Probleem met handen help.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Probleem met handen help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 21:40

Hallo Bokkers,

Het rijden in het algemeen gaat de laatste tijd bij mij best goed en kom iedere keer meet een voldaan gevoel van mijn paard af. Maar nu werd ik er door mijn instructrice op gewezen dat ik niet stil genoeg ben in mijn hand wat dus weer door werkt in de mond van me paard. Hebben jullei misschine tips voor mij hoe ik me handen stiller kan houden?
In ieder geval alvast bedankt.

Groetjes Angelique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:38

Sluit je ellebogen goed aan en probeer bij alles wat je doet goed op je hulpen te concentreren, want dit soort dingen ontstaan meestal omedat de ruiter niet constant bewust is van zichzelf.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:59

of je kan zo'n 'bokriempje' proberen en daar je pinken doorheen doen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:10

Bij een hand die niet stil is ligt het probleem vaak niet bij de handen, maar in de armen of de schouders. Vaak zie je dat als ruiters een onafhankelijke zit hebben gekregen, en de armen vrij kunnen balanceren het probleem met de handen gelijk weg is.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:56

Ik sluit me bij passionato aan.
Op het moment dat jij niet 'optisch' stil kan zijn in je lichaam kun je je handen ook niet stil houden t.o.v. de paardenmond.

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:52

Bedankt voor de reacties. Maar als ik het goed begrijp zou een zitles dus ook geen kwaad kunnen. Clown

Groetjes Angelique

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:46

dan ga ik daar ook maar eens aandoen *LOL*
ik kan niet doorzitten EN houd mijn handen niet stil... Tong uitsteken

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:57

Probeer je ellebogen naast je lichaam te houden, maar plak ze niet tegen je middel aan, maar laat er net even wat ruimte tussen. Dan je armen ontspannen, waardoor de bewegingen van je lichaam door de buiging van je arm wordt opgevangen, en je hand op dezelfde plaats blijft.

Klinkt makkelijk he... Valt tegen...

kiri
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:47

sjaslique schreef:
Hallo Bokkers,

Het rijden in het algemeen gaat de laatste tijd bij mij best goed en kom iedere keer meet een voldaan gevoel van mijn paard af. Maar nu werd ik er door mijn instructrice op gewezen dat ik niet stil genoeg ben in mijn hand wat dus weer door werkt in de mond van me paard. Hebben jullei misschine tips voor mij hoe ik me handen stiller kan houden?
In ieder geval alvast bedankt.

Groetjes Angelique


Ik kreeg in het begin ook veel commentaar dat ik te grof en onrutig was met mijn handen hierdoor ging het rijden niet zo lekker. Maar als ik nu les krijg en mij bijv concentreer op mijn houding en de rest van het rijden zijn mijn handen veel minder onrustig en ziet het totaalbeeld er veel bter uit

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:10

Je ellebogen goed in je zij stoppen, desnoods heel overdreven.
Probeer er ook zo vaak mogelijk op te letten.
Als het echt niet lukt kun je ook in het begin proberen een plukje manen met je pinken vast te houden; dan moet je je handen wel stilhouden. Misschien doe je het dan later, als je het weer loslaat, vanzelf wel

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:50

Ben je niet teveel bezig met de voorkant van het paard, nagevelijkheid e.d.? Verder moet je niet vergeten dat je je hand niet stil (vastgezet op manenkam of op een andere hoogte) moet hebben, maar zachtjes moeten meedeinen met de beweging van het hoofd van het paard. Na veel oefenen komt dat gevoel vanzelf wel hoor! OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:08

De manen beetpakken. Dan voel je jezelf een heel dom pennymeisje dat voor het eerst op een paard zit. Maar je moet wel je handen stil houden!