paard blijft onder me uit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:39

ik heb er inderdaad al aan zitten te denken om te gaan stoppen met de groepslessen. Ik heb er toen voor gekozen omdat ik het wel goed vond om in een groep te rijden. Dit heb je immers bij het losrijden voor een wedstrijd ook. Maar aangezien ik nu helemaal vast loop met het rijden denk ik dat ik alsnog maar ga stoppen met de groepsles.
Mijn paard komt trouwens elke dag op de wei of s'ochtends van 8:00 uur tot 13:00 uur of s'middags van 13:00 uur tot 18:00 uur. En ik heb inderdaad al geprobeerd haar te longeren van te voren maar dit heeft niet veel nut aangezien ze veel conditite heeft.
Ik hbe vandaag maar eens lekker buiten gereden even wat ontspanning tussen door. dit gaat tenminste goed. Buiten loopt ze trouwens wel rustig.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:58

Ik vindt deze discussie behoorljk zinloos. Scheve mond
Je kunt niet bepalen wat altijd een goede manier is en wat niet. Zeker niet van achter je computer.
Je moet de aanpak aanpassen op het paard. En voor de een werkt het en voor de ander niet. Knipoog
Persoonlijk vind ik beide manieren zoals hiervoor beschreven goed, maar beide met beleid, en aangepast op het soort paard en bijbehorend karakter.
Daarom is discuseren ook zo leuk. Cool Je hoort van verschillende mensen allerlei soorten methodes, en je moet datgene eruit pikken wat voor jou en je paard werkt.
Succes OK dan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:32

Amvbeek, misschien is je paard gewoon te gespannen in de bak en heeft meer afwisseling nodig. Dat kan best goed zijn! Probeer anders buiten wat dressuur op te pakken. Dat doen wij regelmatig en ik merk dat ze buiten het vaak beter oppikken aangezien ze dan meestal (uitzonderingen daargelaten) meer ontspanning hebben.

Snepje 1: Maar van sommige manieren kun je van te voren bedenken dat zélfs al zóu het lukken dan ga je zo'n moeilijke, lange (en imo! nutteloze) weg tegenmoet dat je met een beetje gezond verstand er niet eens aan gaat beginnen. Verder kon ik opmaken dat de desbetreffende persoon het probleem nooit zelf heeft moeten oplossen laat staan met verschillende paarden dus hier geen ervaring in heeft.

Tuurlijk, ik heb ook zelf aangegeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar je hebt ook wegen waarbij je nooit in Rome aan zult komen. En de desbetreffende methode was er volgens mij een die er nooit, of heel lang niet naar toe zal leiden.
Maar goed dat is mijn mening en mijn ervaring...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:56

Ik respecteer je mening, maar er zijn ook reacties gekomen waarbij bokkers aangeven dat het voor hen wel gewerkt heeft. En hoe lang je daar over doet dat is dan toch hun probleem (als je dat al een probleem vindt)?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:56

Okkie1 schreef:
Tuurlijk, ik heb ook zelf aangegeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar je hebt ook wegen waarbij je nooit in Rome aan zult komen. En de desbetreffende methode was er volgens mij een die er nooit, of heel lang niet naar toe zal leiden.
Maar goed dat is mijn mening en mijn ervaring...


En ik ben het voor 100% met je eens! Net zoals kuit -> vooruit is, is 'zitten'-> terug. Punt.

Natuurlijk moet je voorwaarts oplossen, ben ik het helemaal mee eens, maar ik geloof dat ik voorwaarts drang naar voren zou noemen. Alles oplossen met drang naar voren is iets anders dan alles voorwaarts (dus daadwerkelijk vooruit; hoger tempo) oplossen. Denk dat daar het verschil in zit .

En net zoals de meeste mensen na geen reactie op kuit een schop/spoortje/zweepje gebruiken vind ik dat je best een keer een paard op de handrem mag zetten, MITS je hem daarna ook weer meteen toestaat en ontspanning geeft zodra hij stil staat...(en nou aub niet meteen vertellen dat dat zielig is, dan moeten alle spoortjes en zwepen ook verboden worden en waag het niet om je paard een schop te geven Knipoog !)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:12

Precies Remember. Maar dat bedoel ik ook. Terugrijden zonder impuls verlies.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:17

Okkie1 schreef:
Precies Remember. Maar dat bedoel ik ook. Terugrijden zonder impuls verlies.


Doelde ook niet op jou, meer op de mensen die onder voorwaarts harder en sneller bedoelen Haha! !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:19

Nee weet ik, was ter aanvulling Knipoog

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 00:29

Ik heet trouwens Anne-Marie Knipoog maar die naam was al bezet vandaar amvbeek.
Wat dat buitenrijden betreft daar heb je gelijk in. ik heb haar vandaag tijdens het buiten rijden ook een paar keer opgepakt. en buiten kan ik inderdaad veel makkelijker overgangen rijden. dan luistert ze ook veel beter naar mijn zit. Ze is dan veel meer ontspannen. Misschien ook wel omdat ze weet dat ze buiten toch niet echt hele moeilijke dingen hoeft te doen.
het grappige is dat als ik ga springen (wat ik ook af en toe doe als afwisseling) dat ze dan ook veel makkelijker te rijden is wat tempo beteft. Ik weet dat ze dit ook leuker vindt. Maar ik ben zelf nu eenmaal niet zo'n springer

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:40

Misschien heeft ze gewoon even de balen van de dressuur. Als jij lang of vaak achter elkaar "hetzelfde" doet krijg je er ook de balen in Knipoog
Nu word het toch weer beter weer en kan het buitenrijden een hele stap in de goeie richting zijn denk ik!