't zadel van mijn verzorgpony past niet goed!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

't zadel van mijn verzorgpony past niet goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 18:19

help

onder mijn priveles is mijn instructrice er achter gekomen dat 't zadel niet goed past,

eerst zei ze dat't zadel te ver naar voren lag, en lag ze 'm een end naar achteren,nou ik er weer op en 5 minuten later lag ie weer op z'n nek. nou is 't dus zo dat 't zadel telkens teug naar voen schuift. en als ik m'n verzorgpony rond wil laten lopen gaat dat erg krampachtig

Nou is mijn vraag:ligt 't aan de bouw van m'n verzorgpony (een haflinger) of aan de vorm van 't zadel?
Verward


ik dacht eerst dat een staartriem wel de oplossing zou kunnen zijn maar er zit niet zo'n ringetje aant zadel waar die aan vast moet. Boos!

Mijn instructrice dacht aan zo'n voorsingel (of zoiets)maar om nou zoiets te kopen voor een pony waar ik maar 2x in de week op rij en niet eens van mij is vind ik ook weer zowat!!

Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij. Clown


MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:33

haai
nja, overleg het eens met de eigenaar van de pony. Ik heb zelf mijn principes in dit geval. Heb precies hetzelfde meegemaakt, maar de eigenaresse van mijn verzorgpony zei dat het maar onzin was, en dat het paard er helemaal geen last van had (paardje verging van de rugpijn) en dat paarden helemaal geen pijn kenden, dus dat er niets aan gedaan hoefde worden... nou ja, ik ben dus direct gestopt met verzorgen.
Als je pony krampachtig loopt is dat niet goed, misschien heeft je verkeerd liggende zadel al veel schade aan de rug aangericht. Controleer dat dus, en rij geen paard wat pijn heeft!!
Mocht je de eigenaar nou zo gek krijgen om een ander zadel te kopen, dan is het probleem nog niet meteen opgelost hoor! geef je paardje voldoende tijd te herstellen en eraan te wennen dat het dier nu zonder pijn kan lopen. Ga dus niet meteen weer volop rijden, want dat is echt niet goed!
Succes, Groetje, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:57

MinX schreef:
haai
nja, overleg het eens met de eigenaar van de pony. Ik heb zelf mijn principes in dit geval. Heb precies hetzelfde meegemaakt, maar de eigenaresse van mijn verzorgpony zei dat het maar onzin was, en dat het paard er helemaal geen last van had (paardje verging van de rugpijn) en dat paarden helemaal geen pijn kenden, dus dat er niets aan gedaan hoefde worden... nou ja, ik ben dus direct gestopt met verzorgen.
Als je pony krampachtig loopt is dat niet goed, misschien heeft je verkeerd liggende zadel al veel schade aan de rug aangericht. Controleer dat dus, en rij geen paard wat pijn heeft!!
Mocht je de eigenaar nou zo gek krijgen om een ander zadel te kopen, dan is het probleem nog niet meteen opgelost hoor! geef je paardje voldoende tijd te herstellen en eraan te wennen dat het dier nu zonder pijn kan lopen. Ga dus niet meteen weer volop rijden, want dat is echt niet goed!
Succes, Groetje, MinX

Helemaal mee eens!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:02

jameyskatje schreef:
Nou is mijn vraag:ligt 't aan de bouw van m'n verzorgpony (een haflinger) of aan de vorm van 't zadel?
Verward

Combinatie van.
Het zadel kan best goed zijn, maar niet goed op de pony. Bouw van de pony kan best goed zijn, maar dus te smal voor dit zadel.
Een staartriem lost niet veel op, een borsttuig naar mijn mening ook niet.
Het zadel past gewoon niet.
Laat eens een zadelmaker komen, misschien kan het zadel heel simpel passend worden gemaakt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 20:19

BEDANK DAT JULLIE AL HEBBEN GEREAGEERD

HIER HEB IKWAT AAN

TNX

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:51

Als je naar de zadelmaker toegaat en hij kijkt alleen maar, is het (bij mijn zadelmaker) nog gratis ook Knipoog

[o]

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:06

Verzorg jij Jamaica van Stef?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:45

als het zadel niet past moet er of een ander zadel komen of het zadel moet worden aangepast. anders zou ik er iig niet meer met zadel opstappen. maar zonder zadel kan natuurlijk altijd!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:13

heb hetzelfde probleem, instructrice heeft ook naar mijn zadel gekeken
en het ligt te ver op de schouders van mijn bijrijdpaard.
eigenaresse is al wel aan t sparen voor een nieuw zadel maar ik wil het toch een keertje bij haar aankaarten dat er serieus naar gekeken moet worden.
toch moeilijk hoor want zit er steeds tegen aan te hikken, heb geen zin om haar te beledigen doordat ze het zelf dus niet doorheeft (ik ook niet, maar
de nieuwe instructrice wel)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:56

Heb ook precies het zelfde probleem (gehad).
Het zadel schoof naar voren en als ik hem weer goed legde, schoof hij toch weer eigenwijs naar voren.
De eigenaar en ik zijn toen even naar de dichtsbijzijnde ruitersportzaak gegaan en hebben gevraagd of we binnenkort langs mochten komen om te kijken of het zadel opgevuld moest worden.
Het zadel is inderdaad opgevuld en licht nu wel beter (niet helemaal perfect).
De opvulpersoon zei dat deze problemen vaak voorkomen bij ronde paarden met weinig schoft.

Ik hoorde later ook van mijn instructrice dat het beste is om je zadel om het half jaar te laten opvullen.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:12

Praat maar eens met de eigenaar van je verzorgpaard, wat je vind, enzo, en dan is het aan haar of ze er wat mee doet of niet Lachen

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:51

haai
ik citeer "peggel zegt: maar zonder zadel kan natuurlijk altijd!"
ben ik het niet helemaal mee eens. In principe, als er verder geen problemen zijn met het paard kan het natuurlijk. MAar als je al een tijd op dit verkeerde zadel rijdt, geeft dat natuurlijk pijn bij het paard. Vergelijk het met als er iemand op jouw rug heeft gezeten en je riem zat klem, waardoor je nu serieuze rugklachten hebt. En vervolgens komt men daarachter, doet de riem af, en gaat gewoon weer op je rug zitten. Das nog steeds niet lekker hoor!! Geef je paard dus goed de tijd om te genezen als je zadel al schade aangericht heeft. Je kan dit zelf zeer gemakkelijk zien: Ga met duim en wijsvinger ieder aan een kant van de ruggegraat van schoft tot bekken overn je paard. Zakt het iets in, trilt de huid (alsof het vliegen weg wil jagen) slaat het heftig met de staart, oren plat in de nek, hoofd opgooien en/of knikken/slaan met het hoofd, dat zijn allemaal tekenen dat er iets neit goed zit. En dan wordt je als paard niet blij als er dan nog op je gereden wordt!
Groetje, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:53

Maya schreef:
Praat maar eens met de eigenaar van je verzorgpaard, wat je vind, enzo, en dan is het aan haar of ze er wat mee doet of niet Lachen

(hey, er zit gewoon zo'n quote-knop!!)

En dan is het vervolgens aan jou te beslissen wat jij ermee doet. Blijf je het paard verzorgen en rijden terwijl je weet dat het zadel niet goed is maar de eigenaar doet er niets aan? Of stop je dan?
Denk daar goed over na!!

Groetje,MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:03

MinX schreef:
haai
nja, overleg het eens met de eigenaar van de pony. Ik heb zelf mijn principes in dit geval. Heb precies hetzelfde meegemaakt, maar de eigenaresse van mijn verzorgpony zei dat het maar onzin was, en dat het paard er helemaal geen last van had (paardje verging van de rugpijn) en dat paarden helemaal geen pijn kenden, dus dat er niets aan gedaan hoefde worden... nou ja, ik ben dus direct gestopt met verzorgen.
Als je pony krampachtig loopt is dat niet goed, misschien heeft je verkeerd liggende zadel al veel schade aan de rug aangericht. Controleer dat dus, en rij geen paard wat pijn heeft!!
Mocht je de eigenaar nou zo gek krijgen om een ander zadel te kopen, dan is het probleem nog niet meteen opgelost hoor! geef je paardje voldoende tijd te herstellen en eraan te wennen dat het dier nu zonder pijn kan lopen. Ga dus niet meteen weer volop rijden, want dat is echt niet goed!
Succes, Groetje, MinX


Heb hetzelfde meegemaakt Boos!
Pony is voor het leven verpest doordat zijn rug helemaal verkrampt is en niet meer goed te krijgen is
Ik kreeg de schuld omdat ik niet goed zou rijden (reed hem rond zover dat lukte om toch zijn rug "los" te houden) Huilen
Ik had voor het meisje waarvan hij was al een martingaal gekocht omdat ze haar handen niet stil en laag kon houden met het effect dat die pony zijn hoofd omhoog deed en dus nog meer ging verkrampen Boos!

Als je met je hand over zijn ruggegraad kneed reageerd hij er dan "boos"op? Dan is het al telaat en zou ik onmiddelijk stoppen met rijden voordat het te erg wordt en er nietsmeer aan te doen is.

Is de eigenaresse het er niet mee eens zou ik als ik jou was STOPPEN met verzorgen en rijden. Hiermee bescherm je jezelf tegen problemen zoals 'het is allemaal jou schuld' enz en je weet dat het niet aan jou ligt dat het arme dier pijn lijd OK dan!

Succes!!

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 15:59

bedank voor al jullie antwoorden OK dan!

zoals ik lees hebben meer mensen dit probleem (gehad)hebben jullie ook allemaal wat gedrongere paardjes gereden (jamaica is een haffie Haha! )

Vorig jaar was ze al een keer stijf en kon ik dus 1,5 week niet op d'r rijden
volgens m'mn moeder (reikimaster en maseusse)kwam 't uit d'r rug.

er is mij ook al een aantal keer verteld (door verschillende mensen)dat ie nie zuiver loopt, maar volgens stef de eigenaresse heeft ze dat altijd al iets gehad Verward

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:05

Een borsttuig zou helpen tegen het naar voren schuiven? Verward

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:08

Een borsttuig zorgt er voor dat het zadel niet naar achter schuift.
Een staartriem zou ook een oplossing zijn, maar daar ben ik zelf niet zo een fan van, omdat het bij de staartwortel kan gaan schuren.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:47

Wilde ik toch ook even zeggen. Haha!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:06

ik had ook een slecht zadel voor m'n verzorgpaard, maar heb inmiddels een eigen gekocht dat wel goed licht.

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:58

Ik vind dat je t moet overleggen met Stef!!!
Ik vind dit onderwerp niet zo gezellig tegenover haar!!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:02

Het is idd niet zo netjes om op deze manier een topic te openen over het paard van een andere bokker, bij mij was je bijrijdster-af geweest Scheve mond

Gillian

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:03

Bij mij ook!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:18

of je legt je vraag voor aan mij??? Is misschien een optie????

Vind dit niet echt leuk....

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:30

is het jouw paard?

[o]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:45

ja, en ze loopt niet onregelmatig, ze loopt alleen niet ruim, heeft ze nooit gedaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers