telgangen tijdens de stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:38

Telgangen komt ook voor bij paarden die licht atactisch zijn. Dit valt te controleren door de kijken of hij ook telgangt als hij gewoon los loopt (dus zonder ruiter, aan de hand).

Als hij alleen telgangt als je de teugels oppakt dan is het een rijtechnisch probleem, paard bouwt dan waarschijnlijk stress op en spanning en kan niet meer normaal stappen. Vaak zie je dat bij vrije teugel het paard niet meer telgangt.

Niet al te erg focussen op de stap, in de andere gangen de achterhand goed activeren (veel overgangen). In stap schoudervoor vragen. Wat ook wel wil helpen is balkjes stappen.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:44

Morrie telgangt ook los, aan de hand en aan de fiets, het is inderdaad begonnen toen hij die spuiten heeft gehad waar hij (hopelijk tijdelijk) atactisch van werd.
Hij is ook al een keer erbij gaan liggen terwijl ik erop zat Scheve mond ook aan een vrije teugel (heeft ie altijd eigenlijk) stapt ie lateraal.

Al die dingen zouden tijdelijk moeten zijn, het is nu 5 weken geleden dat ie die spuiten heeft gehad......

Ik rij altijd buiten, heb geen echte bak, en al helemaal geen balkjes.
Draven doe ik heel zelden en galopperen nooit onder het zadel, dus ik maak stapritjes, Norikers zijn ook stappaarden, heb ik weer ff een misser Clown

Het grappige is wel dat ik er niet zo mee zit, maar op een ritje van een uur word ik er wel 5 x op gewezen dat mijn paard "raar" loopt.......
zoals ze bij het stamboek zeiden: hij komt toch vooruit????hoe maakt niet zoveel uit! Als ik nou een veelbelovend dressuur- of springpaard zou hebben, zou de zaak anders liggen.

Ik hoop erop dat ie er even spontaan mee ophoudt als ie ermee begonnen is....

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:49

ben het volledig eens met wat Apple hierboven schetst. door stress kan een paard heel goed de telgang "inschieten". zodra je voelt dat je paard gaat telgangen, aandraven, even doordraven tot je ontspanning voelt en dan (zoveel mogelijk op je zit, evt. met stem, zodat hij geen teugeldruk voelt en weer kan gaan stressen) terug naar stap. dit herhalen en vooral zelf rustig blijven, met een constant teugeltje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:06

Ik kende een grote ruin, Joris heette hij, afstamming Dreamstreet. Mooi paard. Maar hij telgangde. Hij had spat bleek achteraf. Ja, dat er iets fout zat, dat had ik wel gevoeld.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:57

De mijne heeft ook spat, maar hij telgangt pas sinds kort.

In de stress schiet ie niet hoor, daar is ie veel te flegmatiek voor, hij sjokt soms aan de hand achter me aan, met z'n neus ter hoogte van mijn kuiten, in telgang.......teugeldruk heeft ie ook nog nooit van gehoord, zo ver zijn we helemaal nog niet met rijden, schoudervoor en schouder binnenwaarts staat pas over jaren en jaren op het programma.......zulke moeilijke kunstjes is ie nog lang niet aan toe!

het eerste doel was rechtrichten (dat is nu gebeurd na 5 maanden stappen) en verkeersmak worden en dat begint nu ook te komen.....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:03

Snowdon had/heeft ook weleens de neiging te gaan telgangen... Laatste tijd niet echt meer opgevallen eigenlijk... Zou het nu vanzelf zijn weggegaan...? Verward Tölt zat er ook al in... Verward Kon hij op een gegeven moment zelfs in commando, maar toch maar niet mee doorgegaan!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 15:54

ja maar ik kan hem toch moelijk altijd als ik aan het stappen ben schoudervoor zetten, toch?

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 16:00

het is ook geen stress,ook als hij heemaal ontspannen is en constante teugeldruk heb doet hij het.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:02

doet ie het ook aan de hand of als ie gewoon vrij losloopt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:57

markie schreef:
het is ook geen stress,ook als hij heemaal ontspannen is en constante teugeldruk heb doet hij het.


Niet ieder paard dat tegen de tel aan loopt heeft beginnende spat of zo hoor. Zoals eerder gezegd, grote paarden met een ruime gang kunnen er ook wat van. En sommigen ontdekken dat ze het lekker lopen vinden. Lanna heeft zeker een half jaar tegen de tel aan gelopen. Loopt inmiddels al een jaar of twee zuiver heeft absoluut geen spat en is absoluut geen stresskip.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 22:20

Als hij gewoon aan de losse teugel of aan de hand stap is er niks aan de hand, alleen als ik contact heb met de teugel.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:23

de mijne doet het ook als ie losloopt en aan de hand....

ik heb gisteren gelongeerd met dubbele lijnen ( met enkele lijn snapt ie het niet) en hem kleine voltes laten stappen en zodra hij lateraal ging stappen in draf en terug enz. en dat ging steeds beter!

Vanmiddag met iemand buiten gereden die erop gelet heeft, maar op rechte stukken doet het uiteraard nog wel......

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 22:42

als ik hem bijgezet longeer doet die het ook niet.
hij doet het echt alleen als ik er opzit en contact heb met de teugels, en als ik hem bezig hou door hem schoudervoor te zetten of traver enz... stopt die er mee.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:08

Mijn paard stapt bijna telgang.
Ik heb het er bijna uitgekregen door toch rustig te stappen, maar actief houden.
dus als ie wat vertraagt gaat hij telgang stappen. Tikje met de zweep, en dan is het over.

Problemen met de stap is vaak moeilijk op te lossen.
De draf is de makkelijkste gang om correctie's aan te geven.