Na de sprong, neus aan de grond..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:29

Datzelfde probleem had ik afgelopen vrijdag op een manegepaard. Ik heb het aan de instructrice gevraagd. Ze heeft me uitgelegd dat zo'n paard t lekker vind om zo te lopen, omdat ie dan gewoon zelf bepaald wat hij/zij doet. Lekker makkelijk dus!

Maar datis natuurlijk niet de bedoeling. Hoewel je normaal gesproken zacht moet omspringen met de mond is dan de enige oplossing om m weer omhoog te trekken. En ja, dan komt t bit tegen zn tanden aan, maar dan weetie direct dat dat niet de bedoeling is. Hij vindt het gewoon veel makkelijker om zo te lopen dan te lopen zoals het hoort, netjes.
Als je hem na de hindernis gewoon weer omhoog trekt, merktie vanzelf dat dat de bedoeling niet is. Ik viel er inderdaad ook bijna af, dus ook al leek het mij ook zileig is dat toch de oplossing. Je moet m laten merken dat het niet zo hoort, want dit is alleen maar heel makkelijk voor m.

Als je een zacht rukje in de mond geeft, kan dit ook al helpen om m weer attent te maken op zn houding. Dat hoeft dus niet hard te zijn!

Succes, groetjes van Mirjam.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:46

je moet dan wel al heel hard trekken om het bit tegen de tanden te krijgen
wat er misschien zou lukken is eens bijzetteugels omdoen, maar zo dat hij zijn hoof niet omlaag kan brengen, zo straft hij zichzelf
maar om te springen is dit niet echt handig...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:53

Nee hij is helaas niet te sturen met zijn hoofd zo laag .

Hard aan de teugels trekken heeft het effect dat het paard even zijn hoofd wat hoger doet en daarna keihard terugtrekt waardoor ik soms denk dat ik nu toch echt wel een dwarsleasie moet hebben, zo'n schok geeft dat Haha!
Kleine rukjes helpt ook niet, wordt die alleen maar wilder van. Vooruit drijven (schoppen) helpt ook niet, daar gaat die alleen maar hader van. Tegen een muur aan parkeren helpt ook wel even, maar hij draait gewoon links of rechts om (bepaald die dan zelf) en gaat even hard door waar hij mee bezig was.
Voor straf laat ik hem wel eens extra hard galoperen een aantal rondjes lang, maar veel effect heeft dat ook niet.

Daar gaat mijn springcarriere *LOL* Ik was zo blij met mijn 3 winstpunten want dan kon ik eindelijk gaan springen. Maar dan moet het paard ook een beetje mee werken, het zal wel jammer zijn als het gewoon niet lukt.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:03

mmm, inderdaad moeilijk probleem
maar in een parcours geeft het toch niet als hij na de hindernis zijn hoofd omlaag doet? je zei toch dat hij dat bij meerdere hindernissen niet doet
wat je eens kunt doen is boven de hindernis contact houden, zodra hij dan trekt even terugtrekken, en dan alles losgooien, misschien valt hij zo op zijn snufferd, maar na een paar keer zal hij het misschien niet meer doen Haha!
want anders weet ik het ook niet Scheve mond

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 12:07

dutske schreef:
mmm, inderdaad moeilijk probleem
maar in een parcours geeft het toch niet als hij na de hindernis zijn hoofd omlaag doet? je zei toch dat hij dat bij meerdere hindernissen niet doet
wat je eens kunt doen is boven de hindernis contact houden, zodra hij dan trekt even terugtrekken, en dan alles losgooien, misschien valt hij zo op zijn snufferd, maar na een paar keer zal hij het misschien niet meer doen Haha!
want anders weet ik het ook niet Scheve mond


Bij in - uitjes doet hij het niet omdat hij geen tijd heeft om dat te doen. Als we bijvoorbeeld 4 hindernissen met elk een galopsprong ertussen achter mekaar zouden zetten dan doet hij het na de 4e hindernis, dan kan ik hem gewoon niet naar een nieuwe sessie hindernissen sturen. Dus een parcours zou al helemaal niet lukken. Het lukt me niet om hem naar een nieuwe hindernis te sturen zeg maar...

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:12

oei, nog moeilijker
ik weet niet, maar spring je al lang?
misschien kun je hem ij een springruiter zetten die weet hoe je zoiets eruit krijgt? en hem eventueel eens goed anpakt

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 08:42

dutske schreef:
oei, nog moeilijker
ik weet niet, maar spring je al lang?
misschien kun je hem ij een springruiter zetten die weet hoe je zoiets eruit krijgt? en hem eventueel eens goed anpakt


Nee, ik spring pas kort. We wouden eerst winstpunten rijden in de dressuur voordat ik springlessen neem. Vorig jaar hebben we wel eens tussendoor een les gehad en die gingen precies hetzelfde. Misschien moet ik eerst doorgaan met dressuur om hem nog beter aan de hulpen te krijgen. Maar tijdens dressuur is hij al zo makkelijk, hij doet echt geen stap verkeerd en is echt fijn aan het been.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:51

ik zou hem ùmsschien eens laten rijden door een ruiter die concoursen rijdt, of waarvan je vindt dat die goed rijdt (op springen dan)
misschien dat die ruiter een oplossing weet ervoor
je kunt altijd proberzen he

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 09:56

dutske schreef:
ik zou hem ùmsschien eens laten rijden door een ruiter die concoursen rijdt, of waarvan je vindt dat die goed rijdt (op springen dan)
misschien dat die ruiter een oplossing weet ervoor
je kunt altijd proberzen he


Ja daar dacht ik ook aan. Ik weet wel iemand denk ik. Maar dan nog ben ik degene die hem zou moeten rijden dus is het het beste als ik ermee aan de gang ga.
En misschien moet ik me er gewoon ooit bij neerleggen dat hij te sterk voor mij is. Zoals mijn instructeur altijd al gezegd heeft... Het paard is 1,80 en super sterk. Meer een manenpaard om te rijden denk ik. Dressuur gaat erg goed, dan maakt hij zich ook niet zo sterk.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:59

maar als die springruiter hem een tijdje rijdt, gaat hij bv weten van als ik aan linkerteugel trek, komt hij weer omhoog (zeg aar iets) en als jij er dan meerijdt, kun je les volgen bij hem die je zegt bv, nu aan linkerteugel trekken, en dat je het er zo uit krijgt Verward Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 10:36

dutske schreef:
maar als die springruiter hem een tijdje rijdt, gaat hij bv weten van als ik aan linkerteugel trek, komt hij weer omhoog (zeg aar iets) en als jij er dan meerijdt, kun je les volgen bij hem die je zegt bv, nu aan linkerteugel trekken, en dat je het er zo uit krijgt Verward Haha!


haha ik snap wat je bedoeld. Ik zal eroverna denken.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:40

Je zegt dat hij het bit pakt en naar beneden trekt?
Anders moet je eens een bitje proberen met een lepel aan waardoor hij het niet meer kan vastpakken. Tja en inderdaad ik zou hetzelfde doen als jij, voorwaarts proberen te rijden na de sprong, pak er een zweep bij zou ik zeggen. Maar zo een bit zou ik wel eens proberen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 15:21

Lientje schreef:
Je zegt dat hij het bit pakt en naar beneden trekt?
Anders moet je eens een bitje proberen met een lepel aan waardoor hij het niet meer kan vastpakken. Tja en inderdaad ik zou hetzelfde doen als jij, voorwaarts proberen te rijden na de sprong, pak er een zweep bij zou ik zeggen. Maar zo een bit zou ik wel eens proberen.


Zo'n bit is misschien wel een heel goed idee!!!

Zweep erbij niet, dan wordt hij serieus bang en ben ik bang dat hij dwars door het hek loopt.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:48

Oei dat wist ik niet dat hij zo bang was van de zweep! Was maar een tip maar in die situatie inderdaad geen goed idee.