Ben ik de enige met dit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 17:45

het is toch wat he al dat gevecht met die paarden. Ik weet wel waarom dat komt. Omdat we te veel willen presteren. Zullen velen van jullie dat niet zo snel toegeven denk ik maar toch onderbewust is die prestatie dwang er. Geef eerlijk toe dat ik dat ook wel eens heb. Ik denk dan GVD waar ben ik mee bezig ik rijd voor mijn lol waar doe ik dit voor.
Bij mij op stal is regelmatig sprake van prestatie druk . Ze geven het niet toe maar ondertussen is dat gewoon te zien. het gaat niet snel genoeg. Een zeer groot nadeel van het anky effect.
Dus ga eens wat leuks doen geniet eens van je paard dan loopt hij toch lekker met zijn kop in de lucht maar je hebt dan wel plezier.
Wissel je werk wat vaker af met longeren, buiterijden en eens een dag vrij of misschien wel 2 dagen vrij. Ga dan lekker kuffen en poetsen en maak de boks eens lekker schoon.
Bij mij ging het van de week ook niet. Heb toen tijdens een frustratie de teugels losgegooid en ben gaan stappen. Om vervolgens weer iets te doen wat hij goed kan en dan stoppen. Ik weet gelukkig waar het vandaan komt. we zijn natuurlijk allemaal aangewezen op de bak en verder kunnen we nog niks. Ik en mijn paard snakken naar een relaxte buitenrit of lekker naar het bos.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 20:26

Uum, sorry Rieja, miscommunicatie.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 11:52

Nog iemand die haar geduld niet kan bewaren.
Ik had in het begin heel veel moeite om mijn paard bij de les te houden. Als er 100m verderop een fietser aan kwam zat hij al te kijken! En probeer dan maar eens om niet kwaad te worden!!! Ik ben op het gegeven moment elke keer korte momenten gaan rijden. En dan ook vanaf het opstappen t/m afstappen aandacht erbij en geen seconde verslappen! Heel vermoeiend want concentreren is niet mijn sterkste punt. Zo gauw ik denk van: Ha wat rijdt ie lekker, dan gaat meneer klooien. Wat een Extreme duivel he?!
Zeg Suus, als jouw instructeur op Tonko rijdt gaat het aangalopperen ook moelijk?
Misschien zit jij verkeerd of geef je net de verkeerde hulpen waardoor je haar onbewust hindert? Succes ermee en allemaal bedankt voor de tips, ik zal ze in mijn achterhoofd houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 13:08

Het probleem komt me wel bekend voor. Het is mij overkomen met alle overgangen. Het aanspringen is nog steeds een moment dat hij snel ff probeert zijn rug weg te drukken. Als ik dat aan voel komen dan rij ik hem extra rond en laat hem dan aanspringen, de oprichting laat ik dan dus even zitten. Het is wel zo dat ik mijn paard naar de galop toe moet rijden, ik kan het niet verwachten dat ie dat 123 na 5 minuten perfect doet.

Wat het boosworden betreft: je hebt er niks aan, want zodra je boos wordt schakel je je gevoel uit en merk je dus niks meer van je paard, ook niet als hij een poging doet om het goed te doen. Paarden zoeken die ruzie soms ook wel op omdat ze dat kennen, ze weten wat er gebeurt en hebben dat soms liever dan dat ze er technisch aan moeten geloven. Mijn paard gaat soms ook een potje vervelend doen met de bedoeling dat ik erop in ga en vervolgens de oefening niet meer vraag. Vroegere lukte dat wel, tegenwoordig niet meer.
Als je dan echt zo nodig boos moet worden, wordt dan boos op jezelf en confronteer jezelf ermee. Wordt niet boos op je paard want dat heeft niet zoveel zin als je als doel hebt dat je iets wilt verbeteren.
Longeren aan de bijzets zal heel goed kunnen helpen als je het regelmatig doet.
Als je erop zit en je wilt aanspringen, vraag dan eens wat stelling naar buiten en zorg dat je op tijd meegeeft met je binnenhand zodat hij deze in de overgang niet tegenkomt. Wie weet werkt dit heel verhelderend voor jullie beiden.
Niet meer boos worden op je paard, ga liever op zoek naar de reden voor dit gedrag en los het daar in harmonie op. Verwacht niet dat het binnen een week klaar is, mijn paard probeert me na jaren nog steeds regelmatig te foppen dus blijf alert.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 14:27

Geeft niet hoor! Lachen


Citaat:
Op 2001-04-15 20:26, schreef fieke:
Uum, sorry Rieja, miscommunicatie.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 17:50

Dat kwaad worden ken ik. Het helpt niets en na het rijden heb ik altijd spijt maar toch gebeurt het me zo af en toe. Gisteren reed ik bijvoorbeeld met mijn verzorgfjord Pjelk en hij sprong op rechts telkens in de verkeerde galop aan, ging dan veel te hard en wat ik het ergste vind: als ik hem dan op de volte zette brak hij telkens uit. Hij is supersterk en ik probeerde telkens weer cie volte normaal te rijden in galop wat natuurlijk niet lukte zodat ik weer kwader werd en hij ervan langs kreeg. Fout fout fout dus. Laatst was hij trouwens ook heel druk en probeerde ik hem te krampachtig in te houden. Toen kreeg ik ineens een heel mooi liedje in mijn hoofd en besloot ik gewoon lekjker dte gaan zitten en kleine ophoudingkjes te maken. Dat ging veel beter en zo kan het dus ook

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 20:20

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk weinig te melden maar de tips die jullie kunnen mij ook nog wel eens van pas komen.
Zelf word ik ook wel eens kwaad op mn paard waar ik dan toch weer -veel- spijt van heb.

Bedankt Knipoog

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 20:25

Citaat:
Op 2001-04-15 17:45, schreef Cowgirl:
het is toch wat he al dat gevecht met die paarden. Ik weet wel waarom dat komt. Omdat we te veel willen presteren. Zullen velen van jullie dat niet zo snel toegeven denk ik maar toch onderbewust is die prestatie dwang er. Geef eerlijk toe dat ik dat ook wel eens heb. Ik denk dan GVD waar ben ik mee bezig ik rijd voor mijn lol waar doe ik dit voor.
Bij mij op stal is regelmatig sprake van prestatie druk . Ze geven het niet toe maar ondertussen is dat gewoon te zien. het gaat niet snel genoeg. Een zeer groot nadeel van het anky effect.
Dus ga eens wat leuks doen geniet eens van je paard dan loopt hij toch lekker met zijn kop in de lucht maar je hebt dan wel plezier.
Wissel je werk wat vaker af met longeren, buiterijden en eens een dag vrij of misschien wel 2 dagen vrij. Ga dan lekker kuffen en poetsen en maak de boks eens lekker schoon.
Bij mij ging het van de week ook niet. Heb toen tijdens een frustratie de teugels losgegooid en ben gaan stappen. Om vervolgens weer iets te doen wat hij goed kan en dan stoppen. Ik weet gelukkig waar het vandaan komt. we zijn natuurlijk allemaal aangewezen op de bak en verder kunnen we nog niks. Ik en mijn paard snakken naar een relaxte buitenrit of lekker naar het bos.




Ja dat vind ik dus ook. Af en toe denk ik dat het veel beter zou zijn als iedereen meer lette op de verzorging i.p.v. het rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 23:44

meer op de welzijn van het paard ipv de winstpuntjes??
Mensen vergeten inderdaad te vaak dat je vooral de inzet van je paard nodig hebt om een goed resultaat te rijden. Dat wordt dus niks als je alleen maar wilt 'dat ie het ff doet'.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 11:51

Ach suus, dat wil je niet eens weten Scheve mond\

ik heb 3 van die ettertjes op stal staan, en een daarvan Wj is me toch een K*(890-8 knol.
rent me gowoon omver, zit ik er op, oepsssss
knalt ie met mij tegen de omheining aan, wil ik aan springen geeft ie een slag!!
gaat ie door de bak crossen, en rent ie door de omheining heen.
geef ik hem een mep, bvelandt ik zowat in de modder, scheld ik op hem , dan gaat ie kei hard bokken en rennen, trek ik aan de teugels knalt ie zijn hoofd omhoog, kort om niet te rijden in de bak.
dus ga voortaan,als ik eens op hem rijdt naar buiten, of naar een springbak dan doet ie het wel
oke das dan wj

nu youri

ff wel zeggen dat ie nu super loopt Party!!

in het begon, helemaal niet voor het been, mege irri, kon hem stampen dat het verrekte, maar luisterden niet, de bak uit rennen, en niet aanspringen, hoofd omhoog gooien, teugels uit de handen trekken,en allemaal van dat soort fratsen.

wat ik toen heb gedaan, is hem een tijdje door een ander laten rijden, omzelf niet gefrustureerd op hem te kruipen, dat heeft een weekje geduurt toen ben ik er weer op gegaan. begon meteen weer te klieren!
heb toen gewoon gewoon gereden, niets gevraagd alleen maar wat dom stappen en draven, niet eens galop, niet aan de teugel niet verzamelen, alleen maar een paard voltes,en wat diagonalen. na een paar dagen dit wel iedere dag gedaan,ben ik langzaam gaan oppakken, heel relaxed (kan ik echt niet, maar oke)
hij klierde in het begin wel wat maar toen ie merkte dat ie me niet gek kreeg ( althans dat hoop ik toch, anders kan ie me goed voor de gek houden hihi)
ging ie zich niet meer verzeten veel minder, de galop bleef wel moeilijk, maar wanneer je rustig blijft en niet te vaak probeert, gaanm ze op eens wel snappen wat er aan de hand is, ( hoop ik)

nu is het 3 jaar geleden ongeveer, en kan nu vrij rustig blijven, ik zal zeggen ik heb nu geen betere pony aan hem. echt super.

ik zal zo zeggen, doe het ff rustig, aan laat hem/haar maar gewoon ff niets moeten, maar gewoon alleen maar relaxed rijden,al is het maar een week, want als die ieders keer gebeurt als je hem rijdt, dan weet ie dat, en raakt ie op een gehgeven moment al gespannen, als je met het zadel komt.

dus gewoon lekker rijden, een paar keer lekker naar buiten, en dan heel langzaam oppakken , niet meteen koppie tussen de benen, maar zoals hij lekker loopt, na de hand kun je hem wel op gaan rijden, maar laat hem eerst ff merken dat het niet altijd een gevecht hoeft te zijn hetrijden.
en maak het jezelf ook maar ff makkelijk, ga naar eens gewoon rijden weet hopelijk wel wat ik daarmee bedoel??? Schijnheilig Verward

en als ik jou was zou ik hem niet meer met slof rijden, als hij daar op slechter wordt echt niet doen. kan meer verpesten dan goed is.

ik wens je heel veel succes.

(ps dit is gewoon k8t maar het gaat over echt waar en je bent echt niet de enige)

groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 66 bezoekers