Rijdt iedereen hier in een systeem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:14

Ik heb wel een schema in mijn hoofd eerst goed aan het been en voorwaarts dan werk ik aan de aanleuning, heb ik die voor het moment fijn ga ik werken aan het rechtrichten en is hij wat rechter dan sleutel ik verder met de aanleuning.Dan nog weer wat rechter en dan wat kunstjes erbij etcetc Haha! systeem? volgens mij is dat gewoon de basis van alle soorten manieren.
Ik rijd graag vwnw maar stel 'm eigenlijk nooit rond en diep in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:18

Nimber schreef:
volgens mij is dat gewoon de basis van alle soorten manieren.

Toch niet hoor. Zo verteld Aqua dat ze een paard eerst leert dragen en daarna pas recht maakt. Er zijn dus wel degelijk verschillen is basis.

[RT] Kip en het ei verhaal???

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:36

Nee, ik rijd niet echt volgens een 'systeem'. Ik stel mijn eigen paard wat ronder in en is dus iets meer richting het 'Anky-systeem' maar zo wil ik het eigenlijk nog helemaal niet noemen.

Verder rijd ik op ieder paard weer anders. Het paard dat ik bijrijd wordt niet echt achter de LL gereden en de eigenaresse krijgt les van iemand die meer klassiek rijdt. Dus dan pas ik mij daarop aan.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:39

Ook ik rij niet volgens een systeem. Had er ook vóór Bokt nooit bij stilgestaan dat er zo veel manieren zijn...

Ik heb een keertje les gekregen volgens een heel strak systeem, "het systeem van Jeroen Devroe" als we het dan toch een naam moeten geven. Maar mijn paard werd hier pisnijdig van en ging staken.

Het is dus ook een beetje zoeken welk "systeem", of liever: welke manier van rijden het beste past bij welk paard.

De laatste week rijd ik misschien wèl volgens een systeem, omdat mijn instructeur nog eens bij AdB gaan lessen is, en hij mij vorige week zo les heeft gegeven, zodat ik wat huiswerk heb gekregen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:47

Als je het zo stelt jippie rij ik wel volgens een systeem, maar welk?
Denk een mengelmoes van dingen die ik prettig vind werken.
Maar ik heb voor mezelf wel een soort van rode draad, met altijd hetzelfde soort van basis voorwaarden wat ik een paard mee wil geven om daaruit verder te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:04

runningkawa schreef:
Als je het zo stelt jippie rij ik wel volgens een systeem, maar welk?

Wellicht dat jouw manier van rijden het dichtst bij het VWNW rijden in de buurt komt?

Zo komt mijn rijden het dichtst in de buurt van het LDR rijden. Niet zo als een Anky of Edward dat doen, dat kan ik niet *snik* Knipoog . Ik ben gewoon Jippie en heb ongeveer net zo veel talent en rijkunstig gevoel als Edward in zijn grote teen. En mijn paard heet ook nog steeds gewoon LLLLLLLois en geen LLLLingh *LOL*
Maar dat neemt niet weg dat ik super veel plezier haal uit het rijden en dat ik iedere dag heel gemotiveerd en serieus aan de slag ga en in de training put uit de methodiek van het LDR rijden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 23:37

Maar is VWNW dan ook een systeem? Ik beschouw dat als een moment in de training, dat je je paard naar voren en naar beneden kunt 'werken'.
Bij het ene paard doe je dat wat ronder en dieper, bij een ander wil je juist graag dat ie wat meer naar voren strekt, bijvoorbeeld bij een paard dat zich heel makkelijk opkrult.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:42

Eigenlijk is het woord systeem pas in mijn woordenboek gekomen door Bokt Haha!

Noch bij Coby, noch Penny, noch Jurgen Koschel en ga zo maar door hadden het ooit tegen mij over een systeem. Je doet/deed het gewoon waarvan je denkt/dacht dat aansluit bij je paard. Het ene paard is het andere niet en door bij verschillende personen te trainen kom je erachter wat het fijnst werkt voor zowel jou als je paard. Er bestaan wat dat betreft niet echt vaste regels of systemen in dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 01:26

Tyrza schreef:
Eigenlijk is het woord systeem pas in mijn woordenboek gekomen door Bokt Haha!

Noch bij Coby, noch Penny, noch Jurgen Koschel en ga zo maar door hadden het ooit tegen mij over een systeem. Je doet/deed het gewoon waarvan je denkt/dacht dat aansluit bij je paard. Het ene paard is het andere niet en door bij verschillende personen te trainen kom je erachter wat het fijnst werkt voor zowel jou als je paard. Er bestaan wat dat betreft niet echt vaste regels of systemen in dressuur.


Ik wil mij graag aansluiten bij bovenstaand verhaal ( al red ik dat nivo van mijn levensdagen niet Haha!)

Voor bokt had ik echt nooit gehoord van een systeem. Reed gewoon lekker paard!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:09

Ik doe maar wat..
Soms stel ik hem wat ronder in, soms wat lager.
Het komt ook regelmatig voor dat ik thuis een poosje ga stappen, even logisch probeer na te denken waarom en dan probeer ik wat.
Soms sta ik verbaasd van mezelf dat het zo goed werkt, soms ook niet natuurlijk. Dat vind ik wel een positief punt, dat zou ik een aantal jaar geleden niet doen, dan bleef ik doorrijden en proberen op dezelfde manier.

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:24

Ik rij volgens het GBV systeem. Gezond Boeren Verstand... Haha!
Het is wel zo, dat ik op een een bepaalde manier, 'systematisch' rij. Ik werk niet oefeningen/gangen af omdat het nou in het ritje hoort. Ik rij heel erg op gevoel. Paard is nog erg groen, en daar hou ik zeker rekening mee, maar toch is de opbouw van een rit, niet echt anders dan toen in mijn doorgetrainde pony nog reed.
Al is wat en hoever je door kan gaan, afhankelijk wat je paard aanbied.
Ik heb wel gemerkt, dat toen ik bijv. het boek van Coby las (de eenvoud van de dressuur) ik een hoog 'oooh-heet-dat-zo' gehalte had en heel veel herkenbaar was (al rij ik dat niveau, vna mijn lang zal ze leven niet).
Ik heb er eigenlijk ook nooit een 'naam' aangehangen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:27

Sall schreef:
ik een hoog 'oooh-heet-dat-zo' gehalte had en heel veel herkenbaar was


Zo was dat bij mij precies andersom. Ik heb altijd verschrikkelijk veel gelezen en had theoretisch erg veel in mijn kop zitten. Pas sinds ik prive-les heb van mijn huidige instructrice heb ik dat gevoel van: ooooh-dat-bedoelen-ze-daarmee. Nu beginnen alle kwartjes (of euro-dubbeltjes, hoe je het ook noemen wilt Haha!) te vallen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:35

Mijn systeem is een mengelmoes van van alles. Het is allemaal gebaseerd op mijn motto; een mooie houding moet je verdienen en niet afdwingen. Ontspannen aan het werk, heel veel afwisseling en geen geruk, getrek, gemep en geschop. Elke keer dat ik Baduh rij, rij ik op een andere manier die afhangt van het moment. Tot nu toe werpt het bijzonder goed zijn vruchten af. Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:38

Ik rijd niet volgens een bepaald systeem (althans, voor zover ik weet Haha! ) maar ik rijd wel systematisch. Ik heb wel een bepaalde opbouw en controlepunten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:06

Pipo"]
[quote="Tyrza schreef:
Eigenlijk is het woord systeem pas in mijn woordenboek gekomen door Bokt Haha!

Noch bij Coby, noch Penny, noch Jurgen Koschel en ga zo maar door hadden het ooit tegen mij over een systeem. Je doet/deed het gewoon waarvan je denkt/dacht dat aansluit bij je paard. Het ene paard is het andere niet en door bij verschillende personen te trainen kom je erachter wat het fijnst werkt voor zowel jou als je paard. Er bestaan wat dat betreft niet echt vaste regels of systemen in dressuur.


Ik wil mij graag aansluiten bij bovenstaand verhaal ( al red ik dat nivo van mijn levensdagen niet Haha!)

Voor bokt had ik echt nooit gehoord van een systeem. Reed gewoon lekker paard!
[/quote]

daar sluit ik me ook bij aan, behlve bij het nivo sluit ik me niet aan Haha!

Ik rij idd vwnw, maar ik rijd ook wel achter de LL, het gaat dan maar om 2 cm of zo, maar het is achter de LL. Lachen
maar ik rij ook sommige paarden bewust continue voor de LL.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:16

Sjuimpje schreef:
Ik stel paarden regelmatig wat dieper en ronder in,
voor ik op Bokt kwam noemde ik het nooit een systeem Haha!


Bij sommige paarden kan dat gewoon niet.
Bij Silly niet omdat ze dan net een duikboot wordt, het achterbeen is nog niet sterk genoeg om dat te kunnen verwerken.
Bij Saar niet omdat ze dan flipt.

Ik rijd wel vaak lang en laag (losrijden) en probeer ten allen tijde de neus voor de loodlijn te houden, ook als ik ze korter in de hals wil maken.

Maar mijn vriendin heeft een paard waar het weer wel heel geschikt voor is.

Zoals Pipo ook al zei, ik pas me aan aan het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:21

kweenie of ik echt een systeem rij........... ik ga erop zitten en bij het ene paard zo en bij het andere paard zus, ligt ook nog een beetje aan hoe het paard de dag ervaart. kweenie volgens mij heb ik alle systemen in een grote ton gegooit en dat door elkaar gehusseld met een vleugje kim erbij en het lijkt te werken Haha! Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:23

Dat is toch de beste manier lijkt me. Dingen doen met je paard die jou het beste lijken en zelf een combinatie maken van dingen.
Beetje van mezelf en een beetje van Anky* zeg maar.

*Kan elke willekeurige naam of methode ingevuld worden Haha!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:08

ik rijd met het ik-doe-erg-mijn-best-en-hoop-dat het ergens-op-lijkt-systeem.
ik denk dat de meeste ruiters nooit het niveua bereiken dat ze bewust kiezen voor een bepaald systeem.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:52

Missouri"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik stel paarden regelmatig wat dieper en ronder in,
voor ik op Bokt kwam noemde ik het nooit een systeem Haha!


Bij sommige paarden kan dat gewoon niet.
[/quote]
Dan zal dat wel weer met 'het systeem' (daaaaar is tie wééééér Haha! ) te maken hebben, want tot nog toe ben ik geen paarden tegen gekomen die er geen baat bij hebben. De ene kan je wat ronder en dieper instellen als de ander, maar ik rijd ze allemaal regelmatig achter de loodlijn.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:19

Eerst heb ik een tijd met mijn paard op de manege gelest, waar volgens mij niet echt een bepaald systeem wordt toegepast. Nu les ik ergens anders, waar elk paard LDR wordt getraind. Dit systeem pastte erg goed bij mij en mijn paard en ik pas dit dus bijna altijd toe. Af en toe als ik merk dat hij er niet beter van wordt, wil ik hem weleens juist met zijn neus voor de loodlijn trainen, maar meestal (vooral met losrijden) dus LDR.

Bij andere paarden doe ik wat voor mijn gevoel het beste bij dat paard past, of dat nou een bepaald systeem is of niet.....

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:53

bij mij staan er wel wat punten voor aan, mijn paard moet te allen tijden voor mijn been zijn, ik moet zo kunnen schakelen een overgang kunnen maken of een oefening in kunne zetten. is dit niet zo ga ik hier aan werken vaak is het een kwestie van ontspanning, als mijn paard niet geconcentreerd en wat gespannnen is komen mijn hulpen vaak niet goed door, ik ga dan meestal op dezelfde wijze te werk. eigenlijk staat dit bij mij op nummer een maar meestal gaat dit samen met andere dingen.

qua systeem lig ik een beetje tussen anky en het duits in, ik neem verschillende richtlijnen uit de systemen mee, maar dat verschilt vaak per paard.