Hoe kan ik hem het beste laten draven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Hoe kan ik hem het beste laten draven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:09

Ik heb nu een paar keer op mijn jonge ruin rondgestapt, wat heel goed gaat. Hij steunt wel heel erg op een paard of mens dat voor hem loopt, maar soms gaat hij ook een heel stuk alleen.
Nu wil ik hem laten draven, maar hij wil niet vooruit. Ik gebruik mijn stem en geef wat druk met mijn kuiten, maar hij begrijpt het niet of vindt het nog eng.... Verward
Hoe pakken jullie dat aan?
Ik ga met hem lessen op het moment dat hij in ieder geval kan stappen en draven en er een stuur en een rem op zit.(voor het geval dat ik de tip krijg in ieder geval les te gaan nemen Haha! )

Alvast bedankt voor de tips!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:19

Als hij bij t longeren goed op je stem en zweep reageerd, kun je proberen iemand in t midden te zetten met een longeerzweep.
Zo kan zij hem vooruit drijven.
Je kunt er ook zelf een zweepje bij pakken en om te kijken eerst eens op de schouder tikken, en als daty goed gaat achter je been.
Zodra je een goeie reactie naar vooren krijgt uitbundig belonen.
Doe een riempje of touw om zijn hals als hij dan vooruit schiet trek je hem niet meteen weer in de mond!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:22

misschien kun je toch wel al les nemen om er nou net een stuur, rem en versnelling op te krijgen... dus toch als tip: les nemen. (priveles aan stal dan misschien)

Draaft hij aan de longe wel aan als je draf zegt? Dan zou je dat nog eens extra kunnen oefenen en dan hetzelfde commando gebruiken als je erop zit. Bijv. "voorwaarts draf" of zo...

of achter een ander paard gaan rijden en die aan laten draven en dan jij ook proberen aan te draven. Zodat hij het paard kan volgen. Als dat lukt natuurlijk leren aan te draven, zonder paard ervoor, of als tussenstap even wachten en dan alsnog erachter aan gaan draven. Als je dan maar oplet dat hij niet gaat sprinten om de voorganger in te halen...

Succes ermee!

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:30

olijfje25 schreef:
Als hij bij t longeren goed op je stem en zweep reageerd, kun je proberen iemand in t midden te zetten met een longeerzweep.
Zo kan zij hem vooruit drijven.
Je kunt er ook zelf een zweepje bij pakken en om te kijken eerst eens op de schouder tikken, en als daty goed gaat achter je been.
Zodra je een goeie reactie naar vooren krijgt uitbundig belonen.
Doe een riempje of touw om zijn hals als hij dan vooruit schiet trek je hem niet meteen weer in de mond!!

dat is nou precies wat ik ook wilde zeggen! hebben we bij dat jonge ding van ons ook gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:53

Zo heb ik het ook geleerd.
weet verder eigenlijk ook niet zo vlug een andere manier Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:58

Afbeelding
Neem een goed getrainde vader ( Knipoog ) die met een longeerzweep zwiept op het moment dat jij "Nu" zegt.
Een fractie van een seconden later leg jij je been aan en klikt een keertje, zodat je dat tegelijk doet op het moment dat er gezwiept wordt. Zo begrijpt het paard dat beendruk betekend: Harder.

Zelf een stokje vasthouden kan ook, maar zelf vind ik dat minder prettig, met de teugels en de riem om de hals heb je dan wel je handen heel erg vol.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:02

ben het met olijfje eens. zoals sjuim zegt moet hij leren dat been voorwaarts betekend en moet je het gebruik van de zweep van je hulptroep afstemmen op wat jij doet. maar met 'nu'leert het paard aandraven bij het woord 'nu'en dat lijkt me niet goed. hij moet draven als je 'draf' zegt en niet bij 'nu'. laat eerst je begeleider (uiteraard in goed overleg) bepalen waneer hij moet draven, hij kan dan 'draf' zeggen en eventueel met de zwwep ondersteunen. later neem jij dan de commando's over, als het paard het begrijpt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:55

Zorg idd eerst dat hij aan de longe de stemhulpen e.d. goed begrijpt. Dit kan je daarna onder het zadel gebruiken in combinatie met de juiste beenhulpen.

Maar zoals eerder gezegd, waarom neem je nu nog geen les met hem? Die basis is het belangrijkste en daarbij kan een beetje hulp nooit kwaad

Succes!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 13:05

Allemaal bedankt voor jullie tips!

Gisteren is het dan gelukt! Ik heb hem met behulp van een zweepje aan het draven gekregen. Ik gaf hem tegelijk met mijn hulpen een tikje voor het zadel, en dat helpt goed. Nu heb ik voor het eerst een paar rondjes met hem gedraaft. Echt super! Het zwabbert nog een beetje en soms loopt hij vast in een hoek, maar het begin is er! Volgende week naar les....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:47

peggel schreef:
ben het met olijfje eens. zoals sjuim zegt moet hij leren dat been voorwaarts betekend en moet je het gebruik van de zweep van je hulptroep afstemmen op wat jij doet. maar met 'nu'leert het paard aandraven bij het woord 'nu'en dat lijkt me niet goed. hij moet draven als je 'draf' zegt en niet bij 'nu'. laat eerst je begeleider (uiteraard in goed overleg) bepalen waneer hij moet draven, hij kan dan 'draf' zeggen en eventueel met de zwwep ondersteunen. later neem jij dan de commando's over, als het paard het begrijpt.

Iets beter lezen Peggel,
er staat duidelijk dat je een fractie later been aanlegt en even klikt.
Op het moment dat jij aangeeft dat de persoon met de zweep even moet zwiepen moet hij eerst nog de zweep optillen en een zwaaitje geven. Met andere woorden, hij kan nooit op hetzelfde moment dat jij draf zegt zwiepen. Daarom geef je eerst aan dat hij moet ingrijpen en op het moment dat hij dat doet geef je een stemhulp of in mijn geval een klik.