Hellup!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Hellup!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 21:26

Ik rij nu op een haflinger..
Een paar weken nu..
De stap gaat nu aardig... geeft ze al vrij goed na.. en luisterd ze goed..
Draf gaat redelijk maar wat de galop betrefd.. pfff moeilijk! ze staat voor de kar en is haar aangeleerd om heel erg hard te draven.. dus die neiging heeft ze met het draven zelf al.. maar als ik dan ga zitten om haar naar de galop te rijden.. en ik geef de hulp gaat ze alleen maar harder draven.. zo hard dat je er als een stuiterbal op zit en geen lkans meer krijgt om haar dus de hulp nog een keer te geven.. Nou dat allemaal is tot daaraan toe.. maar eenmaal in de galop ist alleen maar racen... bijna niet te sturen.. en verzamelen is al helemaal vreemd voor haar..

iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan??
of ervaringen..

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:37

niremand?? misshcien ene moddie het kan verplaatesen naar een ander topic..

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:44

Ik kan je niet echt helpen denk ik. Misschien dat je les kan nemen? Mijn vorige verzorgpony (Haflinger ook) ging ook zo hard in galop. De eigenaresse heeft toen les genomen en toen ging het wel beter.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:47

idd misschien eens les nemen.
Of iemand haar aan de longeerlijn laten nemen en jij er in het zadel op. Op een volte kan ze toch minder hard gaan en hoef je ook niet op alles tegelijk te letten. En desnoods eerst zonder ruiter laten galopperen aan de longeerlijn.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:49

Carolien007 schreef:
idd misschien eens les nemen.
Of iemand haar aan de longeerlijn laten nemen en jij er in het zadel op. Op een volte kan ze toch minder hard gaan en hoef je ook niet op alles tegelijk te letten. En desnoods eerst zonder ruiter laten galopperen aan de longeerlijn.

ja is wle een idee.. maar ze is nogal bang voor de longeerzweep.. want voor de kar krijgt is ze dus goed met de zweep beleerd.. dus kweet neit of ik dan gelijk vleigles nkrijg..

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:56

veel oefenen op de volte, kort stukjes galopperen eerst bijvoorbeeld maar een kwart van de volte. Wel meteen proberen aan te leren dat hij/zij moet aan springen en niet moet aanvliegen. En dan steeds meer opbouwen, dan kun je als dat allemaal lukt stukjes rechtuit rijden.
Ik heb vroeger een draver gehad en die had hetzelfde probleem.

succes!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:28

maar als er iemand op zit heb je ook niet altijd een zweep nodig. Diegene die erop zit kan haar dan toch naar buiten houden? Ik longeer annebel ook altijd zonder een zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:47

Sturen!! Tong uitsteken
van een haflinger die je nog niet zo lang rijdt en die voor de kar staat kan je ook niet zomaar verwachten dat hij/zij verzameld gaat galloperen! ik ben nu 7 mnd bezig met Liza behoorlijk te laten lopen..en morgen mn 1e les met haar Haha! dat raad ik jou ook aan, want dan deel je je verantwoordelijkheid, en gaat het veeel beter suc6 ermee!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:04

Ik heb je topic verplaatst naar Rijtechnisch.
Overigens denk ik dat een titel als "Hellup" je niet echt helpt bij het aantal kijkers in je topic.
Een titel die de lading van je topic dekt, krijgt vast meer reacties Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 03:26

Ga veel stappen over balkjes met je paard, daar wodrt hij los van en dat versterkt zijn achterhand. Probeer het tempo voor je wil gaan galopperen terug te nemen in de draf. Je maakt als het ware een schijn overgang naar de stap en blijft been geven zodat hij in werkelijkheid blijft draven. Galoppeer dan aan in een dichte hoek. Dat betekent een hoek waarin hij aanspringt en waarna direct weer een hoek volgt. Dus linksom beginnen in bij de rechter korte zijde. En rechtom bij de linker korte zijde. Succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:47

Eerst comando galop goed aanleren. Dit aan de longe als het kan. Stem commando kun je dan goed gebruiken.
En dan zoals Aqua zegt in de eerste hoek van de korte zijde proberen aan te springen. Hiervoor het tempo zeer laag houden in draf en een impulsiefe galop hulp met stem commando. Galoppeerd hij aan. Twee sprongen en dan terug en belonen en op nieuw.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:35

MirZam"]
[quote="Carolien007 schreef:
idd misschien eens les nemen.
Of iemand haar aan de longeerlijn laten nemen en jij er in het zadel op. Op een volte kan ze toch minder hard gaan en hoef je ook niet op alles tegelijk te letten. En desnoods eerst zonder ruiter laten galopperen aan de longeerlijn.

ja is wle een idee.. maar ze is nogal bang voor de longeerzweep.. want voor de kar krijgt is ze dus goed met de zweep beleerd.. dus kweet neit of ik dan gelijk vleigles nkrijg..
[/quote]

Als de pony goed beleerd is voor de kar, dan is hij nou juist niet bang van de zweep! Dan wordt de zweep verkeerd gebruikt, maar weer terug naar de vraag...

Ik zou er op gaan oefenen om eerst die draf beter onder controle te krijgen. Door daarin zelf met het tempo te gaan "spelen". Hij mag alleen als jij het wilt harder of langzamer...

Door dat hij zo hard gaat draven in plaats van aan te galoperen, lijkt het erop dat het aangalopeer commando niet helemaal duidelijk op hem overkomt. Dat kun je inderdaad aan de longe makkelijker aanleren. Bijvoorbeeld ondersteunt door het stemcommando. Dan over naar aan de longe en erop, nog steeds met stemcommando naar alleen erop en galoperen. Langzaam laat je het stemcommando weg.

Dat tempo in galop is helaas in het begin zo. Dat kun je weer gaan regelen als je eenmaal aan kan galoperen. Dat zie je bij jonge paarden ook vaak. Die kunnen in het begin ook alleen maar hard (is mijn ervaring) Dat kun je dan weer gaan oefenen net als bij de draf.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:12