reactie op hand verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:27

Nou nou nou.......... das ook niet al te vriendelijk. Heeft niemand jullie geleerd dat een paard pas terugkomt als je hem loslaat aan de voorkant.

Dus zwaarder zitten, ophouding maken en hand naar voren......... been eraan houden...... doe het maar eens, wedden dat het werkt. En dan hoef je dus niet zo grof te zijn als hierboven vermeld word.

En anders kan je altijd wel een lesje nemen hier of daar Haha!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:44

hoi..ik weet niet of je hebt gelezen wat ik heb geschreven of maar een deel...ik zei ook al dat het mijn idee niet was en het niets vind nu nog nie! maar het hielp wel..en dat allemaal in 1 uurtje aangeleerd..ze moet het nu alleen bijhouden!
ten tweede, dat meisje reed al een jaar erzo op..maar hij is zo sterk..dat der rij-instrecteur het zelfs niet wist aan te pakken..dus ook al wat jij schreef hielp niet..dat heeft ze vaker geprobeert en heel lang zo gereden!
En het dus niet meer wist..ze heeft verder heel veel geinformeerd, en een andere rij-instruteur gevraagt, zelfs die wist er geen oplossing voor!
Ze heeft elke week les gehad!

Ik hoop dat je dit wel goed lees....groetjesss

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 07:50

Denk dat de kwaliteit van lesgeven dan niet te hoog was. Als een van mijn leerlingen zo iets zouden doen, dan draai ik me om en mogen ze op zoek naar een andere instructeur

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:58

Ik heb ook al veel zo'n type lesgevers gekent, geef er maar een ruk aan als hij niet luistert, dan loopt dat paard weliswaar niet meer sterk in de mond alleen maar omdat hij bang is geworden van het bit. Tja, zo kan je evengoed op je brommer gaan zitten, trek hier maar aan, en daar duwen Scheve mond
Een paardje dat ik ken was ook in het begin bang voor het been, maar dan lukken zo'n toeren helemaal niet op lange termijn. Zoals al gezegd zachtjes aan je been laten wennen door veel rustige overgangen en schijnovergangen te maken en vanvoor niet inhouden. hem op zijn gemak stellen i.p.v hem bang maken. Veel succes! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:04

Bij mij mogen ze, en soms moeten ze, best wel eens grover inkomen....... maar altijd in combinatie met been en gelijk de ontspanning er weer in

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:07

ja, natuurlijk, soms moeten ze wel eens op hun plaats gezet worden, maar niet door gewoon 'er een ruk aan te geven', jouw manier is logischer en diervriendelijker!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:08

Met ditzelfde paard heb ik trouwens tegenwoordig vaak dat hij, als ik er net opzit, in nogal volle vaart vertrekt. In het kader van 'niet teveel in z'n mond zitten' laat ik hem dan een aantal ronden flink doorlopen, hou m'n been eraan en laat hem iets boven het door hem gekozen tempo lopen, vaak zet ik hem vanuit zijn opgefokte draf in galop. Na een tijdje voel ik hem dan ontspannen, rij nog een rondje door, en neem hem dan op m'n zit terug. Nu heb ik aan een paar mensen advies gevraagd daarover, maar die zeggen dat ik niet moet toestaan dat hij anders dan in stap vertrekt. Maar hoe moet ik dat doen zonder streng met de hand te zijn?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:29

Tja dat kun je niet als je de teugels gebruikt voor de stop en geen andere lichaams hulp.
Wat wel kan is hem op een steeds kleinere cirkel zetten zodat hij wel langzamer moet en dus terug moet komen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 15:48

josien, we willen wel andere hulpen geven, maar daar reageert ie dus niet op als hij er geen zin in heeft. Normaal issie super lief (hij heeft me voor groot deel over mn angst voor (grotere) paarden heen geholpen omdat ie normaal zo lief is Haha! Als ie zin heeft om mee te werken gaat het dus ook super, heb je nauwelijks hand nodig, maar als ie geen zin heeft om te reageren, doet ie het dus ook echt niet op zithulpen en dan gaat ie gewoon dwars door je hulpen heen...

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:50

Dus Josien, jij bent het dan eens met de manier waarop ik het nu oplos en niet met het advies van die anderen?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:56

Hmm, dat kan ik zo niet zeggen. Elk paard is anders en elk paard moet anders mee gewerkt worden. Ik kan dat dus pas zeggen als ik het gezien heb.

Zoals je weet rij ik op een geheel eigen methode. Dit los van het bit, dus zonder teugel contact zoals jullie dat zeggen. Dit niet om de reden de mond te sparen, maar om het paard zijn evenwicht.
Ik probeer altijd een stop te vinden zonder teugel gebruik. Gaat het paard dan er echt vandoor dan kan ik door teugel toch een bliksum snelle reactie geven, omdat ik de teugel enkel voor nood gevallen gebruik en de paarden dat weten.

Wat ik zij van op een steeds kleinere volte zette vind ik een betere oplossing dan hem laten rennen. Hij wilde vooruit en dan geef je als het ware toe door hem juist naar voren te rijden. Het op een kleine volte zetten kost geen kracht en het paard moet aardoor zo onhandig doen dat hij het na een poos laat om niet te luisteren. Dus ook enkel als nood middel.