Luistert niet naar binennbeen, stellingprobleem.

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

scooby

Luistert niet naar binennbeen, stellingprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 21:14

Ik rijd nu al een tijdje een Volbloed Arabier, heel lief van karakter, maarja is en blijft een arabier, dus kon zich dingen nogal aantrekken en hysterisch worden.
Het is geen wegspring-stijger-paard, maar een hoop versnellingen Knipoog

Nou was in het begin heel erg dat zijn hoofd omhoog knalde en niet meer terug kwam. Dat aan een stuk door hoofd omhoog is deruit en het volgende probleem komt:

Hij loopt lekker rond, is lekker voorwaarts, wel de neiging om te gaan hangen, heb dat redelijk onder controle.
Nou laat hij zich alleen niet sturen met mijn benen, hij gaat geen pasje opzij, maakt geen volte rond.
Hij is gewoon keihard voor mijn binnenbeen
Ook een simpele stelling op de lange zijde werkt niet.

Nou probeerde ik vandaag mijn hulp wat duidelijker door te geven, maar gaat hij alleen maar harder, waardoor hij nog schuiner door de bochten gaat, waarbij hij dus niet naar binnenbeen luistert.
Op een gegeven moment drukt hij zijn rug weg en knalt zijn hoofd weer omhoog.

Hij laat zich eigenlijk alleen nog maar sturen op mijn handen en dat wil ik absoluut niet!!
Binenbeen = harder
binnenbeen + binennteugel = van de hoefslag.

Ik rijd dit paard BTW 2 keer per week, heb geen mogelijkheid tot les en weet ff niet wat voor dingen ik hier nog meer moet zetten...
Heb trouwens niks aan antwoorden als neem les want dat zit er voorlopig niet in. Ik zoek meer oorzaken/oplosingen voor mijn probleem.

Beetje lang verhaal Scheve mond

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:56

Hij durf niet stelling te maken en zich rond te maken. Angst om te vallen.

Ga naast hem staan en vraag door ligte druk op touw aan het halster liefst anders teugel zijn hoofd naar jouw toe te buigen. Direct als hij komt laat je los. Dit doe je net zo lang dat hij direct mee geeft. Dit dus bijde kanten.
Gaat dit goed, vraag dan zijn kont om te zetten of schouder. Even die beweging dat het wel mogelijk is zo te lopen. Gaat ook dit goed ga er dan op en doe het zelfde in stilstand. De druk die jij moet vragen moet bijna een fluistering zijn. Vraag weer bijde kanten en dan enkele stappen te doen. Beloon hem en ga nu gewoon stappen. Stap op een volte en vraag weer zijn hoofd naar binnen en binnenbeen hou je er tegen aan. Gaat dit ook bijde kanten goed dan kun je in stap stelling gaan vragen zoals het moet. Dus niet met overdreve stelling. Blijf zelf altijd goed rechtop zitten en zorg dat je ligt aan de binnenkant zit op de voltes en hoeken.

Kun je bijde kanten stelling vragen door zijn hele lichaam: dus niet dat enkel zijn hals buigt. Dan kun je gaan draven en het zelfde gaan vragen.

blijf dus heel goed rechtop zitten zodat je geen extra gewicht op de voorhand zet en blijf ontspannen. Niet gaan klemmen dat gooit hem ook weer op de voorhand.
Je voorbereiding moet zo goed zijn dat alles vanzelf gaat. Is dit niet zo, zet dan weer een stapje terug.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 19:48

Jemig dat hij bang is zijn lichaam te buigen is idd waar het op lijkt nou ik het zo zie, met longeren wil hij in gallop nog wel eens door zijn voorbenen gaan.

Nog even, als ik eropzit en houd halt is de hele concentratie weg, met een klein beetje contact gaat hij lopen of achteruit, hoe laat ik hem dan zijn hals buigen?

Heb echt heel veel aan je advies!!!!! Thnx!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:34

Ze begint alleen te lopen als je er op zit?

Begin dus op de grond en stap er dan pas op. Een soort voorbereiding.
Je moet het zo doen dat het als vanzelf sprekent is dat je er na verloop van tijd op stapt. Je gaat namelijk steeds een stapje verder.

Begint ze dan toch te lopen. Even terug nemen en direct de teugels weer los. Nog beter stem commando als ze daar op reageerd. Begin niet direct met inbuigen, maar eerst even overal aan raken terwijl je er op zit. Staat ze ontspannen stil, dan pas beginnen met inbuigen.

Het niet willen stil staan is vaak een perongeluk aan geleert iets. Elke keer dat je er opstapte, stapte je daarna aan. Dus denkt je paard van opstappen is lopen. Vandaar dat aanraken/aaien.

Gaat ze achterwaarts probeer dan door zelf dieper te gaan zitten haar te stoppen. Dus niet naar voren drijven want dan zou ze weer aanstappen. Reageerd ze niet op zit, stem er bij anders er niet reageren. Laat haar maar moeilijk doen. Op het moment dat ze merkt dat jij er niet op reageerd stopt ze er vanzelf mee. Nog beter geen aandacht bij de achterwaarts. Ga dus maar bedenken wat je die dag nog moet doen of aan iets leuks.

Veel succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:46

is het een jonge arabier?
Mijn arabiertje had dit eerst ook
maar nu ze wat langer onder t zadel is gaat t prima

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 21:01

Nee hij is al 13

Ik morgen eens kijken wat ik emt de tips van Josien kan, ik hoop dat ik hem een beetje kan helpen!

Ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:15

Ik zag dit forum staan en ik dacht, even kijken of er nog handige tips worden gegeven. Ik heb dezelfde problemen nml. met mijn paard en dit is dus ook een Arabier, dus heel toevallig zal dit niet zijn. Nageven, stelling, voltes, ze vindt het allemaal erg moeilijk, maar stukje bij beetje vorderd ze. Maar ze wilde eerst ook niet stilstaan, maar ik denk dat ze het moeilijk vond om haar balans te houden in stilstand, want nu blijft ze wel stilstaan. En ze heeft ook dat als ze iets moeilijk vind (bijv. zijgangen) dat ze steeds sneller gaat.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie