Teugel-probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Teugel-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 16:19

Volgens mijn rij-instructrice doe ik altijd teveel met de teugels.
Inderdaad merk ik zelf ook wel dat ik de neiging heb ze te veel te gebruiken om te sturen en als er iets 'engs' is dan trek ik er per ongeluk aan.
Al een aantal weken proberen we dit op te lossen door zonder teugels te rijden (teugels in een knoop) en dan gaat het rijden wel goed, maar als ik ze dan weer op pak is er niets veranderd. Ik kan moeilijk voortaan zonder teugels rijden.
Heeft anybody misschien een tip dat ik niet teveel met de teugels doe??


Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:31

zitles aan de longe en meer met je zit proberen Lachen

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:34

Je kunt zitlessen nemen, maar je hebt grote kans, dat, wanneer je weer met teugels rijd, je weer aan je teugels gaat trekken. Ga gewoon rijden, maar blijf jezelf steeds weer controleren. Trek je wel, dan gelijk ontspannen. Als je dit een tijdje doet, dan gaat het later makkelijker en misschien wel vanzelf. Dit is geen probleem datje in een dag kunt oplossen. Steeds oeffenen en controleren, dat is de oplossing

shadowfriend
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: omgeving joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:07

die zitles is een goede methode alleen zoals hiepschj zegt je moet jezelf als je weer met teugels gaat rijden blijven controleren gelijk van het begin af aan...
anders moet je eerst eens de teugels aan de bakstukken vastmaken... dan verneemt de pony er niks van en kan je jezelf aanwennen om niet aan de teugels te trekken

-=_+,.;'Be an Angel, Think i'm Sweet';.,+_=-

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:08

Ik had hier zelf ook een handje van, alles willen controleren met mijn teugels terwijl ze goed naar been en zithulpen luisterde en het dus helemaal niet nodig was.

Om die reden reed en rij ik graag met lange teugel, lekker ontspannen en allemaal figuurtjes maken.
Voor de stelling geef ik eens een kneepje in mijn binnenteugel, en daar reageerde ze met lange teugel ook goed op.
Zo deed ik dus steeds minder, omdat ik er gewoon vertrouwen in kreeg dat ze toch wel ging.

En natuurlijk een paar keer meegemaakt dat het ze het op het rennen zette, niet stopte met teugels, teugels losgegooid en paard was weer rustig op mijn zit en stem.

Dus bedenk ik voor mezelf dat een ontspannen teugel een veel beter effect heeft dan een vastgepakte, onrustige teugel.
Tegenwoordig rij ik met mijn teugels netjes op maat, instructrice gilt nog weleens binnenhand ontspannen, maar het is al stukken minder.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers