Probleem met teugels op maat houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:36

Of een bokriempje voor stille handen waar je je pinken in kan steken. Heb ik zelf nog nooit mee (hoeven rijden) gereden, maar ik zie anderen bij mij op stal het nog wel eens doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 20:19

QQQQ schreef:
Als ze bij het aandraven het hoofd in de lucht gooit, draaft ze niet goed van achteruit aan.
Maak overgangen in de stap naar bijna halthouden en dan weer door naar goed doorstappen. Als je hierin de aanleuning goed kan houden, na zo'n cyclus rustig doorvragen naar de draf, zodra het hoofd omhoog komt weer terug naar stap en direct weer draf. Dit laatste herhalen tot het goed gaat. Maak de overgang naar draf niet te plots. Ook kan het helpen om niet meer helemaal naar stap terug te gaan, maar nét niet en weer doordraven (alleen als het hoofd weer omlaag is gekomen in dat lage tempo).

Met dit soort schijnovergangen zet je haar op d'r achterhand en moet ze d'r rug gebruiken. Hierdoor zal ze ook het hoofd rustiger houden.

Doet ze hetzelfde met helemaal losse (lange) teugels? Zo niet, kan het zeker ook aan de handvoering liggen.


Hier zijn we idd veel mee aan het werk tijdens de lessen. Veel (schijn)overgangen rijden enz. Dus er wordt aan gewerkt Lachen

Maar imo ligt het probleem niet alleen daar, ze is vrij nerveus en in stap is ze nou zover dat ze zelf echt de ontspanning opzoekt, in draf begint ze dat ook steeds meer op te zoeken. Maar in de overgang komt er toch weer wat stress bij (vooral als ik er net opzit) waarbij het hoofd dus weer de lucht in gaat.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:43

Richtje schreef:
Maar imo ligt het probleem niet alleen daar, ze is vrij nerveus en in stap is ze nou zover dat ze zelf echt de ontspanning opzoekt, in draf begint ze dat ook steeds meer op te zoeken. Maar in de overgang komt er toch weer wat stress bij (vooral als ik er net opzit) waarbij het hoofd dus weer de lucht in gaat.


Je moet haar aandacht dan vast weten te houden, maar als ze ontspannen stapt, zou ze ontspannen moeten kunnen draven.
Wat ook kan helpen is om na het stappen direct even kort (halve volte of zo) te galoperen en van daaruit te draven: Dan heeft ze even d'r rug kunnen gebruiken in die galop en begint de draf ook meer voorwaarts. Als dat werkt, zal je toch nog door moeten gaan met het iets meer op de achterhand zetten in stap (waardoor de rug gebolt wordt) alvorens uit die stap aan te draven.