Bij het opstijgen loopt hij weg.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Bij het opstijgen loopt hij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 15:28

Ik heb een ruin van 3 die in mei 4 jaar word.En telkens bij het opstijgen zet hij het op een lopen.Hij rent als een gek weg je kan hem dan houden.Nu was mijn vraag wat kan je daar aan doen en zou Natural Horsmanship een oplossing kunnen bieden?Het paard is voledig ondezocht door de DA en hij is gezond.Eenmaal je erop zit is hij heel braaf.


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:03

Doe je niet per ongeluk bij het opstijgen je voet in de buik? Dat wil het ook nog wel eens zijn.
Anders zou het ook kunnen dat je paard het nog moet leren. Laat iemand anders hem beethouden terwijl jij opstijgt en belonen (flink belonen) als hij stil blijft staan.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 16:13

Ik let er al extra op dat ik mijn voet niet in zijn buik prik.Iemand houd ook altijd vast maar hij is echt niet te houden en terwijl ik opstijg geven ze hem dan al wortelen ter beloning.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:28

Dat kun je beter niet doen. Jij probeert op te stijgen, hij loopt weg en krijgt nog wortels ook. Zo beloon je hem voor het verkeerde gedrag.
Dit zou ook wel een dominantie probleem kunnen zijn. Dan zou misschien NH wel uitkomst bieden.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:09

na het opstappen meteen achteruit zetten naar de plek waar je begon, en dit consequent blijven doen? of op een klein circeltje, dat hij niet weg kan racen?

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:12

in een hoek van de bak zetten met opstijgen helpt ook (als je hem met z'n neus naar het hek zet dan he) hihi geintje
wat je ook kan proberen is net doen of je opstijgt en dan weer afstijgen dus niet je been over het zadel heenwaaien, dat is altijd net het moment dat ze wegsjeezen. Ze voelen dat je dan wat minder evenwicht hebt. Als je het een aantal keer doet krijgt hij er misschien wel genoeg van want dan zal het niet lukken om weg te rennen, omdat je er dan snel weer naast staan en hem om kan zetten met je teugels (wle goed vasthouden hoor)


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:37

Je paard heeft geleerd dat opstijgen ook gelijk lopen betekent. Dat moet je weer afleren. Eerst toch iemand laten vasthouden met opstappen, en er dan weer afstappen! Opstappen hoeft niet te betekenen dat je gaat rijden! Als je dit een aantal keren doet (niet achter elkaar) leert hij te wachten. En als je opstapt niet gelijk wegrijden. Hij moet echt wachten op een commando. Mijn IJslander stond ook voor geen meter stil toen ik haar 2,5 maand geleden kocht. Ik heb het zo aangepakt en na een paar weken stond ze gewoon stil bij het opstappen.

Staat hij verder wel altijd goed stil? Ook bij het borstelen ed. Eeen paard moet stilstaan omdat hij dat 'commando' heeft gekregen, niet omdat hij wordt vastgehouden.
Een goed boek die je kan helpen (veel over dit onderwerp) is Paardrijden met Nathalie Penquitt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers