overdreven?(lesrijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

overdreven?(lesrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 14:33

Ik heb mijn paardje nu ongeveer 4 weken. In het begin ben ik goed begeleid door ervaren stalgenoten maar ik wil ook les gaan nemen. Ik heb nu een goede instructrice gevonden en zaterdag gaan we beginnen.
De conditie van mn knol is in principe goed, de bespiering gewoon nihil.
Nu wil ik dus een uur gaan lessen, bij dit uur wil ik ook het instappen en de cooling down doen. Mijn lesgeefmens is op de hoogte van het kunnen van mijn paard en ze zegt ook dat we het rustig aan gaan doen, echter allerlei andere mensen vinden een uur te veel.

Ik kan het gewoon betalen en ik vind het fijn als ik tips ed krijg met losrijden. Wat vinden jullie er nu van, zijn er meerdere die op deze manier lessen??


Rytm

Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:38

Als ik een priveles neem is dat een half uur zonder losrijden en cooling down.
Maar zoals jij et doet kan het ook hoor! Als jij vraagt om tips voor losrijden enzo helemaal natuurlijk.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:42

Ik heb in het begin met lessen ook een uur gelest zodat alles "aan bod" kwam van losrijden tot cooling down. Kon ik ook even aan mijn lesgeefmens wennen. Nu les ik drie kwartier. Als je paard gewoon een basisconditie heeft moet dat echt wel kunnnen hoor.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:46

Ik geef even antwoord als "lesgeefmens" Knipoog
Hoe oud is je paard ?
Dat vind ik nl. wel van belang om ook de duur en intensiteit van de les te bepalen.

Voor een jong paard vind ik ca. 3 kwartier ideaal.
Zo kun je samen met je instructrice rustig loswerken en heb je nog genoeg tijd om de les wat te intensiveren.
Persoonlijk vind ik een uur priveles behoorlijk intensief, zowel voor ruiter als paard.
Zelf kies ik (uiteraard in overleg met de ruiter) meestal voor 3 kwartier, waarbij ik niet zo nauw kijk met de tijd.
Meestal is het toch een kwestie van aanvoelen en soms is het na 40 minuten genoeg geweest, en soms wil je nog even verder werken.
Ook als lesgeefmens moet je in mijn ogen flexibel zijn als het om lestijd gaat om uiteindelijk met een tevreden gevoel de les af te kunnen sluiten.

Ik vind het overigens wel heel verstandig van je dat je samen met je instructrice wilt losrijden en uitstappen.
Vaak wordt er uit kostenoverweging gezegd dat er "zelf wel even losgereden wordt en dat een half uurtje lang genoeg is".
Juist het losrijden is erg belangrijk en daar wordt in mijn ogen soms teveel een bijzaak van gemaakt, terwijl het toch echt een hoofdzaak is !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:51

idd oscar!
heel belangrijk: het inrijden.
dat mag een instructeur zeker wel eens zien en tips bij geven!
want zonder goede opwarming kom je niet ver.
daarop mag je zeker niet besparen!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 14:55

Mijn ruintje wordt 6 jaar in mei dit jaar. Zelf denk ik dat een uurtje rustig lessen (veel oefeningen in stap) geen kwaad kan.
Ik wil ook gewoon een goede losrijmethode voor hem ontwikkelen alleen weet ik zelf niet zo heel goed hoe. Vandaar dat ik haar een heel uur laat komen, ik wil niet haasten omdat anders de tijd snel voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:01

Heel verstandig hoor om het losrijden en cooling down ook in je lessen te willen doen, meestal is een pauze tussendoor ook niet onverstandig (of meerdere, afhankelijk van). Tijdens het losstappen kan je instructeur ook al een beetje zien hoe jij en het paard zijn op dat moment en zich daar dus ook op aanpassen als dat nodig is. Stel dat je paard sloom is, of juist wat gespannen, dan kan je instructeur daar dus op inspelen, waardoor jij weer leert hoe je daar zelf buiten de lessen mee om kunt gaan. Kortom: een volledige les, incluis losrijden en afwerken, geeft veel meer informatie dan alleen een half uurtje "doorwerken".

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 15:05

Een pauze tussendoor is zo'n slecht idee nog niet, daar had ik even niet aan gedacht. Bedankt!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:13

hoe oud is de pony?
toen ik mijn pony had reed ik in het begin heel weinig, zonder in- en uitstappen denk ik zo'n 15 minuten, maar daarvoor had hij echt helemaal geen conditie of enige spieren... Ook kon hij alleen maar rennen onder het zadel.

Later zijn ik en mijn zus het elke week met 5 minuutjes op gaan bouwen.

Ik denk dat een pauze tussendoor idiaal is, dan is een uurtje lessen niet erg. Maar ik zou dan wel 5 tot 10 minuten lekker stappen.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:16

Helemaal mee eens, zolang het inderdaad maar geen uurtje pezen wordt. Veel stap en gerust een aantal keer lange teugel. Mooi moment om even iets te overleggen of verduidelijken. Prima aanpak hoor! OK dan!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 15:17

Assiej schreef:
hoe oud is de pony?
toen ik mijn pony had reed ik in het begin heel weinig, zonder in- en uitstappen denk ik zo'n 15 minuten, maar daarvoor had hij echt helemaal geen conditie of enige spieren... Ook kon hij alleen maar rennen onder het zadel.


Hij wordt zes Knipoog . Hij heeft een normale conditie en loopt fatsoenlijk de bak door. Ik ga met hem lessen om dressuurmatig verder te komen dan een B proefje, niet om hem "in het gareel" te krijgen ofzo
Laatst bijgewerkt door Boomerang op 14-04-04 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:19

ja dat zei ik ja Lachen haha ik denk dat er hier iets fout is gegaan..

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:27

Boomerang schreef:
Een pauze tussendoor is zo'n slecht idee nog niet, daar had ik even niet aan gedacht. Bedankt!

Yep, even een moment van lichamelijke en geestelijke ontspanning voor ruiter en paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:30

Ik vind het juist heel verstandig van je, want het losrijden en de coolingdown zijn wezenlijke onderdelen van de training, waar helaas veel mensen geen kaas van gegeten hebben. Tussendoor stappen aan de lange teugel is een must in de les.
Tijdens het losstappen kan het huiswerk van de afgelopen week besproken worden, en tijdens de coolingdown wordt het huiswerk voor de komende week uitgelegd.
Goed juist!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:45

Sonja schreef:
Tijdens het losstappen kan het huiswerk van de afgelopen week besproken worden, en tijdens de coolingdown wordt het huiswerk voor de komende week uitgelegd.


Precies !
Je hebt dan even de tijd om wat dingen door te nemen, en als er in de afgelopen week problemen waren, dan kun je die voorleggen en je instructrice kan er tijdens de les op inspelen.

Als je een uur gaat rijden (wat imo. wel te doen is met een 6-jarige) dan heb je de pauze echt nodig, misschien zelfs wel 2 korte pauzes.
Priveles is echt heel intensief, je bent een uur lang keihard aan het werk

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

duikpaardje

Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:21

is er niet iemand bij je op stal met dezelfde wensen om te lessen, misschien is het dan een tip om met zijn tweetjes een uur te gaan lessen.

een uur priveles is in het begin zeker goed te doen, je zult alleen merken dat de tijd van loswerken/basis steeds korter gaat worden en de periode voor je oefeningen steeds langer.

succes met lessen !

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:15

Met de jonge paarden les ik ook een half uur alleen of een uur met nog iemand! En dat werkt heel goed, zo nu en dan een stappauze met veel ontspanning en weer aan het werk! De dag erna is meestal de vrije dag of ik maak een buitenritje aan de hand/onder het zadel.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:38

Heej..Ellen...ik wordt ook even wakker hoor!! haha...maar volgens mij moet Tim dat best aankunnen, inclusief instappen en uitstappen....hij is hier ook altijd een uur lang gereden en dan zonder instappen (dat werd al gedaan op weg naar de manege toe, was 20 min). Dan werd er in de les gewoon meteen begonnen met actief rijden, vervolgens op het half uur even rustmoment en daarna springen. Al met al was hij toch dik drie kwartier aan het werk....en daar had ie nooit echt problemen mee....Maar denk voor Tim nu, dat wanneer je goed zorgt dat hij tussendoor elke keer eventjes rustig paar minuten kan stappen en dan weer door dat hij dat uur makkelijk vol maakt....

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:16

met losrijden ed krijg ik al les, en uitstappen niet, stappen kan ik wel zegt ze..... verer krijg ik tussen 3 kwartier en 1 uur en een kwartier les, ligt er aan of we net met een oefening bezig zijn

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:55

Ik heb een 4-jarige merrie...

Met mijn instructeur heb ik afgesproken dat we elke les opnieuw bekijken hoe lang ze het volhoudt.
Merken we na 30 minuten dat ze er doorheen zit, dan pesten we verder niet en stoppen we. Vaak pakken we dan later in de week nog een halfuurtje extra.
Merken we dat ze de les goed aankan, dan rijden we maximaal een uur.

Misschien is dit ook een optie voor jou?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:55

kijk gewoon hoe je paard reageert..dat merk je vanzelf en als hij echt na een half uurtje oid... moe is(wat ik me overigens niet kan voorstellen omdat je zegt dat je al van plan bent om rustaig aan te doen en dat ie in vrij goede conditie is) weet je dat voor de volgende keer. Wees niet te snel bang dat je m overvraagt...hij geeft zelf wel aan waneer hij moe is en als ie een keer in de week wat harder moet werken...dat moet kunnen hoor.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:15

Ik rijd gewoon een uur priveles, met losrijden, uitstappen daarna. Soms wel even lange teugel tussendoor, maar niet altijd. En dit houd mijn ponytje goed vol hoor, ook al wordt ze pas 5 dit jaar. Door deze indeling hebben we tijd zat om goed los te rijden (erg belangrijk) en echt hard te werken, we hebben nu genoeg tijd om te blijven oefenen voor bv het wijken. Ook kunnen we alle gangen zo goed doornemen, en volhouden doet ze het wel.
Maar is een uur dan te lang voor een bijna 5-jarige? De rest van de dag kan ze toch lekker buitenstaan en haar eigen zin doen, ook conditioneel kn ze het wel aan.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:51

Inmiddels rij ik een vol uur priveles waarbij ik van te voren een kwartier los rijd en na afloop nog lekker 10 min/kwartier uitstap (ligt een beetje aan hoe nat Staar is) Wel halverwege ff lange teugel maar voor de rest kan Staros het prima aan (en ik ook Cool )

Mijn allereerste priveles was een half uur maar toen bleek dat ik Staar nog niet echt lekker los had en we uiteindelijk toch een uur hadden gelest. Ik ben dus ook verder gegaan met een uur waarbij we de eerste paar keer ook aandacht hebben besteed aan het losrijden. Ik vind dat dus ook een heel goed plan van je OK dan!

En ik neem aan dat je er niet gelijk een zeer zware 'galop'les van gaat maken maar rustig aan op bouwt. Ik denk dat jullie het wel aan kunnen hoor *LOL* Iig heel veel succes zaterdag (ook met de eventuele spierpijn Tong uitsteken )

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers