heeft ie zijn achterhand er genoeg bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

heeft ie zijn achterhand er genoeg bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 21:35

zijn achterhand er genoeg onder? zo niet, hoe doe ik dat dan?
ik weet niet hoe pharaon galoppeert, hier heb je fotos van hem tijdens het rijden:

[HAW] pharaon @ work

er op reageren mag nog steeds trouwens...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:39

De foto's zijn te onduidelijk om iets over te kunnen zeggen.
De eerste in draf is een beetje een fout moment en de andere foto's die je kan zien zijn in galop. Sorry...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 21:41

heeft hij m in galop der genoeg bij?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:27

Als je daar echt een mening over zou willen hebben, heb je iets meer foto's en duidelijkere foto's nodig.

Nu kunnen we gaan gokken en raden maar daar schiet je niets mee op.

Een paar mooie lichtere foto's van de zijkant, de voorkant en ga zo maar door, recht genomen en niet op alle standen schuin gehouden en je krigjt denk heel wat meer antwoorden dan nu Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:00

Haha! ja best misschien...hmm misschien moet mijn fotograaf haar toestelletje maar eens een vervangbeurt gunnen Schijnheilig

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:01

pharagirlke schreef:
heeft hij m in galop der genoeg bij?


Waarom vind jij dit belangrijk?
Als ik jou was, zou ik me daar niet druk om maken! Beestje doet het toch hartstikke goed zo?!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:04

gewoon...ik denk dat het beter is voor je paard als ie zijn achterhand erbij houd... daarom dat ik het wou weten, als het niet zoveel uitmaakt, moet ie het niet van me...
en je vraagt waarom vind JIJ dit belangrijk?
vraag je dat ook aan al die andere 1000?
waarom vind JIJ dit zo belangrijk
ik wil hem gewoon netjes laten lopen enzo...
vind het een nogal vreemde vraag eerlijk gezegd...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:09

Heel veel mensen praten erover om interessant te doen, en ze weten zelf niet waar ze over praten en kunnen het verschil niet voelen of zien..

Jou pony loopt hartstikke goed zo, pas in de hogere dressuur gaan ze 'echt' naar de achterhand kijken. Zorg dat je pony goed voorwaarts is, dan is hij achter ook goed zat.
Succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:13

ik wou het gewoon weten...wil daarom niet interesant doen...
omdat heel veel mensen dat doen om 'interesant' te zijn, betekent dat toch niet dat ik het ook doe Haha!
maar...ik houd rekening met je tip (voorwaarts is gelukkig Haha! soms een beetje te Haha!)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:35

Wat is het nou voor onzin dat de achterhand niet belangrijk is? Hoe kan een paard nou netjes, dragend lopen op de voorhand. Een paard gaat makkelijker naar beneden als de achterhand erbij en dus de rug goed word gebruikt!!
Je staat er verstelt van hoeveel paarden en voorwaarts kunnen lopen op de voorhand!

Wat is er verder mis mee dat zij ernaar vraagt? Zij weet msischien wel dat de achterhand belangrijk is!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 16:43

dankje sjonniej, maar nu weet ik dus nog niets Haha!
wel lief dat je het voor me opneemt, vond het een rare reactie, maar
ik moet me kalm houden Knipoog
in elk geval, als ik duidelijkere fotos heb, gooi ik ze hier op Haha!
(dat kan morgen al zijn, maar het kan ook pas over een aantal weken zijn...hangt er van af)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:55

Sjonniej schreef:
Wat is het nou voor onzin dat de achterhand niet belangrijk is?


Verward dat heb ik niet geschreven.

pharagirlke:
Het was echt niet bedoeld om je aan te vallen hoor!
Ik zie aan de foto's op wat voorn niveau je ongeveer rijdt, daaruit kan ik een conclusie trekken dat je je nog niet zo druk om 'de achterhand' moet maken, en dat als je pony lekker voorwaarts loopt de achterhand actief genoeg is.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:32

Foto's zijn idd beetje onduidelijk...In principe kun je zelf trouwens wel voelen of een paard achter er bij loopt. Als een paard zijn achterhand er goed onder zet krijgen de gangen meer stuwkracht van achteren, en dat kun je voelen (er komt meer kracht achter de beweging). Dit is een beetje een onduidelijke uitleg, maar het is ook heel moeilijk om uit te leggen hoe je dat merkt. Meestal gaan paarden ook beter in balans lopen als ze er achter goed bij zijn, maar dat hoeft niet het geval te zijn (want als een paard gewend is om op de voorhand te lopen, zal hij ook wel in balans zijn). In ieder geval, als ik die foto's zo bekijk (echt jammer dat ze niet zo duidelijk zijn) ziet het eruit alsof je pony goed zijn best doet. Als een paard graag voor je wil werken en er zin in hebben gaan ze vaak vanzelf wel hun achterhand bij het werken betrekken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 21:40

Nistria schreef:
pharagirlke:
Het was echt niet bedoeld om je aan te vallen hoor!
Ik zie aan de foto's op wat voorn niveau je ongeveer rijdt, daaruit kan ik een conclusie trekken dat je je nog niet zo druk om 'de achterhand' moet maken, en dat als je pony lekker voorwaarts loopt de achterhand actief genoeg is.


nou...wat voor niveau zit ik dan? zou het wel eens willen weten...want iedereen trekt conclusies, maar kom ik wat te weten? Verward
[dit is niet uitvliegend bedoeld...voor geval het zo overkomt, sorry dan Lachen]

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:42

Als je pony lekker voorwaarts loopt heeft ie zijn achterhand er voldoende bij. Op de foto's niet zo goed te zien zoals al eerder vermeld. Probeer je pony eerst lekker voorwaart neerwaart te gaan rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 22:43

nou weet ik nog steeds niet welk niveau ik heb Haha! *LOL*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:50

Welk niveau denk je dat je hebt?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:30

Er wordt gewoon bedoelt dat je nog geen M2/Z1/Z2 of hoger dan dat rijd.En als je bijvoorbeeld B rijd hoeft je pony echt zn achterhand niet helemaal perfect onder te brengen.

Van een foto kan je niet zeggen wat je precieze niveau is, maar je ziet al wel het verschil tussen hogere dressuur of niet.

Je kan beter eerst werken aan je zit..en je contactteugel..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 19:27

ctal: DUH! tuutlijk zit ik niet aan m2 of al die andere 'groepen', ik ben ook niet van plan er te komen...toch niet met pharaon
en geloof me, het intereseert me geen ***** wanneer hij het moet kunnen, ik WIL dat ie het doet,of ik nou L ben of ZZ
marliesje: euh, ik denk L (is dat de laagste van dressuur?)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:40

pharagirlke schreef:
ik WIL dat ie het doet


Als jij het verschil niet kan zien of voelen, hoe weet je dan dat hij het doet??
Ik zou me meer gaan richten op je eigen houding, misschien kun je een begin maken met het 'aan de teugel rijden', je pony zet zijn achterhand er echt wel voldoende onder als hij voorwaarts is...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:54

Phara: Het laagste is B
Nistria: Een paard geeft makkelijker na met de achterhand erbij. Als hij netjes over zijn rug loopt komt hij vanzelf naar beneden en gaat hij de hand van de ruiter opzoeken.
Iedereen heeft een andere manier van rijden. Jij doet het door eerst nageeflijk te rijden en dan de achterhand. Ik doe het door eerst de achterhand, want dan komt het koppie vanzelf in de goede richting. En Phara ook, tenminste dat maak ik op uit dit topic.
Er zijn vele manieren die naar Rome leiden, goede en foute, ik zeg niet dat jouwes fout is of de mijne beter. Maar als jij zelf wel 'hoog' dressuur rijd, zou je toch moeten weten dat de achterhand wel degelijk belangrijk is voor het nagéven. En zeker dat er verschillende manieren zijn om te bereiken wat de jury wil zien.
Ik denk dat als je iemand jouw manier van trainen wil laten toepassen ipv. een andere manier. Dan moet je meer uitleggen waarom de mensen jouw training beter kunnen toepassen. En niet beginnen van je kan toch niet rijden dus wat maakt het uit? Misschien een beetje hard gezegt maar het komt er wel op neer...

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:34

Het kan natuurlijk geen kwaad om wel al de achterhand sterker te maken, je moet veel schijnovergangen rijden, eerst een paar passen middendraf en dan weer overdreven terug rijden (wel je benen eraan houden om de achterhand te blijven activeren) of een overgang naar stap rijden en dan vlak voor je terug in de stap komt weer aandraven, dan moet ie zn achterhand gebruiken. Dit kun je ook in de galop doen en van galop terug naar draf maar ik zou eerst beginnen in de draf en als dat makkelijk gaat ga je t in galop doen. Suc6

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:38

ik heb in je andere topic ook al gereageerd, maar daar kreeg ik geen reactie meer op Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:38

Het was een dubbelpost, dat andere topic is gesloten.
Daarom kreeg je geen reactie meer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:48

Sjonniej, Nistria bedoelt volgens mij alleen maar te zeggen dat pharagirlke er op dit moment op zou kunnen letten of haar pony voldoende impuls heeft. Als ie dat heeft, dan is hij dus ook wel actief zodat je dat aan de voorkant weer wat kunt opvangen. Als de pony daarbij onspant, dan kun je al spreken van nageeflijkheid. Het op de achterhand zetten komt pas ver daarna, wanneer je aan verzameling gaat denken en dat lijkt mij bij pharagirlke nog niet echt aan de orde op dit moment. Een actieve achterhand betekent nog niet per sé een dragende achterhand.