Tips over inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 14:29

Ik ben nu een arabisch ruintje 'opnieuw ' aan het beleren. Zie topic bij versla v/d dag.
Het ging vrij goed vandaag, alleen zou ik graag de do's en de dont's willen weten.
Heb hem ontspannen laten lopen met de teugel zó op maat dat ik gewoon contact had. Ook liep hij lekker ontspannen naar beneden. Hij is op zich goed aan t been, alleen op sommige momenten protesteerd hij, en probeert dan te draaien en slaat dan wild met zn hoofd heen en weer. Dan doe ik mn handen naar voren en leg mn been aan en 'zit' hem dan voorwaarts zeg maar. Gaat steeds beter.
Alleen vraag ik me nu af wat je juist wel en juist niet moet doen. Ik denk dat ik t nu goed doe, op een ontspannen manier, en ben m goed de baas, dat weet hij.
Heerlijk paardje, moet alleen nog veel leren, wat hij overigens erg snel doet.
Halthouden gaat minder, ik ga dan diep zitten, naar achter en maak lichte ophoudingen met mn handen, maar hij vind t een lastige oefening. Uiteindelijk saat hij dan wel stil *LOL*
Maar ik zou graag veel tips etc. willen, lijkt me erg leuk! Party!!


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 14:55

Veel afwisseling is belangrijk om hem aan het lopen te houden. Wissel eens af met cavalettí's of ga eens in het bos trainen. Verder is het achter de computer moeilijk te zeggen of je het goed doet maar je ontspannen aanpak is in ieder geval een goede aanpak voor een paard in opleiding. Ga in ieder geval op die voet verder. Probeer ook regelmaat in het trainen te houden, liever 4 keer per week 20 minuten dan 2 keer per week een uur.

Groetjes

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:07

en vooral alles heel rustig en duidelijk. veel belonen en herhalen.
succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 15:20

Ja inderdaad, als hij stout is verhef ik mn stem, als hij braaf is beloon ik hem.
Mag je trouwens niet veel rijden dan met zo n paardje?
Ik had namelijk in mn hoofd om hem 6 keer per week 20 min. te rijden.
En qua oefeningen opbouwen.
Hij is natuurlijk al 5.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:31

Je mag met een 5-jarige al best meer rijden dan 4 keer per week. Ik dacht dat het om een 3-jarige ging of zo. Haha! Haha! Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 15:40

En wat zijn bijvoorbeeld dingen die je absoluut niet mag doen met t paardje?
En juist wel?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:42

Als er dingen zijn die echt niet mogen dan weet je dat zelf wel, ik neem aan dat je ervaring genoeg hebt.
En als je verstandig bent zou ik er een prof bij halen.
IEmand die ernaast staat ziet veel meer!!!
echt doen hoor!!ik weet nog een hele goede, maar jij woont waarschijnlijk te ver!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 16:30

Ja woon in Alkmaar.
Ik rij al lang. Neem ook wel aan dat ik t goed doe, maar was toch benieuwd omdat dit de eerste keer is dat ik een onervaren paard rijd. De een pakt zo n paard heel hard aan, de andere juist heel zachtjes...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:40

Leuk hoor. Ik rij dus ook een 5-jarige arabje (die trouwens ook niet helemaal goed beleerd was/is, hij kon niet galopperen). Best herkenbaar hoor, bijv. dat stilstaan was in het begin echt een ramp, nu gelukkig geen problemen meer.
Ik kreeg eerst als tip om veel toe te staan, dus als hij ging rennen/ op hol sloeg, niks doen, mocht haast geen druk gebruiken. Nou dat hielp dus niet...je moet hem echt durven aan te pakken, ik vind trouwens dat je een arabier niet veel anders moet rijden als een kwpn'er. Gewoon idd consequent en eerlijk blijven tegenover het paard. Veel succes.

Galactica Wadim X Gemini

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 09:51

Dank je! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers