(onder)benen naar achteren... tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

(onder)benen naar achteren... tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:34

Hallo mensen!! Lachen

Ik heb een vraagje voor jullie: hoe krijg je je onderbenen naar achteren tijdens het rijden? Misschien een heel stomme vraag, ik weet het... Maar ik rij nu alweer een tijdje lesjes, en mijn instructrice zegt dat mijn onderbenen te ver naar voren liggen. Het is niet zo dat ik mijn paard in haar neus prik ofzo Haha! maar meer dat ze steeds weer terug te ver naar voren kruipen.
Ik spande volgens haar mijn bovenbenen teveel, maar ik moest mijn onderbenen juist spannen Verward maar vanwaaruit moet je dan gaan staan? Ik bedoel... moet je vanuit je knie staan? Hmm sjips man... ik heb echt te lang buitenritjes gemaakt zonder instructie erbij!

Help me... plies!! voordat ik me een echt pennymeisje voel Clown

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:46

*kijkt vol verwachting mee*

Ik heb een jaar of 10 western gereden en ben nu weer bezig met een dressuurzadel. Het zadel helpt al om niet extreem ver naar voren te komen met m'n voeten (da's in een westernzadel heel makkelijk namelijk) maar ik zal het toch moeten leren, die benen waar ze horen...

Ik ben nu aan het oefenen met meer leunen in de wrongen, maar is dat eigenlijk wel goed? Heb helaas nog even geen geld om weer regelmatig te lessen.. Boos!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:52

Dan lijkt het dus net of je wil "remmen" Knipoog

Bij mij heeft het geholpen om af en toe te trainen met je beugels aan je singel vastgemaakt met sporenbandjes.

Liggen ze vast op hun plek.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:00

Hmm ik heb mijn onderbenen juist weer tever naar achteren Scheve mond
Enige dat helpt is toch om bijvb iedere keer dat je bij de letter A bent te kijken of je goed zit, rechtop, benen goed etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:09

ja maar als ik niet weet vanuit waar ik mijn onderbenen naar achteren moet doen lukt dat ook niet Verward helpt het om de beugels korter te maken denk je?
enneh... dat remmen leek inderdaad zo miss_petit! Maar het maakt het sturen ook heel lastig met je benen enzo. Stom he! *LOL*

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:14

Dat deed ik namelijk ook vroeger, leek het net alsof ik meeremde Haha!

Ik rijd veel met een springzadel (springmiep), en toen had ik de neiging om dan met mijn knieën te gaan rijden. Om dat te verkomen ging ik mijn tenen naar buiten doen, dan reed ik niet met mijn knieen, maar miste contact.

Degene die mij hielp, bond toen mijn beugels vast...
Gezien het afsteken en "remmen".
Eerste keren onwijze spierpijn, maar wel snel afgeleerd.
En goed aangeleerd.

Ik doe het af en toe nog, als ik merk dat het er weer in sluipt.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:16

Met beugels korter maken ga je dus steun zoeken in je wrongen en meer met je knieën rijden...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:54

JE moet es kijken of je zadel niet te veel achterover "helt". Hierdoor ga jij met je zit ook achteroverhangen en dus gaan je voeten naar voren.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:27

Ja, het kan heel goed aan het model van je zadel of aan de lengte van je beugelriemen liggen. Dat is niet bij iedereen hetzelfde m.a.w. de een kan perfect zitten in een zadel waar de ander in complete stoelzit in zit. De positie van je benen wordt deels door het zadel bepaald en ook door de ligging van het zadel, ligt het niet te ver naar voren?
Heb je het altijd, op allerlei soorten zadels en paarden?

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:35

Bij mij (ik doe het zelf dus ook) ligt het niet alleen aan het zadel maar ook aan mijn positie in het zadel. Ik ga te ver naar achter zitten. Als ik ver genoeg voor in het zadel ga zitten gaan mijn benen automatisch ook goed liggen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:40

even puur fysiologisch bekeken. Je benen moet goed liggen als jij ontspannen in het zadel zit. Als je dan nog je onderbenen naar voren of naar achteren moet doen en je knie dus buigt of strekt, span je je bovenbenen ook aan wat dus niet de bedoeling is.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:08

Prinnie schreef:
Bij mij (ik doe het zelf dus ook) ligt het niet alleen aan het zadel maar ook aan mijn positie in het zadel. Ik ga te ver naar achter zitten. Als ik ver genoeg voor in het zadel ga zitten gaan mijn benen automatisch ook goed liggen.


Dan is het zadel meestal dus niet helemaal ok, het zadel nodigd te veel uit om achterover te gaan zitten. Hoeft niet te zijn dat het zadel niet past, maar met bijv een onderlegger die aan de achterzijde opgehoogt is, dit toch verbeterd. Of indien mogelijk je zadel aan de achterzijde op laten vullen.
Laatst bijgewerkt door Unity op 05-03-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:10

Heb je er geen foto van? Het valt nu moeilijk te zeggen waar het aan ligt.

Peach

Berichten: 632
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:11

Misschien kun je er een speciaal zadel voor kopen?

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:58

Sja, ik heb het ook, Bij mij helpt het al om inderdaad (voorlopig) mijn beugels een gaatje korter te maken en heeel goed opletten dat ik mijn knieen aangesloten hou aan het zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:53

RosiePosie: ik heb het bij alle soorten zadels, bij alle paarden/pony's... maar wat er gezegd is met je beugels vastmaken met de riempjes van je sporen is wel een goed idee Lachen
Als ik ontspannen in het (dressuur)zadel ga zitten moet ik mijn benen wel iets naar achteren leggen om ze goed om de buik heen te leggen. Daarom span ik ook als het ware automatisch mijn bovenbenen aan. Wat dus niet moet *grrrr*

Ik zal er een keertje een foto van maken, kunnen jullie oordelen. En oja: ik heb er alleen last van in draf (bij het staan-zitten dus). Bij de galop en bij stap doe ik mijn benen wel automatisch goed Verward

Naja... tot nu toe al onwijs bedankt voor de tips OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:17

heeft verder iemand nog tips om ervoor te zorgen dat mijn benen wat meer naar achteren worden gelegd??

Ik heb het echt erg lastig met mijn benen, omdat het het aandrijven erg in de weg zit. Help me please!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:22

bij mij is het zo dat ik mijn hakken te ver uitdruk, wanneer ik mijn beugels net wat te kort heb gaan mijn onderbenen naar voor (door het hakken uitdrukken) en wanneer ik mijn beugels dan wat langer maak zijn mijn onderbenen ook weer waar ze moeten zijn. Misschien dat dat bij jou ook zo kan zijn?

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:43

heel stom..beugel vast maken aan je singel met strotouwtjes, zo heb ik geleerd me tenen naar binnen te krijgen Haha! werkt wel! Je hebt het zo afgeleerd, maar in het begin kan het nog ff wat spierpijn geven !

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:09

Ik zet het even op RT Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:45

IcePrincess schreef:
bij mij is het zo dat ik mijn hakken te ver uitdruk, wanneer ik mijn beugels net wat te kort heb gaan mijn onderbenen naar voor (door het hakken uitdrukken) en wanneer ik mijn beugels dan wat langer maak zijn mijn onderbenen ook weer waar ze moeten zijn. Misschien dat dat bij jou ook zo kan zijn?


Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik mijn beugels langer maakte lukte het al helemaal niet om ze naar achteren te krijgen! Want dan verloor ik mijn beugels omdat ze dus te lang werden (2 gaatjes langer). En met 1 gaatje maakte het geen verschil Verward En oja, als ik ze te lang maakte kon ik mijn hakken (natuurlijk) juist niet meer uitdrukken!

Zou een gaatje korter dan wel helpen denken jullie Verward ???? *voel me zo stom... rij alweer een hele tijd paard maar dit blijft gewoon lastig!*

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:50

Ik ken een meisje die bij het lichtrijden ook haar benen nar voren steekt. Zij gaat bij het lichtrijden heel erg naar achter hangen met haar bovenlichaam en steekt als gevolg daarvan haar onderbenen naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:24

Hmmm maar volgens mijn instructrice doe ik dat niet! (Had ik ook al gevraagd Haha!) Naja ik ga morgen eens proberen of het beter gaat als ik de beugels een gaatje korter doe! Verward

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:46

Een dressuurzadel kan je heel veel helpen met je zit/houding. Soms wordt je door een spring/VZ zadel toch in een soort 'poep' Bloos! houding gedwongen. Daardoor wordt je rug bol en leun je enigzins achterover.

Maar je kunt er ook zelf aan werken door wat meer 'op je doos' te gaan zitten (sorry, maar kan het ff niet anders uitleggen... Schijnheilig ). Goed rechtop met je bovenlichaam, waardoor je bekken vanzelf wat meer naar voren wordt gekanteld. Pas op dat je niet verkrampt gaat zitten, want dan kun je de beweging van je paard niet meer volgen en wordt het stuiteren..! Frusty
Daarbij zou je kunnen werken aan het verleggen van je hele been, niet alleen je onderbenen, want dat werkt niet. Vanuit je heup proberen om je (boven)been zoveel mogelijk recht naar beneden ontspannen te laten afhangen.
Af en toe je bovenbenen rollen... ehhhh... Verward :
je tilt je bovenbeen van je zadel af, brengt m naar achteren, dan tegen het zadel aanleggen en naar voren schuiven.... Daardoor blijven je knieen goed tegen het zadel aanliggen en gaan vanzelf je tenen naar voren wijzen. Zonder beugels rijden werkt daarbij ook goed.
Volgens mij is het gevaar van je beugels korter maken, dat je ook niet meer echt met je knieen tegen het zadel aan kan plakken. Maar misschien ligt dat aan mijn motoriek..? Schijnheilig

Succes. OK dan!

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:31

test jezelf, ga met je tenen en je knieen tegen de muur staan en probeer te hurken.
als je voor of achter overvalt h eb je tiijdens het rijden (als je voorover valt) tever naar achter en achterover te veer naar voren. doe deze oefening tot je je evenwicht kan houden en probeer dit op het paard ook door je verlichte zit te oefenen.....