienen.
Elke spier heeft natuurlijk een functie, maar ik zie niet waarom die pezige buikspier (en dat is dan dus niet de oblique?) de rug zou bollen in een directe actie. Ook zie ik bij lange na niet hoe het LDR "sit-up" effect zou moeten werken bij een paard (of moet dat nu onder de niet gesplitte discussie komen??)


Kan het niet nalaten . Wat een lariekoek zit jij nu te vertellen. Heb ik in mijn verhaal dan iets gezegd dat de buikspieren de rug opbolt???? FF lezen dus....

En voor de rest is het maar een te simpele van laag niveau conclusie om dan maar te stellen dat weinig spiermassa ook maar weinig doet. Verward

En voor de rest zoek je het maar lekker uit......

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 10:34

Eleonoor"]
Kan het niet nalaten . Wat een lariekoek zit jij nu te vertellen.
[/quote]

Dat soort tekst kan je beter wel nalaten...


[quote="Eleonoor schreef:
Heb ik in mijn verhaal dan iets gezegd dat de buikspieren de rug opbolt???? FF lezen dus....

En voor de rest is het maar een te simpele van laag niveau conclusie om dan maar te stellen dat weinig spiermassa ook maar weinig doet. Verward

En voor de rest zoek je het maar lekker uit......


Lekkere instelling Eleonoor OK dan!

Zelf even kijken waar dit topic over gaat: De buikspieren zijn lang aangehaald als nodig voor het opbollen van de rug en dit was een van de hoofdredenen waarom er zo nodig LDR gereden moest worden: om die buikspieren te trainen.

En nee: Kleine spieren kunnen niet veel uitrichten tegenover grote spieren, zodoende zijn het geen antagonisten van de rugspieren van enige betekenis.

Voor je volgende antwoord: Even 10x diep ademhalen en dan normaal converseren graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:48

De buikspieren zouden aangespannen moeten worden, ten dienste van het rekken en strekken van de rug, wat weer in een 'bollende' houding (kruin & kruis laag) het beste zou zijn. Er werd gesteld dat paarden dus op de onderlijn zouden moeten lopen, die hoort sterk en aan het werk te zijn, zodat de bovenlijn ontspannen kan blijven zodat die gerekt kan worden.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:13

QQQQ schreef:
Ja, we waren even weg.
Jij was overigens wel opvallend lang stil...


Omdat ik het niet nodig vind mezelf te verlagen tot het niveau van al die nonsens die dit topic, en het origineel, voor een groot deel overheerst.

Dan wacht ik liever totdat iemand komt met nuttige info en reageer daar wel op.


Verder denk ik dat je net jezelf hebt vast gel u lt:

Wat er wordt gezegd is dat die buikspieren zorgen voor de voorwaartse bewegingen van het achterbeen, het ondertreden dus. Daardoor wordt de rug bol. Hoe je het ook went of keert, of je nou gelooft in LDR of niet, als er geen buikspieren zouden zijn die ervoor zouden zorgen dat de achterbenen ondertreden, zou de rug ook niet op (kunnen) bollen. Er is dus weldegelijk - indirect - verband, ook als je niets wilt weten van antagonistische werking etc.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 11:19

Magique"]
Dan wacht ik liever totdat iemand komt met nuttige info en reageer daar wel op. .
[/quote]

Waar nuttige info = info dat in jouw straatje past.
Was jij het niet die klaagde over het gebrek aan openstaan voor nieuwe informatie?

[quote="Magique"]
Verder denk ik dat je net jezelf hebt vast gel u lt:
[/quote]

Gebanketstaafd had ik ook wel begrepen hoor Knipoog

[quote="Magique schreef:
Wat er wordt gezegd is dat die buikspieren zorgen voor de voorwaartse bewegingen van het achterbeen, het ondertreden dus. Daardoor wordt de rug bol. Hoe je het ook went of keert, of je nou gelooft in LDR of niet, als er geen buikspieren zouden zijn die ervoor zouden zorgen dat de achterbenen ondertreden, zou de rug ook niet op (kunnen) bollen. Er is dus weldegelijk - indirect - verband, ook als je niets wilt weten van antagonistische werking etc.


Ze "zorgen" er niet voor, maar hebben er een (relatief kleine) bijdrage in.
En het LDR verband is nog steeds ver te zoeken.
Kom weer eens een keertje met iets constructiefs, Magique.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:23

De sfeer in dit topic wordt er niet gezelliger op.

Heb jij ook nog een andere bron die je beuikspierenverhaal bevestigd Q?

Ik vind dat er langzamerhand wel erg veel bewijsstukken komen over het nut van buikspieren. Ik heb nog een paar mooie plaatjes gevonden die wel degelijk dieperliggende buikspieren tot aan het voorbeen tonen, nu alleen nog de scanner mee laten werken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 11:29

Katja schreef:
De sfeer in dit topic wordt er niet gezelliger op.

Heb jij ook nog een andere bron die je beuikspierenverhaal bevestigd Q?

Ik vind dat er langzamerhand wel erg veel bewijsstukken komen over het nut van buikspieren. Ik heb nog een paar mooie plaatjes gevonden die wel degelijk dieperliggende buikspieren tot aan het voorbeen tonen, nu alleen nog de scanner mee laten werken.


Zelfs het verhaal van Eleonoor bevestigd mijn verhaal, dus wat wil je nog meer?
Tuurlijk zijn die buikspieren nuttig, dat heb ik ook al gezegd, maar ze hebben niet de functie die wordt toegeschreven in het hele LDR verhaal.

Dit hele gedoe is ook in eerste instantie voortgekomen uit de onderbouwing die men over LDR heeft geuit. Daarom is deze split ook misschien niet zo handig geweest...

Met de sfeer ben ik het zeker eens, weet ook niet waar dat goed voor is.
(maar da's weer een ander topic Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:34

Katja, je zou nog vertellen hoe jij dacht dat de spieren die jij aangegeven hebt (achter het voorbeen, onder de singel) er aan mee werken dat de rug beter gebruikt zou worden??

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:36

QQQQ"]
Waar nuttige info = info dat in jouw straatje past.
Was jij het niet die klaagde over het gebrek aan openstaan voor nieuwe informatie?
[/quote]

Ik sta overal voor open, maar niet voor onwaarheden. Daarmee sta ik niet open voor de persoon die jij aanhaalt. Ik neem aan dat het die persoon is die ik denk dat het is, die persoon is namelijk een tijd geschorst geweest. De exacte redenen weet ik niet, maar het had wat te maken met zijn commentaar op Solange Schrijer.


[quote="QQQQ"]
Ze "zorgen" er niet voor, maar hebben er een (relatief kleine) bijdrage in.
En het LDR verband is nog steeds ver te zoeken.
Kom weer eens een keertje met iets constructiefs, Magique.
[/quote]

Daarvoor dan nog maar eens aanhalen wat Eleonoor schreef, die het van de kliniek in Bodegraven heeft. Daar werkt Solange, je kunt dus zelf al concluderen dat dat de info is waar ik achter sta:
[quote="Eleonoor schreef:
Daarbij is gebleken dat de buikspieren worden gebruikt om de achterbenen onder te plaatsen en de spieren werden nog meer aangespannen wanneer de rug ook omhoog komt (waardoor de achterbenen dus verder onderplaatsen en dus de buikspieren verder aantrekken).


Daarom zegt Magique dat je jezelf hebt vast gel u lt..... of je leest gewoon niet goed.

Dat is ook de reden dat Magique en ik helemáál geen roeping meer voelen hier met verdere constructieve berichten te komen. Alles staat al in het topic, het probleem is dat er mensen zijn die alles weer verdraaien, niet goed lezen, niet kunnen begrijpen.... enz.
In principe hoeven wij dus ook helemaal niet met nieuwe constructieve antwoorden te komen, als die bepaalde personen gewoon eens het hele topic over zouden lezen en alles op een rijtje zouden zetten.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 16-04-04 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:36

Hoi (ja, ik volg nog steeds de discussie Knipoog, ik was ook degene die aanhaalde dat buik-en rugspieren antagonisten zijn.)

Ik heb even wat opgezocht wat misschien wel verhelderend kan werken.
Wat ik hier ga neerschrijven komt uit het boek 'Paardenziekten; voorkomen, herkennen en behandelen', geschreven door Christian Schacht. Het gaat over teugelkreupelheid - en is wel in interessant in het licht van deze discussie.
Hier gaat ie...

Teugelkreupelheid p.58-59
Als een paard zich niet vol vertrouwen naar de hand van de ruiter laat drijven, en de ruiter het paard met de hand in de krul probeert te trekken, dan wordt de hals niet gedragen door de uitgestrekte nekband, maar door de spieren in de onderhals. Als deze aangespannen zijn, kan het voorbeen echter niet naar voren grijpen.
Nu is het zoals bekend niet het voorbeen dat de spectaculaire drafpassen veroorzaakt, maar het ver onder het zwaartepunt ondertredende achterbeen, waar het voorbeen alleen maar voor uitwijkt. Maar als het voorbeen door de aangespannen spieren in de onderhals niet kàn uitwijken, zal het paard de achterbenen ook niet zo ver onderbrengen. Het ondertreden van de achterbenen gebeurt niet, zoals vaak wordt vermoed, door de spieren van de achterbenen, maar door het samentrekken van de buikspieren, die het achterbeen naar voren trekken. Dit lukt echter alleen als de rugspieren als antagonist (tegenspeler) ontspannen zijn. Als het achterbeen niet onder het zwaartepunt wordt neergezet, beweegt ook het heupgewricht zich niet, dat het afbuigen van de croupe veroorzaakt. Alleen bij het afbuigen van de croupe is de boog zo gespannen dat de doornuitsteeksels niet tegen elkaar aanschuren. Als de croupe niet zakt, zijn de rugspieren gespannen. Omdat ze echter in direct verband staan met de halsspieren, kunnen deze zich bij gespannen rugspieren niet voorwaarts-neerwaarts strekken, dus spannen de spieren in de onderhals aan, waarmee de cirkel dan weer gesloten is. Deze vicieuze cirkel is enerzijds zeer gevaarlijk voor de voorbenen, omdat zulke paarden hun last niet goed verdeeld over alle benen dragen. Anderzijds zijn door de aanhoudende spanningenbeschadigingen aan de rugwervels niet te vermijden.

En dan geet het nog een stukje verder (maar dit is niet meer van toepassing voor deze discussie.)


Kort samengevat:
1) Afdwingen met hand
2) => onderhals wordt aangespannen
3) => voorbeen kan niet naar voren grijpen
4) => achterbeen kan niet ver ondertreden
5) => croupe kan niet afbuigen
6) => rugspieren zijn gespannen
7) => onderhals wordt anngespannen

+

Achterbenen treden onder <=> buikspieren trekken samen <=> rugspieren zijn ontspannen


Wat ik hier zelf uit afleid is het volgende (los van de teugelkreupelheid):

De rug komt bol te staan wanneer de croupe zakt. De croupe zakt wanneer de achterbenen verder ondertreden. De achterbenen treden verder onder wanneer de buikspieren aanspannen.


Sorry voor het overnemen van een tekst uit een boek. Ik doe dit eigelijk niet zo graag (ivm copywright e.d.), maar soit.

Groetjes! Ik trek me weer terug naar de achtergrond Haha! . Meer kan ik toch niet bijdragen tot deze discussie .

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:39

QQQQ schreef:
Zelfs het verhaal van Eleonoor bevestigd mijn verhaal, dus wat wil je nog meer?


Jij leest het verhaal van Eleonoor zo, dat het je verhaal bevestigd, maar het enige wat ze bevestigd is dat de structuur van de spieren onder de buik anders is (meer pezig) dan spieren op andere plaatsen (bijv. de rug).
Maar dat is NIET de kern van het verhaal van Eleonoor. De kern heb ik hierboven al gequote.... LEES a.u.b.!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:41

Lovely schreef:
Katja, je zou nog vertellen hoe jij dacht dat de spieren die jij aangegeven hebt (achter het voorbeen, onder de singel) er aan mee werken dat de rug beter gebruikt zou worden??


Het lijkt mij dat als deze spieren aangespannen zijn dat ze dan de buik korter maken => rug oprekken => rug opbollen.

Even voor de duidelijkheid het gaat om de spier die onder de spier ligt die ik aangegeven heb.
Heb een plaatje die de volgende spierlaag laat zien maar als ik de scanner aanzet loopt de pc vast. Boos!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:42

QQQQ schreef:
Zelfs het verhaal van Eleonoor bevestigd mijn verhaal, dus wat wil je nog meer?


Daar staat alleen dat de spieren een meer pezige structuur hebben. Dat is zeker niet hetzelfde als een peesplaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:37

Off-topic reacties verwijderd.