met een langere teugel de achterhand eronder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

met een langere teugel de achterhand eronder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 13:15

Misschien een ingewikkelde vraag:

Mijn paard is lang in zijn rug, daardoor is het moeilijk zijn achterhand eronder te rijden en naar de ontspanning te rijden. Hij loopt nog te veel op de voorhand en dat is niet goed.
Als je gaat rijden rij je altijd eerst naar de ontspanning, dus niet meteen de teugels kort nemen en dwangmatig rond rijden. Je rijdt dan met een iets langere teugel, wel aanleuning houden, en voorwaarts.
Maar dan loopt mijn paard uit elkaar, hij is dan niet gesloten.
Doe ik het wel goed zo i.v.m. het naar de ontspanning rijden? Hoe kan ik hem dan meer op de achterhand laten lopen?

(in mijn les moet ik meteen de teugels helemaal kort nemen, hij trekt dan ontzettend aan de linker teugel waardoor ik niet kan ontspannen en hij al helemaal niet. Hij hangt en trekt dan enorm aan de linker teugel. Maar omdat hij anders uit elkaar loopt moet ik de teugels een heel stuk inkorten.) Het wordt met de dag erger. Hij trekt zo hard dat ik steeds na het rijden zere armen en schouderbladen heb.

Hoe kan je een paard dat lang is in de rug, laten ontspannen op een vriendelijke manier zodat de achterhand er wel onder komt en niet te veel op de voorhand loopt.
Dat inkorten met die teugel lijkt mij niet zo vriendelijk omdat dat een trekkerij is van heb ik jou daar.

Is mijn vraag nog een beetje begrijpbaar?

Groetjes

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:36

Lekker van achteren naar voren rijden. Zorgen dat je paard voor je kuit is en zet die motor van achteren aan het werk.
Op het moment dat je paard van achteren lekker actief door blijft lopen (dus niet dat je elke pas bij moet drijven) dan kun je van voren gaan werken en rustig opvangen en je paard ietsje sluiten waardoor hij meer bij elkaar gaat lopen.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:04

Ik ben het met gyzmo eens *LOL*

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:13

Het losrijden met een langere teugel is gewoon heel fijn en goed voor je paard. Alleen als je gaat praten over de achterhand er onder rijden moet er wel begrenzing zijn aan de voorkant en gehoorzaamheid aan het been. Als je paard trekt als je de teugels korter neemt neem je ze te kort en/of je geeft te weinig begeleiding met je benen. Probeer het eens wat minder heftig in 1 keer. Als je paard nageeflijk loopt aan de lange teugel, je kunt daarin wat schakelen en overgangen maken zodat hij goed aan je been is, probeer je eerst de teugels eens een stukje korter te maken. Kijk hoe hij reageert daarop. Teugels uit je handen trekken mag echt niet, handen stil houden net voor je zadel en rustig bij drijven tot je paard doorknikt, dan je handen ontspannen (niet naar voren steken). Als hij het een paar rondjes volhoudt goed belonen en even stappen ofzo, zoniet, eerst weer terug naar die ontspanning aan die langere teugel.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:04

Ik zelf verzamel mijn paarden door geheel geen teugel. Mijn mening en ervaring is dat een paard juist door die teugel contact wat vaak te veel is op de voorhand valt. Ik heb hier nog geen foto's gezien waar een paard mooi op de achterhand loopt.
Om te kunnen verzamelen zonder teugel geef ik hulpen met mijn lichaam. Dit is zeer subtiel. Door deze hulpen word het paard ten eerste niet uit evenwicht gebrachts, daarbij kan het zich geheel vrij op de achterhand richten.

Om het paard bewust te maken van zijn achterhand en sterk te maken zodat hij kan verzamelen gebruik ik grondwerk. Passage geheel los, zowel op de grond als onder het zadel. Dat vind ik paardrijden.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 15:52

Nou laat dat langere teugel gedoe ook maar, gister aan een iets langere teugel gereden. Zelfs deze keer liet hij links het bit niet los. Na ander half uur voltes, 8jes overgangen enz enz zo vast als een huis. En tot overmaat van ramp heeft hij ook zijn linker mondhoek aan de binnenkant ingescheurd. Waarom laat hij nou niet los. Ik vraag en ontspan me een ongeluk, benen eraan drijven noem maar op maar hij blijft STERK!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:08

Sorry, vind je het gek dat je paard niet nageeft als zijn mondhoek is ingescheurd? In gescheurde mondhoeken krijgt een paard naar mijn idee niet wanneer je met lange teugel rijdt hoor Verward En dat je paard niet opeens gaat inbuigen als je hem zo lang (anderhalf uur) rijdt vind ik op zich ook niet zo heel vreemd. Hij kan trouwens alleen sterk zijn als jij hem vasthoudt

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 16:21

Ik zag het gisteravond opeens. Dat het ingescheurd was. Het is van de buitenkant niet te zien, alleen van de binnenkant?!
Ik probeer ook niet mee te trekken maar op de een of andere manier blijf je vast houden, als ik de rechterteugel er meer aanhou gaat hij kantelen met zijn hoofd.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:42

Probeer het dan toch los te laten,zodat hij niks heeft om aan te gaan trekken. Probeer in de gaten te houden wanneer je paard te zwaar wordt, hem dan gewoon los te laten en vooral niet terug te trekken. Daarna probeer je in eerste instantie weer gelijke druk te krijgen op beide teugels. Daarbij moet je in de gaten houden dat je hem ook goed tussen twee benen houdt,en vandaar uit ga je weer verder. Maar probeer altijd weer terug te gaan naar gelijke druk op twee teugels.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:05

Als ik jou was zou ik een poosje goed les nemen. Iemand van buitenaf ziet altijd beter wat zich allemaal afspeeld. Misschien focus je wel te veel, waardoor je ondanks dat je het zo hard probeert, toch niet ontspant.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:50

ik heb zelf ook een heel lang paard, dat niet makkelijk door zijn rig gaat,
Maar de enige oplossing is, met je been naar je hand drijven.

Zoveel drijven, dat je voelt dat hij zijn hoofd in jou hand legt, en volgt naar beneden als jij dat wilt.
dus hij hoeft niet lang te lopen, want het is al een lang paard, maar hoe moet wel zo lopen dat als jij toestaat aan de voorkant, dat je dan voelt dat hij zijn hals naar beneden wil brengen.

Nooit vast blijven houden, zo houd zij vast, zo houd zij dus de rug vast en zo zal ze noooit de achterhand erbij halen.

En je kan best de teugels kort doen. maar doe dit dan zo, dat je heel snel achter mekaar ophoudinkjes geeft, een beetje snel shudden, zodat ze geen steun krijgt aan het bit,,,

dit alles is een gevoel, neit echt uit te leggen, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt... gewoon niet lang vast blijven houden... heel snel zijn met je hand, zodat ze niet kan gaan hangen of het bit vasthouden

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:04

Hoi
Nou, hier nog zo eentje met een lang paard. En nog een tuigje ook. Schijnheilig Frusty
Ik heb ook heel lang gezocht naar een - voor ons samen - goeie weg om
ten eerste; paard los te krijgen
ten tweede; aan elkaar te rijden.

Losrijden was voor ons ook echt zoeken naar de goeie weg. Ik moest bij een van de instructices ook met korte teugel rijden. Terwijl ik Hilco absoluut nog niet genoeg voorwaarts had. Dat werd ook lekker samen vasthouden en geen gaspedaal.. Het plaatje was waarschijnlijk uit het boekje, maar het was voor geen meter goed gereden. Ik had ook een hele kramperige linkerarm na een minuutje of 5.
Nu rijdt ik los aan vrij lange teugel. Ik geef hem de ruimte om heel ver naar beneden te kunnen. Wel probeer ik aanleuning te houden, maar heeel licht. Vooral op voorwaarts rijden en eigenlijk door je zit de aanleuning gaan vinden.
Maar ik moet heel voorzichtig zijn met de zithulpen, want hij drukt zijn rug heel snel weg. Ooit is mij verteld, dat dit bij paarden met een lange rug een vrij veel voorkomend iets is. Wegdrukken op zithulpen.Vaak is de rug wat week, waardoor ze beetje overgevoelig zijn op deze plek. Schijnbaar hebben deze paarden ook wat meer hand nodig ? Dwz een zwaardere aanleuning..(?) Verward

Soms ga ik ook met stelling naar buiten en binnen varieren. Vooral in de voltes zo weinig mogelijk teugel gebruiken; zuiver op zit en kuit.
Ook in het losrijden doe ik vaak galop. Ook aan die wat langere teugel. Hilco wordt goed los van galopwerk. Beetje grote voltes en zo, nix ingewikkelds. Vooral op voorwaarts gericht en bochten rijden op zit en kuithulp.

Na het losrijden (tijd verschilt per dag) ga ik voorzichtig de teugels wat verkorten, maar probeer de lichte aanleuning weer te benaderen van het losrijden. Vooral telkens proberen wat van je af te rijden en uit te schuiven en NIET VAST te houden. Snel zijn met je hand en proberen aan te voelen komen wanneer ie weer wil gaan vastpakken. Dan direct reageren door beetje drijven en zacht kneepje in de teugels. Maar het gaspedaal is echt het belangrijkst !
Succes hoor !
Sorry voor het lange verhaal.... blablabalaaa Bloos

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:42

Een paard kan naar mijn idee niet verzamelen zonder evenwicht. Een paard dat leunt of trekt heeft geen evenwicht. Ik zou dus adviseren om veel grondwerk te gaan doen en met halster of ander bitloos hoofdstel te gaan rijden. Veel overgangen zonder gebruik van teugel en laat hem zelf zijn evenwicht vinden. Heeft hij die gevonden dan kun je als je wil de teugels er bij pakken.