Linker galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 09:09

Ik heb moeite met Max onder het zadel in de linkergalop aan te laten springen. Aan de longe doet hij het wel, dus ik doe iets fout. Recht is overigens geen probleem. Dus heeft iemand tips???


MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:38

haai
Je zegt "aan de longe doet hij het wel" Dan geef je zelf in principe het antwoord al:
Strik even iemand die je paard goed kan longeren. Ga zelf op je paard zitten terwijl je helper je paard ALLE hulpen geeft (jij doet dus helemaal NIETS. Geen hulp, geen stem, enkel netjes in evenwicht op je paard blijven zitten en meeliften) Omdat de helper je paard wél in de linkergalop krijgt, kan je zelf voelen wat je paard doet als het aanspringt. Daar kan jij dan de hulpen bij gaan "verzinnen" Uiteindelijk kan je een bepaalde hulp geven, en zodra jij die hulp geeft, geeft jouw helper aan het paard aan dat het aan moet springen in de linkergalop. Zo leer je het paard een goede hulp aan voor de linkergalop.
Voordat je hiermee gaat oefenen, sluit eerst pijn uit!! Kijk eerst of je paard geen last heeft van het zadel ofzo. Als jouw gewicht er dan ook nog op komt, tja, ik zou dan ook niet gaan galopperen hoor! mijn ex-verzorgpaardje wilde rechts ook absoluut NIET galopperen, en die had vreselijk pijn, terwijl aan de longe en linksom galopperen geen enkel probleem was.
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 09:45

Het heeft bij Max niets met pijn te maken. Hij snapt mijn hulpen niet en mijn kennis laat mij nu even in de steek. Ik heb echt veel geprobeerd, zelfs een kleine volte maken en zodra je de hoefslag raakt aanspringen. Maar dat heeft hij nou door en maakt er een spelletje van. Het is dus niet dat hij het niet kan of pijn heeft, maar het ligt aan mij...

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:53

je kan ook je gewicht op zn buitenbeen zetten. Zeer onnatuurlijk voor je gevoel, maar je paardje zal dan eerder op het goede been aanspringen... Paarden kiezen toch vaak voor het makkelijkste, en in dit geval is het dus het been waar het minste gewicht op leunt. Zeker eens proberen, bij mijn paardje werkte het erg goed. (als het eenmaal goed gaat moet je natuurlijk langzaam weer terug gaan werken om op het binnenbeen te leunen)
-oei.. kromme zin... hoop dat je het begrijpt Verward-

Der Ellmauer Dancing Queen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:54

Verplaatst naar RT Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:32

Vraag me niet waarom, maar bij mij heeft het vroeger ook wel geholpen om op het verkeerde been licht te rijden. Als je dan aanspringt en blijft lichtrijden tot het moment dat je paard geloppeerd is de kans ook groot dat hij goed aanspringt.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

bollebeer

Berichten: 461
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:05

Binnenbeen naar voren doen?
K weet 1 paardje waarbij dat helpt tenminste.....

Later als ik achter de geraniums zit, wil ik spijt hebben van de dingen die ik gedaan heb, niet van de dingen die ik niet gedaan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:32

GEEN TRUCJES gaan gebruiken! Oorzaak wegnemen!
Laat een instructeur kijken wat je verkeerd doet, waarschijnlijk is het gewoon iets simpels wat erin geslopen is en wat met wat begeleiding zo weer weg te poetsen is.
Ga aub geen gekke fratsen uithalen als overdreven stelling vragen, verkeerde been lichtrijden en in galop vallen etc. Het paard kan het, het zit in de ruiter. In je lichaam, je hulpen of misschien wel je timing. Anders zou het paard het aan de longe ook niet goed doen.

Veel succes!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:24

Mijn verzorgpony heeft onder het zadel ook moeite met de linkergalop. Sterker gezegd, ze springt helemaal niet aan.
Tijdens les hebben we allerlei trucjes geprobeerd, maar niets hielp helemaal. Ze is in totaal iets van 10 keer in de linkergalop aangesprongen, van de ongeveer 1,5 jaar dat we lessen. Nu moet ik ook zeggen dat we tijdens elke les niet altijd de linkergalop proberen.
Een half jaar geleden zijn we begonnen met longeren. Dit gebeurde pas zo laat, omdat er op stal toen geen bak aanwezig was.
Aan de longe springt ze 9 van de 10 keer linksom goed aan.
Mijn instructrice zei dat het aan ons lag, we verdelen het gewicht niet goed, waardoor ze in balans wil blijven en recht aanspringt.
Het zou ook eventueel aan het zadel kunnen liggen, dat die de schouder belemmerd.
We gaan nu de komende tijd meer longeren en later probeert er één van ons er op te gaan zitten (pony aan de longe) en kijken of ze dan goed aanspringt.

Wat ik zou adviseren, is om meer te gaan longeren, zodat ze de spieren aan de linkerkant met galop mee ontwikkelt, zodat ze dan minder moeite zal hebben om links goed aan te springen.

Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 20:17

Dank jullie wel voor de tips, ik ga ze vanaf morgen eens uitproberen...

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:40

idd gyzmo op het buitenbeen draven en in de hoek benen geven en wnr het paard in galop valt doorzitten, zo heb ik het moeten leren voor mn A-brevet, wat eigelek wel dom is want het is een 'foute' manier word dan uitgelegd in de cursus voor je B-brevet. maar het helpt wel om in de juiste galop aan te springen.
wat je ook kan doen is stelling naar buiten vragen, dan gaat je paard geneigt zijn om in de juiste galop aan te springen ivm evenwicht.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:27

Kheb er ook veel last van.. Paarden hebben meestal een moeilijke en makkelijke kant. Als je paard aan de longe wel goed aanspringt zit het probleem dus bij jou..
Dus aan je instructrice vragen wat je verkeerd doet....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers